هوش مصنوعی Sora پا به عرصه سینما می‌گذارد

اخبار

2 دقیقه زمان مطالعه

شرکت OpenAI به‌دنبال انقلابی در صنعت فیلم های سینمایی هالیوود است. سم آلتمن، مدیرعامل این شرکت برای استفاده از مدل هوش مصنوعی مولد ویدیو به نام Sora ، با بزرگان سینما مذاکره خواهد کرد، اتفاق بزرگی که می‌تواند دریچه‌ای نو به سوی خلاقیت و نوآوری در صنعت فیلم‌سازی بگشاید.

هرچند حضور هوش مصنوعی مولد در هر عرصه ای بسیار مفیدواقع می شود اما نگرانی‌هایی را نیز در بین فعالان این حوزه ایجاد کرده است.

Sora با دریافت پرامپت از کاربران، قادر به تولید ویدیوهای اختصاصی و مرتبط با خواسته آن‌ها است و کیفیت و جذابیت خروجی‌های این هوش مصنوعی به‌قدری بالا است که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را با فیلم‌های سینمایی اشتباه گرفت. Sora هنوز به‌صورت عمومی در دسترس نیست، اما OpenAI به برخی بازیگران و کارگردان‌های هالیوود اجازه استفاده از آن را داده است.

هرچند سم آلتمن اعلام کرده که به‌دنبال متقاعد کردن کارگردان‌های هالیوودی برای استفاده از Sora در فیلم‌هایشان است اما اعتقاد دارد این هوش مصنوعی می‌تواند ابزار قدرتمندی برای خلاقیت و داستان‌سرایی نیز باشد. این اولین‌بار نیست که آلتمن با چنین افرادی ملاقات می‌کند؛ او پیش‌تر نیز مذاکراتی را با برخی از بزرگان هالیوود انجام داده بود.

استفاده از هوش مصنوعی در صنعت سینما، به‌ویژه مدل‌های مولد ویدیو مانند Sora، با نگرانی‌هایی از سوی فعالان این حوزه همراه بوده به نحوی که برخی از بازیگران و دست‌اندرکاران هالیوود نگرانند که هوش مصنوعی به‌زودی جای آن‌ها را بگیرد یا در حالت خوش‌بینانه، درآمد آن‌ها را کاهش دهد.

موضوع کپی‌رایت و استفاده از چهره افراد معروف در مدل‌های هوش مصنوعی نیز از دیگر چالش‌های پیش روی استفاده از Sora در هالیوود است.

با وجود تمام نگرانی‌ها، به‌نظر می‌رسد که هوش مصنوعی به‌طور اجتناب‌ناپذیری در حال ورود به صنعت سینما است. Sora می‌تواند دریچه‌ای نو به سوی خلاقیت و نوآوری در فیلم‌سازی بگشاید، اما استفاده از آن نیازمند وضع قوانین جدید و شفاف‌سازی در زمینه‌های مختلف، به‌ویژه کپی‌رایت و حقوق مالکیت معنوی است.


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه