فایل functions.php چیست و چه کاربردی دارد؟

وردپرس

4 دقیقه زمان مطالعه

دانستن توابع PHP بسیار مهم است مخصوصا برای افرادی که علاقه به توسعه سایت خود دارند. قدرت واقعی فایل function.php بسیار بالاست و امکان زیادی را اختیارمان قرار می‌دهد. فایل functions.php فایلی است که مستقیماً بر عملکرد وبسایت وردپرس شما تأثیر می‌گذارد. از آن می‌توانید الگوهای مختلفی ایجاد کرده و عناصر و عملکرد را به تم‌های مورد استفاده در صفحات خود اضافه کنید. بنابراین، شما می‌توانید تجربیات بسیار واجد شرایط‌تری ارائه دهید. در این مقاله قصد داریم درباره این فایل مهم صحبت کنیم. اول آن را بطور کامل معرفی کرده سپس به کاربرد آن می‌پردازیم و درنهایت نحوه ویرایش آن را با هم بررسی می‌کنیم.

فایل function.php چیست؟

یکی از عواملی که وردپرس را به یک پلتفرم محبوب برای ایجاد و مدیریت وبسایت تبدیل می‌کند، سادگی آن است. ساختار برنامه نویسی متن باز این سیستم حتی به افراد حرفه‌ای کم تجربه اجازه می‌دهد تا وبسایت‌هایی سریع، کارآمد و از نظر بصری جذاب ایجاد کنند. وبسایت‌های ساخته شده و میزبانی شده بر روی این پلتفرم با کد PHP نوشته شده‌اند که یک زبان برنامه نویسی بسیار پویا با جامعه گسترده‌ای از توسعه دهندگان است. یکی از ویژگی‌های عالی در وردپرس نیز وجود فایل functions.php است.

این فایل کار توسعه دهندگان را تسهیل کرده و به عنوان نوعی افزونه وردپرس عمل می‌کند. فایل functions.php فایلی است که هنگام نصب و فعال کردن هر قالبی در وبسایت خود، خواه رایگان یا پریمیوم، به طور خودکار بارگذاری می‌شود. می‌توانید به آن دسترسی داشته و تغییراتی را برای افزودن عناصر به صفحات خود، برای بهبود زمان بارگذاری، پیگیری بازدیدها یا هر هدف دیگری ایجاد کنید.

به عبارت دیگر، functions.php به شما امکان می‌دهد کدهای سفارشی را به سایت خود اضافه کرده یا از مواردی که قبلاً وجود دارد به روش‌های مختلف استفاده کنید. این کار آن را بسیار شبیه به یک افزونه می‌کند، به جز یک تفاوت مهم: functions.php به یک قالب خاص گره خورده است اما افزونه‌ها نه! یعنی اگر خواستید قالب خود را به روز کنید یا از قالب جدید استفاده کنید، ممکن است تغییراتی را که قبلا ایجاد کرده بودید از دست بدهید.

کاربرد functions.php

functions.php نقش ساده سازی روند توسعه یک وب سایت را دارد. این یک منبع اساسی برای اطمینان از اینکه هاست وردپرس شما اهداف مورد نظر شما را برآورده می‌کند، است. Functions.php را می‌توان از هر بخشی از کد فراخوانی کرد تا یک کار را انجام دهد و به نوعی مقدار را برگرداند. این عمل را می‌توان هر چند بار که بخواهید اجرا کنید.  همچنین می‌توانید از این ویژگی برای فراخوانی توابع PHP و وردپرس داخلی استفاده کنید، تنظیمات خود را تعریف کرده و ویژگی‌های خاصی مانند تصاویر کوچک پست و منوهای پیمایش را فعال کنید.

توابع php همچنین راه را برای استفاده از قلاب‌های وردپرس باز می‌کنند که به یک کد اجازه می‌دهد تا کد دیگری را در نقاط خاص و از پیش تعریف شده تغییر دهد. به این ترتیب، فرآیند را خودکار کرده و از نیاز به بازنویسی کد جلوگیری می‌کند. قلاب‌ها را می‌توان در دو دسته تقسیم کرد: اقدامات و فیلترها.

این مقاله را حتما بخوانید
آموزش کامل ثبت نام و کار با اسنپ‌ چت

یک اقدام (Action) اطلاعاتی را که دریافت می‌کند و براساس آن عمل می‌کند، و چیزی به قلاب فراخوان باز نمی‌گرداند.
یک فیلتر اطلاعاتی را که دریافت می‌کند، می‌گیرد، فیلتر می‌کند و برای استفاده بیشتر برمی‌گرداند.

کد شما ممکن است حاوی یک یا چند تابع باشد و هنگامی که یک تابع را فراخوانی می‌کند، منتظر می‌ماند تا مقداری را برگرداند. هنگامی که این مقدار برگردانده شد، یا تمام فرآیندهای این تابع به پایان رسید، کد شما به کار خود ادامه خواهد داد.

چگونه functions.php را پیدا کنیم؟

پیدا کردن فایل functions.php اصلا سخت نیست. در واقع، بیش از یک راه برای انجام آن وجود دارد. اولین مورد از طریق خود ویرایشگر وردپرس است. شما باید به داشبورد خود دسترسی داشته باشید و گزینه “ویرایشگر پوسته” را در نوار کناری سمت راست پیدا کنید. در سمت چپ، لیست گسترده‌ای از فایل‌ها را مشاهده خواهید کرد. به دنبال فایل functions.php بگردید. با کلیک بر روی آن به ویرایشگر کد functions.php هدایت می‌شوید که در آنجا می‌توانید دستورات مورد نظر خود را به صورت دستی وارد کنید.

 

یافتن فانکشن

 

راه دیگر برای یافتن فایل از طریق نرم افزار انتقال فایل (FTP) است. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است کافیست به سرور متصل شوید و به wp-content/themes/<your-theme>/ بروید.

 

پیدا کردن فایل فانکشن از filezilla

چگونه functions.php را ویرایش کنیم؟

هنگامی که فایل functions.php را پیدا کردید، می‌توانید تغییرات دستی ایجاد کرده و خطوط کد خود را وارد کنید. اگرچه این روش ساده است، اما همیشه توصیه نمی‌شود. این به این دلیل است که بدون مراقبت مناسب، می‌توانید امنیت وب‌سایت خود را به خطر بیندازید، زیرا با به‌روزرسانی یا تغییر قالب، تمام ویرایش‌های فایل توابع ناپدید می‌شوند. بنابراین یک جایگزین مطمئن‌تر، استفاده از یک افزونه تخصصی در این نوع ویرایش است، مانند افزونه WPCode.

پس از نصب و فعال سازی افزونه، به منو دسترسی پیدا کرده و گزینه Add New را کلیک کنید. در فیلد اول، جایی که «عنوان را در اینجا وارد کنید» را مشاهده خواهید کرد، هر عنوانی را تایپ کنید که فقط برای شما مفید باشد تا آن کد را به خاطر بسپارید (مثلاً «کد برای تغییر چنین چیزی در چنین قالبی»). در قسمت زیر کد PHP را اضافه می‌کنید.

 

وارد کردن کد پی اچ پی

 

اینگونه دیگر نباید نگران پاک شدن دستورات وارد شده پس از بروزرسانی یا تغییر قالب وردپرس باشید.

جمع بندی

گاهی نیاز به ایجاد تغییرات اضافه در سایت خود داریم. برای این منظور باید دست به دامن فایل functions.php شده و کدهای مورد نیاز را درون آن وارد کنیم. برای این کار بهتر است این فایل را کامل شناخته و بدانیم که چگونه باید به نحوی بهینه با آن کار کنیم.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه امتیازدهی و پاداش پیشرفته آوانس | پلاگین گیمیفیکیشن

585,000 تومان

97.74%
یوسف محمدیانی

یوسف محمدیانی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی و فروش دوره آنلاین شکرینو | Shokrino

645,000 تومان

96.25%
تیم شکرینو

تیم شکرینو

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیناکالا | قالب DinaKala

825,000 تومان

99.33%
آی دیزاین

آی دیزاین

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی زنبیل | قالب zanbil

1,895,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز ایفرم | پلاگین eForm

345,000 تومان

78.57%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس


نویسنده بهاره کوهستانی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه