استفاده از اپلیکیشن آماده یا طراحی اپلیکیشن اختصاصی؟

کسب و کار

7 دقیقه زمان مطالعه

اپلیکیشن موبایل این روزها برای اکثر کسب و کارها به یک ضرورت بدل شده است. آن‌ها سعی می‌کنند روی گوشی‌های موبایل حضور فعال داشته باشند. مشتریان به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشند و بتوانند به سادگی خدمات و محصولات‌شان را بفروشند. این چیزی است که ما از یک اپلیکیشن انتظار داریم. به  دلیل مزایای داشتن اپلیکیشن موبایل، بسیاری از کسب و کارها سراغ طراحی اپلیکیشن موبایل متناسب با کسب و کارشان رفته‌اند.

اما همانطور که می‌دانید طراحی اپلیکیشن اندرویدی و یا آی او اس می‌تواند به دو شکل صورت بگیرد:

  1. استفاده از قالب آماده اپلیکیشن و اپلیکیشن ساز ها مانند اپلیکیشن آماده فروشگاهی
  2. طراحی اپلیکیشن اندرویدی یا آی او اس از صفر به همراه کدنویسی و توسعه

اپلیکیشن آماده یا طراحی اختصاصی

به نظر شما کدام روش بهتر است؟ مسلما روش دوم بهتر است. اما نه برای همه. روش دوم یعنی هزینه بیشتر. شاید چندین برابر بیشتر. در این مقاله سعی می‌کنیم این دو شیوه طراحی اپلیکیشن موبایل را با یکدیگر مقایسه کنیم و نقاط قوت و ضعف هر کدام را بگوییم.

خرید اپلیکیشن آماده هزینه کمتری دارد.

طراحی اپلیکیشن اندرویدی از نقطه‌ی صفر به این معناست که شما باید هزینه‌هایی را بابت طراحی به طراح گرافیک، کدنویس، تستر و استراتژیست و … بدهید. این سبک از طراحی به این معناست که شما از ابتدای کار اپلیکیشنی متناسب با کسب و کارتان می‌سازید. یا اگر به گرافیست و دولوپر دسترسی ندارید احتمالا کل پروژه را به یک شرکت یا مجموعه‌ی طراح، برون‌سپاری خواهید کرد. که این همچنان هزینه‌ی زیادی برای شما خواهد داشت.

اگر بودجه کافی دارید قطعا روش دوم بهترین گزینه است. چون شما یک اپلیکیشن اختصاصی دارید که مخصوص شماست و هیچ‌کدام از رقبا نمونه‌ی مشابه آن را ندارند. این یک مزیت مهم است. اما خرید اپلیکیشن آماده هزینه‌های کمتری دارد. در این حالت شما یک قالب آماده اپلیکیشن را انتخاب می‌کنید و متناسب با خدمات‌تان آن را تغییر می‌دهید.

پلتفرم‌های زیادی وجود دارند که اپلیکیشن آماده فروشگاهی یا خدماتی را در اختیار شما قرار می‌دهند و یا می توانید از افزونه های ساخت اپلیکیشن استفاده کنید و می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. به گرافیست و دولوپر نیازی ندارید و خودتان هم می‌توانید تغییرات لازم را اعمال کنید. فروشگاه‌‌سازها، وبسایت‌های طراحی اپ و مواردی از این دست، پلتفرم‌هایی هستند که می‌توانید برای دسترسی به این اپ‌های آماده و امکانات جانبی، از آن‌ها استفاده کنید.

اگر به امکانات خاصی نیاز دارید اپلیکیشن اختصاصی بهتر جواب می‌دهد.

طراحی اختصاصی اپ

گاهی اوقات شما قصد دارید خدمات ویژه‌ای را ارائه دهید که قبلا توسط هیچ کسب و کاری ارائه نشده است. در این حالت اپلیکیشن آماده نمی‌تواند به شما کمک کند. چون خدمات شما خاص است پس در هیچ قالب آماده‌ای هم وجود ندارد. در نتیجه حتما باید از صفر طراحی و کدنویسی شود.

به طور کلی اگر قصد دارید کارتان را گسترده‌تر کنید و هر بار امکانات و خدمات جدیدی به اپلیکیشن اضافه کنید بهتر است از همان ابتدای کار سراغ توسعه اپ اختصاصی بروید. چون وقتی اپلیکیشن را به صورت اختصاصی توسعه می‌دهید یعنی کدنویس‌هایی کار پیاده‌سازی خدمات را بر عهده دارند و هر چیزی که نیاز داشته باشید را پیاده می‌کنند.

یکی از معایب فروشگاه‌سازها و قالب‌های آماده اپلیکیشن این است که دست شما برای تغییرات عملا بسته است. فقط می‌توانید از خدمات خود قالب استفاده کنید و حتی اگر تغییر کوچکی هم نیاز داشته باشید باید مجددا سراغ دولوپرها بروید. تغییرات در قالب آماده برای دولوپرها هم سخت‌تر است. چون خودشان از اول کدها را ننوشته‌اند در نتیجه باید به طور کامل آن را بخوانند تا بتوانند تغییرات لازم را اعمال کنند.

بک‌اند یا پشت پرده‌ی ماجرا به کدنویسی نیاز دارد.

طراحی اپلیکیشن موبایل تنها ایجاد یک پوسته برای مخاطبان نیست. مثلا اگر از یک اپلیکیشن آماده فروشگاهی برای کسب و کارتان استفاده می‌کنید، باید در پشت‌پرده ماجرا بتوانید تعداد سفارش‌ها، تعداد خریدها، پرداخت‌ها و … را ببینید. این کاملا بدیهی است. اکثر فروشگاه‌سازها روی بک‌اند کار کرده‌اند و شما می‌توانید این اطلاعات را ببینید. اما این تمام ماجرا نیست. ممکن است بخواهید اطلاعات بیشتری را رصد کنید. یا اینکه بخواهید به محض سفارش پیامک یا ایمیلی به کاربر ارسال کنید. یا اینکه برای اعتبارسنجی کاربران امکاناتی را پیاده‌سازی کنید. در برخی قالب‌های آماده چنین امکاناتی وجود ندارد.

بک‌اند در قالب‌های آماده ضعیف و ابتدایی است و این باعث می‌شود تیم شما برای مدیریت اپ به مشکل بخورد. مثلا برای آپلود کردن یک محصول، تغییر دادن عکس یا متن و … کار تیم شما سخت‌تر خواهد بود. اما در طراحی اختصاصی امکاناتی که دوست دارید در اختیار شما قرار دارند. در صورت نیاز می‌توانید از تیم طراح بخواهید تا امکانات جدیدی را برای تیم اضافه کنند. داده‌های مختلفی را در اختیار شما قرار دهند و یا اگر تغییراتی لازم است در پس‌زمینه‌ی اپ ایجاد کنند.

نکته بعدی این است که می‌توان قالب‌های آماده را به گوگل آنالیتیکیس یا سایر ابزارهای تحلیل داده و ترافیک وصل کرد. اما در طراحی اپ اختصاصی می‌توان تمام این داده‌ها را داخل خود اپ و در بک‌اند کار کرد تا بدون دردسر به این داده‌ها دسترسی داشته باشید.

این مقاله را حتما بخوانید
اهمیت برندسازی چیست؟ ضرورت ساخت برند برای کسب و کارها

استفاده از قالب آماده اپلیکیشن به زمان کمتری نیاز دارد.

همانطور که از نام آن پیداست قالب آماده تمام کدهای موردنیاز را دارد و شما صرفا تغییراتی را در متن‌ها و محتوای اپلیکیشن ایجاد می‌کنید که زمان کمتری می‌برد. اگر یک روز کامل را به تغییرات اپ آماده اختصاص دهید احتمالا در پایان روز یک اپلیکیشن کامل دارید که می‌توانید روانه بازار کنید. اما در سوی دیگر اپلیکیشن اختصاصی زمان‌بر است.

چون همه چیز باید خاص باشد. گرافیست‌ها و طراحان Ui/Ux باید همه چیز را از ابتدا طراحی کنند. تک تک دکمه‌ها، منوها و … باید به درستی قرار داده شوند و در اختیار برنامه نویس قرار بگیرند. حالا برنامه‌نویس باید از صفر تمام کدهای موردنیاز را بزند و پلتفرم بک‌اند و فرانت‌اند را پیاده‌سازی کند. احتمالا یک ددلاین دو یا سه ماهه به شما خواهند داد تا کار را جمع و جور کنند.

برای خدمات در دسترس می‌توانید از اپلیکیش آماده استفاده کنید.

خرید اپلیکیشن آماده

طراحی اپلیکیشن موبایل در وهله‌ی اول به نیاز شما و بودجه‌ای که دارید بستگی دارد. اگر شما یک فروشگاه کوچک نیاز دارید تا صرفا محصولا‌ت‌تان را به کاربران نمایش دهید و از آن‌ها سفارش بگیرید اپلیکیشن آماده فروشگاهی برای شما خوب جواب می‌دهد و تازه با بودجه‌ی خیلی کمتری می‌توانید آن را آماده کنید و در اختیار مشتریان‌تان قرار دهید.

به طور کلی اگر می‌خواهید از خدمات در دسترس و موجود استفاده کنید اپ آماده گزینه بهتری است. طراحی اپلیکیشن اندرویدی در صورتی که قصد توسعه آن را ندارید هزینه اضافی است. و یا اگر هم قصد توسعه را دارید و امکانات موردنیاز شما به صورت آماده وجود دارند بهتر است از همان امکانات آماده استفاده کنید. به طور کلی نیاز و بودجه‌ی شما تعیین می‌کند که کدام روش برای شما بهتر است.

طراحی اپلیکیشن اختصاصی روی برندینگ تاثیر می‌گذارد.

هیچ کس از برند کپی‌کار و تقلیدگر خوشش نمی‌آید. تصور کنید شما یک اپ آماده روانه بازار کرده‌اید و مشتریان شما آن را دانلود کرده‌اند و می‌بینند که کاملا مشابه اپ‌های آماده‌ای است که سایر کسب و کارها از آن‌ها استفاده می‌کنند و هیچ چیز جدید و جذابی ندارد. این سیگنال منفی در ذهن او باعث می‌شود تا ذهنیتی منفی نسبت به برند شما داشته باشد. به همین دلیل طراحی اپلیکیشن موبایل به صورت اختصاصی برای برندهای شناخته شده ضروری است.

در ضمن برندی که قصد توسعه و تغییر نداشته باشد محکوم به شکست است. اگر قصد دارید در آینده امکانات قدرتمند و خاصی را به اپ موبایل‌تان اضافه کنید طرح‌های آماده را فراموش کنید. چون دست و پای شما را می‌بندند.

قالب آماده اپلیکیشن برای کسب و کارهای خانگی مناسب است.

کسب و کارهای خانگی که بودجه کلانی برای طراحی اپ ندارند اما می‌خواهند از امکانات دنیای آنلاین به نفع کسب و کارشان استفاده کنند می‌توانند از اپ‌های آماده استفاده کنند و این اپ‌ها برای آن‌ها به خوبی جواب می‌دهد. برای کسب و کارهای خانگی در وهله‌ی اول بازاریابی و پیدا کردن مشتری از طریق اپلیکیشن در اولویت قرار دارد. به همین دلیل می‌توانند در ابتدای کار با اپلیکیشن آماده فروشگاهی و یا خدماتی، به سادگی در دسترس مشتریان قرار بگیرند.

کسب و کارهای خانگی یا Family Business ها دایره‌ی مشتریان کمتری نسبت به برندهای بزرگ دارند. اما گرفتن سهم بازار برای آن‌ها مهم است. و چون بودجه‌ی کمی دارند بهترین گزینه برای آن‌ها خرید اپلیکیشن آماده است. کاری که اخیرا رواج پیدا کرده است و می‌بینیم که اکثر این کسب و کارها توانسته‌اند با این روش‌ مشتریان ثابت خودشان را نگه دارند و مشتریان جدیدتری پیدا کنند و با سرعت بیشتری رشد کنند.

خرید اپلیکیشن آماده یا طراحی اپلیکیشن موبایل اختصاصی؟

طراحی اپلیکیشن موبایل

تصمیم نهایی با شماست. شما هستید که تعیین می‌کنید کدام روش نتیجه بهتری برای شما دارد و با بودجه شما همخوانی دارد. اما می‌توانید این نکات پایانی را به عنوان یک راه‌حل برای انتخاب بهترین گزینه لحاظ کنید.

  • اگر کسب و کار خانگی هستید و دوست دارید روی یک پلتفرم محصولات‌تان را به فروش برسانید اپلیکیشن آماده فروشگاهی برای شما مناسب است.
  • برای برندهای شناخته شده استفاده از قالب‌ آماده اپلیکیشن روی تصویر برند تاثیر منفی دارد و باید حتما به دنبال طراحی اپ اختصاصی باشند.
  • خرید اپلیکیشن آماده برای کسب و کارها اقتصادی‌تر است و اگر با کمبود بودجه مواجه هستید امکان همکاری با دولوپرها و یا شرکت‌های طراح را ندارید می‌توانید از پلتفرم‌ها و قالب‌های آماده استفاده کنید.
  • اگر به دنبال امکانات و قابلیت‌های خاصی هستید که داخل پلتفرم‌های اپ‌ساز وجود ندارند طراحی اپلیکیشن از صفر باید انجام شود.
  • اگر قصد دارید اپلیکیشن‌تان را توسعه دهید و امکانات جدیدی به آن اضافه کنید و برنامه‌های بلندمدت دارید بهتر است سراغ گزینه طراحی اختصاصی بروید.
  • اگر از پلتفرم‌های ساخت اپلیکیشن آماده استفاده می‌کنید توجه داشته باشید که حتما به سورس کد و منابع دسترسی داشته باشید تا برای اضافه کردن یک قابلیت کوچک توسط دولوپرها به مشکل نخورید.

حالا باید بسنجید و ببینید کدام روش برای شما بهتر است و می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند و در ضمن با بودجه‌ای که برای این کار گذاشته‌اید هم سازگار است.

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.08%

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

825,000 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

3

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

با سلام و وقت بخیر
بنده یه قالب اپلیکیشن در رابطه با کارهای خدماتی یعنی سفارش خدمات با متخصص
مثل اپ خدمت از ما
آچار
سنجاق
پلاک
اگر آماده دارید حتما اطلاع بدید
و یا اگر موجود نیست و بخواهید طراحی کنید هزینه طراحی چقدر تمام میشه

با عرض سلام
خیلی خیلی ممنونم از توضیحاتتون. 🙏
چنتا سوال داشتم که جایی جوابشو پیدا نمیکردم، اینجا کارم راه افتاد
براتون آرزوی موفقیت میکنم

ارسال دیدگاه