طرح محدودسازی ابزارهای هوش مصنوعی پیشرفته توسط اتحادیه اروپا

اخبار

1 دقیقه زمان مطالعه

با توجه به پیشرفت‌های اخیر در حوزه هوش مصنوعی، اتحادیه اروپا به تازگی یک توافق ابتدایی را در خصوص مدیریت و استفاده از مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی مانند ChatGPT به دست آورده است. این موضوع که به منظور تعیین محدودیت‌ها و ایجاد قوانین کنترلی برای این فناوری‌های نوظهور طراحی شده، حاصل تلاش‌های چندین ساله در این حوزه است.

براساس گزارش بلومبرگ، سند اتحادیه اروپا شرایطی را برای توسعه‌دهندگان سیستم‌های هوش مصنوعی متعدد و چندمنظوره تعیین می‌کند که شامل ارائه اطلاعات شفاف درباره نحوه آموزش مدل‌ها و نیز رعایت قوانین مربوط به کپی‌رایت است، به استثنا مدل‌هایی که به صورت رایگان و متن‌باز عرضه می‌شوند.

علاوه بر این، اتحادیه اروپا مقرراتی را برای مدل‌هایی که ریسک بالایی دارند تعیین کرده است. به عنوان مثال، مدل‌هایی که بیش از 10 سپتیلیون عملیات در ثانیه انجام می‌دهند مانند GPT-4 و مدل‌هایی که بیش از 100 هزار کاربر ثبت‌شده در اتحادیه اروپا دارند نیز مشمول این مقررات خواهند بود.

سایر الزامات اتحادیه اروپا برای توسعه‌دهندگان شامل گزارش‌دهی در مورد مصرف انرژی مدل‌ها، ارزیابی و کاهش خطرات احتمالی، اطمینان از وجود کنترل‌های امنیتی سایبری کافی و گزارش‌دهی اطلاعات دقیق در مورد تنظیم و معماری سیستم است. این مدل‌ها همچنین باید با


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه