Retry
B2B و B2C در طراحی ‌وب

خوشبختانه با پیشرفت فضای وب در چندسال گذشته، شاهد به وجود آمدن انواع مختلفی از کسب‌ و کارها هستیم. هرکدام از این کسب ‌و کارها با اهداف و خدمات خاص خود، در حال خدمت‌رسانی به مشتریان هستند.  در این میان، انواع گوناگونی از مدل‌های کسب ‌و کار، مانند B2B و B2C به گوش‌ می‌خورند. B2B و B2C جز معروف‌ترین مدل‌های کسب ‌و کار در تجارت الکترونیک هستند که در این مقاله از وبلاگ ژاکت قصد داریم تفاوت B2B و B2C در طراحی ‌وب را باهم بررسی کنیم.

B2B و B2C در طراحی ‌وب

کسب ‌و کارهای B2B و B2C چیست؟
کسب و کارهای B2B و B2C در طراحی ‌وب دو گزینه مختلف معاملاتی هستند. در B2C کالا یا محصول از فروشنده بطور مستقیم به خریدار فروخته می‌شود (معمولی). اما در مدل B2B کالا یا محصول از یک شرکت به شرکت‌های دیگر فروخته می‌شود (تجاری). این دو مدل، رویکرد‌ها و اهداف خاص خودشان را دارند و باید با بهترین شیوه،‌ نیازهای مشتری را برطرف کنند. وبسایت و خدمات شما جز کدام مدل از کسب ‌و کار است؟ حال می‌خواهیم تفاوت B2B و B2C در طراحی ‌وب را بدانیم.

مشتریان

customer- B2B و B2C در طراحی ‌وب

یکی از اولین تفاوت‌های آشکار، مخاطبین و مشتریان وبسایت هستند، که باید طبق اصول بازاریابی نیازهای مشتریان را بشناسید. در B2C مشتریان معمولی، کالا و خدمات شما را برای مصارف شخصی خریداری می‌کنند. اما در B2B مشتریان افراد تجاری هستند… فرآیند این نوع معامله برخلاف B2C پیچیدگی‌های بیشتری دارد.

بطور کلی وبسایت شما باید طوری طراحی شود تا با نیازهای مشتریان سازگار باشد. به عنوان مثال در وبسایت B2C باید فرآیند خرید، سفارش و پرداخت بطور ساده طراحی شود. همچنین استفاده ازUI  و UX توصیه می‌شود، اما در B2B وبسایت باید طوری طراحی شود تا کالا و خدمات را به مشتری تجاری شما معرفی کند. تا اینجا تفاوت B2B و B2C در طراحی ‌وب در سمت مشتریان را متوجه شدیم.

بازاریابی

marketing- B2B و B2C در طراحی ‌وب

وبسایت‌های B2C باید با محتوای پویا و قابل درک، برای طیف مختلف مشتریان طراحی شوند، اما در وبسایت B2B استفاده از محتوا و اصطلاحات فنی برای تاثیرگذاری بیشتر روی مشتریان بسیار توصیه می‌شود. بازاریابی و طراحی ‌وب B2B و B2C در طراحی ‌وب، کاملاً با هم متفاوت است.

چرخه خرید

sales- B2B و B2C در طراحی ‌وب

چرخه فروش B2B بسیار طولانی‌تر از B2C است. فروش مستقیم به مصرف کننده (B2C) اغلب طی چند دقیقه اتفاق می‌افتد. برای مثال، یک مشتری به دنبال خرید یک ساعت ‌مچی برای خودش است… او می‌تواند در عرض ۲۰ دقیقه سفارش خود را از یک فروشگاه‌ آنلاین ساعت مچی تکمیل کند و درب منزلش تحویل بگیرد.
اما در B2B، اگر یک شرکت به دنبال قطعه جدیدی برای تجهیزات تولیدی‌اش می‌گردد و بخواهد آن را سفارش دهد، ممکن است ماه‌ها (یا حتی سال‌ها) طول بکشد تا سفارش تکمیل شود. در این زمان براساس نوع خرید، گروه‌های تصمیم‌گیری شامل واحد‌های فنی، تجاری، مالی و اجرایی می‌شوند.

پیشنهاد ژاکت

custom order -B2B و B2C در طراحی ‌وب

چنانچه مشتری بخواهد از فرآیند خرید خود اطلاع کسب کند و این چرخه سریع‌تر شود می‌توان در ووکامرس از Custom Order Status استفاده کرد.

قیمت‌گذاری

تفاوت دیگر بین B2B و B2C در طراحی ‌وب، عدم قیمت‌گذاری ثابت است. در وبسایت‌ها و کسب ‌و کارهای B2C قیمت‌گذاری بطور کلی بسیار ساده است. به عنوان مثال، مشتریانی که به دنبال خرید یک موبایل جدید هستند، از یک وبسایت بازدید می‌کنند و با بررسی موبایل‌های عرضه شده که همه آنها دارای قیمت ثابت و واضح هستند، موبایل مورد نظر خود را سفارش می‌دهند… اما در B2B قیمت‌ها سفارشی و قابل مذاکره هستند و معمولاً خرید به صورت عمده انجام می‌گیرد.

برای راه‌اندازی کسب و کار خود در هر دو حوزه می‌توانید با کمک وردپرس و افزونه‌های ووکامرس فروشگاه اینترنتی را راه اندازی کرده و با کمک قالب‌های فروشگاهی وردپرس آن را بسازید.

کلام پایانی …

بطور کلی B2B و B2C در طراحی ‌وب بسیار با هم متفاوت هستند و شیوه‌های طراحی‌ وب و بازاریابی آنها با هم متفاوت هستند. به همین دلیل باید طبق شیوه‌های کسب‌ و کار عمل کنید، تا فروش خوبی را به دست بیاورید.

دسته بندی: وب , دیزاین و طراحی

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *