وردپرس 6.3 منتشر شد، معرفی ویژگی ها و قابلیت های جدید

اخبار

5 دقیقه زمان مطالعه

وردپرس 6.3 به عنوان آخرین نسخه از فاز 2 رودمپ این CMS محبوب در حالی منتشر شد که با خود انبوهی از ویژگی ها را نیز بهمراه آورده است. فاز 3 وردپرس در سال جاری میلادی با انتشار نسخه 6.4 آغاز و فصل جدیدی در مسیر توانمندی های آن آغاز خواهد شد. این نسخه نیز طبق سنت همیشگی وردپرس به افتخار هنرمند پرآوازه جاز آمریکایی، لایونل همپتون، “Lionel” نامگذاری شده و دومین انتشار اصلی سال 2023 بحساب می آید.

 

وردپرس 6.3 چه ویژگی هایی دارد؟

نسخه جدید wordpress کوله باری از قابلیت ها و زمینه های بهبود را در خود جای داده که عمده آنها به این ترتیب است:

  • بهبودهای متعدد داخلی ویرایشگر
  • ناوبری جدید در ویرایشگر
  • مدیریت الگوها
  • ویرایش سریع صفحات
  • پیش ‌نمایش قالب‌ های بلوک در ویرایشگر
  • بازگرداندن آسان تغییرات با بازنگری استایل
  • ابزار دستور جدید وردپرس
  • بهبودهای ویرایشگر بلوک
  • بلوک ‌های پاورقی و جزئیات جدید
  • کنترل بهتر حاشیه ‌ها و فاصله‌ ها
  • مدیریت بهتر نسبت ابعاد تصاویر
  • پشتیبانی از رنگ و طرح برای بلوک کاور
  • بهبودهای کنترل لینک

 

بلوک پاورقی (Footnotes)

با استفاده از بلوک Footnotes به راحتی می‌توانید پاورقی‌ها را به متن خود اضافه کنید. برای استفاده از این بلوک، متن مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس بر روی (⋮) کلیک کرده و بلوک Footnotes را انتخاب کنید. این ویژگی به خصوص برای اضافه کردن نقل قول‌ها بسیار مفید است.

 

بلوک جزئیات (Details)

بلوک Details به عنوان یک آکاردئون عمل می‌کند، به این معنا که محتوا زیر یک عنوان یا سرتیتر پنهان شده و با کلیک بر روی آن نمایش داده شده و هر نوع بلوک وردپرس را زیر بلوک “Details” قرار دهید.

 

 

این ویژگی به ایجاد طراحی‌های تصویری ساده و کم‌حجم کمک می‌کند.

 

بروزرسانی الگوها (Pattern)

بلوک های Pattern الگوهایی هستند که یکبار ایجاد شده و سپس به دفعات می توانید در هر جایی از صفحات سایت خود از آنها استفاده کنید.

 

ایجاد و استفاده آسان از الگوها در ویرایشگر

سابقا اضافه کردن یک الگو بسیار پیچیده و سخت بود زیرا کاربر ابتدا باید از صفحه ویرایشگر خود خارج میشد، الگوی مورد نظر خودش را از منوهای وردپرس ایجاد می کرد، سپس مجددا باید وارد ویرایشگر میشد تا بتواند از الگوی اضافه شده استفاده کند. حالا کاربران قادر هستند تا الگوهای سفارشی خود را ایجاد کنند و به تمام آنها مستقیما در ویرایشگر وردپرس خود دسترسی داشته باشند.

در منوی نوار ابزار کناری ویرایشگر گزینه ای برای ایجاد الگوها اضافه شده که به آسانی و با کلیک بر روی “Create pattern”، یک نام برای الگو وارد کرده و بدون خروج از ویرایشگر سایت، الگوی سفارشی خودتان را ایجاد خواهید کرد. ضمن این که حالا می توانید تعیین کنید الگویی که ایجاد کرده اید، سینک شده باشد یا خیر.

معرفی الگوهای سینک شده و سینک نشده

بلوک هایی که سابقا با نام الگوهای قابل استفاده مجدد قرار داشتند، تغییر نام یافته و بصورت الگوهای Synced & UnSynced معرفی شده است. الگوهای سینک نشده (UnSynced Pattern) را می توان الگوهای مستقلی در نظر گرفت که هر زمان می توانید از آنها استفاده کنید و با تغییر آنها، بر روی الگوی اصلی شما تغییری ایجاد نخواهد شد.

در مقابل، الگوهای سینک شده (Synced Pattern) قرار دارند که با یک بار ایجاد آنها در کل وب سایت شما قابل استفاده هستند و اگر تغییری در آنها ایجاد کنید در کل وب سایت شما اعمال خواهد شد. در وردپرس 6.3 تمام الگوهای شما در یک جا نمایش داده می شوند که الگوهای سینک شده نام دارند. با کلیک بر روی دکمه “+” در منوی الگوها، می توانید الگوی جدیدی ایجاد کنید.

 

حالت بدون حواس پرتی

در نسخه های قبلی حالت بدون حواس پرتی فقط در ویرایشگر پست و صفحه وجود داشت اما حالا می توانید از مزایای واقعا آرامش بخش این حالت در ویرایشگر سایت بهره مند شوید.

 

 

این ویژگی فوق‌العاده به نویسندگان امکان می‌دهد تا پیش‌نمایش با نسبت 1:1 محتوای خود را مشاهده کنند و بدون حواس‌پرتی بر روی محتوا خود تمرکز داشته باشند.

 

ناوبری پیشرفته در ویرایشگر وردپرس

در نوار پیمایش ویرایشگر نسخه های قبلی وردپرس فقط به دو بخش templates و templates parts دسترسی داشتید و بقیه بخش ها در منوهای مختلف پراکنده بودند. اما در نسخه 6.3 یه صفحات، استایل ‌ها، الگوها و منوهای ناوبری در ویرایشگر سایت دسترسی داشته و گزینه templates parts هم با templates ادغام شده است.

 

ویژگی پالت فرمان (Command Palette)

پالت فرمان یک ویژگی جدید در وردپرس 6.3 است که بالای ویرایشگر سایت ظاهر می‌شود. این ابزار به شما امکان می‌دهد به سرعت در قالب‌ها، الگوها، بلوک‌ها، صفحات و نوشته‌ها درون ویرایشگر سایت جابجا شوید و آنها را باز کرده و با استفاده از دستور میانبر CTRL + K یا Command + K به این ویژگی دسترسی داشته باشید. همچنین API پالت فرمان هم در این نسخه معرفی شده که به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد دستورات خود را ثبت کرده و آنها را با پالت ادغام کنند.

 

بهبود عملکرد تصاویر در شاخص LCP

وردپرس 6.3 با ویژگی های جدید خود زمان لود تصاویر در وب‌سایت را بهبود داده است. این قابلیت به بهبود پارامتر “LCP” که بر روی سئوی سایت تاثیر گذار است کمک کرده و تجربه بهتری را به همراه دارد.

همچنین برای تصاویری که بزرگترین محتوای صفحه سایت شما هستند، به مرورگر دستور داده می‌شود آنها را با اولویت بیشتری لود کند. این تغییر باعث بهبود 5 تا 10 درصدی عملکرد “LCP” شده و نحوه بارگذاری تصاویر تنبل (LazyLoad) نیز بهبود یافته است.

 

بازنگری در استایل ها

وردپرس 6.3 با استفاده از ویژگی “revisions”، امکان بازگردانی تغییرات در پست‌ها و صفحات را بسیار آسان کرده است. این قابلیت همچنین در بخش Styles نیز قابل استفاده است که با استفاده از آن قادر خواهید بود تغییراتی که در استایل صفحه خود ایجاد کرده‌اید را مشاهده و در صورت لزوم به حالت اولیه بازگردانی کنید.

 

مدیریت نسبت ابعاد تصاویر

در وردپرس 6.3 به کاربران این امکان داده شده که به راحتی ابعاد تصاویر را انتخاب کرده و نسبت ابعاد اصلی را حفظ کنند. این ویژگی می تواند منجر به نمایش بهتر تصاویر در تمامی اندازه‌ها شده و تجربه کاربری را ارتقاء خواهد دهد.


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه