آمار استفاده کاربران ایرانی از شبکه اجتماعی تردز

اخبار

3 دقیقه زمان مطالعه
با گذشت حدود 10 روز از راه اندازی شبکه اجتماعی تردز، لایف‌وب اولین آمار کاربران ایرانی فعال در این شبکه اجتماعی را منشتر کرد.
ظی ماه‌های اخیر حواشی بسیار زیادی برای توییتر پیش آمد که از جمله آن محدودیت‌های وضع شده ایلان ماسک برای کاربران اینپلتفرم بود و همین امر باعث شد مارک زاکربرگ از فرصت استفاده کند و شبکه اجتماعی جدیدی را که ماهیت متن‌محور دارد و شبیه به توییتر است، عرضه کند.
با اینکه راه‌اندازی یک شبکه‌ اجتماعی همه فن حریف مانند توییتر از مدت‌ها قبل جزء برنامه‌های متا بود و این شرکت قصد داشت بعد از فیسبوک، اینستاگرام، واتس‌اپ، شبکه‌ اجتماعی متن‌محور خودش را هم عرضه کند اما اتفاقاتی که بعد از تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک برای این شبکه اجتماعی افتاد، باعث شد متا رقیب توییتر یعنی «تردز» را هرچه سریع‌تر معرفی کند.
پنج‌شنبه هفته گذشته (۱۵ تیر ماه) بود که «تردز» به‌عنوان شبکه اجتماعی متعلق به اینستاگرام معرفی شد و بسیاری از کاربرانی را که به فکر ترک توییتر بودند به ساخت اکانت در این شبکه اجتماعی جدید دعوت کند. دعوتی که با استقبال گرم کاربران مواجه شد؛ به طوری که پس از گذشت ۱۶ ساعت از آغاز به‌ کار تردز، تعداد کاربرانش از ۳۰ میلیون گذشت.
با توجه به این که تردز به اینستاگرام وابسته است و حمایت متا را در پشت خود می‌بیند، نسبت به سایر رقبای توییتر، مثل ماستادون و بلواسکای، کار ساده‌تری برای جذب مخاطب داشت. همین موضوع عاملی شد تا شبکه اجتماعی جدید شرکت متا در کمتر از پنج روز پس از معرفی به رکورد ۱۰۰ میلیون کاربر برسد.
تردز در ایران هم کاربران بسیاری پیدا کرده است. هرچند این شبکه اجتماعی در همان بدو عرضه جهانی و راه‌اندازی برای کاربران با IP ایران فیلتر شد، اما همان‌طور که فیلترینگ مانع حضور ایرانیان در اینستاگرام نشده بود، فیلتر شدن تردز هم نتوانست جلوی پیوستن کاربران ایرانی به این شبکه اجتماعی را بگیرد.
لایف‌وب، سامانه رصد و پایش فضای مجازی، اولین آمار مربوط به کاربران فارسی‌زبان شبکه اجتماعی نوپای تردز را منتشر و در اختیار زومیت قرار داده است. گزارش لایف‌وب نشان می‌دهد ۴۰ درصد از صفحات اینستاگرامی فارسی‌زبان که بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده دارند، به تردز پیوسته‌اند.
علاوه بر این، آمارهای مربوط به صفحات اینستاگرامی ایرانی که بیشتر از ۳ میلیون فالوئر دارند نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از این صفحه‌ها به شبکه اجتماعی تردز پیوسته و در آن اکانت ساخته‌اند.
گزارش لایف‌وب داده‌های جزئی‌تری هم دارد. یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که از میان صفحات اینستاگرامی با بیش از ۳ میلیون دنبال‌کننده که به تردز پیوسته‌اند، ۴۵ درصد سلبریتی‌ها هستند، ۱۵ درصد اینفلوئنسرها و ۹ درصد هم از افراد فعال در حوزه سرگرمی هستند.
همچنین، ۸ درصد از این تعداد متعلق به صفحاتی است که در زمینه مدلینگ، مد و زیبایی فعالیت می‌کنند؛ ۷ درصد نیز از فعالان و اهالی رسانه هستند. همچنین، ۵ درصد از این صفحات دارای بیش از سه میلیون فالوئر که به تردز پیوسته‌اند مربوط به دسته آموزشی هستند.
سهم پیج‌های فعال در زمینه ورزشی و تناسب اندام ۴ درصد و صفحات متعلق به دسته فرهنگی، هنری و ادبی ۳ است. صفحات اینستاگرامی فعال در حوزه موسیقی و رقص، دینی – مذهبی و سیاسیون هر کدام ۱ درصد از این سهم را به خود اختصاص داده‌اند.
با وجود این که متن‌محور بودن توییتر و تردز این دو پلتفرم را در رقابت با یکدیگر قرار می‌دهد اما رئیس اینستاگرام می‌گوید «نمی‌خواهیم تردز را جایگزین توییتر کنیم.» بعضی از کاربران توییتر هم اعتقاد دارند این شبکه اجتماعی نمی‌تواند جای توییتر را بگیرد و البته برخی دیگر معتقدند تردز به این دلیل که محدودیت‌های توییتر را ندارد و وابسته به اینستاگرام هم هست می‌تواند باعث کاهش کاربران و میزان استفاده‌شان از توییتر شود.

نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه