تحقیقات اتحادیه اروپا درباره اجرای قانون DMA برای اپل، متا و گوگل

اخبار

2 دقیقه زمان مطالعه

اپل، متا و گوگل یه‌دلیل نقض احتمالی قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) در آستانه‌ی جریمه‌های سنگینی قرار دارند. به‌نظر می‌رسد تحقیقات جدیدی در این زمینه در روزهای آینده آغاز خواهد شد و تا پیش از پایان ریاست مارگرت وستاگر، کمیسر فعلی رقابت اتحادیه اروپا در ماه نوامبر، به نتیجه خواهد رسید.

نقض DMA می‌تواند تا 10 درصد از گردش مالی جهانی سالانه این شرکت‌ها را به‌خطر اندازد زیرا اساسا این قانون، آن‌ها را ملزم می‌کند تا با اعطای حق انتخاب بیشتر به کاربران و رقبای خود، زمینه رقابت عادلانه‌تر را فراهم کنند. لازم به ذکر است که چند هفته پیش نیز اتحادیه اروپا اپل را به‌دلیل نقض قوانین ضدرقابت، به پرداخت 2 میلیارد دلار جریمه نقدی محکوم کرد.

هزینه‌های خدمات اپل و متا و همچنین روش‌های آن‌ها در به‌کارگیری ترفندهایی برای تحت‌الشعاع قرار دادن محصولات و خدمات رقیب، از جمله مواردی است که در این تحقیقات مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وستاگر، کمیسر رقابت اتحادیه اروپا، خواهان تسریع در روند بررسی این پرونده‌ها است تا کاربران و توسعه‌دهندگان، هرچه سریع‌تر شاهد نتایج و مزایای قوانین جدید باشند.

پیش‌تر، رقبای این سه شرکت از اقدامات ناکافی آن‌ها در راستای انطباق با DMA به اتحادیه اروپا شکایت کرده بودند. یکی از مفاد مهم این قانون، الزام شرکت‌هایی مانند اپل، متا، گوگل، مایکروسافت، آمازون و بایت‌دنس به ارائه‌ی امکان حذف نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های از پیش نصب‌شده به کاربران است.

این تحقیقات نشان‌دهنده‌ی عزم جدی اتحادیه اروپا در جهت ایجاد رقابت عادلانه‌تر در فضای دیجیتال و حمایت از حقوق کاربران و شرکت‌های کوچک‌تر است. به‌نظر می‌رسد روزهای سختی در انتظار غول‌های فناوری باشد و باید منتظر ماند و دید که نتیجه‌ی این تحقیقات چه خواهد بود.


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه