zhaket logo

نکات مهم قبل از قبول پروژه طراحی سایت برای فریلنسرها

طراحی سایت

7 دقیقه زمان مطالعه

یکی از اموری که بطور فریلنسری امکان فعالیت دارد، طراحی سایت است. ما افراد زیادی داریم که در این زمینه کاملا متخصص بوده و بصورت فریلنسری فعالیت می‌کنند. مسلما کار به این شکل در کنار مزایایی که دارد، معایبی نیز به همراه دارد. یکی از بزرگ‌ترین معایب این مدل مشاغل عدم اعتماد کارفرما به شخص فریلنسر یا عمل نکردن به تعهد است که البته برای این مشکل نیز راه‌حل‌هایی آسان قبل از قبول پروژه طراحی سایت برای فریلنسرها وجود دارد. راستش را بخواهید امروز روی بحثمان دقیقا همین مسئله و نکاتی است که به شما در فعالیت و دریافت پروژه‌ها کمک می‌کند.

پروژه طراحی سایت برای فریلنسرها

در مبحث طراحی سایت چه بصورت حضوری و شرکتی چه بصورت فریلنسری باید پیش‌نیازهایی را مشخص کرد. در واقع این پیش‌نیازها موجب می‌شوند تا هم مشتری تمام نیازهای خود را مطرح کند و هم شما به عنوان فرد مجری بدانید دقیقا چه مواردی را باید در قرارداد رعایت کنید. در واقع واضح بودن ماجرا باعث عقد یک قرارداد عالی و بی‌نقص به همراه رضایت کامل طرفین قرارداد خواهد شد. برای واضح شدن تمامی موارد فرد فریلنسر باید نکاتی را بداند تا بتواند اجرایی کند. این نکات را در ادامه بررسی می‌کنیم.

دریافت شرح کاملی از نیازها و خواسته های مشتری در پروژه

مسلما در قدم اول باید ببینید مشتری دقیقا چه می‌خواهد. در واقع بطور کلی چه سایتی مدنظر اوست. برای اینکه این بخش را با موفقیت و بدون ابهامی انجام دهید بهتر است موارد زیر را حتما بررسی کنید:

  • از مشتری بخواهید کسب و کار خود را در چند جمله توصیف کند
  • آیا مشتری در حال حاضر وبسایتی دارد
  • اهداف مشتری برای سایت چیست
  • تعیین مخاطبین هدف
  • چه ویژگی هایی را برای سایت می خواهند
  • چگونه می توان از شکست جلوگیری کرد
  • رقبای اصلی مشتری شما چه کسانی است
  • چه چیزی مشتری شما را باید متمایز از رقبا کند
  • محدوده زمانی و هزینه‌ ای پروژه را مشخص کنید

جمع آوری جزئیات کامل از خواسته ها و توقعات کارفرما

۱- از مشتری بخواهید کسب و کار خود را در چند جمله توصیف کند

در برخی موارد، کسب و کار مشتری شما ممکن است به طرز چشمگیری آشکار به نظر برسد، اما شما هرگز نباید چیزی را خودتان فرض کنید. از آنها بخواهید که کار خود را در چند جمله کوتاه خلاصه کنند. این ماهیتی است که باید بلافاصله هنگام ورود بازدیدکنندگان به وبسایت جدید آشکار شود. عمیق‌تر شوید و سعی کنید ارزش‌های کلیدی آنها، سطح تجربه در صنعت و چشم انداز آنها از آینده و همچنین اندازه، موقعیت و پیشینه آنها را دریابید.

۲- آیا مشتری در حال حاضر وبسایتی دارد

حتما بررسی کنید که مشتری سایتی از قبل دارد یا شروعی جدید است. وبسایت فعلی مشتری شما معدن اطلاعات است. دریابید که آنها از چه سیستم مدیریت محتوایی استفاده می‌کنند، چه مدت از آن استفاده کرده‌اند و آیا بروز است یا خیر. چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را نمی‌توانند بپذیرند؟ آیا آنها می‌توانند گزارش Google Analytics را به شما ارائه دهند؟ با صرف مدتی برای بررسی وب‌سایت فعلی، می‌توانید در مورد علاقه‌مندی‌ها و موارد ممنوعه مشتری اطلاعات بیشتری کسب کنید و همچنین از اشتباهاتی که دفعه قبل مرتکب شده‌اند، الگو بگیرید.

۳- اهداف مشتری برای سایت چیست

این خطی است که اغلب مشتریان آن را ترک می‌کنند. در حالی که بدون شک مسئله مهمی است، شما باید کمی بیشتر بدانید تا بتوانید سایتی تولید کنید که واقعاً مؤثر باشد. در این مرحله، شما باید یک قدم به عقب بردارید و از تخصص خود برای تحریک انگیزه‌های مشتری خود استفاده کنید. تعریف مشتری از موفقیت را بخواهید. آیا آنها می‌خواهند تعداد بازدیدکنندگان را افزایش دهند، اندازه متوسط سفارش را افزایش دهند یا کاربران را در انجمن وب خود عضو کنند؟ شاید بخواهند از طریق وبلاگ خود مشارکت بیشتری را به وجود آورند، برندسازی کنند یا مردم را ترغیب کنند تا در خبرنامه ایمیلی /نظرسنجی رایگان و… ثبت نام کنند. با تعیین نقاط درد مشتری و تعیین مواردی که در تلاش برای حل آنها هستند، شانس بهتری برای تولید یک راه حل کارآمد دارید.

۴- تعیین مخاطبین هدف

طراحی تاثیر بسزایی در ذهن ایجاد کرده و زیبایی بسیار در چشم بیننده به وجود می‌آورد. شما این وبسایت را صرفاً برای مشتری خود طراحی نمی‌کنید بلکه باید به شدت با کاربران و مخاطبان هدف آنها ارتباط برقرار شود، در غیر این صورت سایت طراحی شده مخاطبی نخواهد داشت. مخاطبان آنلاین به دلیل بازار رقابتی، امروزه به شدت بی ثبات هستند. در دموگرافیک و روانشناختی کاربران، مانند عادات مصرف رسانه، کلمات عامیانه، و انتخاب‌های سبک زندگی، دقت کنید. عادات خرید آنها چیست؟ آیا باید شکافی بین مخاطب فعلی و بازار هدف ایجاد کنید؟ هرچه اطلاعات بیشتری در مورد کاربران نهایی داشته باشید، بهتر می‌توانید ظاهر، چیدمان و پیمایش وبسایت را تعیین کنید.

۵- چه ویژگی هایی را برای سایت می خواهند

در ابتدا مشخص کنید که آیا مشتری شما ویژگی‌های خاصی را مدنظر دارد که می‌خواهند در وبسایت جدید گنجانده شود. برخی چیزها ممکن است آشکار باشد. برای مثال، اگر مشتری شما رستورانی را اداره می‌کند، به ساعت کاری و منوی غذا نیاز دارد، در حالی که اگر هتلی را اداره می‌کند، ممکن است یک فرم رزرو آنلاین بخواهد.
سایر امکانات عبارتند از وبلاگ، چت وبسایت، ادغام رسانه‌های اجتماعی، گالری عکس، یکپارچه سازی ویدئو، یا فرم تماس. همیشه در ابتدا توضیح دهید تا از اضافه شدن‌های بعد از اتمام کار که ممکن است هزینه و زمان زیادی صرف کند، جلوگیری کنید. همچنین این سوالی است که باید بپرسید آیا مشتری شما نام تجاری یا راهنمای خاص دارد که باید در طراحی سایت گنجانده شود.

این مقاله را حتما بخوانید
بهترین افزونه ها برای ساخت انجمن در وردپرس

۶- چگونه می توان از شکست جلوگیری کرد

دانستن موارد ممنوعه مشتری شما بسیار مهم است. حذف چیزی که در یک وبسایت یکپارچه شده، زمانی که در نیمه راه یک پروژه هستید، به همان اندازه آزاردهنده، پرهزینه و وقت گیر است که چیزی به آن اضافه کنید. از آنها بخواهید تا وبسایت‌هایی که سبک آن‌ها را دوست ندارند به شما نشان دهند و به عناصر طراحی، ویژگی‌ها و سبک‌هایی که دوست دارند، اشاره کنند. مثلا از او بخواهید که نمونه سایت مورد علاقه خود را در فضای آنلاین نشان دهد، یا به شما بگوید که رنگ‌بندی، موقعیت منوها، طراحی موردنظر صفحات و … به چه صورت باشد. به این ترتیب، می‌توانید قبل از اینکه وارد پروژه شوید، شکست‌های احتمالی را برطرف کنید.

فرض کنید مشتری سایتی مشابه دیجی کالا از شما درخواست می‌کند. بسیا واضح است که دیجی کالا یک سایت فروشگاهی است اما برای اینکه دقیقا مطابق با نیاز مشتری رفتار کنید حتما تمامی بخش‌های سایت را با او چک کنید. مثلا بپرسید آیا دوست دارد که هدر و فوتر آن مشابه دیجی کالا باشد؟ چه رنگی مدنظر اوست و …

۷- رقبای اصلی مشتری شما چه کسانی است

کشف رقبای اصلی مشتری شما منبع مفید دیگری از اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهد. هنگامی که آنها رقبای اصلی خود را نشان دادند، می‌توانید اطلاعاتی را جمع آوری کنید که به طراحی کمک می‌کند. به عناصری که در سایت‌هایشان به خوبی کار می‌کنند نگاه کنید و ببینید آیا چیزهایی وجود دارند که جذابیت دارد. هدف شما در اینجا کپی کردن کارهایی نیست که قبلا انجام شده است، بلکه این است که از موفقیت‌ها و شکست های آنها درس بگیرید. از مشتری خود بخواهید به کارهایی که انجام می‌دهند و دوست ندارد در وب‌سایت‌های رقبای خود اشاره کند.

۸- چه چیزی مشتری شما را باید متمایز از رقبا کند

دانستن نقطه فروش منحصر به فرد مشتری به شما کمک می‌کند تا سایتی را طراحی کنید که از رقبای آنها متمایز باشد. در دنیای آنلاین شلوغ، پر سر و صدا و رقابتی، کسب و کارها برای موفقیت باید واقعاً قابل توجه باشند. بنابراین چگونه می‌توانید توجه افراد را هنگام ورود در سایت جلب کنید؟ چگونه می‌توانید اولین تاثیر پیچیده را به حساب بیاورید؟ این مسئله نباید چیز مهمی باشد. سایر مواردی که کسب و کارها را متمایز می‌کند عبارتند از تحویل سریع یا رایگان محصولات، انبار کردن ارزان‌ترین یا با کیفیت‌ترین محصولات در منطقه خود، داشتن یک گارانتی شگفت انگیز یا روش بازگشت، یا ارائه بسته‌های منحصر به فرد. با یادگیری تفاوت مشتری شما با رقبای خود، می‌توانید سایتی را ارائه دهید که همین کار را انجام می‌دهد.

۹- محدوده زمانی و هزینه‌ ای پروژه را مشخص کنید

در نهایت، محدوده پروژه را روشن کنید. شما نیاز به درک روشنی از مهلت نهایی مشتری خود و همچنین هر نقطه عطف کلیدی مانند مسئله مالی دارید که در طول مسیر می‌خواهند به آن برسند باید مشخص شود. این مسئله برای حفظ پروژه در مسیر و اطمینان از برآورده کردن انتظارات بسیار مهم است. همچنین باید بودجه را بدانید و مهمتر از آن، مشخص کنید که آیا در جدول زمانی و بودجه انعطاف‌پذیری وجود دارد یا خیر.

تا اینجای کار در پروژه طراحی سایت برای فریلنسرها، شما می‌توانید به یک نتیجه نهایی در ابتدای پروژه با مشتری خود برسید. با این امور و چک کردن دوباره آن ذهن شما و مشتری در یک راستا قرار گرفته و می‌توانید بر سر مسائل دیگر به بحث و گفتگو بپردازید. پس از این موارد شما استارت کار خود را می‌زنید و تمامی موارد را مطابق با خواسته مشتری به راحتی و خیال راحت طرفین پیاده‌سازی می‌کنید.

جمع بندی

یکی از پروژه‌های مهم و پردرآمد، پروژه طراحی سایت برای فریلنسرها است که امروزه افراد زیادی را مشغول کرده. اما فریلنسرها برای اینکه دچار مشکل نشوند و به بهترین نحو کار خود را انجام دهند قطعا باید قوانین و نکاتی را درنظر بگیرند که بعدها دچار مشکلاتی نشوند. این نکات را در مقاله امروز بطور کامل برایتان شرح دادیم و پیشنهاد می‌کنیم اگر آزادکار هستید، بیشتر به آن توجه کنید.

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.08%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی ایران کالا | قالب Irankala

995,000 تومان

83.35%
سید رضا صالحی

سید رضا صالحی

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی


نویسنده بهاره کوهستانی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه