تفکرات 40 سال قبل در حوزه فضای مجازی و هوش مصنوعی کارساز نیست

اخبار

3 دقیقه زمان مطالعه

«مجتبی توانگر»، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، در نامه‌ای به دبیر شورای‌عالی فضای مجازی اعلام کرد نمی‌توان با افکار 40 سال قبل در حوزه فضای مجازی تصمیم گرفت. توانگر در این نامه سیاست‌های فیلترینگ را نیز نقد کرده است. او سیاست‌های فعلی را به‌معنای تسلیم و ابراز عجز در برابر تحولات جدید دانست.

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس با انتشار نامه‌ای خطاب به «محمدامین آقامیری»، دبیر شورای‌عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، نوشت: «مسلماً در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و اینترنت و امثال این پیشرفت‌های علمی، نمی‌شود با همان شیوه‌های چهل سال قبل، دوران تلفن‌های کذایی و ضبط‌‌صوت‌های کذایی کار کرد.»

توانگر همچنین در این نامه که به رئیس‌جمهور، معاون بررسی دفتر رهبری و همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز رونوشت شده است، تأکید کرده سیاست‌های فعلی فیلترینگ به‌معنای تسلیم و ابراز عجز در برابر تحولات جدید است.

فیلترینگ نمی‌تواند فضای مجازی را کنترل کند

او تأکید کرد که با فیلترینگ گسترده نمی‌توان فضای مجازی را کنترل نمود: «نمی‌توان درنظر، در پی پیشرفت، رشد و توسعه بود و درعمل، انگشت خود را به نشانه تسلیم بر دکمه فیلترینگ (مسدودسازی) فشرد.»

توانگر در این نامه بر ضرورت استفاده از توانمندی جوانان به‌منظور توسعه هوش مصنوعی هم تأکید کرده است. او در بخش دوم نامه خود با اشاره به این اهمیت نوشت: «توجه به اهمیت نیروی انسانی جوان و درعین‌حال با تجربه در لایه‌های بالای سیاست‌گذاری در شورا و مرکز ملی فضای مجازی از بایسته‌های درک اقتضائات عصر هوش مصنوعی است.»

به باور او، نمی‌توان با افکاری که دل در گرو دانش و روش‌ها و اقتضائات ۴۰ سال قبل دارند، در توسعه هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و فضای مجازی تصمیم‌گیری مؤثر و کارآمد داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بر ضرورت برنامه‌ریزی و حرکت هدفمند و با ضابطه در استفاده از فرصت هوش مصنوعی تأکید کرد و ادامه داد: «باید توجه کرد که برنامه‌ریزی و تحقق اهداف به روال مرسوم، صرفاً به سندنویسی برای توسعه هوش مصنوعی فروکاسته نشود.»

نقش بخش حاکمیتی رفع موانع است

به باور توانگر، تحرک واقعی در میدان عمل مخصوصاً توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ضروری است و نقش بخش حاکمیتی و دولتی رفع موانع واقعی چنین تحولی است که لزوماً از مسیر سند‌نویسی نمی‌گذرد.

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی همچنین با توضیح درباره بخش سخت‌افزاری توسعه هوش مصنوعی در کشور، به شاخص‌های اصلی این حوزه اشاره کرد.

ریل‌گذاری به‌سمت ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی فن‌آوری هوش مصنوعی کشور، امن‌کردن فضای کسب‌وکار به‌منظور کاربردی‌سازی محصولات هوشمند از طریق ایجاد محیط‌های فارغ از تنظیم مقررات برای ایجاد مقررات جدید و سازگار (موسوم به سندباکس)، ایفای هم‌زمان نقش‌های حمایت‌کننده، توصیه‌کننده و مصرف‌کننده به‌وسیله دولت در قبال هوش مصنوعی، زمینه‌سازی برای شکل‌گیری گفت‌وگو و بحث‌های جدی پیرامون چهارچوب‌ها و اصول اخلاقی در مدل توسعه بومی هوش مصنوعی در بستر زمان، ترویج تصویری مثبت و مفید از ابزارهای هوش مصنوعی در جامعه و همچنین ایجاد همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در حوزه هوش مصنوعی موارد مد‌نظر توانگر در این نامه است.

او در بخشی از نامه خود با اشاره به حضور ایرانیان در کشورها و شرکت‌های مختلف جهان به‌دلیل مهاجرت گسترده، گفت: «همکاری بیشتر با فناوران ایرانی خارج از کشور با توجه به موانع اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی پیش‌ رو به‌ویژه تحریم‌های ظالمانه، کاری مشکل است؛ اما حتماً می‌توان برای استفاده از این ظرفیت برنامه‌ریزی کرد و لااقل بخشی از آن را با بلندنظری و رفع موانع ساختگی که بعضاً حاصل تنگ‌نظری‌های جاهلانه است، از بین برد.»


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه