معرفی سرور، کاربرد و انواع آن

وب

7 دقیقه زمان مطالعه

هر بار که چیزی را در اینترنت جستجو کرده یا ایمیلی ارسال می‌کنید، در واقع یک درخواست را اجرا می‌کنید. برای دریافت نتیجه جستجوی مورد نظر خود یا نامه برای رسیدن به مقصد، درخواست شما باید پردازش شود. یک سرور این کار را انجام می‌دهد. سرور دستگاهی است که تمامی درخواست‌ها را می پذیرد و پاسخ های مناسب را به سیستم ارسال می‌کند. اینترنت بدون سرور کار نخواهد کرد و قابل دسترس نیست. هر سیستمی که نرم افزار مورد نیاز را داشته باشد می‌تواند به عنوان یک سرور عمل کند. اما زمانی که سرورها معمولاً به وب سرورها مراجعه می‌کنند، آن‌ها در صفحات وب که می‌توانید با استفاده از یک مرورگر وب به آن‌ها دسترسی داشته باشید، کار می‌کنند. اجازه دهید در این مقاله به مقوله سرور چیست و انواع سرورها بپردازیم.

 

سرورها چیست؟

سرور می‌تواند یک دستگاه سخت افزاری یا نرم افزاری باشد. سرورها درخواست‌هایی را از طرف کلاینت کاربر دریافت می‌کنند و بر اساس آن پاسخ می‌دهند. کلاینت دستگاهی است که پاسخ را دریافت و درخواست را ارسال می‌کند. این مدل معماری را مدل client-server می‌نامند. یک نوع رایج از سرور، وب سروری است که محتوای وب را ذخیره می‌کند. سایر سرورها برای ذخیره فایل‌ها، بازی‌ها و ایمیل‌ها استفاده می‌شوند. در یک سازمان یا یک محیط شرکتی، سرورها و تجهیزات شبکه مورد نیاز در داخل یک محفظه شیشه‌ای ذخیره می‌شوند.

سرورها ممکن است از راه دور در یک مرکز داده قرار داشته باشند. در این صورت، یک شرکت شخص ثالث سخت افزار را مدیریت می‌کند. سرورها معمولاً هرگز خاموش نمی‌شوند. به همین دلیل است که آنها به طور مداوم پیام‌ها و درخواست‌ها را از سمت کاربر دریافت می‌کنند. با توجه به این تعاریف حتما معنی server را متوجه شده‌اید.

 

سرورها چگونه کار می‌کنند؟

اجازه دهید یک وب سرور را مثال بزنیم. فرض کنید می‌خواهید از مرورگر خود به وب سایت خاصی دسترسی داشته باشید. تنها زمانی امکان پذیر خواهد بود که مرورگرها صفحه را از سرور درخواست کنند و آن را انجام دهند، آنگاه صفحه وب را برای شما واکشی می‌کند.

ابتدا مرورگر نام دامنه صفحه‌ای را که درخواست کرده‌اید را واکشی می‌کند. برای این کار باید کش خود را جستجو کرده یا از سرور DNS درخواست کند. سپس مرورگر درخواستی را برای دریافت URL کامل وب سایت به سرور ارسال می‌کند.

سپس سرور با ارسال تمام اجزای وب سایت، پاسخ می‌دهد. این موارد می‌تواند شامل تبلیغات محتوا و سایر عناصر پویا نیز باشند. درنهایت بسته کامل به مرورگر ارسال می‌شود. اما در برخی موارد سرور نمی‌تواند اجزای صفحه وب را پیدا کند. سپس سرور یک پیغام خطا را به مرورگر ارسال می‌کند.

ممکن است پیام های خطاهای رایج وردپرس مانند خطای 404 یا خطای 401 نمایش داده شود. هنگامی که مرورگر بدون هیچ مشکلی اجزا را دریافت می‌کند، می‌تواند صفحه وب کاملی را که شما درخواست کرده‌اید نمایش دهد.

 

هدف از استفاده از سرور چیست؟

در یک شبکه client-server، سرور برای پاسخگویی به درخواست‌های ارسال شده توسط کاربر اختصاص داده شده است. کاربرد سرور به نوع آن‌ها بستگی دارد. به عنوان مثال، سرورهای چاپ دسترسی و توانایی نظارت بر چاپگرها را ارائه می‌دهند. سرورهای فایل، اجازه ذخیره سازی فایل‌ها را می‌دهند و سرورهای کاربردی، نرم افزارهایی مانند واژه پرداز را اجرا می‌کنند. همچنین سرورهای تخصصی مانند سرورهای DNS و سرورهای ایمیل نیز وجود دارند. سرورهای ایمیل دسترسی به خدمات ایمیل، ارسال ایمیل، دریافت ایمیل و ذخیره آن‌ها را ارائه می‌دهند.

 

 

انواع سرورها

سرورها تنوع زیادی دارند و به فراخور نوع استفاده از آن‌ها استفاده می‌شود که در ادامه مقاله به انواع سرورها خواهیم پرداخت.

سرورهای مجازی، ابری و... از انواع سرورها می‌باشد

سرورهای کاربردی

این سرور برای نصب، میزبانی و کار در برنامه‌های کاربردی برای کاربران نهایی استفاده می‌شود. این سرور دارای سه جزء است: یک سرور رابط کاربری گرافیکی، یک سرور منطق تجاری، یک تراکنش و یک سرور پایگاه داده. سرور مطابق با برنامه نصب شده کار خواهد کرد.

 

سرورهای پروکسی

این سرور به عنوان پل ارتباطی بین مشتری و اینترنت استفاده می‌شود. تخصص آن‌ها این است که می‌توانند به شما در دسترسی ناشناس به وب سایت‌ها کمک کنند. آن‌ها این کار را با پنهان کردن شناسه شبکه و آدرس IP شما انجام می‌دهند. سرورهای پروکسی امنیت را در برابر حملات هکرها فراهم می‌کنند.

 

وب سرورها

این سرورها وظیفه دسترسی کاربران به وب سایت‌ها را بر عهده دارند. آن‌ها درخواست یک کاربر برای یک صفحه وب را دریافت می‌کنند. پس از مونتاژ تمام اجزای صفحه وب، آن را به مرورگر ارسال می‌کنند. سپس کل صفحه نمایش داده می‌شود.

 

سرورهای Blade

سرورهای Blade سرورهای فشرده و مستقلی هستند که برای غلبه بر مسائل انرژی و فضای یک محیط داده محور استفاده می‌شوند. یک تیغه دارای حافظه، کارت‌های شبکه، کارت‌های ورودی/خروجی و هارد دیسک است. آ‌نها برای به اشتراک گذاری فایل‌ها، پخش محتوای صوتی/تصویری، میزبانی برنامه و غیره استفاده می‌شوند.

این مقاله را حتما بخوانید
چگونه می‌توان error logs در وردپرس رفع کرد؟

 

سرورهای DNS

DNS (سرویس نام دامنه) سروری است که از نام‌های دامنه مختلف در قالبی که قابل خواندن برای انسان است تشکیل شده است. هدف این سرور ترجمه این نام‌ها به آدرس‌هایی است که کامپیوتر بتواند آن‌ها را بفهمد. از این آدرس‌ها برای دسترسی به وب سایت‌ها استفاده می‌شود.

 

سرورهای ابری

این یک سرور مجازی است که در فضای ابری قرار دارد و بر روی یک پلت فرم رایانش ابری مانند Amazon Elastic Compute Cloud توسعه یافته و میزبانی می‌شود. می‌توانید از راه دور از طریق اینترنت به آن‌ها دسترسی داشته باشید. این سرورها مقیاس پذیر، سریع و بسیار امن هستند.

 

سرورهای اختصاصی

سرورهای اختصاصی سرورهایی هستند که برای برآوردن نیازهای یک شبکه یا مشتری خاص اختصاص داده شده‌اند. برای میزبانی وب، کاربران نرم افزار، سرور و اتصال اینترنت یک وب سایت را اجاره می‌کنند. این سرور توسط هیچ کس دیگری استفاده نخواهد شد.

 

سرورهای ایمیل

این یک برنامه کاربردی در شبکه شما است که به عنوان عامل انتقال نامه (MTA) عمل می‌کند و نامه‌های دریافتی را ذخیره کرده و نامه‌های خروجی را ارسال می‌کند. برای این کار از پروتکل انتقال ایمیل ساده استفاده می‌شود. سرور ایمیل را از MTA دیگر دریافت کرده و آن را به مقصد منتقل می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت http و https چیست؟

 

سرورهای راه دور

این نوع سرور به شما این امکان را می‌دهد که از راه دور به فایل‌های یک LAN دسترسی داشته باشید. پس از یک فرآیند احراز هویت، کاربر می‌تواند چاپگرها و درایوها را در یک شبکه فیزیکی به اشتراک بگذارد. هزینه‌های مدیریت سرور پایین است زیرا کارکنان مراکز داده آن را مدیریت می‌کنند.

 

سرورهای SQL

این یک سرور سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای بوده که توسط مایکروسافت توسعه یافته است. سرورهای SQL برای مدیریت عملیات پایگاه داده استفاده می‌شود. این سرور ANSI SQL را نیز پشتیبانی می‌کند و پیاده سازی SQL خود را دارد که Transact SQL نامیده می‌شود.

 

Iterative Servers

یک سرورIterative یک درخواست را در یک زمان انجام می‌دهد. پس از دریافت کانکشن ورودی به این موضوع رسیدگی می‌کند و سپس اتصال را می‌بندد. هنگام پردازش درخواست، سایر اتصالات به آن پورت مسدود می‌شوند.

 

Rack Servers

این سرور در واقع یک سخت افزار است که در یک قفسه افقی قرار گرفته است. شما می‌توانید بیش از یک سرور را در یک شاسی سرور rackmount نصب کنید. این مدل سرور برای میزبانی و مدیریت راه حل‌های سازمانی طراحی شده‌اند و در مراکز داده یافت می‌شوند. Rack Servers به عنوان سیستم‌های مستقل عمل می‌کنند و بسیار قدرتمند هستند.

 

سرورهای NTP

NTP (پروتکل زمان شبکه) تضمین می‌کند که همه دستگاه‌های موجود در شبکه به درستی همگام شده‌اند. این سرور تمام مقررات زمان سنجی را حفظ می‌کند. برای این کار سرورها دارای GPS و ساعت اتمی بسیار دقیق هستند. هنگامی که یک تبادل درخواست زمانی توسط مشتری آغاز می‌شود، او می‌تواند ساعت محلی را با ساعت سرور تنظیم کند.

 

سرورهای FTP

این سرور کامپیوتری است که دارای پروتکل انتقال فایل می‌باشد. از این نوع سرور برای ارسال و دریافت فایل از کلاینت از طریق شبکه استفاده می‌شود. برای برقراری ارتباط بین این دو، رمز عبور و نام کاربری با استفاده از دستورات PASS و USER ارسال خواهند شد.

 

سرورهای مجازی (VPN)

سرورهای VPN تحویل و میزبانی امکانات VPN را امکان پذیر می‌کنند. خدمات خود را به مشتریان محلی یا راه دور ارائه می‌دهد. یک مشتری باید خود را احراز هویت کند تا از خدمات VPN استفاده کند. سرورهای مجازی (VPN) سخت افزار و نرم افزار را برای اتصال به یک شبکه امن و خصوصی یا VPN در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 

Root Servers

Root Servers برای نواحی ریشه DNS هستند. آنها می‌توانند مستقیماً به درخواست‌های دسترسی به رکوردهای ذخیره شده در ناحیه ریشه پاسخ دهند. پاسخ به صورت لیستی حاوی سرورهای نام معتبر خواهد بود.

 

سخن آخر

سرورها بلوک‌های سازنده اینترنت هستند. این دستگاه ها تمام روز برای ذخیره، پردازش و انتقال داده‌ها به سرورها یا شبکه‌های دیگر کار می‌کنند. همراه با ذخیره سازی و امنیت داده‌ها، کارمندان می‌توانند از راه دور به داده‌های موجود در سرورها دسترسی داشته باشند. این به طور مستقیم بر بهره وری که به بهبود کسب و کار کمک می‌کند، تأثیر می‌گذارد. مزیت دیگر سرورها، امکان تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات به صورت روزانه است.

در یک شبکه client-server، سرور برای پاسخگویی به درخواست‌های ارسال شده توسط کاربر اختصاص داده شده است. کاربرد سرور به نوع آن‌ها بستگی دارد. به عنوان مثال، سرورهای چاپ دسترسی و توانایی نظارت بر چاپگرها را ارائه می‌دهند. سرورهای فایل، اجازه ذخیره سازی فایل‌ها را می‌دهند و سرورهای کاربردی، نرم افزارهایی مانند واژه پرداز را اجرا می‌کنند. همچنین سرورهای تخصصی مانند سرورهای DNS و سرورهای ایمیل نیز وجود دارند. در واقع هر کدام از این نوع سرورها کاربرد مشخصی دارند.

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه تولید صفحات ووکامرس با المنتور | پلاگین WooCommerce Page Builder

345,000 تومان

50%
مهدی عباس زاده

مهدی عباس زاده

محصول پیشنهادی

افزونه جانبی المنتور المنت پک پرو | پلاگین Element Pack Pro

395,000 تومان

95.24%

محصول پیشنهادی

افزونه جانبی المنتور پاورپک | پلاگین PowerPack Elementor

395,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

افزونه جانبی المنتور جت المنت | پلاگین JetElements

395,000 تومان

90%

محصول پیشنهادی

افزونه جت انجین المنتور | پلاگین JetEngine

345,000 تومان

95%

محصول پیشنهادی

افزونه صفحه ساز ویژوال کامپوزر | پلاگین WPBakery Page Builder

395,000 تومان

65.33%
رایکاوردپرس

رایکاوردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه صفحه ساز جت وو بیلدر | پلاگین JetWooBuilder

345,000 تومان

87.5%
فیدارشاپ

فیدارشاپ

محصول پیشنهادی

افزونه صفحه ساز جت اسمارت | پلاگین JetSmartFilters

345,000 تومان

60%
9

نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه