zhaket logo

دسترسی به سکوهای پرمخاطب خارجی در قالب پوسته امکان‌پذیر می‌شود

اخبار

2 دقیقه زمان مطالعه

طرح دسترسی به سکو‌های خارجی با سازوکار‌های حکمرانی‌پذیر، ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی و ایجاد سامانه ملی و جامع داده ابلاغ شد.

شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای را ابلاغ نموده است که بر اساس آن، دسترسی کاربران به سکوهای پرمخاطب خارجی امکان‌پذیر خواهد شد. سیدمحمدامین آقامیری، دبیر شورا، صبح امروز تصمیمات جلسه نودوششم شورای عالی فضای مجازی را مبنی بر امکان دسترسی به سکوهای خارجی با مکانیسم‌های قابل حکمرانی، تنظیم پیام‌رسان‌های اجتماعی و ایجاد سامانه ملی و جامع داده اعلام کرد.

بر لسلس مصوبه این جلسه، مرکز ملی فضای مجازی موظف است در زمان‌بندی سه ماهه سامانه ملی سنجش و نظارت بر داده‌های فضای مجازی را در تمام لایه‌ها ایجاد نماید و تمام دستگاه‌ها، سازمان‌ها، نهاد‌ها و مقامات مربوطه مکلفند که دسترسی به داده‌ها و سامانه‌های مرتبط با فضای مجازی را برای مرکز ملی فضای مجازی فراهم آورند.

با توجه به این مصوبه، تنظیم‌گران بخشی موظف شده‌اند تا با هدف ایجاد تنوع در مصرف و رفع نیازهای عمومی، سکوهای و خدمات پرکاربرد خارجی که امکان ارائه خدمات به شکل متنوع برای کاربران فراهم است، را شناسایی کرده و شرایط فعالیت آن‌ها در داخل کشور را فراهم کنند.

تنظیم‌گران باید در زمان یک ماهه، خدمات و سکوهای پرکاربرد خارجی را شناسایی و امکان فنی دسترسی کاربران به خدمات مفید خارجی را با استفاده از مکانیسم‌های قابل حکمرانی مورد بررسی قرار داده و شرایط لازم برای ارائه این خدمات را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه نمایند. همچنین مطابق این مصوبه، مرکز ملی فضای مجازی موظف است پس از بررسی، مجوز لازم برای فعالیت بخش خصوصی را به تنظیم‌گران بخشی ارائه دهد.

در بخش دیگری از این اعلامیه، تصمیم گرفته شده است که سیاست‌ها و اقدامات مرتبط با تنظیم پیام‌رسان‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی برای تصویب در شورای مشخص شورای عالی فضای مجازی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

دسترسی به سکو‌های خارجی با سازوکار‌های حکمرانی‌پذی از طریق سامانه ملی و جامع داده
ایجاد سامانه ملی سنجش و پایش داده‌ای فضای مجازی برای دسترسی به داده‌های فضای مجازی
طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی در شورای عالی فضای مجازی


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه