مخالفت دانشمندان با ذکر نام ChatGPT به‌عنوان نویسنده در مقاله‌های علمی

اخبار

2 دقیقه زمان مطالعه

چت‌بات ChatGPT همچنان در سرخط خبرها حضور دارد. این هوش مصنوعی به‌تازگی در یک تحقیق علمی به‌عنوان یکی از نویسندگان مقاله معرفی شده است؛ ولی این تصمیم انتقادات بسیاری از دانشمندان را به‌دنبال داشته. گروهی از محققان در مقاله‌ای درباره توانایی‌های ChatGPT در پاس‌شدن در آزمون جواز پزشکی ایالات متحده آمریکا نام 11 نویسنده، ازجمله خود این ربات هوش مصنوعی را ذکر کرده‌اند. «جک پو»، مدیرعامل Ansible Health می‌گوید: «افزودن ChatGPT به‌عنوان یکی از نویسندگان قطعاً یک حرکت عامدانه بود و ما زمان زیادی را صرف تفکر درباره این موضوع کردیم.»

این مقاله هنوز به همتاداوری نرسیده و فعلاً به‌صورت پیش‌چاپ در پایگاه داده bioRxiv منتشر شده است؛ اما از زمان انتشار، بحث و جنجال زیادی را به‌وجود آورده. برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند این اقدام «عمیقاً احمقانه» است.

ولی مقاله شرکت Ansible Health در این مسیر تنها نیست. وب‌سایت Nature در گزارشی مدعی شده که مقاله‌های بیشتری را پیدا کرده است که ChatGPT را به‌عنوان یکی از نویسندگان خود معرفی کرده‌اند. مدیریت bioRxiv که در ماه دسامبر مقاله Ansible Health را منتشر کرده بود، می‌گوید آن‌ها هنوز درحال ارزیابی مزایا و معایب انتشار مقالاتی هستند که این هوش مصنوعی را به‌عنوان یکی از نویسندگان خود معرفی می‌کنند.

 

افزودن ChatGPT به‌عنوان یکی از نویسندگان

 

اختلاف‌نظرها درباره نویسندگی ChatGPT در مقالات علمی

جک پو درباره افزودن نام ChatGPT به این مقاله می‌گوید: «علت ذکرکردن نام این هوش مصنوعی به‌عنوان یک نویسنده این است که باور داریم این چت‌بات واقعاً به‌لحاظ فکری در محتوای این مقاله نقش داشته است.»

او باور دارد که در آینده ChatGPT و سایر مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) در همه مقاله‌های علمی استفاده خواهند شد. بااین‌حال، ذکر نام این ابزار هوش مصنوعی به‌عنوان یکی از نویسندگان مقاله همچنان برای ناشران مجلات علمی محل سؤال است.

«مگدالنا اسکیپر»، سردبیر مجله Nature می‌گوید: «نسبت‌دادن نویسندگی [یک مقاله علمی] متضمن مسئولیت‌پذیری درخصوص یک پروژه است که عملاً نمی‌توان آن را به مدل‌های زبانی بزرگ اطلاق کرد. ما اجازه نخواهیم داد که هوش مصنوعی در مقالاتی که منتشر می‌کنیم، در جایگاه نویسنده قرار بگیرد. استفاده از متون تولیدشده با هوش مصنوعی هم بدون ذکر مرجع مناسب می‌تواند به‌عنوان سرقت ادبی تلقی شود.»

با تمام این گفته‌ها، مباحثه بر سر حضور نام ChatGPT در مقاله‌های علمی نشانگر حرکتی به‌سمت استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و واکنش‌های گوناگون نسبت به این اقدامات است؛ مسئله‌ای که احتمالاً روزبه‌روز نمودهای بیشتری پیدا خواهد کرد.


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه