آموزش نحوه فعال سازی cdn در وردپرس

وردپرس

8 دقیقه زمان مطالعه

CDN یا Content Delivery Network، یک شبکه توزیع محتوا است که با کاهش فاصله فیزیکی میان هاست و وب سایت،‌ به کاربران کمک می‌کند تا صفحات یک سایت را با سرعت و کیفیت بالاتری ببینند. به همین خاطر، یکی از دغدغه‌های مهم کسب و کارهای اینترنتی، نصب و فعال‌سازی CDN بر روی سرور سایت است تا از این طریق رضایت کاربران خود را جلب کنند و به فروش بیشتری دست پیدا کنند. با توجه به اینکه اکثر وب سایت‌ها بر بستر وردپرس طراحی شده‌اند، ما تصمیم داریم تا در این مقاله نحوه فعال سازی CDN در وردپرس را به شما آموزش دهیم.

حتما تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

CDN وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟

هنگامی که یک کاربر برای بازدید از یک وب سایت وردپرسی درخواست خود را به سرور میزبان (هاست) ارسال می‌کند، مدت زمانی طول می‌کشد تا آن وب سایت برای او لود شود؛ CDN وردپرس با کاهش این زمان، سرعت لود شدن صفحات یک وب سایت را افزایش می‌دهد. در واقع هنگامی که شما CDN را بر روی وب سایت وردپرسی خود فعال می‌کنید، به محض بازدید کاربر از وب سایت، مرورگر او درخواستی برای بارگذاری محتوای سایت به سرور میزبان (هاست) ارسال می‌کند. در این زمان، CDN درخواست کاربر را پیگیری می‌کند و حافظه پنهان (کش) آن را بررسی می‌کند تا ببیند آیا قبلا یک کپی از محتوای درخواستی دارد یا خیر. در واقع استفاده از cdn باعث افزایش سرعت سایت می‌شود.

اگر CDN یک نسخه کش از محتوا داشته باشد، آن را مستقیما از یکی از سرورهای خود که کمترین فاصله را با کاربر دارد به مرورگر او تحویل می‌دهد و صفحه موردنظر در سایت را برای کاربر لود می‌کند؛ اما اگر CDN یک کپی ذخیره شده از محتوا نداشته باشد، از سرور میزبان درخواست می‌کند تا صفحه موردنظر کاربر را برای او لود کند. در این شرایط، سرور میزبان محتوا را به CDN می‌فرستد. CDN محتوا را برای درخواست‌های بعدی ذخیره می‌کند و آن را به مرورگر کاربر تحویل می‌دهد تا صفحه موردنظر او بارگذاری شود. به همین خاطر، CDN با ذخیره و تحویل محتوا از سرورهای واقع در سراسر جهان، زمان دریافت محتوا را برای مرورگر کاربر کاهش می‌دهد. این فرایند به افزایش سرعت و بهبود عملکرد وب سایت کمک زیادی می‌کند و حجم داده‌های روی سرور سایت را کاهش می‌دهد. در نتیجه در طولانی مدت نیز باعث بهبود کارایی یک وب سایت می‌شود.

 

 

مزایای استفاده از CDN

CDN یک پلتفرم تحویل محتوا است که از تعدادی سرور تشکیل شده است. این سرورها که در سراسر جهان توزیع شده‌اند، با همکاری یکدیگر تلاش می‌کنند تا محتوای یک وب سایت را در دسترس کاربران آن قرار دهند. CDNها می‌توانند چندین مزیت را برای صاحبان وب سایت و کاربران به طور یکسان فراهم کنند، از جمله:

  • افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب‌ سایت
    CDN با ذخیره و تحویل محتوای وب سایت از سرورهای نزدیک به کاربر، می‌تواند زمان بارگذاری محتوا را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. در نتیجه صفحات یک وب سایت سریع‌تر بارگذاری می‌شوند.
  • بهبود عملکرد وب‌ سایت
    با فعال سازی cdn در وردپرس، حجم داده‌های ذخیره شده در وب سایت کاهش پیدا می‌کند. این موضوع به مدیران وب سایت کمک می‌کند تا کیفیت عملکرد سایت خود را روی سرور میزبان‌ (هاست) افزایش دهند. در نتیجه تجربه کاربری وب سایت بهبود پیدا می‌کند.
  • کاهش حجم داده‌های ذخیره شده در سرور میزبان
    CDN محتوای یک وب سایت را در خود ذخیر می‌کند و آن را از روی حافظه کلی وب سایت حذف می‌کند. در نتیجه، حجم داده‌های ذخیره شده بر روی وب سایت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط مدیران وب سایت می‌توانند ترافیک بیشتری را مدیریت کنند و طول عمر سرور آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.
  • دسترسی جهانی بهبود یافته
    با توجه به اینکه سرورهای CDN در سراسر جهان حضور دارند، کاربران راحت‌تر می‌توانند در کشورهای مختلف دنیا به یک وب سایت دسترسی داشته باشند. این مزیت باعث شده تا مدیران وب سایت بتوانند برند خود را معروف‌ کنند، تعامل بیشتری با کاربران خود برقرار کنند و نرخ تبدیل خود را افزایش دهند.
  • افزایش قابلیت اطمینان
    از آنجایی که CDNها معمولا از چندین سرور برای تحویل محتوا استفاده می‌کنند، مدیران وب سایت می‌توانند مطمئن باشند که محتوای سایت آن‌ها همیشه در دسترس کاربران است. در واقع اگر یک سرور از کار بیفتد یا ترافیک بالایی را تحمل کند، سرورهای دیگر می‌توانند محتوای آن وب سایت را به کاربر نمایش دهند و خراب شدن یک سرور مشکلی را برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند. اگر به طور کامل اطلاع ندارید که سرور چیست؟ و مایل هستید با  کاربردهای آن آشنا شوید حتما مقاله مربوط به آن را  مطالعه کنید.
  • کاهش هزینه‌های پهنای باند
    استفاده از CDN در وردپرس منجر به کاهش بار سرور و بهبود عملکرد وب سایت می‌شود. در نتیجه مدیران وب سایت می‌توانند در هزینه‌های مربوط به هاست و پهنای باند خود صرفه‌جویی کنند.
  • بهبود عملکرد سایت برای موتورهای جستجو (بهبود سئو سایت)
    فعال سازی CDN در وردپرس باعث افزایش سرعت لود شدن صفحات یک وب سایت می‌شود. در نتیجه، وب سایت برای موتورهای جستجو بهینه می‌شود و کسب و کارها می‌توانند افراد بیشتری را به بازدید از وب سایت خود ترغیب کنند. به همین خاطر یکی از موثرترین راه‌ها برای گسترش جامعه مشتریان و افزایش آگاهی از برند، استفاده از cdn در وردپرس است.
  • افزایش امنیت وب سایت
    برای افزایش امنیت سایت ، بسیاری از CDNها امکانات بیشتری مانند اقدامات امنیتی را در اختیار مشتریان خود می‌گذارند تا با فعال‌سازی آن‌ها از وب سایت خود و حفظ اطلاعات کاربران در برابر حمله هکرها محافظت کنند.

بنابراین مدیران وب سایت‌های وردپرسی می‌توانند با فعال سازی CDN در وردپرس، سرعت و امنیت وب سایت خود را افزایش دهند، تجربه کاربری خود را بهبود بدهند و افراد بیشتری را به بازدید از وب سایت خود ترغیب کنند.

این مقاله را حتما بخوانید
بهترین قالب های آموزشی وردپرس

در ادامه نحوه فعال‌سازی و استفاده از CDN در وردپرس را به شما آموزش می‌دهیم.

 

آموزش نحوه استفاده از CDN برای وردپرس

استفاده از CDN برای وردپرس تاثیر به‌سزایی در بهبود عملکرد وب سایت دارد. برای اینکه بتوانید فرایند فعال سازی CDN در وردپرس را به‌درستی انجام دهید، مراحل زیر را به ترتیب گفته شده دنبال کنید:

1- چندین سرویس ارائه دهنده CDN وجود دارند؛ مانند Cloudflare ،MaxCDN و Akamai. یکی از آن‌ها که با نیاز و بودجه شما تناسب دارد را انتخاب کنید.
از آنجایی که Cloudflare یک سرویس رایگان است،‌ به شما پیشنهاد می‌کنیم تا CDN خود را از این سرویس تهیه کنید.

مرحله اول برای استفاده از cdn در وردپرس

 

2- یک حساب کاربری در سرویس Cloudflare ایجاد کنید.

 

3- پس از ثبت نام در Cloudflare، صفحه جدیدی ظاهر می شود که در آن پیام خوشامدگویی را مشاهده خواهید کرد.
روی گزینه «Get Started» کلیک کنید.

در اینجا باید دامنه خود را وارد کنید.
بر روی گزینه «Add site» کلیک کنید.

4- هنگامی که URL سایت خود را وارد کردید، Cloudflare در مورد پکیجی که می‌خواهید از آن استفاده کنید سؤال می‌کند. ما در اینجا طرح رایگان را انتخاب می‌کنیم.
سپس بر روی «Continue» کلیک کنید.

4- مرحله بعدی این است که DNS خود را بررسی کنید که آیا تنظیمات مربوط به آن‌ به درستی انجام شده است یا خیر. Cloudflare تمام تنظیمات DNS را از ثبت کننده دامنه شما تحویل می‌گیرد.

در واقع در این قسمت می‌توانید مشخص کنید که Cloudflare بر روی کدام یک از DNS های شما فعال باشد. معمولا تمام DNS های مربوط به سایت شما در این بخش نمایش داده می‌شوند. با این حال، می‌توانید با انتخاب گزینه «Add record»، سایر DNS های موردنظر خود را نیز اضافه کنید.

سپس بر روی Continue کلیک کنید.

5- همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، باید نام سرورهای ثبت کننده دامنه خود را تغییر دهید.
نام آن‌ها را با مواردی که Cloudflare پیشنهاد داده است جایگزین کنید.

6- در این مرحله، سرویس ثبت کننده دامنه خود را باز کرده و نام سرورها را تغییر دهید.
سرورهایی که Cloudflare پیشنهاد داده بود را کپی کنید.
آن‌ها را روی گزینه «Nameserver» ثبت کننده دامنه خود قرار دهید.
سپس بر روی «Change Nameservers» کلیک کنید.

7- در این مرحله، سرویس ثبت کننده دامنه خود را باز کرده و نام سرورها را تغییر دهید.
سرورهایی که Cloudflare پیشنهاد داده بود را کپی کنید.
آن‌ها را روی گزینه «Nameserver» ثبت کننده دامنه خود قرار دهید.
سپس بر روی «Change Nameservers» کلیک کنید.

در بخش «Configuration recommendations»، دو گزینه زیر را مشاهده خواهید کرد:

«Enable Always Use HTTPS» و «Enable Auto Minify».

برای هر دو گزینه، روی «Apply recommendation» کلیک کنید.

این تنظیمات برای بهبود امنیت و عملکرد وب سایت شما انجام می‌شوند و همه تغییرات بلافاصله اعمال می‌شوند.

به بخش پیشخوان Cloudflare برگردید. اکنون با پیغام «Great news! Cloudflare is now protecting your site» روبرو می‌شوید.

همانطور که مشاهده می‌کنید، وضعیت حساب کاربری شما به «Active» تغییر کرده است.

یک ایمیل برای شما ارسال شده است که نشان می‌دهد سایت شما به سرویس Cloudflare اضافه شده است.

اگر می خواهید از Cloudflare نهایت استفاده را ببرید، پیشنهاد می‌کنیم افزونه Cloudflare را در وب سایت وردپرس خود نصب کنید.

8- مراحل زیر را دنبال کنید تا بررسی کنید که CDN کلودفلر در سایت وردپرسی شما کار می‌کند یا خیر. ۱-۸- سایت وردپرسی خود را در یک مرورگر وب باز کنید.

  • روی سایت کلیک راست کرده و بر روی «Inspect» کلیک کنید.
  • اکنون روی تب «Network» در «Inspect» کلیک کنید.
  • از گوشه سمت چپ روی هر فایل JS یا CSS کلیک کنید.
  • اگر وضعیت cf-cache شما HIT را نشان دهد، بیانگر این موضوع است که CDN شما به خوبی کار می‌کند.

9- اکنون که وب سایت شما به Cloudflare اضافه شده، نوبت به نصب افزونه Cloudflare می‌رسد. برای انجام این کار، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • وارد محیط وردپرسی خود شوید و در بخش «افزونه‌ها»، بر روی «افزونه» کلیک کنید.
  • بر روی «جستجوی افزونه‌ها» کلیک کنید و نام افزونه Cloudflare را وارد کنید.
  • هنگامی که افزونه Cloudflare پیدا شد، بر روی «نصب» و «فعال سازی» کلیک کنید.

اکنون افزونه Cloudflare بر روی وردپرس شما نصب و فعال شده است. با کلیک بر روی آن، روی «here» کلیک کنید.

در این مرحله، با وارد کردن آدرس ایمیل و API Key مربوط به حساب خود در Cloudflare، اکانت Cloudflare خود را به سایت وردپرسی وصل کنید.

سپس بر روی «Save API Credentials» کلیک کنید و بعد از مشاهده تصویر زیر، بر روی «Apply» کلیک کنید.

اکنون اکانت Cloudflare شما با موفقیت به وب سایت وردپرسی متصل شده است.

 

جمع بندی

استفاده از CDN در وردپرس یک راه آسان و موثر برای بهبود عملکرد کلی وب سایت شما است.

به همین خاطر، ما در این مقاله نحوه فعال سازی CDN در وردپرس را به شما آموزش دادیم. با دنبال کردن این مراحل به‌صورت گام به گام، می‌توانید عملکرد و سرعت وب سایت خود را برای کاربران در سراسر جهان بهبود دهید.

 

سوالات متداول

cdn چیست؟

CDN یا Content Delivery Network، یک شبکه توزیع محتوا است که با کاهش فاصله فیزیکی میان هاست و وب سایت،‌ به کاربران کمک می‌کند تا صفحات یک سایت را با سرعت و کیفیت بالاتری ببینند.

کاربرد cdn در وردپرس چیست؟

CDN وردپرس با کاهش زمان انتقال درخواست از سمت کاربر به سرور میزبان یا هاست، سرعت لود شدن صفحات یک وب سایت را افزایش می‌دهد.

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز ایفرم | پلاگین eForm

345,000 تومان

78.57%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی و فروش دوره آنلاین شکرینو | Shokrino

645,000 تومان

96.25%
تیم شکرینو

تیم شکرینو

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی زنبیل | قالب zanbil

1,895,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه امتیازدهی و پاداش پیشرفته آوانس | پلاگین گیمیفیکیشن

585,000 تومان

97.74%
یوسف محمدیانی

یوسف محمدیانی

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیناکالا | قالب DinaKala

825,000 تومان

99.33%
آی دیزاین

آی دیزاین

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس


نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه