zhaket logo

آپدیت helpful content برای زبان فارسی منتشر شد

اخبار

3 دقیقه زمان مطالعه

سیستم رتبه بندی محتوای مفید – Helpful Content بر روی تمام زبان ها از جمله زبان فارسی منتشر شد

روز سه شنبه 15 آذر 1401، بروزرسانی سیستمی محتوای مفید بر روی تمام زبان ها و ریجن ها منتشر شد. این آپدیت که تا پیش از این انتظار نمیرفت برای زبان فارسی تا مدت ها در دسترس باشد، حالا و بعد از قدرت گرفتن فیچر اسنیپت با سیستم رتبه بندی MUM برای زبان فارسی ، بر روی کلیه زبان ها در سرتاسر دنیا منتشر شده است.

سیستم رتبه بندی محتوای مفید – Helpful Content جزو سیستم های فعال در پس زمینه تمام سیستم های رتبه بندی جستجوی گوگل است و بطور دائمی به پایش و ارزیابی کیفیت صفحات وب می پردازد.

لازم به ذکر است که صفحات وب و محتوای بی ارزش و کم کیفیت که توسط این الگوریتم جریمه می شوند، تا ماه ها هرگز دیگر به نتایج باز نمی گردند و هیچ راه مستقیم و روش بهبودی هم برای سرعت بخشیدن به آن وجود ندارد.

الگوریتم محتوای مفید یک سیستم رتبه بندی است و بصورت سایت واید فعالیت می کند. بدین ترتیب در صورتیکه وزن صفحات بی کیفیت بیشتر از صفحات با ارزش باشد، کل صفحات سایت تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش رتبه بندی را شاهد خواهند بود.

به‌روزرسانی محتوای مفید گوگل محتوایی را هدف قرار می‌دهد که به نظر می‌رسد در درجه اول برای رتبه‌بندی خوب در موتورهای جستجو ایجاد شده است تا کمک یا اطلاع‌رسانی به مردم. درواقع این ایده که باید برای موتور جستجو نوشت و برای کاربر بهینه کرد که یک دیدگاه بسیار اشتباه هم بود، اکنون کاملاً شناسایی و باعث افت رتبه‌بندی در نتایج جستجو می‌شود.

هدف از این به‌روزرسانی کمک به جستجوگران برای یافتن محتوای بسیار باکیفیت است. در واقع گوگل می‌خواهد به محتوای بهتر و مفیدتری که برای کاربر انسانی نوشته شده و به آنها کمک می‌کند پاداش دهد. در مقابل محتوایی که باهدف رتبه‌بندی در موتورهای جستجو نوشته شده دیگر به‌عنوان محتوای خوب ارزیابی نخواهد شد. نکته بسیار مهم این است که گوگل می‌داند سایت‌های زیادی هستند که در نتایج رتبه خوبی دارند اما کاربران همیشه ناامید می‌شوند، این همان سایت‌هایی هستند که به هر ترتیب رتبه گرفته‌اند و فقط توجه شان به رتبه‌بندی بوده است.

گوگل از الگوریتم یادگیری ماشینی استفاده می‌کند که قادر به ارزیابی و شناسایی محتوای غیرمفید بوده و در نوع خود فناوری جدید به‌حساب می‌آید. به‌روزرسانی محتوای مفید به سیگنال‌های مختلفی در صفحه و سایت برای تعیین رتبه نگاه می‌کند. نکته جالب‌توجه این است که فاکتورهای helpful content توسط ارزیاب‌های گوگل نیز موردتوجه قرار گرفته و در یادگیری ماشین استفاده خواهد شد.

حالا و با روی کار آمدن این سیستم رتبه بندی وقت آن رسیده واژه های زیر را نیز به عبارات تخصصی مان اضافه کنیم:

  •  اصطلاح people-first content – تولید محتوا برای کاربر
  • اصطلاح search engine-first – محتوای نوشته شده برای ماشین که در این سیستم باید کاملا کنار گذاشته شود
  • اصطلاح first-hand expertise – محتوای نوشته شده بر مبنی تخصص و تجربه
  • اصطلاح depth of knowledge یا in-depth knowledge محتوای عمیق، دانش بروز

صفحاتی که توسط این الگوریتم جریمه می شوند را اصطلاحا classified شده می نامند. در این شرایط صفحات باید بهبود مستمر داشته باشند تا این سیستم ارزیابی خوبی از صفحه classified شده داشته باشند.

helpful content update


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

4

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

سلام
فکر میکنم با اومدن این اپدیت نیاز به تولید محتواگر حرفه ای بیشتر میشه و بچه هایی که خوب مینویسن خواهان زیادی خواهند داشت؛ نظر شما چیه؟

بله کاملا درسته، مخصوصا با روی کار آمدن چت بات های هوشمند که از مدل های زبان طبیعی بهره می برند، سطح دانش و دانایی قشر عادی و جامعه متخصص بسیار بیشتر میشه. chatGPT فقر محتوا رو جبران می کنه یعنی کاربر دیگه در سرچ انجین دنبال کوئری های ساده informational نمی گرده و رفرنس های فقیر هم بسرعت ایمپرشن و CTR شون را از دست میدن.
بقای نویسنده به مهارت و پرسونا و تخصص تجربی اون وابسته ست که میشه برند شخص. اگر قصد دارید توی سرچ انجین رتبه ای داشته باشید، می تونید شیوه نامه های محتوای تجربی و عمیق را با نویسنده متخصص در پروداکت رویو دنبال کنید که بزودی روی وب فارسی فرود میاد. اگر قصد دارید محتوای بسیار ارزشمند با کیفیت بنویسید باید عمیقا helpful content را درک کنید چون یک صفحه یا یک دسته از صفحات را تا 6 ماه از نتایج خارج می کنه و اون صفحات با ریدایرکت و کنار گذاشتن فراموش نمیشن، اون صفحات میشن سرطان برای وبسایت. بماند که شاخص های EEAT الان در بسیاری از وبسایت ها اصلا وجود نداره که یعنی همگی low quality هستند و همین الان همگی رتبه هاشون در نوسان هست. شما محتوایی را با کمک هوش مصنوعی نوشتید؟ باید از دستورالعمل های جدید گوگل پیروی کنید و در محتوا بنویسید که اصلا چرا از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده کردید و هوش مصنوعی چه مزیتی برای مخاطب بوجود آورده. چرا؟ چطور؟ چگونه؟ یک ماشین نمی تونه بگه چرا نوشته ولی نویسنده می تونه بگه.

من سایتم فیلم وسریال و متن خاصی نداره بازدیداش یک دهم شده تو این یک هفته پس دلیلش این بوده

سایت های فیلم سریال معمولا یک مشکل بسیار بزرگ دارند و اون اینه که تیترهای فیلم هایی را میزنن برای دانلود که هنوز اون فیلم یا سریال در دسترس نیست و کاربر برای دانلود یک کوئری میاد داخل سایت اما چیزی که به دنبالش هست را پیدا نمی کنه. سیستم محتوای مفید میگه صفحات باید محتوای بسیار ارزشمند و حقیقی داشته باشند و نباید برای موتور جستجو آنها را تولید کرد. به عنوان مثال یک فیلم که هنوز کیفیت پرده هست را در یک صفحه تیتر می زنید “دانلود فیلم فلان با کیفیت 720 و زیرنویس فارسی” در حالیکه نه کیفیت خوب اون هست و نه اصلا زیرنویس وجود داره. این میشه فریب کاربر و جدای از این سیستم رتبه بندی به عنوان اسپم هم افت می کنید.

ارسال دیدگاه