OpenAI مدل هوش مصنوعی GPT-5 را منتشر خواهد کرد

اخبار

2 دقیقه زمان مطالعه

منابع متعدد خبر از انتشار قریب‌الوقوع GPT-5، نسخه جدید هوش مصنوعی محبوب ChatGPT توسط OpenAI می‌دهند. سم آلتمن، مدیرعامل این استارتاپ نیز بدون اشاره به زمان دقیق، به‌طور ضمنی به وجود GPT-5 اشاره کرده و احتمال انتشار آن را تکذیب نکرده است.

طبق گزارش اینسایدر، OpenAI قصد دارد GPT-5 را در اواسط سال جاری (احتمالاً در طول تابستان) منتشر کند زیرا برخی از مشتریان سازمانی OpenAI نیز ظاهراً نسخه نمایشی این مدل و پیشرفت‌های مرتبط با آن را دریافت کرده‌اند.

به گفته یکی دیگر از منابع، OpenAI هنوز در حال آموزش GPT-5 است و پس از تکمیل فرایند آموزش، آزمایش‌های ایمنی به‌صورت داخلی انجام خواهد شد و سپس مدل به مرحله آزمایش “تیم قرمز” می‌رود. در این مرحله، کارمندان و افراد خارجی، ابزار را به روش‌های مختلفی تست می‌کنند تا پیش از عرضه عمومی، مشکلات آن را پیدا کنند.

OpenAI هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه GPT-5 ارائه نکرده است. با توجه به اینکه زمان پایان آزمایش‌های ایمنی مشخص نیست، انتشار GPT-5 ممکن است با تأخیر همراه شود.

سم آلتمن در مصاحبه اخیر خود با پادکست لکس فریدمن، درباره زمان انتشار GPT-5 اظهار بی‌اطلاعی کرد. او بدون اشاره به نام یا زمان خاصی، از عرضه “یک مدل شگفت‌انگیز” توسط OpenAI در سال 2024 خبر داد. آلتمن در پاسخ به پرسشی درباره هیجان‌انگیزترین جنبه‌های GPT-5، از هوشمندتر شدن ChatGPT ابراز خرسندی کرد. او همچنین ارتقا از GPT-4 به GPT-5 را جهشی بزرگتر از ارتقا از GPT-3 به GPT-4 دانست.

گزارش‌های قبلی حاکی از آن بود که عملکرد GPT-5 می‌تواند به AGI یا هوش مصنوعی جامع نزدیک شود. این نوع هوش مصنوعی قادر به استدلال در سطح انسان خواهد بود.

انتشار GPT-5 گامی بزرگ در مسیر توسعه هوش مصنوعی خواهد بود. این مدل جدید، با قابلیت‌های پیشرفته‌تر و هوشمندی بیشتر، می‌تواند در زمینه‌های مختلفی از جمله تولید محتوا، ترجمه زبان، و برنامه‌نویسی، کاربردهای فراوانی داشته باشد و به نظر می‌رسد OpenAI با GPT-5 در آستانه خلق یک شگفتی جدید در دنیای هوش مصنوعی قرار دارد.


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه