آموزش طراحی سایت

دیزاین و طراحی

8 دقیقه زمان مطالعه

با گذر زمان هر کسب و کاری دچار احساس نیاز به داشتن یه سایت شد و تصمیم گرفت برای پیشبرد فعالیت‌های خود، جذب مخاطب بیشتر و حضور پررنگ در فضای مجازی سایتی طراحی کند. امروزه اکثر کسب و کارها چه کاملا مجازی چه فیزیکی به این منطق رسیده‌اند که داشتن سایت یک اعتبار و ارزش بزرگ به جایگاه آن‌هاست. بسیاری در فضای فیزیکی نیز شرکت یا مغازه دارند و برخی دیگر نیز تنها همین سایت برایشان دفتر کار محسوب شده و بسیار منظم و دقیق وقت خود را صرف رشد سایت می‌کنند. اما چگونه می‌توان یک سایت خوب و مفید طراحی کرد؟ آیا در این مسیر نیازمند طراحان خبره و صرف هزینه هستیم؟ در این مقاله زمان خود را به مبحث طراحی سایت اختصاص داده و تمام آنچه باید در این زمینه بدانید را به شما خواهیم گفت.

طراحی وب به چه معناست؟

هر سایتی برای جذاب و کاربردی شدن نیازمند استفاده از طرح‌های مشخص و استانداردی است. ما سایت خود را با طراحی وب شروع می‌کنیم تا هم از نظر ظاهری و هم فنی بهینه و کاربردی باشد. طراحی وب با برنامه نویسی کاملا متفاوت بوده و نباید دچار اشتباه در این مورد شویم. در طراحی وب هر کاری می‌کنیم به ظاهر کار مربوط بوده و باید برای مخاطب جذاب و حرفه‌ای باشد اما در مبحث برنامه‌نویسی با کدهایی سرو کار داریم که در بک گراند یک سایت انجام شده و از دید مخاطب کاملا پنهان است. در واقع اگر بخواهیم در یک جمله طراحی وب را خلاصه کنیم باید بگوییم طراحی وب نوعی تخصص در ساخت و ایجاد صفحات وب است که مخاطب آن را دیده و با آن ارتباط برقرار می‌کند. همچنین در طراحی وب باید حواسمان به سازگاری در دستگاه‌های مختلف از جمله مانیتور کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و گوشی‌های تلفن همراه باشد تا سایت ما برای تمامی این موارد کاملا قابل مشاهده و استفاده باشد. به این امر واکنش گرایی سایت گویند.

در سال‌های اخیر طراحی سایت برای ورود کسب‌وکارها به فضای دیجیتال مارکتینگ امری ضروری است. به همین خاطر بسیاری از افراد به آموزش طراحی وب رو آورده‌اند. اگر شما هم به دنبال یک مجموعه آموزشی در حوزه Webdesign هستید دوره طراحی سایت ژاکت آکادمی یکی از بهترین دوره‌ها در این خصوص است که به شما کمک می‌کند که یک سایت حرفه‌ای برای کسب و کار خود یا دیگران طراحی کنید.

طراحی سایت با وردپرس

در ابتدا برای طراحی وبسایت‌ها، کدنویسی انجام میشد و افراد برنامه نویس صفر تا صد یک وب را کدنویسی کرده تا کاربران آن را در یک ظاهر مشخص مشاهده کنند. اما بعدها با روی کار آمدن سیستم‌های مدیریت محتوایی مانند وردپرس که کاملا open source و قابل توسعه بودند، کار راحت شد. وردپرس بهترین گزینه در طراحی سایت است که دارای تمامی امکاناتی است که شما به عنوان یک صاحب سایت نیاز دارید. اساس این سیستم مدیریت محتوا بر پایه زبان php بوده، پیشخوان مدیریتی کامل و ساده‌ای دارد که تمامی امکانات از جمله، افزودن قالب وردپرس، ویرایش و نوشتن مقالات و برگه‌ها، افزودن امکانات با کمک افزونه‌ها و امکان سفارشی سازی را برای افراد محیا می‌سازد.

چنانچه خودتان علاقه‌مند به ایجاد سایت باشید، قطعا در کمترین زمان می‌توانید کار با وردپرس را آموخته و آن را نصب و راه‌اندازی کنید. تمامی منابع آموزشی به زبان انگلیسی و فارسی بطور کاملا رایگان در نت موجود است و می‌توانید با کمک آن سایت خود را بسازید و به بهترین شکل شخصی سازی کنید. در حال حاضر بسیاری از طراحان سایت از این سیستم برای ساخت و طراحی کمک می‌گیرند و سایت را با توجه به خواسته مشتری سفارشی سازی می‌کنند.

ویژگی طراحی سایت با وردپرس

تاکنون وبسایت‌های معتبر بزرگ و کوچکی با وردپرس ایجاد شده و افراد بسیار از عملکرد آن راضی هستند. وبسایت‌هایی مانند والت دیزنی، بخش بلاگ ماکروسافت، سایت BBC، دیجیاتو، دانلودها و شمار دیگری با وردپرس ایجاد شده‌اند. چرا؟ چون وردپرس ویژگی‌های عالی دارد. از جمله؛

  • سیستم کاملا رایگانی است و شما با مراجعه به مخزن وردپرس می‌توانید آن را دانلود کنید.
  • پشتیبانی کامل و همیشگی از این سیستم انجام می‌شود.
  • کاملا به روز و دقیق است.
  • دارای تعداد بی‌شماری قالب و افزونه رایگان و پرمیوم است که کار را برای افراد معمولی و طراحان ساده می‌سازد.
  • دارای صفحه‌سازهای حرفه‌ای مانند المنتور بوده که امکان سفارشی سازی عالی در سایت را می‌دهد.
  • از امنیت خوبی برخوردار است.
  • منبع باز بوده و برای شخصی سازی و توسعه مناسب است.
  • امکان ساخت فروشگاه اینترنتی کامل را تنها با یک افزونه به نام ووکامرس دارد.

با این ویژگی‌ها دیگر کسی هست که نخواهد با وردپرس سایت خود را راه‌اندازی کند؟! بعید می‌دانیم.

 

ویژگی های طراحی سایت با وردپرس

کاربردهای طراحی سایت با وردپرس

وردپرس سیستم سایت‌ساز منعطفی بوده و با تمامی امکاناتی که دارد قطعا به عنوان یک سایت‌ساز کاربردی و مطمئن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از همین جهت در حال حاضر از محبوب‌ترین‌هاست و افراد در سراسر جهان با آن کار می‌کنند. کاربردهای طراحی سایت با وردپرس بسیار است و از جمله مهم‌ترین آن‌ها را در اینجا برایتان آورده‌ایم:

  • یک سیستم منعطف و قابل تغییر
  • امکان تهیه نسخه پشتیبان از کل سایت و استفاده در مواقع ضروری
  • داشتن امنیت خوب و افزودن ایمنی بیشتر
  • امکان استفاده کاملا آسان
  • ساخت صفحات گرافیکی بدون حتی نوشتن یک خط کد
  • استفاده از بی‌شمار افزونه و قالب رایگان و غیر رایگان
  • امکان بومی‌سازی افزونه‌ها و قالب ها
  • امکان ساخت انواع وبسایت از جمله خبری، بلاگ، خدماتی، فروشگاهی و…

طراحی سایت با کدنویسی

همانطور که گفتیم، اوایل که وردپرسی وجود نداشت یا مردم خیلی با آن آشنا نبودند، وبسایت‌ها را با کدنویسی طراحی می‌کردند که مدت زمان زیادی می‌برد و دچار مشکلات متعددی می‌شد. معمولا سایت‌ها با زبان‌هایی مانند HTML & CSS، پایتون، جاوا و پی اچ پی نوشته میشدند که برخی فقط صفحاتی ایستا بوده و برای ایجاد تغییراتی در آن باید حتما از فرد متخصص و برنامه‌نویس کمک گرفته میشد یا سایتی داینامیک طراحی میشد اما متاسفانه ایجاد تغییرات در پنل مدیریتی به این سادگی‌ها نبود. وردپرس کار همه را آسان کرد و خدمات بیشتری نیز ارائه داد. هر چند هنوز هم برخی معقدند که باید سایت را بطور اختصاصی کدنویسی کرد و دلایل خاص خود را دارند!

این مقاله را حتما بخوانید
13 ایده برای کسب و کار اینترنتی در خانه با درآمد بالا

تفاوت طراحی سایت با کدنویسی و وردپرس

کدنویسی نیازمند حضور افراد متخصص و برنامه نویس است که با کدهای مختلف آشنا بوده و قادر به نوشتن آن‌ها باشند. اما طراحی سایت با کمک سایت سازی مانند وردپرس نیازی به کدنویس و برنامه نویس نداشته و با کسب اطلاعات و دانش وردپرس به راحتی قابل اجرا و سفارشی سازی است. هر چه علم خود را در آن به روز کنید قطعا فرد متخصص‌تری در این حوزه خواهید بود. برای فهم بهتر این موضوع به بررسی مزایا و معایب هر دو گروه می‌پردازیم:

مزایای استفاده از وردپرس:

  • سیستمی رایگان است.
  • یادگیری کار با آن ساده بوده و در نت موجود است.
  • در قدم اول نیاز به متخصص شدن ندارد.

معایب استفاده از وردپرس:

  • اگر با کدهای آن آشنا نباشید، امکان دست بردن در آن برایتان وجود نداشته و باید از یک توسعه دهنده کمک بگیرید.
  • از امنیت نصبی بطور پیش‌فرض بهره‌ برده و برای افزایش آن باید کارهای دیگری انجام داد.

مزایای استفاده از کدنویسی:

  • امکان فراهم کردن امنیت بیشتر وجود دارد و این بستگی به دانش شما دارد.
  • امکان دستکاری در کدها در هر زمانی وجود دارد.
  • در تمامی زمینه‌ها امکان ساخت وبسایت به هر شکلی وجود دارد.

معایب استفاده از کدنویسی:

  • باید کاملا آموزش ببینید. این آموزش‌ها فراگیر و طولانی مدت است.
  • نیاز به تجربه بالایی برای ساخت یک وبسایت کامل است.
  • بازار کار آن در حال حاضر زیاد نیست.
  • ساخت یک سایت بسیار زمانبر است.

تفاوت طراحی سایت با کدنویسی و وردپرس

اصطلاحات مهم طراحی سایت

ما پیش‌نیازهایی قبل از طراحی سایت داریم که باید برای آن‌ها زمان گذاشته و به بهترین شکل انتخاب خود را انجام دهیم. منظور انتخاب دامنه مناسب و هاست استاندارد و موردنیاز است. تکلیف این دو قبل از طراحی سایت باید مشخص شود.

  1. انتخاب دامنه: نوع دامنه خود را یعنی ir یا com یا سایر موارد را باید کاملا مشخص کنید. کدام بیشتر برای کارتان مناسب است؟ در این زمینه به یک تصمیم قاطع برسید زیرا بعدها با تغییر آن به سایت خود ضربه بدی می‌زنید. همچنین اسمی که انتخاب می‌کنید باید کاملا مناسب و دقیق باشد.
  2. انتخاب هاست: هاست همان فضایی است که اطلاعات سایت شما درون آن قرار می‌گیرد. از این رو باید همین ابتدای کار با توجه به بزرگی و کوچکی کسب و کارتان هاست مناسبی تهیه کنید. همچنین درمورد جایی که از آن قرار است هاست بخرید تحقیق کرده و گزینه استاندارد را تهیه کنید. برای وردپرس بهترین گزینه هاست لینوکسی است که این در حال حاضر با عنوان هاست وردپرس نیز به فروش می‌رسد.

روش های کسب درآمد از طراحی سایت

طراحی سایت یکی از مشاغل عالی و استاندارد در جهان است به شرطی که تخصص کافی در آن داشته باشید. با هم چندین روش عالی که منجر به کسب درآمد می‌شود را بررسی می‌کنیم:

  • خدمات طراحی وبسایت

این همان قبول سفارش طراحی و ساخت صفر تا صد یک سایت است که شما با داشتن مهارت کافی در حوزه وردپرس قادر به انجام آن هستید. اتفاقا اگر در این زمینه فعالیت کنید به درآمد خوبی در هر پروژه خواهید رسید فقط کافیست از همان ابتدا نمونه‌کارهای خود را جمع کرده و سعی کنید با حضور در فضای مجازی و سایت اعتبار خود را افزایش دهید.

  • مدیریت وبسایت

افرادی که مدیریت و پشتیبانی یک سایت را برعهده می‌گیرند باید درباره مسائل فنی تسلط کافی داشته باشند. برخی صاحبان سایت‌ها خود زمانی برای مدیریت و انجام امور سایت ندارد، پس به پشتیبان متوسل می‌شوند. در این زمینه نیز می‌توان به درآمد خوبی رسید و معمولا نیازی هم به حضور در دفتر کار ندارید.

  • توسعه دهنده وردپرس

اگر تسلط کافی به سایت و توسعه آن دارید قطعا در این زمینه افرادی هستند که نیاز به ایجاد تغییراتی در سایت خود دارند. شما می‌توانید مشکلات سایت آن‌ها را برطرف کرده و دستمزد خود را دریافت کنید.

  • ساخت افزونه و قالب وردپرس 

در حال حاضر با تولید قالب و افزونه وردپرس می‌توانید در مارکت‌های ایرانی مانند ژاکت محصول خود را برای فروش قرار دهید. برای این منظور باید یک کدنویسی کاملا استاندارد و قوی داشته باشید.

  • آموزش

اگر علاقه‌مند به آموزش دادن هستید، از مهارت خود برای انتقال به دیگران کمک گرفته و در قالب پکیج و دوره‌های آنلاین آموزشی، کسب درآمد کنید.

بازار کار طراحی سایت در ایران

معمولا گروه‌های تازه‌وارد و حرفه‌ای در این بازار هستند که هر کدام با توجه به میزان تخصص خود کسب درآمد می‌کنند. مثلا افرادی بصورت فریلنسری کار می‌کنند و افرادی نیز کسب و کار حرفه‌ای و دفتر کار خود را داشته و تعدادی طراح ماهر دارند که می‌توانند تعداد بی‌شماری پروژه را همزمان کنترل کنند. اگر بخواهیم رقمی در این بازار کار درنظر بگیریم باید اینگونه بگوییم که عموما طراحانی که در شرکت‌ها استخدام شده و مشغول به فعالیت هستند از ۱۰ میلیون به بالا با توجه به مهارت‌ها و جایی که کار می‌کنند حقوق دریافت می‌کنند. در پروژه‌های فریلنسری از ۵ میلیون تا معمولا ۴۰ میلیون درآمد وجود دارد. در شرکت‌های طراحی سایت سود کار بالاست و به ۱۰۰ میلیون یا حتی بیشتر هم می‌رسد.

جمع بندی

طراح سایت شخصی است که به روش خاص خود سایتی را مطابق با خواسته مشتری می‌سازد. در حال حاضر بیشتر طراحان سایت از وردپرس برای ساخت وبسایت‌هایشان بهره می‌برند و بهترین و پرامکان‌ترین سایت‌ها را نیز راه‌اندازی می‌کنند. درباره اینکه وردپرس چه دارد که همگی آن را قبول می‌کنند در این مقاله بطور کامل صحبت کردیم.

 

سوالات متداول

وردپرس چیست؟

یک سیستم مدیریت محتوا یا سایت‌ساز حرفه‌ای است که انواع مختلفی از سایت‌ها را با کمک آن می‌توان راه‌اندازی کرد.

آیا می‌توان بدون کمک طراح سایت، سایتی ایجاد کرد؟

بله! چنانچه علاقه‌مند به یادگیری وردپرس باشید، به راحتی می‌توانید آن را بیاموزید و سایت خود را سخته و کم کم تکمیل کنید.

طراح سایت کیست؟

فردی که با مهارت و تخصص خود یک سایت را یا با کدنویسی یا سیستم مدیریت محتوایی مانند وردپرس راه اندازی می‌کند.

محصول پیشنهادی

افزودنی های صفحه ساز قدرتمند المنتور | افزونه Anywhere Elementor Pro

207,000 تومان

84%
فیدارشاپ

فیدارشاپ

محصول پیشنهادی

افزونه صفحه ساز ویژوال کامپوزر | پلاگین WPBakery Page Builder

395,000 تومان

65.33%
رایکاوردپرس

رایکاوردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

نویسنده بهاره کوهستانی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه