آموزش کامل ساخت QR Code

نکات آموزشی

11 دقیقه زمان مطالعه

کیو آرکد‌ها نسل جدیدی از بارکد‌ هستند که در زندگی روزمره ما بسیار متداول شده‌اند. با استفاده از این کد‌های تصویری که به‌صورت چاپی و آنلاین در دسترس هستند، شما به اطلاعات معینی دسترسی پیدا می‌کنید. درواقع کیو آرکد‌ میانبر‌ی برای دسترسی به صفحات وب، وای فای، اطلاعات کسب‌وکار مثل ساعت کاری و شبکه‌های اجتماعی است. در این مطلب قصد داریم تا این ابزار پرکاربرد را بیشتر به شما معرفی کنیم و نحوه‌ی ساخت qr code را به شما بیاموزیم. با ما همراه باشید.

QR کد چیست؟

واژه QR مخفف Quick Response به معنی پاسخ سریع است. کدهای کیو آر نسبت به بارکد‌های عادی سریع‌تر عمل می‌کنند. نخستین بارکد کیو آر در سال ۱۹۹۴ توسط یک شرکت ژاپنی از زیرمجموعه‌های تویوتا ابداع شد.
تا قبل از ابداع کیو آر کد بارکدهای استاندارد وجود داشتند. این بارکدها تنها در یک‌جهت از بالا به پایین خوانده می‌شدند و مقدار بسیار محدودی از اطلاعات را در خود جا می‌دادند که معمولاً شامل حرف یا عدد بود؛ اما کدهای کیو آر تصاویر دوبعدی هستند که از دو جهت بالا به پایین و راست به چپ خوانده می‌شود. همین تفاوت ساده باعث کارایی فوق‌العاده کیو آر کد‌ها شده است و اطلاعات قابل ذخیره‌سازی در آن‌ها را به شکل قابل‌توجهی افزایش داده است. هر بارکد عادی نهایتاً ۳۰ کاراکتر را در خود جای می‌دهد. این در حالی است که کد کیو آر می‌تواند تا سقف ۷۰۸۹ کاراکتر را در خود جای دهد.
حتماً تاکنون با یک کیو آر کد مواجه شده‌اید. این کد‌ها شامل چیدمانی از نقطه‌های مربعی شکل سیاه‌رنگ بر روی صفحه سفید هستند؛ که توسط تلفن‌های هوشمند خوانده می‌شود.
درگذشته، کدهای کیو آر باید توسط دستگاه‌های اختصاصی خوانده می‌شد؛ اما با پیشرفت اپلیکیشن‌های مختلف بر روی تلفن‌های همراه؛ دوربین‌های موبایل نیز توانایی اسکن کدهای QR رادارند.

یک کد کیو آر می‌تواند شامل اطلاعات زیر باشد:

  1.  آدرس وب‌سایت یا دستور URL: با اسکن این نوع کد شما به‌صورت خودکار به یک سایت اینترنتی منتقل می‌شوید.
  2. کیوآرکد متنی: با اسکن این کد، یک متن مشخص برای شما نمایش داده می‌شود. برای مثال برخی از رستوران‌ها منوی خود را به‌صورت کیوارکد در اختیار مشتری قرار می‌دهند.
  3. دستور vcard: کیو آر کد‌های حاوی این دستور یک شماره مشخص را درگوشی همراه شما ذخیره می‌کنند.
  4. دستور پیامکی یا SMS: با اسکن این کد یک SMS از پیش تعیین‌شده به یک شماره از پیش تعیین‌شده ارسال می‌شود.
  5.  کیو آر کد وای فای: این کیو آر کد‌ها شمارا به یک دستگاه وای فای وصل می‌کند.
  6.  دستور ایمیل: کیو آر کدهای ایمیلی یک متن مشخص را به یک آدرس ایمیل مشخص ارسال می‌کنند.
  7.  کیو آرکد‌های ویدئویی: با اسکن این کدها یک ویدئو برای شما نمایش داده می‌شود که در زمان و حجم آن محدودیتی وجود ندارد و با فرمت‌های مختلف قابل پخش است.
  8.  دستور تصویری یا image: این کد‌ها پس از اسکن شدن یک عکس از پیش تعیین‌شده را به شما نمایش می‌دهند.
  9.  دستور لوکیشن: با اسکن این کد، آدرس یک مکان بر روی نقشه گوشی شما نمایش داده می‌شود و به‌راحتی می‌توانید از آن برای مسیریابی استفاده کنید.
  10. کیو آرکد‌های تلفن: با اسکن این کد یک شماره تلفن روی صفحه گوشی شما در محل تماس‌های تلفنی نمایش داده می‌شود و می‌توانید بلافاصله با آن تماس بگیرید.

بنابراین کیوآرکد‌ها قابلیت‌های مختلفی دارند که می‌توانند در زمینه‌های متفاوت به‌کاربرده شوند. از همین رو آموختن طراحی و ساخت کیوآرکد یک مهارت بسیار کارآمد در دنیای امروز است. احتمالاً شما هم درزمینهٔ کاری خود آیتمی ‌رادارید که از طریق کیو آر کد کارآمدتر و جذاب‌تر خواهد بود. پس بد نیست روش ساخت این کدها را یاد بگیرید.

روش ساخت QR Code

برای ساخت کیو آر کد، وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای مختلف وجود دارد. انتخاب هر یک از آن‌ها وابسته به نیاز شماست. بر اساس طراحی کیو آر کد و نوع ورودی آن نوع ابزاری که استفاده می‌کنید، متفاوت خواهد بود.
برای تولید کیو آر کدهای ساده چندان مشکلی نخواهید داشت. وب‌سایت‌های زیادی هستند که به‌سادگی امکان ایجاد کیو آرکد را برای شما فراهم می‌کند؛ اما درصورتی‌که به ساخت یک QR Code حرفه‌ای نیاز دارید، باید از ابزارهای بهتری استفاده کنید.
به یاد داشته باشید که علاوه بر اطلاعاتی که در کیو آر کد گنجانده می‌شود، طراحی آن نیز حائز اهمیت است. هرچه ظاهر کیوارکد جذاب‌تر باشد افراد بیشتری تمایل به اسکن کردن آن خواهند داشت.

آموزش ساخت کیوآرکد

معرفی 9 وب‌سایت برتر ساخت QR code

وب‌سایت‌های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید کد کیو آر حاوی اطلاعات موردنظر خود را بسازید. کار کردن با این وب‌سایت‌ها فرآیند پیچیده‌ای ندارد. در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سایت های ساخت qr code کدامند؟

1- QRcode Generator

این وب‌سایت می‌تواند به شما در ساخت انواع کیو آر کدهای حرفه‌ای کمک کند. کافی است به آدرس QRcode Generator.com بروید و وارد این وب‌سایت شوید. در کادر وسط سایت می‌توانید هر عبارتی را که می‌خواهید از آن کیو آر کد بسازید وارد کنید به‌علاوه امکان آپلود عکس و فیلم و لوکیشن نیز در این بخش وجود دارد.
در این وب‌سایت می‌توانید شکل کیو آر کد خود را تغییر دهید و رنگ‌های آن را هم شخصی‌سازی کنید. ساخت کیو‌ آر کد به شکل نشان‌واره‌ی موردنظر شما نیز در اینجا امکان‌پذیر است.
پس از اتمام کار گزینه دانلود را بزنید و منتظر بمانید تا کیوآرکد دانلود شود.
یکی از کارکردهای جذابی که می‌توانید از آن استفاده کنید ساخت کیو آر کد برای تلگرام است. شما می‌توانید آدرس آیدی موردنظر خود را در کادر مربوطه تایپ کنید و برای آن کیو آر کد بسازید.

2- QR Stuff

سایت QR Stuff یکی از منابع جامع و خوب برای ساخت کد کیو آر است. با مراجعه کردن به این وب‌سایت شما می‌توانید به‌صورت رایگان کد موردنظر خود را بسازید. کیو آر کد ساخته‌شده توسط این وب‌سایت می‌تواند حاوی محتواهای مختلف باشد. به‌علاوه امکاناتی از قبیل تغییر رنگ و تعیین فرمت دانلود آن نیز برای شما وجود دارد.

3- kaywa

وب‌سایت kaywa امکان ساخت کد کیو آر را به‌صورت رایگان برای شما فراهم می‌کند. کدهای کیو آر ساخته‌شده در این وب‌سایت می‌توانند حاوی اطلاعاتی مثل آدرس URL، نوشته، شماره پیامک، شماره تماس و شماره مخاطب باشد. به‌علاوه بخشی تحت عنوان premium نیز در این سایت وجود دارد که به‌صورت غیر رایگان خدمات حرفه‌ای‌تری را به شما ارائه می‌دهد شما می‌توانید با استفاده از این قابلیت غیر رایگان کدهای کیو آر دینامیک بسازید.

4- GoQR

وب‌سایت GoQR نیز یکی از وب‌سایت‌های رایگان برای ساخت کد کیو آر است که می‌توانید کدهای QR مختلفی را از طریق آن بسازید. علاوه بر این امکانات ازجمله شخصی‌سازی اندازه، ابعاد تصویر و رنگ برای کدهای کیو آر ساخته‌شده در این وب‌سایت وجود دارد.

5- QRZebra

وب‌سایت QRZebra یکی از بهترین وب‌سایت‌ها تولید کیو آر کد است که به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. برای تولید کیو آرکد از طریق این وب‌سایت نیاز به ثبت‌نام ندارید و به‌راحتی می‌توانید چندین کیو آرکد موردنظر خود را بسازید. به‌علاوه امکان ایجاد کیوارکد‌های داینامیک نیز به‌صورت رایگان در این وب‌سایت وجود دارد.

6- Beaconsfield’s QR Code Generator

کارکرد این وب‌سایت نیز شبیه وب‌سایت‌های قبلی است. با این تفاوت که سرعت تولید کیو آر کد در این وب‌سایت بسیار بالاتر است. به جرات می‌توان گفت که وب‌سایت Beaconsfield’s QR Code Generator یکی از سریع‌ترین ابزارهای تولید کیوآرکد است که از طریق آن می‌توان کدهایی برای آدرس صفحات وب و ایمیل پیام، تماس، کارت ویزیت، pdf و مانند این‌ها را تولید کرد.

7- Unitag

وب‌سایت Unitag نیز یکی دیگر از ابزارهای پرکاربرد برای ساخت کیو آر کد است. مزیت مهم این وب‌سایت نسبت به سایر وب‌سایت‌های ساخت QR کد داشتن گزینه‌های مختلف برای شخصی‌سازی است. این ابزار قالب‌های منحصربه‌فردی را برای ساخت انواع کیو آرکد‌ها به شما پیشنهاد می‌دهد.

8- For QRcode

وب‌سایت ForQRcode.com یکی از بهترین ابزارهای ساخت QR رمز حرفه‌ای است که ورودی‌های مختلف و متنوعی را برای کیو آر کد پشتیبانی می‌کند.
کد‌های ساخته‌شده توسط این دستگاه با دو فرمت png و وکتور (SVG, EPS) قابل دانلود هستند.
این وب‌سایت یکی از کامل‌ترین وب‌سایت‌های تولید کیوارکد است و تقریباً تمام ورودی‌هایی که برای کیوارکد مقدور است را پشتیبانی می‌کند. البته توجه داشته باشید که برخی از ورودی‌ها تنها از طریق داشتن حساب کاربری و ثبت‌نام در این وب‌سایت قابل‌دسترسی هستند؛ اما معمولاً برای کاربرانی که برای اولین بار در این وب‌سایت ثبت‌نام می‌کنند، برای مدتی به‌صورت رایگان خواهد بود.
علاوه بر ورودی‌های متنوع این وب‌سایت می‌تواند ابزارهای ویرایش و طراحی مختلفی را برای کسب‌وکار در اختیار شما قرار دهد. با استفاده از این ابزارها طراحی کیو آر کد شما جذاب‌تر خواهد شد و قابلیت‌هایی از قبیل تغییر رنگ، تغییر قالب کلی و قرار دادن نشان‌واره بر روی کیو آر کد در دسترس شما قرار می‌گیرد.

این مقاله را حتما بخوانید
آموزش نصب نرم افزار XAMPP

9- QR Code.APPspot

وب‌سایت QR Code.APPspot نیز یکی از ابزارهای ساخت کیوارکد است که از آی پی گوگل برای پردازش خود استفاده می‌کند. برای ساخت کیو آر کد از طریق این ابزار کافی است آدرس صفحه موردنظر و سایز آن را وارد کنید. این وب‌سایت چندان حرفه‌ای نیست و استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

ساخت QR code از طریق مرورگر

استفاده از مرورگر‌ها یکی دیگر از راهکارهای ساخت کد‌های QR است. مرورگر‌های مختلف امکان ایجاد کد کیو آر را فراهم می‌کنند. شما می‌توانید از طریق تلفن همراه خود با استفاده از مرورگر‌های مختلف QR Code بسازید.

چگونه از طریق مرورگر qr code بسازیم؟

ساخت کیو آر کد با استفاده از مرورگر کروم

گوگل کروم به‌صورت پیش‌فرض قابلیت دسترسی به کد کیو آر مخصوص به صفحات وب را دارد. سیستم‌عامل اندروید و ios با استفاده از قابلیت share یا اشتراک‌گذاری کد کیو آر صفحه‌ی وب موردنظر شمارا می‌سازند؛ اما توجه داشته باشید که برای ساختن کیو آر کد بر روی پلتفرم‌های دسکتاپ و chrome OS باید آن را به‌صورت دستی فعال کنید.
درواقع شما با استفاده از مرورگر کروم می‌توانید کد کیو آر مربوط به صفحه وبی را که به آن مراجعه کرده‌اید بسازید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید یا برای بارهای بعدی ذخیره کنید. برای این کار کافی است بر روی سیستم‌عامل اندروید مثل همیشه به صفحه وب سر بزنید روی آیکون سه‌نقطه منو بزنید و سپس گزینه share و QR Code را انتخاب کنید پس از انتخاب این گزینه کیوآرکد مربوط به آن صفحه برای شما ساخته می‌شود.
برای سیستم‌عامل ios مشابه گوگل کروم اندروید روی صفحه وب‌سایت موردنظر بروید و سه‌نقطه را انتخاب کنید. از بین گزینه‌های نمایش داده‌شده به سمت پایین اسکرول کنید تا به گزینه create QR code برسید. درنهایت با انتخاب این گزینه کیوآرکد مربوط به این صفحه برای شما ساخته می‌شود. برای امکان استفاده از آن باید گزینه share و سپس save image را بزنید.
در گوگل کروم‌های مربوط به دستگاه‌های ویندوز یا chrome OS باید کیو آر کد را فعال کنید. برای این کار دستور chrom://flags را در نوار آدرس تایپ کرده و سپس دکمه enter را روی کیبورد بزنید. یک نوار جستجو برای شما نمایش داده می‌شود. در آن عبارت کیوارکد را تایپ کنید و تنظیمات مربوط به این گزینه را به حالت enable تغییر دهید. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید کیوارکد مربوط به صفحات وب را از طریق این مرورگر دریافت کنید. برای فعال‌سازی کامل کافی صفحه مرورگر ای که باز است را ببندید و دوباره بازکنید.
از این به بعد در کنار Book mark، آیکن QRcode را خواهید داشت که به‌سادگی می‌توانید با کلیک بر روی آن کد مربوط به صفحه موردنظر را دانلود کنید.

استفاده از مرورگر بینگ

مایکروسافت نیز مانند گوگل امکان دسترسی به کیو آرکد را برای کاربران فراهم کرده است. برای این کار کافی است روی هر مرورگری که هستید به آدرس موتور جستجوی بینگ بروید و در ادامه در نوار جستجوی موتور، عبارت General QRcode را تایپ کرده و Enter را بزنید.
در پایین صفحه نتایج نمایش داده‌شده، باکس ساخت کد کیو آر را خواهید دید.
شما می‌توانید عبارت موردنظر خود را در این باکس تایپ کنید و کیو آرکد آن را تحویل بگیرید. برخلاف موتور جستجوی گوگل که تنها کد QR مربوط به صفحات وب را در اختیار شما قرار می‌دهد، از طریق Bing می‌توانید کیوارکد‌های متنی دیگری نیز علاوه بر آدرس وب‌سایت‌ها بسازید. اگر قصد دارید کد مربوط به وب‌سایت را بسازید، باید آدرس آن را در بحث مربوط تایپ کنید.
پس از ساخته‌شدن کیوارکد با کلیک راست کردن بر روی تصویر آن و انتخاب گزینه save T ذخیره‌سازی امکان‌پذیر خواهد بود.

نرم‌افزار ساخت QR code برای کامپیوتر

با دانلود برنامه Barcode Generator از دستور مایکروسافت می‌توانید بر روی ویندوز خود مدل‌های مختلف کیو آر کد را بسازید. این نرم‌افزار امکان ساخت کد‌های مختلفی را دارد که کیوآرکد یکی از آن‌هاست.

دانلود نرم افزار ساخت کیو آر کد Barcode Generator 

با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید کیوارکد‌های حاوی لینک ایمیل، توییتر، فیس‌بوک، پیامک، وای فای، فلیکر و یوتیوب را بسازید. کد‌های ساخته‌شده قابلیت دانلود و به اشتراک‌گذاری دارد.

نرم افزار ساخت qr code حرفه ای برای کامپیوتر

ساخت QR کد برای اینستاگرام

اینستاگرام به‌صورت مستقیم امکان ساخت کیو آر کد برای آیدی پیج‌های خود را فراهم کرده است. برای اینکار کافی است به پیج خود بروید و در صفحه پروفایل گزینه سه‌نقطه بالای صفحه را لمس کنید. از منوی بازشده گزینه QR Code را انتخاب کنید.
در این بخش شما می‌توانید عکس یا اموجی موردنظر خود را در پس‌زمینه کیوارکد قرار دهید. درنهایت کد تولیدشده از پیج اینستاگرام شما قابل دانلود خواهد بود و می‌توانید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. در پایین همین بخش قسمتی وجود دارد که می‌توانید کیو آر کد دیگران را از طریق آن اسکن کنید. برای این کار کافی است این گزینه را انتخاب کرده و دوربین گوشی خود را روی کیوارکد موجود بگیرید و با انتخاب تصویر گوشه بالای سمت راست اسکرین شات کیوارکد دیگران را اسکن کنید.

 

آموزش ساخت qr code برای اینستاگرام

 

 

چگونه کدهای QR را بخوانیم؟

همان‌طور که قبلاً اشاره شد کدهای QR را می‌توان از طریق اپلیکیشن‌های مختلف تلفن‌های همراه خواند. این اپلیکیشن‌ها به‌سادگی برای انواع سیستم‌عامل‌های اندروید و ios در دسترس هستند.
لیست زیر ازجمله اپلیکیشن های پرکاربرد در این زمینه هستند:

  • Quickmark
  • QR Droid
  • Esponce QR Reader
  • Google Zxing
  • Kaywa Reader Scan-for-iPhone

با نصب این اپلیکیشن‌ها بر روی گوشی تلفن همراه خود می‌توانید انواع کیوارکدها را بخوانید؛ اما اگر به هر دلیلی به هیچ‌یک این اپلیکیشن‌ها دسترسی نداشتید، وب سایت‌هایی وجود دارد که به‌صورت آنلاین امکان خواندن کیو آرکد ها را برای شما فراهم می‌کند.

online barcode reader

وب‌سایت online barcode reader فرمت‌های مختلف کدهای QR را می‌خواند. فرمت‌هایی که توسط این سایت پشتیبانی می‌شود شامل موارد زیر است:

  1.  UPC-A
  2.  UPC-E
  3.  EAN-8
  4.  EAN-13
  5.  Code 39
  6.  Code 128
  7.  QR Code
  8.  Data Matrix
  9.  PDF 417
  10.  ITF

به‌علاوه فرمت‌های مربوط به‌عکس با حداکثر سایز ۱ مگابایت نیز توسط این سایت پشتیبانی می‌شود.

ZXing decoder online

برای خواندن کد کیو آر از طریق وب‌سایت ZXing decoder online باید عکس کد موردنظر را در آن آپلود کنید.

QR Generator by Patrick Wied

این وب‌سایت هم قابلیت ساخت کد QR را دارد و هم قابلیت خواندن آن‌ها را. طراحی ساده و مبتنی بر نیاز کاربر در این وبلاگ شمارا شگفت‌زده خواهد کرد. اگر می‌خواهید از طریق وب‌سایت QR Generator by Patrick Wied کد کیو آر را بخوانید باید گزینه I want to decode a QRcode را انتخاب کرده و عکس کد موردنظر خود را آپلود کنید.

جمع‌بندی
کدهای QR قابلیت‌های شگفت‌انگیزی دارند که می‌تواند در بخش‌های مختلف کسب‌وکار شما به‌کاربرده شوند. با استفاده از این کد می‌توانید به شکل جذاب و تأثیرگذار کسب‌وکار خود را تبلیغ کنید. اگر این مطلب را تا اینجا کامل خوانده باشید متوجه شدیدکه ساخت این کدها اصلاً سخت نیست. وب‌سایت‌ها، نرم‌افزارها مختلفی وجود دارند که می‌توانند به‌سادگی QR کد موردنظر شمارا تولید کنند. به‌علاوه موتورهای جستجو و برخی شبکه‌های اجتماعی نیز امکان ساخت کدهای QR را فراهم می‌کنند.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%
4

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه