تاکید فراکسیون هوش مصنوعی بر اولویت توسعه پلتفرم‌های بومی

اخبار

2 دقیقه زمان مطالعه

رئیس فراکسیون هوش مصنوعی تأکید دارد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و تولید پلتفرم‌ها و محصولات بومی این حوزه باید در اولویت قرار گیرد.

به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی ریاست جمهوری، ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک در جلسات فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌های مجلس شورای اسلامی حضور فعالی دارد. در همین راستا گزارشی از دو جلسه ابتدایی این فراکسیون از سوی معاونت علمی ارائه شده است.

«رضا تقی‌پور»، رئیس فراکسیون هوش مصنوعی در جلسه فراکسیون اظهار داشت: «تجربه نشان داده مصرف‌گرایی و صرفاً پرداختن به توسعه کاربردها در فناوری‌های نوظهور ما را به جایی نمی‌رساند و آورده خاصی برای کشور ندارد.»

او در همین راستا تأکید کرد اولویت‌شان در کشور باید توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و تولید پلتفرم‌ها و محصولات بومی و صادرات آنها باشد.

تقی‌پور با یادآوری اهمیت قانون‌گذاری در مورد فناوری هوش مصنوعی همچنین اظهار داشت: «معمولاً مراکزی در دنیا وجود دارد که فناوری‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و تقریباً از سال 2019 به بعد، هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های برتر از این منظر مورد توجه این مراکز قرار گرفته است.»

«هادی عاشری» نیز به نمایندگی از ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصوعی معاونت علمی، به اهمیت زیرساخت‌ها در توسعه فناوری هوش مصنوعی پرداخت. او با اشاره به فرصت‌ها و تهدیدهای هوش مصنوعی، گفت: «ما در کشور باید ضمن در نظر داشتن دغدغه‌ها و تهدیدهای بالقوه هوش مصنوعی، ابتدا با سرعت هر چه بیشتر به تأمین زیرساخت‌های این فناوری بپردازیم.»

«رشاد حسینی» نیز دیگر نماینده ستاد یاد شده، در جلسه فراکسیون هوش مصنوعی به به تشریح اهمیت بحث داده در توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی پرداخت و گفت: «ستاد برنامه‌هایی برای توسعه زیرساخت داده در کشور دارد. تصویب قوانین و الزامات قانونی مورد نیاز توسط مجلس برای دستگاه‌های اجرایی، کمک شایانی به عملی شدن اهداف ستاد خواهد کرد.»

گفتنی است فراکسیون هوش مصنوعی مجلس، مدتی است که راه‌اندازی شده و ریاست آن با رئیس کمیسیون طرح صیانت است. دبیری این فراکسیون نیز به یکی دیگر از اعضای کمیسیون طرح صیانت یعنی «احمد حسین فلاحی» سپرده شده است.

آنطور که اعلام شده است این فراکسیون قصد دارد در قالب سه کمیته‌ قانون‌گذاری هوش مصنوعی و حکمرانی داده؛ کمیته رصد و نظارت هوش مصنوعی و حکمرانی داده و کمیته تسهیل‌گری و حمایت از فعالین حقیقی و حقوقی عرصه هوش مصنوعی فعالیت کند.


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه