Retry
rss feed

همانطور که می دانید، تقریباً تمام وب سایت های موفق، به طور مستمر محتواهای جدیدی را به سایت خود اضافه می کنند؛ از مقالات وبلاگ سایت گرفته تا محتوای خبرنامه و … . به همین دلیل هم یکی از دغدغه های اصلی این دسته از وب سایت ها، اطلاع رسانی به کاربران برای مشاهده محتواهای جدید است. دقیقاً همینجاست که RSS Feed وارد صحنه می شود تا مسئولیت این اطلاع رسانی را به عهده بگیرد. اما نکته اینجاست که این سیستم ها نیز گاهی اوقات درگیر خطاهایی شده و عملاً کاربری خود را از دست می دهند. به همین منظور در این مطلب از ژاکت ابتدا با هم مرور می کنیم که RSS Feed چیست و چه مزایایی دارد. سپس به توضیح دلیل خطاهای آن پرداخته و 3 روش برای رفع خطای RSS Feed  در وردپرس را بررسی می کنیم.

خطاهای رایج در وردپرس را می توانید در این مقاله بخوانید.

RSS Feed چیست؟

پیش از آن که به سراغ دلیل خطای RSS Feed در وردپرس و نحوه مقابله با آن برویم، بهتر است با هم مرور کنیم که RSS Feed چیست. RSS مخفف عبارت “Really Simple Syndication” یا “Rich Site Summary” است. هر دوی این عبارت ها به محتوای وب سایت ها اشاره دارند. بنابراین منظور از RSS Feed سیستمی است که کاربران را از محتوای جدید وب سایت ها آگاه کرده و این محتواها را برای آنها نمایش می دهد.

RSS Feed به عنوان یک خبرخوان عمل می کند و در زبان فارسی به آن خوراک RSS نیز می گویند. عملکرد اصلی این خبرخوان به این ترتیب است که کاربران ابتدا باید لیست وب سایت های مورد علاقه خود را در آن وارد کنند. پس از آن هر زمان که آن وب سایت ها محتواهای جدیدی را منتشر کنند، این خبرخوان انتشار یک محتوای جدید را به کاربران خبر می دهد. علاوه بر این، خود محتوا را نیز در قالب خلاصه ای از محتوا، تصاویر آن، نام نویسنده، تاریخ و … نمایش می دهد.

برای استفاده از این سیستم ها به عنوان کاربر سایت ها می توانیم آنها را به صورت نرم افزار (تحت وب یا دسکتاپ یا حتی برای سیستم عامل های موبایل) دانلود کرده یا افزونه آنها را در مرورگر خود فعال کنیم.

چرا باید از RSS Feed استفاده کنیم؟

به عنوان صاحب یک وب سایت می توانید قابلیت RSS Feed را برای سایت خود غیر فعال کنید. اما به دلیل امتیازاتی که با این فناوری همراه است، توصیه می شود که این امکان را از کاربران خود دریغ نکنید. چرا که RSS Feed هم برای کاربران فضای وب بسیار کاربردی است و هم برای ناشران دیجیتالی.

امتیاز آن برای کاربران این است که دیگر لازم نیست برای مشاهده محتواهای جدید سایت های دلخواه خود، مرتباً به آنها سر بزنند یا عضو خبرنامه ایمیلی آنها شوند. بلکه فقط از طریق خبرخوان ها می توانند از آخرین مطالب وبلاگ ها، عناوین خبری، آخرین محصولات و … از سایت هایی که قبلاً در آن وارد کرده اند، مطلع شوند.

از طرفی این تکنولوژی به ناشران نیز کمک می کند که مسیر راحت تری برای انتقال محتواهای جدید به کاربران داشته باشند. می توان گفت RSS Feed امروزه یکی از ابزارهای همیشگی برای افرادی است که دائماً با فضای وب سر و کار دارند.

چارت توضیح rss

دلیل خطای RSS Feed در وردپرس چیست؟

RSS Feed فایلی در قالب XML است. بنابراین خطاهای این خبرخوان زمانی در وب سایت ها رخ می دهد که در کدها اشتباهاتی (هر چند کم) وجود داشته باشد. در این صورت با خطاهایی  رو به رو خواهیم شد که پیامی شبیه به متن زیر را نمایش می دهند:

“XML Parsing Error: XML or text declaration not at start of entity

Location:http://example.com/feed

Line Number 2, Column 1:”

البته متن پیام خطا بنا به مرورگر و نوع سیستمی که برای خبرخوان استفاده می کنید، می تواند متغیر باشد. به عنوان مثال ممکن است پیام خطا به این شکل باشد:

Warning: Cannot modify header information – headers already sent by (output started at /home/username/example.com/wp-content/theme/twentysixteen/functions.php:433) in /home/username/example.com/wp-includes/pluggable.php in line 1228

اما متن این پیام هر چیزی که باشد، معمولاً دلیل خطا و نحوه برطرف کردن آن یکسان است.

بهترین روش های رفع خطای RSS Feed  در وردپرس

حالا که با این خطا و دلیل آن آشنا شدیم، بیایید به سراغ اصل مطلب یعنی نحوه رفع خطای RSS Feed  در وردپرس برویم. در ادامه 3 مورد از بهترین روش های مقابله با این خطا را بررسی می کنیم.

1) اصلاح کدها به صورت دستی

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، دلیل عمده بروز این خطا، وجود ایراداتی در کدنویسی هاست. این خطا ممکن است ناشی از وجود یک فضای خالی بعد از بستن تگ PHP یا مشکلاتی در فایل functions.php باشد. بنابراین اگر اخیراً قطعه کدی به قالب یا فایل functions.php سایت خود اضافه کرده اید، احتمالاً باید آن را اصلاح کنید.

در اصلاح این کدها به دو نکته زیر زیر دقت کنید:

  • اگر تگ بسته PHP انتهای کدهایتان وجود دارد، مطمئن شوید که بعد از آن هیچ خط یا فضای خالی وجود نداشته باشد.
  • در بسیاری از موارد تگ بستن PHP در انتهای فایل مورد نظر لازم نیست! بنابراین می توانید این تگ پایانی را محض اطمینان به طور کل حذف کنید.

اگر نکات بالا را در اصلاح کدهای خود مد نظر قرار دهید، به احتمال زیاد مشکل برطرف خواهد شد. اما چنانچه این روش برای رفع خطایRSS Feed  در وردپرس جوابگو نبود، روش های بعدی را امتحان کنید.

2) غیر فعال کردن افزونه های مرتبط با RSS Feed

در وب سایت های وردپرسی، افزونه های متنوعی برای RSS Feed طراحی شده اند که برای مثال RSS Feed را اصلاح می کنند، قابلیت های جدیدی به آن اضافه می کنند و … . در حالت عادی استفاده از این افزونه ها می تواند ایده خوبی باشد؛ چرا که هر یک از آنها می توانند به شکل های مختلف کاربری RSS Feed را ارتقا دهند. اما نکته اینجاست که گاهی اوقات همین افزونه ها به دلیل تداخلاتی که ایجاد می کنند یا به دلایل دیگر، باعث بروز خطا می شوند. بنابراین ممکن است کلید رفع خطای RSS Feed  در وردپرس در غیر فعالسازی این افزونه ها باشد.

بنابراین اگر چنین افزونه ای را در وردپرس خود دارید، آن را غیر فعال کنید. سپس از طریق مرورگر یا توسط ابزارهای تست RSS Feed چک کنید که آیا مشکل برطرف شده است یا نه. اگر هم دو یا چند افزونه مرتبط با RSS Feed در وردپرس خود دارید، می توانید یکی یکی آنها را غیر فعال کنید تا روشن شود که مشکل دقیقاً از کدام افزونه است.

لازم به ذکر است که اگر متوجه شدید که مشکل از افزونه های مرتبط با RSS Feed بوده است، می توانید جهت انتخاب بهترین گزینه برای جایگزینی با آن افزونه، با پشتیبانی افزونه ارتباط برقرار کنید.

3) انتقال سایت به قالب پیش فرض وردپرس به طور موقت

دو روش بالا راحت ترین روش های رفع خطای RSS Feed  در وردپرس هستند و معمولاً هم مشکل را حل می کنند. اما اگر پس از تست آنها باز هم این ارور را در سایت خود داشتید، روش سوم را پیش بگیرید. در این روش باید سایت خود را به طور موقتی به قالب پیش فرض وردپرس انتقال دهید. چرا؟ به این دلیل که گاهی اوقات عملکرد ضعیف بعضی از قالب ها نیز می تواند منجر به خطای RSS Feed شود.

برای این کار در وردپرس خود به مسیر نمایش> پوسته ها بروید. سپس یکی از پوسته ها یا همان قالب های پیش فرض را از همین صفحه فعال کنید. لازم به ذکر است که اگر در این صفحه پوسته پیش فرضی را نمی بینید، می توانید روی “افزودن پوسته تازه” کلیک کنید و از کتابخانه ای که وردپرس در اختیارتان قرار می دهد، یکی از قالب های پیش فرض را نصب کنید.

رفع خطای rss در وردپرس

نکته: اسامی قالب های پیش فرض معمولاً عددهایی هستند که به صورت حروف فارسی نوشته شده اند؛ مانند دو هزار و بیست و یک.

بعد از انتقال به پوسته پیش فرض، مجدداً بررسی کنید که آیا ارور برطرف شده است یا نه. طبیعتاً در صورتی که خطا رفع شده باشد، می توان نتیجه گرفت که مشکل از کدنویسی های قالب سایت بوده است. در این صورت می توانید با پشتیبان آن قالب ارتباط برقرار کنید تا یک جایگزین مناسب برای آن پیدا کنید. سپس می توانید تمام محتوای سایت خود را به قالب جدید انتقال دهید.

جمع بندی

RSS Feed علاوه بر این که کار را برای کاربران فضای وب بسیار راحت می کند، به نویسندگان و ناشران نیز این امکان را می دهد که بتوانند محتواهای جدید خود را سریع تر و راحت تر به گوش مخاطبان برسانند. بنابراین استفاده از این سیستم ها می تواند مسیر پیشرفت وب سایت ها را هموارتر کند.

اما این سیستم نیز مثل هر فناوری دیگری گاهی دچار مشکلاتی می شود و کاربری اصلی خود را برای سایت از دست می دهد. این مشکلات عمدتاً ناشی از وجود کدهای اشتباه در فایل های وب سایت هستند. اما خوشخبتانه روش های بسیار راحتی برای رفع خطای RSS Feed  در وردپرس در دسترس هستند که در این مطلب 3 مورد از بهترین آنها را به طور کامل با هم بررسی کردیم. امیدواریم این آموزش از ژاکت برایتان مفید واقع شده باشد.

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *