کنترل سخت گیرانه انتشار محتوا در قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا

اخبار

2 دقیقه زمان مطالعه

قانون خدمات دیجیتال (DSA) که سال گذشته به تصویب رسیده بود، سرانجام از امروز اجرایی می‌شود و بیش از 40 غول فناوری بزرگ از جمله فیسبوک، ایکس، گوگل و تیک تاک را مجبور می‌کند تا محتوایی که توسط آن‌ها در اتحادیه اروپا ارائه می‌شود را بهتر کنترل کنند. در ادامه بیشتر درباره این قانون و نحوه تأثیر آن بر فعالیت کسب‌و‌کارهای بزرگ جهان در اتحادیه اروپا توضیح می‌دهیم.

همانطور که در گزارش گاردین اشاره شده، DSA قانون پیشگامانه‌ای است که در آن تمام عملیات‌های دیجیتال اتحادیه اروپا هدف قرار داده شده است. این قانون همچنین شرکت‌های فناوری را مجبور می‌کند که در قبال تمام چیزهایی که توسط پلتفرم‌های آن‌ها منتشر می‌شوند، مانند اخبار جعلی و فعالیت‌های مجرمانه‌ای مثل کودک آزاری پاسخگو باشند.

البته قوانین موجود در DSA چند لایه هستند که سخت‌ترین تعهدات آن برای 17 کسب‌وکار بزرگ از جمله فیسبوک و آمازون به‌عنوان «پلتفرم‌های آنلاین بسیار بزرگ» و گوگل و بینگ به‌عنوان دو «موتور جستجوی آنلاین بسیار بزرگ» مطرح شده است

عدم پیروی از این قوانین باعث می‌شود تا حتی بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان نیز با جریمه‌های چند میلیون یورویی یا حتی اخراج از اتحادیه اروپا مواجه شوند.

موضوعات کلی قانون خدمات دیجیتال

قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا به‌طور کلی حول محور پنج موضوع کلید از جمله اطلاعات نادرست آنلاین می‌چرخد. محصولات غیرقانونی یکی از این قوانین است که پلتفرم‌هایی مانند آمازون را مجاب می‌کند تا از فروش محصولات غیرقانونی جلوگیری کنند. سایر موضوعات ذکر شده در این قانون، شامل محتوای غیر قانونی (مانند تبلیغات روسی و کودک آزاری)، حفاظت از کودکان، تنوع نژادی‌و‌جنسیتی و ممنوعیت «الگوهای تیره» می‌شود.

مورد آخر به خرده فروشان مربوط می‌شود که در آن‌ها با استفاده از تبلیغاتی کاربران را مجذوب خرید می‌کنند یا به‌طور دقیق‌تر فریب می‌دهند.

 

 


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه