کاهش محسوس آمار تبلیغات گوگل ادز و دانلود از گوگل پلی

اخبار

3 دقیقه زمان مطالعه

پلتفرم تحلیل تبلیغات موبایلی و رفتار کاربران متریکس گزارشی را درباره تاثیر قطعی اینترنت و اختلالات آن منتشر کرده و به مقایسه برخی آمارهای مهم در شهریور و مهر ماه پرداخته است. بر اساس این گزارش افت محسوسی در دانلود اپلیکیشن‌ها از گوگل پلی به وجود آمده و از آنسو سهم دانلود از مارکت‌های اندرویدی بومی و دانلود مستقیم بیشتر شده است. همچنین تبلیغات بر بستر گوگل ادز که مدتی با مشکلات گوناگونی همراه بود نیز بسیار کاهش یافته است.

 

سهم دانلود اپلیکیشن‌ها از گوگل پلی در شهریور ماه

 

بر اساس داده‌هایی که پلتفرم متریکس منتشر ساخته، سهم دانلود اپلیکیشن‌ها از گوگل پلی در شهریور ماه بیش از ۲۰ درصد بوده که حالا به نزدیک ۵ درصد رسیده است. این آمار اما برای پلتفرم‌های بومی با رشد همراه بوده و به نظر می‌رسد فیلترینگ گوگل پلی تاثیر قابل لمسی بر استفاده کاربران در مارکت‌های اندرویدی داخلی داشته است.

بر همین اساس سهم یازده درصدی دانلود اپلیکیشن‌ها از کافه بازار در مهر ماه به بیش از ۲۴ درصد رسیده و مایکت که سهمی پنج درصدی از بازار داشته حالا در مهر ماه نزدیک به ۱۴ درصد سهم دانلود اپلیکیشن‌ها توسط کاربران را در اختیار دارد. در این میان بیش از ده درصد کاربران نیز تصمیم گرفتند که به دانلود مستقیم اپلیکیشن‌ها از طریق وبسایت خود این برنامک‌ها بپردازند.

 

پلتفرم‌های بومی با رشد نسبی تبلیغات مواجه شده‌اند

 

در بخش تبلیغات نیز اوضاع بر وفق پلتفرم‌های بومی است چرا که گوگل ادز در این مدت با اختلالات زیادی همراه شده و سهم قابل توجهی از بازار شبکه‌های تبلیغاتی را از دست داده است. سهم نزدیک به ۳۹ درصدی تبلیغات در این بستر حالا به ۲ درصد رسیده و از آنسو پلتفرم‌های بومی مانند تپسل و کافه بازار و مگنت و دیما با رشد نسبی تبلیغات نسبت به شهریور ماه مواجه شده‌اند.

بر اساس گزارش متریکس، استفاده کاربران فعال از برنامه‌هایی چون نقشه و مسیریاب‌ها در مهر ماه نسبت به شهریور ماه کاهش پیدا کرده اما از آنسو استفاده از برنامه‌های مالی و حتی شبکه‌های اجتماعی رشد بیشتری داشته است. آمار رشد کاربران در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که با وجود فیلترینگ، مردم همچنان به حضور در این شبکه‌های اجتماعی ادامه می‌دهند. ناگفته نماند استفاده از برنامه‌های سرگرمی و سیر و سفر نیز کاهش محسوسی داشته که این موضوع با توجه به شرایط حاکم بر جامعه، دور از انتظار نیست.

 

سهم نسبی از کاربران فعال در برنامه ها

 

متریکس به بررسی وضعیت بازار گیم در ایران هم پرداخته و در گزارش خود اعلام کرد سهم بازی‌های در ژانر کلمات در مهر ماه رشد ده درصدی را نسبت به شهریور ماه کسب کرده است. سایر ژانرهای بازی تغییرات چندان محسوسی پیدا نکردند.

بر اساس گزارش متریکس، کاربران در مهر ماه بیشتر با اینترنت موبایل در برنامه‌ها و گیم‌ها به سر می‌بردند و رشد اتصال کاربران در برنامه‌ها و بازی‌ها در مهر ماه بیشتر از شهریور ماه بوده است.البته سهم حضور کاربران در این برنامه‌ها و بازی‌ها با وای‌فای یا همان اینترنت ثابت خانگی هم رشد داشته اما رشد آن چندان محسوس به نظر نمی‌رسد. آنطور که متریکس تاکید کرده، آمار و ارقام این گزارش، حاصل بررسی ۴۹۰ اپلیکیشن است که ۷۴ درصد آن را اپ‌های برنامه و ۲۶ درصد مابقی آن را اپ‌های بازی تشکیل داده‌اند. مطالعه کامل گزارش تاثیر قطعی اینترنت بر عملکرد برنامه‌های ایرانی


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه