الگوریتم پنگوئن و اهمیت کیفیت محتوا در شکل گیری تجربه کاربری

سئو

6 دقیقه زمان مطالعه

گوگل پنگوئن – Google Penguin یکی از موثر ترین الگوریتم های موتور جستجوی گوگل است که برای اولین بار در آوریل 2012 با هدف کاهش سایت های لینک اسپم، مبارزه با محتوای بی کیفیت و تاکتیک های فریبنده رونمایی شد. پنگوئن آمد تا به حساب وب سایت هایی برسد که دستورالعمل های گوگل را نقض کرده و یا با استفاده از روش های کلاه سیاه به دنبال دستکاری رتبه بندی هستند. همچنین پنگوئن به وب سایت هایی که لینک سازی با کیفیت دارند، پاداش داده و باعث مورد اعتماد بودن سایت می شود.

در حالی که در درجه اول پاندا با کیفیت محتوا سروکار داشت، پنگوئن بر روی پیوندهای دستکاری شده تمرکز کرده است و به بررسی شیوه هایی می پردازد که به صورت مصنوعی بر روی کمیت و ماهیت داده ها تاثیر گذاشته اند. پنگوئن از زمان معرفی چندین بار به روز شده است، اما در سال 2016 در الگوریتم اصلی گوگل جای گرفت. مقاله پیش رو به معرفی این الگوریتم و نقش آن در رتبه بندی و افت جایگاه بر مبنای شرایط گوناگون می پردازد.

استفاده از روش های فریب و دستکاری در ساختار لینک ها، صفحات را با شرایط بدی در نتایج روبرو می کند. اما قبل از سال 2012، معمولا پیوندهای ورودی، یکی از عوامل بزرگ رتبه بندی در الگوریتم گوگل بودند. این لینک ها به عنوان شاخص قوی در ارزشمندی یک صفحه در نظر گرفته می شدند. به بیان دیگر اگر یک صفحه آنقدر خوب بود که وب سایت های دیگر به آن لینک دهند، پس محتوا باید برای کاربران موتور جستجوی گوگل به اندازه کافی خوب باشد.

هنگامی که الگوریتم پنگوئن با سر و صدای زیادی از طرف گوگل معرفی شد، صنعت سئو و وب مسترها طبق معمول با واکنش زیادی به استقبال آن رفتند. این بازخورد نگران کننده تا حدی ناشی از تصور غلطی بود که بر اساس نظریه ی پنالتی بودن الگوریتم پنگوئن ( منجر به حذف یک سایت از گوگل ) شکل گرفت. برای آشنایی بیشتر با سئو، آموزش سئو ژاکت را از دست ندهید.

در اولین روز های حیات پنگوئن، پیوندهایی که با کلمات کلیدی اصلی انکر غنی شده بودند، به عنوان یک روش ناپسند در نظر گرفته شد. وبلاگ ها ( حتی معتبرترین آنها )، درج بک لینک در پست های مهمان را متوقف و سپس به طور کلی پست های مهمان را نادیده گرفتند. کارشناسان سئو نیز برای حذف پیوندهای مخرب و بازنویسی آنها، با شتاب زیادی کار می کردند. اینگونه شد که سرتاسر وب در جهان یک تکان حسابی خورد و داستان های قدیمی صعود به نتایج به پایان رسیدند.

از طرفی برای کاربران موتورهای جستجو شرایط خوب بود، زیرا بسیاری از مسایل مربوط به لینک سازی که بسیار قدیمی شده بود، تصحیح و یا حذف شد، زیرا افراد جستجوگر علاقه مند به کشف محتوایی هستند که برای آنها مفید است، نه آنچه که با دستکاری و فریب در صدر نتایج جا خوش کرده بود.

ایجاد تعداد زیادی پیوند با استفاده از روش های مشکوک و انکر تکست هایی که با کلمات کلیدی مشابه پیوند خورده اند نیز بسیار مستعد برخورد پنگوئن هستند.

الگوریتم پنگوئن گوگل

بررسی مشکلاتی که گوگل سعی دارد با پنگوئن به آنها رسیدگی کند:

  • وب سایت های مزرعه پیوند با کیفیت پایین که تنها هدف شان، فروش و یا سوء استفاده از لینک ها است. در این شرایط پیوندها به صورت دستی برای صعود در نتایج ویرایش می شوند، نه به طور طبیعی.
  • پیوندهایی که توسط ربات ها یا ابزارها ساخته شده و برای کاربران نیز مفید نیستند، توسط گوگل شناسایی و نشانه گذاری می شوند. در این شرایط کلماتی که لینک سازی شده اند، هیچ ارتباطی با موضوع محتوا نداشته و صرفا جنبه پوشش برای سایر صفحات دارند.
  • به جای اینکه پیوندها به صورت طبیعی و در طول زمان ارتقا پیدا کنند، گوگل شاهد جهش ناگهانی در جایگاه می شود که نشانه بارز دستکاری در آنها است.
  • تولید محتوای نامرتبط و انتشار اخبار غیر واقعی که در سطح وسیعی انتشار می یابد، اما هیچ کمکی به کاربران نمی کند و ارتباطی با نیازهایی که سایت عنوان کرده، ندارد. واضح است که این فعالیت برای سوءاستفاده از داده های نوشته شده برای منظور دیگری است.
  • وب سایت هایی که در سطح وسیع با هم به تبادل لینک می پردازند، صرفا به این دلیل که بخواهند حجم وسیعی از url ها را به فروش برسانند.
  • دستکاری و ویرایش بیش از حد لینک های داخلی که بیشتر جنبه بررسی و تمرین دارد، اما باعث شکل گیری حجم زیادی از پیوندها می شود. اینگونه سایت ها دائما در حال آزمون و خطا هستند و تجربه کاربری مفیدی را به همراه ندارند.
این مقاله را حتما بخوانید
محتوای تکراری یا duplicate content چیست؟ : علل و راه حل ها

صفحاتی که توسط پنگوئن اخطار دریافت می کنند، در رتبه بندی گوگل به سادگی نادیده گرفته شده و با کاهش جایگاه روبرو می شوند.

برخورد پنگوئن با سایت های اسپم و بازگشت به نتایج

سالهاست که وب سایت ها توسط پنگوئن بررسی  و در صورت بروز شرایط دستکاری و فریب، رتبه بندی شان دچار مشکل می شود. وقتی شما در سایت کاری کرده اید که باعث بدبینی شده است، طبیعتا گوگل برای جلوگیری از هرگونه آسیب به کاربرانش، شما را جریمه می کند. برای خروج از این وضعیت، باید شرایطی را ایجاد کنید تا باعث جلب اعتماد مجدد گوگل شود.

اما مشکل اینجا بود که بررسی های گوگل پنگوئن، به صورت دوره ای اجرا می شد. سایت هایی که پیوندهایشان به طور ناخواسته حذف یا رد شده اند، باید برای ارزیابی مجدد صبر می کردند که می توانست از 6 ماه تا یک سال به طول انجامد.

با این حال ، به روز رسانی نهایی  الگوریتم پنگوئن که در سپتامبر 2016 منتشر شد، به این معنی بود  که دیگر صرف بلند مدت زمانی در کار نیست. پنگوئن اکنون به صورت لحظه ای اجرا می شود و پیوندهای ناخواسته و اسپم را بلافاصله بی ارزش می کند تا به این شکل با آنها برخورد کند.

جذب لینک

نقش پنگوئن در سئو

پیوندهایی که کیفیت پایینی دارند، نادیده گرفته شده و از ارزش آنها کاسته می شود. اگر الگوریتم پنگوئن تعداد زیادی لینک بی کیفیت را تشخیص دهد، می تواند تصمیم بگیرد که تمام پیوندها را بی اثر کند که به شدت مضر خواهد بود. پنگوئن به صورت لحظه ای به بررسی و بروزرسانی می پردازد که جای هرگونه سوء استفاده از بازه زمانی خالی را نیز از بین می برد. از طرفی این بدان معناست که اگر گوگل متوجه دستکاری پیوند ها و دریافت سیگنال های اسپم شود، بلافاصله اقدام به جریمه و تنبیه سایت خطا کار می کند. همینطور فرایند جلب اعتماد پنگوئن نیز بسیار آسان تر می شود، زیرا دیگر مجبور نیستید ماه ها منتظر ارزیابی مجدد شوید.

استفاده از روش های سئو کلاه سیاه در لینک سازی باعث می شود توسط پنگوئن هدف قرار بگیرید. هرچند سرعت جریمه این الگوریتم سریع تر از هروقت دیگری است، اما همانطور که اشاره شد، رسیدگی به جلب توجه و اعتماد نیز در کمترین زمان صورت می گیرد، ولی به معنی تکرار این چرخه نیست، زیرا اعتماد به سیستم چیزی نیست که بخواهد بارها صورت بگیرد.

مانند الگوریتم رقص، پنگوئن نیز یکی از عوامل نوسان در رتبه بندی و نتایج جستجو است. دلیل این موضوع عملکرد لحظه ای آن است و از آنجایی که سایت های بیشمار فعالی وجود دارد، تاثیر اجتناب ناپذیری دارد.

بسیاری از وب سایت ها در گذشته تمام صفحات را به یک صفحه و یا پیوند خاصی انتقال می دادند تا این یک محتوا باشد که به صدر نتایج می رسد و می ماند، اما الگوریتم پیوند به داشتن محتوای با کیفیت و توزیع پیوندها اهمیت بیشتری می دهد. انتشار اصولی اطلاعات در کل سایت و توجه به دسته بندی هایی که حامل محصولات و مطالب مورد نیاز کاربر هستند، باعث می شود تا داده ها به صورت ساختاری در وبسایت شکل بگیرد و کاربر نیز به راحتی به تمام مطالب مورد نیاز دسترسی داشته باشد. هر عاملی که باعث تجربه کاربری خوب باشد نیز جزو اولویت الگوریتم گوگل بوده و پنگوئن نیز بر سلامت پیوند ها و ارزش محتوا نظارت دارد.

قابلیت هایی که در خصوص این الگوریتم نام بردیم، تنها بخشی از حوزه توانمندی های آن است زیرا همانطور که گفتیم، پنگوئن جزوی از الگوریتم اصلی گوگل بوده و همین باعث ارتقا و افزایش چشم گیر راندمان اش شده است.

برای رهایی از تاثیر پنگوئن بر روی لینک سازی های اسپم، صرفا حذف و دیساو کردن لینک ها کافی نیست، بلکه باید حسن نیت وب مستر نیز اثبات شود. در این خصوص باید لینک های طبیعی ایجاد و نقشه توزیع پیوند منطقی داشته باشید که به محتوایی با کیفیت و ارزشمند منتهی می شود و نیاز کاربر را براورده می کند.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%
9

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه