جدال حقوقی نیویورک تایمز و مایکروسافت بر سر هوش مصنوعی

اخبار روز حوزه وب

2 دقیقه زمان مطالعه

نیویورک تایمز چند ماه پیش از OpenAI و مایکروسافت به دلیل استفاده غیرقانونی از مطالبش برای آموزش و ساخت مدل‌های هوش مصنوعی شکایت کرد. مایکروسافت در پاسخ این اتهام را به نبردی تشبیه کرده که استودیوهای هالیوودی در گذشته با دستگاه‌های VCR داشتند و ادعاهای نیویورک تایمز را «غیرقابل اثبات» می‌داند.

وکلای مایکروسافت استدلال می‌کنند که مدل‌های زبان بزرگ OpenAI در واقع جدیدترین نوع از فناوری‌هایی هستند که با وجود داشتن پتانسیل سوءاستفاده از محتواهای تحت قانون کپی رایت، همچنان قانونی و مجاز در نظر گرفته می‌شوند. آنها برای اثبات این ادعا، به مقاومت هالیوود در برابر VCR در دهه 1970 اشاره می‌کنند، آنجا که VCR به کاربران اجازه می‌داد برنامه‌های تلویزیونی را ضبط کنند، و هالیوود آن را تهدیدی برای صنعت خود می‌دید.

مایکروسافت می‌گوید که محتوای مورد استفاده برای آموزش مدل‌های زبان بزرگ جایگزین بازار این آثار نمی‌شود، بلکه زبان این مدل‌ها را آموزش می‌دهد.

نیویورک تایمز در پاسخ به این ادعاها اینطور اذعان کرد مایکروسافت استفاده از مطالب این نشریه را در همکاری با OpenAI رد نکرده است.

یان کراسبی، مشاور اصلی نیویورک تایمز، گفت: «مایکروسافت به‌طرز عجیبی LLMها را با VCR مقایسه می‌کند، اما سازندگان VCR هرگز استدلال نکرده بودند که برای ساخت محصولات خود باید درگیر نقض گسترده حق نشر شوند.»

مایکروسافت بزرگترین سرمایه‌گذار OpenAI است و حدود 13 میلیارد دلار در زمینه هوش مصنوعی به این استارتاپ کمک کرده است و شکایت‌هایی مانند پرونده تایمز علیه OpenAI و مایکروسافت، این پتانسیل را دارند که نحوه ادامه رشد هوش مصنوعی به‌عنوان یک صنعت را بازنویسی کنند.

اخیراً سه نشریه دیگر نیز با اتهامات مشابهی از OpenAI شکایت کرده بودند و این جدال ها می‌تواند پیامدهای مهمی برای آینده هوش مصنوعی و صنعت رسانه داشته باشد.


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه