معرفی الگوریتم پاندا و نقش آن در جستجوی گوگل

سئو

6 دقیقه زمان مطالعه

در مقاله آشنایی با الگوریتم گوگل توانستیم اهمیت و پیچیدگی آنها را شناخته و به نقش الگوریتم در نتایج جستجو پی ببریم. حال وقت آن رسیده تا به بررسی و معرفی هر الگوریتم پرداخته و با عملکردشان بطور بخصوص آشنا شویم.

الگوریتم پاندا یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل بحساب می آید. دلیل آن هم نظارت کاملش بر روی کیفیت محتوا و شناسایی اسپم و هرزنامه است. وقتی صحبت از کیفیت به میان می آید، می توان سهم بزرگی از شاخص های رتبه بندی را تصور کرد که با تجربه کاربری خوب و نتایج اثر بخش گره خورده است. به بیان دیگر، الگوریتم گوگل پاندا – Google Panda، نتایج جستجو – SERP را از محتوای ضعیف و هرزنامه ها پاکسازی کرده و باعث می شد وب سایت های با کیفیت به صدر نتایج برسند.

یکی از اهداف اصلی گوگل با بهره گیری از پاندا، شناسایی مزارع محتوا بود که به سایت های دارای محتوای بی کیفیت مملو از کپی های بسیار گفته می شود. گوگل همواره در تلاش برای ارایه نتایج با کیفیت بالا برای تجربه کاربری بهینه است، ولی اینگونه سایت ها تبدیل به یک نگرانی بزرگ شده بود. با روی کار آمدن الگوریتم پاندا، گوگل توانست دو ضربه کاری به هرزنامه نویسان و مزارع محتوا بزند که آنها را بطور کامل حذف کرد.

این الگوریتم از زمانی که بصورت رسمی به بهره برداری رسید، به یکی از پایه های ثابت رتبه بندی در نتایج مبدل شد که با توجه به پیچیدگی نیاز کاربران و ساختار متفاوت انواع محتوا در سطح وب، دائما در حال توسعه است تا شانس بیشتری را برای سایت هایی که بدنبال رتبه بندی خوب هستند به ارمغان بیاورد.

الگوریتم پاندا چگونه کار می کند؟

تشخیص محتوای کوتاهِ بی ارزش و وبسایت های با کیفیت پایین، ممکن است برای یک شخص آسان باشد، اما برای موتورهای جستجو فرایندی بسیار پیچیده است، به ویژه اینکه در سطح وسیع با تنوع بالا باشد. جالب است بدانید تقابل با چالش فوق تا حد زیادی متکی بر علم، دانش و ریاضی است. در این زمینه محققان گوگل روشی را ابداع کردند که در آن سوالات بخصوصی را در اختیار افرادی که به آزمایش و بررسی سایت های مختلف مشغول بودند، قرار می داد. در نتیجه با گردآوری اطلاعات و نظرات، به تحلیل شان پرداخته و توانستند سیگنال های رتبه بندی را برای تشخیص محتوای بی کیفیت ایجاد و ارایه نمایند.

گوگل پیوسته در حال تغییر و بهبود معیارهایی است که از آن برای تعیین ارزش وبسایت استفاده می شود. این امر باعث شده تا با تشخیص دقیق محتوای خوب از بد به کاربرانش تجربه کاربری رضایت بخشی را ارایه دهد.

الگوریتم پاندا گوگل

 

پاندا چه چیزهایی را هدف قرار داده است؟

این الگوریتم اهداف خود را بر اساس شاخص های زیر مد نظر قرار می دهد:

محتوای ضعیف

سایت های فاقد محتوای با کیفیت، در بسیاری از صفحاتشان هیچ تجربه کاربری ارزشمندی را ارایه نمی دهند. در اینجا کاربر صرفا با چند جمله و انبوهی از کلمات که از هیچ قاعده درستی مخصوصا در املا و دستور زبان و گرامر پیروی نمی کنند، روبرو می شود.

محتوای تکراری

اگر حجم زیادی از مطالب و صفحات با محتوای بسیار مشابه یا دقیقاً یکسان وجود داشته باشد، تبدیل به یک سیگنال منفی برای موتور جستجو می شود. در گذشته سایت ها با تولید انواع محتوای تکراری که یک کلمه کلیدی خاص را مورد هدف قرار می داد، بدنبال شانسی برای رتبه بندی بیشتر بودند و تصورشان بر این بود که هرچه کلمات بیشتر باشند، بهتر دیده می شوند.

محتوای تولید شده توسط ماشین-ربات

این نوع از مطالب که به spun content نیز معروف هستند، صرفا توسط نرم افزار و بر مبنی کلمات کلیدی که برای آن تعریف می شود، اقدام به تولید داده هایی می کند که اطلاعات بی ارزش و بی کیفیتی را در بر دارد. این شکل از تولید محتوا امروزه توسط گوگل شناسایی شده و مشمول جریمه نیز است.

محتوای مملو از تبلیغات

صفحاتی که لبریز از تبلیغات هستند، تجربه کاربری خوبی ندارند. گوگل در خصوص نحوه نمایش تبلیغات در صفحات سایت، قوانین سخت گیرانه ای دارد و کیفیت محتوا را در کنار دسترس پذیر بودن عناصر صفحه در اولویت یک قرار داده است.

پاندا ارتباطی به پنالتی شدن ندارد

در حالیکه شواهدی از افت کامل جایگاه دامنه ها بر اساس بروز رسانی ها و حضور پاندا وجود دارد، اما با اینحال این الگوریتم شامل پنالتی نیست. پاندا باعث می شود تا سایت های ارزشمند بتوانند رتبه بندی خوبی داشته باشند، زیرا محتوای اسپم و بی کیفیت را هدف قرار داده است. در واقع بجای کل دامنه، تنها صفحات هستند که به رتبه های آخر روانه می شوند.

این مقاله را حتما بخوانید
الگوریتم هوش MUM چیست و چه نقشی در نتایج جستجوی گوگل دارد؟

پاندای گوگل

چگونه با پاندا روبرو نشویم؟

در واقع جلوگیری از تاثیر منفی این الگوریتم بر روی سایت بسیار ساده است. بهترین راه برای بهبود پایدار و قابل اعتماد، تکیه بر اصول سئو در کنار محتوای باکیفیت و منحصر به فرد است.

فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ همیشه در تلاش هستند تا کمپین هایی را ایجاد کنند که مطابق با شرایط الگوریتم های گوگل باشد. از استراتژی های محتوایی گرفته تا ساخت وبسایت هایی با ساختار فنی مناسب، با اینحال نکات زیادی وجود دارد که باید مد نظر قرارداد:

صفحات سایت باید اطلاعات و خدمات از قبل عنوان شده را در اختیار کاربر قرار دهند.

اگر آنچه را که وعده داده اید و یا بدان تاکید داشتید را ارایه نکنید، آنوقت دیگر محتوا، طراحی و ویژگی های صفحه تان کاربردی ندارند. این امر باعث پرهیز افراد از ورود به سایت تان شده و با بالا بردن نرخ پرش، تجربه کاربری ضعیفی را به ارمغان می آورد که در نهایت باعث ریزش ترافیک می گردد.

دامنه شما باید شامل صفحاتی باشد که محتوای آن عمدتا به منابع موثق پیوند داده باشند.

یک راه بسیار خوب برای اینکه به موتورهای جستجو نشان دهید اطلاعات واقعی را از منابع شناخته شده یا معتبر گردآوری کرده اید، لینک دادن به رفرنس است. اگر گوگل متوجه شود که شما در تلاش هستید تا اطلاعات دقیقی را در اختیار کاربر قرار دهید، شما را به عنوان ناشر محتوای قابل اعتماد شناخته و با افزایش امکان دیده شدن، پاداش می گیرید. این پیوندها همچنین می توانند به موتورهای جستجو در ایجاد ارتباط موثر بین سایت شما و منابع با کیفیتِ مرتبط با موضوع مورد اشاره، کمک کنند.

نقش حیاتی بک لینک ها

شکل گیری مجموعه ای از بک لینک های توسعه یافته از وب سایت های معتبر، بخش مهمی از هر استراتژی سئو است. پاندا نیز نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کند و ترجیح می دهد صفحاتی که تعداد زیادی منبع خارجی به آن لینک داده اند را مثبت ارزیابی کند. بک لینک های واقعی و طبیعی که نقش مرتبط با محتوا دارند، ثابت می کنند که سایت شما یک منبع ارزشمند و مورد تصدیق سایر سایت ها نیز است.

پاندا می تواند نظرات و فیدبک ها را بخواند

اگر خدمات یا محصولی دارید که می تواند توسط دیگران ارزیابی شود، به کاربران تان این امکان را بدهید تا بتوانند درباره اش نظر داده و بازخوردشان را ثبت کنند. داده های مبتنی بر ستاره، توسط گوگل شناسایی شده و به موتور جستجو کمک می کند تا کیفیت خدمات و سطح تجربه کاربری را تشخیص دهد.

راه حل هایی برای خروج از جریمه پاندا

وقتی الگوریتم پاندا سایتی را جریمه می کند، باید انتظار مشکلات زیاد و ضررهای جبران ناپذیر حاصل از کاهش چشم گیر ترافیک را داشته باشد. خروج از این وضعیت اما، نیازمند استراتژی مدونی است که باید با برنامه ریزی دقیق و مستمر همراه باشد.

اولین قدم در این راه، تجزیه و تحلیل کامل وب سایت است تا علت افت رتبه مشخص شود. هرچند خیلی ها بر این باور هستند که هیچ راه حل قطعی برای جریمه پاندا وجود ندارد، اما با بررسی دقیق تر قادر خواهید بود نقاظ ضعف را شناسایی کنید. یکی از مهم ترین روش های پرکاربرد و نتیجه بخش، ارتقا کیفیت محتوایی است که کاربران انتظارش را دارند.

بیایید با هم به بررسی چند نکته که به رهایی از پاندا کمک می کند، بپردازیم:

  • از ایجاد مزرعه محتوا در سایت جلوگیری کنید.
  • مطالب باید از نظر کیفیت، ارزش، ارتباط معنایی و اعتبار بازنگری شوند.
  • صفحات آکنده از تبلیغات و آگهی های گوناگون را ویرایش و بهبود ببخشید.
  • اطمینان حاصل کنید که اطلاعات یک صفحه مرتبط با نیاز کاربر باشد.
  • شناسایی و حذف محتوای تکراری بسیار مهم است.
  • بررسی دقیق محتوای تولید شده توسط کاربر و اطمینان از صحت داده ها.

در مجموع، وبسایت هایی که بطور مداوم محتوای با کیفیت بالا منتشر می کنند، از پاندا هراسی ندارند. از دید تجاری، بهترین امید شما برای در امان ماندن این است که برندی را توسعه دهید تا در زمینه خود به عنوان یک نام معتبر شناخته شده و با توجه به اطلاعات بسیار خوبی که نشر می دهد، به منبعی قابل اعتماد تبدیل شود.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%
9

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه