لزوم طراحی لوگو برای سازمان‌ها و کسب‌وکارها

دیزاین و طراحی

5 دقیقه زمان مطالعه

اکثر ما برند‌های معروف را با لوگوی آن‌ها میشناسیم، این نشان‌ دهنده اهمیت طراحی لوگو است. شما به احتمال زیاد نمی‌توانید کسب و کار یا سیستمی را بدون لوگو ادامه دهید. لوگو در واقع امضای برند و فعالیت شماست. به همین دلیل طراحی لوگو برای کسب و کارهای مختلف به عنوان یک چالش بسیار بزرگ شناخته می‌شود. زیرا یک لوگوی خوب می‌تواند برای شرکت شما اساسی ترین نیاز باشد. در این مطلب ابتدا بررسی میکنیم که لوگو چیست. سپس شما را با طراحی حرفه ای لوگو آشنا می‌کنیم و مراحل طراحی لوگو را نشان خواهیم داد. در ادامه با ما همراه باشید.

 

لوگو چیست؟

لوگو یا نشان واره، عنصری گرافیکی بوده که با سبک حروف یا قلم خاصی تنظیم شده یا با اشکال تصویری به صورت ویژه چیده شده ‌است. لوگو طرحی ملموس برای نمایاندن یک مجموعه، کالا یا سرویس مشخص است که در کنار اشاره به برخی مفاهیم، گاهی ویژگی‌ها و هویت یک سازمان یا کالا را نیز نشان می دهد. مهمترین خاصیت لوگو این است که کسب و کارها در هر اندازه‌ای باید از آن استفاده کنند تا هویت آن به طور کامل مشخص شود، فرقی نمیکند سازمان بزرگ باشد یا یکی از کسب و کارهای کوچک. اشکال به کار برده شده در لوگو لزوما خوانا نیستند و شکل، رنگ، سبک حروف لوگوی طراحی شده باید مشخصاً از لوگو‌های دیگر متفاوت باشد. لوگو انتخابی شما به بازدید کنندگانتان نشان می‌دهد که شما چه کاری انجام می‌دهید، چه کسی هستید و به چه چیزی اهمیت می‌دهید. این‌ها مسئولیت‌های بسیاری هستند که همه بر گردن یک تصویر کوچک افتاده‌اند.

 

طراحی حرفه‌ای لوگو

به هر اندازه که شرکت، خدمات و محصولات شما بی نظیر و آماده باشد، اگر طراحی لوگو خود را به طور حرفه‌ای انجام ندهید، برند شما با مشکل رو به رو می‌شود. لوگو شرکت شما، چیزی است که از شما به یاد می‌آورند و این اهمیت داشتن یک لوگو حرفه‌ای را نشان می‌دهد. طراحی اشتباه لوگو عواقب بسیاری برای شما دارد، مثلا یک برند اشتباه باعث می‌شود که مشتریان اشتباهی به طرف شما بیایند. یک لوگو زمانی توانایی و قدرت کنترل ذهن مشتریان را پیدا می‌کند که به صورت اصولی و قدرتمند طراحی شده باشد.

 

طراحی لوگو به چند دسته تقسیم می‌شود؟

شما به عنوان یک طراح یا یک کارآفرین نیازمند این هستید تا انواع لوگو و کاربردهای آنها را بشناسید. درک نوع نیاز شما و این‌که پاسخ آن در کدام سبک لوگو است، به موفقیت لوگوی انتخابی‌تان کمک می‌کند. لوگو سبک و انواع مختلفی دارد که در سه دسته بندی جا میگیرند در ادامه به توضیح برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • لوگوی تصویری (pictogram)
  • لوگوی نوشتاری (typogram)
  • لوگوی مینیمال

 

لوگوی تصویری یا پیکتوگرام

در این نوع لوگو از تصویری استفاده شده که ویژگی‌های شرکت شما را برجسته می‌کند. پیکتوگرام، تصویری عینی دارد که وقتی مخاطب آن را مشاهده می‌کند، بلافاصله متوجه ایده‌ای می‌شود که در ذهنتان داشته‌اید. استفاده از این نوع لوگو برای مخاطبانی که سواد خواندن و نوشتن ندارند، نقش پررنگ‌تری پیدا می‌کند. از همه مهم تر، اگر مخاطب شما از کشور و زبان متفاوتی باشد، لوگوی تصویری، زبانی مشترک با او ایجاد می‌کند. از آنجا که این لوگو تصویری بوده به راحتی در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود. «پپسی» و «اپل» از جمله برندهایی هستند که برای معرفی خود از لوگوی پیکتوگرام استفاده کردند.

طراحی لوگو شرکت پپسی و اپل به صورت pictogram انجام شده است.

لوگوی نوشتاری یا تایپوگرام

اساس این نوع لوگو همانطور که از نامش پیداست، بر پایه‌ی نوشته و متن است. لوگوی نوشتاری انواع مختلفی دارد. برخی از آنها پیچیده و مفهومی‌تر هستند، اما برخی دیگر از لوگوهای نوشتاری به سادگی می‌توانند مفهوم مورد نظر برندشان را منتقل کنند. این دسته از لوگوها معمولا توسط بیزینس‌های کوچک که بودجه‌ی کمتری برای بازاریابی دارند، انتخاب می‌شوند. این بیزینس‌ها با استفاده از لوگوهای ساده‌ی تایپوگرام راهی کم‌خرج را انتخاب می‌کنند که به سادگی خود را به مخاطب بشناسانند. «کوکاکولا» و «اسکایپ» از جمله مواردی هستند که از تایپوگرام یا لوگوی نوشتاری برای معرفی خود استفاده کردند.

این مقاله را حتما بخوانید
چه شبکه اجتماعی برای کسب و کار من مناسب است؟

لوگو شرکتهای کوکاکولا و اسکایپ به صورت تایپوگرافی طراحی شده است

لوگوهای مینیمال

در این نوع از لوگو طراح سعی می‌کند با اشکال ساده و در قالب تک رنگ و به طور کلی با حداقل‌ها، مفهوم مورد نظر برند را برساند. در لوگوی مینیمال، طراح از هرگونه عنصر غیر ضروری چشم ‌پوشی می‌کند و تنها بر روی مفهوم اصلی تمرکز دارد. نتیجه کار یک لوگوی تجاری تأثیرگذار خواهد بود که به راحتی می‌توان از آن در هر محیط و هر پس‌زمینه‌ای استفاده کرد. لوگوهای «نشنال جئوگرافیک» و «ریباک» از انواع لوگوهای مینیمال هستند.

 

مزایا طراحی لوگو برای سازمان‌ها

تا اینجا مقداری به مزایای طراحی لوگو اشاره کردیم، حتما متوجه شده‌اید که هرچه لوگو حرفه‌ای تر طراحی شود رابطه مستقیمی با دیده شدن و جلب توجه کردن برند شما خواهد داشت. در ادامه از مزایای طراحی لوگو بیشتر خواهیم گفت.

  1. متمایز بودن لوگو
    یکی از اصول اولیه طراحی لوگو، خاص بودن آن است. به طوری که لوگو در میان سایر برند‌ها به صورت متمایز دیده شود. پس ابتدایی ترین و اصلی ترین مزیت طراحی لوگو اختصاصی حرفه ای ایجاد تمایز ارزشمند برای شما در میان سایر رقبا است.
  2. ایجاد حس اعتماد مخاطبان
    دومین مزیت لوگو اختصاصی، ایجاد حس اعتماد برای مخاطبان است. اگر لوگو شما به اصطلاح کپی یا ایده گرفته از سایر لوگو‌ها بخصوص لوگوی برندهای هم‌ رده باشد، آن لوگو منفی ترین تبلیغی خواهد بود که می توانید داشته باشید. در نتیجه لوگو اختصاصی، حس اعتماد و خاص بودن برند شما را به دیگران القا کرده و هویتی متمایز را به شما می‌بخشد.
  3. قابلیت ثبت لوگو شرکت
    مزیت دیگر طراحی آرم اختصاصی، داشتن قابلیت ثبت لوگو شرکت است. فرآیند ثبت لوگو یک فرآیند تخصصی بوده و برای ساخت و ثبت لوگوی مناسب و قانونی باید از شرایط حقوقی آن اطلاع پیدا کرد. اولین و مهم ترین دلیل رد یک لوگو در جریان ثبت لوگو، کپی بودن آن است.
  4. کنترل ذهن مخاطب
    در لوگوی ساخته شده، می‌توان ذهن مخاطب را به واسطه شعارهای مناسب کنترل کرد؛ دقت داشته باشید که کنترل ذهن مخاطب جزو مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند باعث فروش موفق محصولات و خدمات شما، حتی به افرادی که نیازی به محصول شما ندارند، باشد.

 

در این مقاله سعی کردیم لوگو را به شما معرفی کنیم، هر برندی با لوگوی خود شناخته شده و در ذهن‌ها مانده است و این تنها یکی از هزاران دلیلی‌ است که وجود لوگو برای کسب و کار‌ها را ضروری می‌کند. در ادامه از طراحی حرفه‌ای لوگو و اصول مهم آن گفتیم. سپس با معرفی انواع طراحی لوگو و مثال‌هایی از برند‌های معروف آن، شما را برای انتخاب سبک لوگوی خود راهنمایی کردیم. سایت ژاکت سرویس؛ مرجع فریلنسرها برای دریافت پروژه است و شما اگر برای سازمان و یا کسب و کار خود به یک لوگو نیاز دارید میتوانید این خدمات را از قسمت طراحی لوگو سایت ژاکت سرویس دریافت کنید.

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزودنی های صفحه ساز قدرتمند المنتور | افزونه Anywhere Elementor Pro

345,000 تومان

84%
فیدارشاپ

فیدارشاپ

محصول پیشنهادی

افزونه صفحه ساز ویژوال کامپوزر | پلاگین WPBakery Page Builder

395,000 تومان

65.33%
رایکاوردپرس

رایکاوردپرس

3

نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه