zhaket logo

بازاریابی عملکرد یا Performance Marketing

دیجیتال مارکتینگ

6 دقیقه زمان مطالعه

پرفورمنس مارکتینگ | بازاریابی عملکرد | افزونه های بازاریابی عملکرد

بازاریابی عملکرد یا performance marketing تحول زیادی در بازاریابی برای کسب و کارهای مختلف ایجاد کرده است. کسب نتیجه و هدف در بهبود و ارتقاء فضای کسب وکار، مطابق در خواست صاحبان کسب و کارها در اولویت می باشد. در این روش، ریسک هدر دادن بودجه های تبلیغاتی از بین می رود. زیرا همه چیز قابل اندازه گیری است و شما فقط بر روی مواردی سرمایه گذاری می کنید که برایتان واقعا سودآوری و بازگشت هزینه داشته باشد.

مفهوم بازاریابی عملکرد

این روزها در دنیای تبلیغات آنلاین، از استراتژی پرفورمنس مارکتینگ (بازاریابی عملکرد) به عنوان بهترین روش برای تبلیغات هدفمند و به صرفه یاد می‌شود. در این روش همه کارها براساس معیار مشخص و اهداف دقیق انجام می شود و هیچ معیاری خارج از اعداد و آمار وجود ندارد.

بهینه سازی و آنالیز رکن اصلی کمپین های دیجیتال مارکتینگ بوده و هست و در رویکرد پرفورمنس هزینه و وقت تنها در کانال هایی که بازگشت سرمایه مناسب داشته باشند، انجام می‌شود.
در گذشته افرادی که کمپین های تبلیغاتی را برای شرکت های مختلف انجام می دادند به صاحبان شرکت ها قولی در خصوص نتیجه ی آن تبلیغات و تاثیرگذاری آن نمی دانند ولی امروزه دیگر از آن روش های سنتی خبری نیست و همه چیز کاملا عمل گرا و در قالب اعداد و ارقام می باشد.

روابطی که در پرفرمنس مارکتینگ (بازاریابی عملکرد) تعریف می شوند

  1. تبلیغ دهنده
  2. بازاریاب فروش مجازی
  3. مصرف‌کننده
  4. شبکه بازاریابی معرف

 

پرفرومنس مارکتینگ | بازاریابی عملکرد | افزونه های عملکرد بازاریابی

تبلیغ دهنده قصد دارد برای محصولات یا خدمات خود تبلیغات کند، بازاریاب فروش مجازی از طریق کانال های بازاریابی مانند بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO)، پرداخت به ازای کلیک (PPC)، شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و … با گذاشتن لینک های تبلیغاتی در ارتباط با این محصولات یا خدمات سعی می کند مصرف کننده را به بازدید از وب سایت تبلیغ دهنده ترغیب کند. از طرفی یک خریدار بالقوه معمولاً در فضای مجازی به دنبال محصولات و خدمات موردنیاز خود می‌گردد. بنابراین مصرف کننده یا مشتری با کلیک روی لینک تبلیغاتی به وب سایت تبلیغ دهنده هدایت می شود و خرید خود را انجام می دهد. نتورک یا شبکه ی بازاریابی معرف، بستری فراهم می‌کند که بازاریاب فروش مجازی و تبلیغ دهنده بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و مواردی از قبیل پیگیری و تکنیک‌های انجام کار، برنامه‌ریزی رسانه، خدمات مشتریان و توافقات و غیره را انجام می‌دهند.

اصول بازاریابی عملکرد

بازاریابی عملکرد (پرفورمنس مارکتینگ) هوشمندانه‌ترین روش سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی تبلیغات به شمار می‌رود. امروزه این نوع بازاریابی، به‌ عنوان فاکتوری لازم و حیاتی در استراتژی‌های بازاریابی به شمار می رود.

بازاریابی عملکردی بر ROI تأکید دارد و همچنین امکان اندازه‌گیری ROI در لحظه (real-time) وجود دارد. درصورتی‌که در سایر روش‌های بازاریابی اندازه‌گیری میزان موفقیت کمپین سخت بوده یا مدتی پس از انجام کامل فرایند انجام می‌شود. تبلیغ دهنده برای اجرای عملکرد مطلوب خود هزینه ای را به بازاریاب فروش مجازی که برای اجرای آن عملکرد استخدام می‌شود، می پردازد و او از طریق کانال‌های متفاوت از جمله ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و نمایش در وب سایت های مختلف، برای محصولات یا خدمات تبلیغ دهنده تبلیغات می‌کند.
شبکه‌ها میان این دو طرف قرار می‌گیرند و مواردی از قبیل پیگیری و تکنیک‌های انجام کار، برنامه‌ریزی رسانه، خدمات مشتریان و توافقات و غیره را انجام می‌دهند.

مزایای استفاده از روش بازاریابی عملکرد

  • به راحتی می توان عملکرد بازاریابی (پرفورمنس مارکتینگ) را ارزیابی کرد. یکی از مهم‌ترین مزیت های پرفورمنس مارکتینگ این است که ۱۰۰% قابل اندازه گیری و ارزیابی است. به لطف تکنولوژی های جدید و پلتفرم های تبلیغاتی پیشرفته، همه معیارهای کمپین بازاریابی در دسترس خواهد بود و می توانیم انواع گزارش‌ها را از آن بگیریم.
  • مبتنی بر نرخ بازگشت سرمایه است. وقتی میگوییم پرفورمنس مارکتینگ مبتنی بر نرخ بازگشت سرمایه است؛ منظور این است که برای هر تبلیغ ریسک کمتری را متحمل می شویم. با وجود ریسک کمتر، نیاز به تایید هر تبلیغ توسط شخص مسئول از بین می‌رود و در نتیجه زمان انتشار تبلیغ ها کمتر می‌شود. از آنجایی که اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه براساس اعداد و ارقام واقعی بدست می‌آید و حدس و گمان در آن راه ندارد ( برخلاف روش های سنتی که براساس حدس و گمان پیش می رفتند)؛ از این نوع بازاریابی که مبتنی بر داده است، می‌توانیم استفاده کنیم.
  • استفاده از پرفورمنس مارکتینگ (بازاریابی عملکرد) ریسک کمتری دارد.
  • حتی با سرمایه‌ی اولیه‌ای بالغ بر چند میلیون تومان نیز می توان یک کمپین قوی بازاریابی را در یک یا دو کانال بازاریابی به راه انداخت. در نهایت، در بازاریابی عملکرد به‌واسطه‌ی کانال‌های آنلاین متنوعی که امکان دسترسی به آن ها وجود دارد، بازگشت سرمایه به‌ طور قطع تضمین می‌شود.
این مقاله را حتما بخوانید
راهنمای بهینه‌سازی اندازه تصاویر در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی عملکردی از چه کانال‌هایی برای سرویس‌دهی و رسیدن به اهداف کمپین های مختلف تبلیغاتی استفاده می کند؟

مزایای استفاده از روش بازاریابی عملکرد

 

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو SEO

این فرآیند باعث می شود ترافیک رایگان و طبیعی از سمت موتورهای جستجو به سمت سایت شما هدایت شود و از طرفی رعایت پارامتر‌های آن باعث بهبود تجربه کاربری و کاربردپذیری وب سایت شما خواهد شد. سئو تقریبا بالاترین نرخ تبدیل را در میان کانال‌های دیگر دارد؛ اما در عین حال نتیجه مثبت گرفتن از آن کمی پیچیده و البته زمان‌بر است.

متخصصان سئو راهکارهای متعددی را برای بهینه سازی سئوی سایت شما انجام می دهند اما همانطور که می دانید انجام کار توسط این متخصصان نیازمند صرف هزینه های بسیار زیاد است در صورتی که شما با داشتن یک سایت وردپرسی به راحتی می توانید سئوی سایت خود را با استفاده از افزونه سئو Yoast Seo افزایش دهید و بهترین جایگاه گوگل در صفحه اول را به خود اختصاص دهید.

بازاریابی از طریق موتورهای جستجو SEM

برخلاف SEO که ترافیک رایگان و طبیعی را به سمت سایت شما هدایت می‌کند؛ در این روش شما با پرداخت هزینه با روش CPC (پرداخت به ازای کلیک) به موتورهای جستجو، از آن‌ها می‌خواهید هنگام جستجوی کلیدواژه موردنظرتان توسط کاربر، شما را در صدر نتایج نمایش دهند.
در این روش از ابزارهایی چون گوگل ادوردز (Google Adwords)، بینگ ادز (Bing Ads) و مایکروسافت ادسنتر (Microsoft adCenter) استفاده می‌شود؛ اما بسیاری از مارکترها، هنگامی که از SEM صحبت می کنند، منظورشان گوگل ادوردز است.

بازاریابی مشارکتی Affiliate Marketing

بازاریابی مشارکتی، نوعی از بازاریابی‌ است که شخص سومی به عنوان واسطه برای همکاری در فروش شما وارد عمل می‌شود که همان نمایش‌دهندگان (Affiliate) هستند. نمایش‌دهنده‌ها صاحبان وب‌سایت‌هایی‌اند که با تبلیغ شما در وب‌سایت خود، بازدیدکنند‌گانشان را به وب‌سایت شما لینک کرده و در ازای فروش و یا هر اقدام دیگری که هدف کمپین است، از شما هزینه دریافت می‌کنند.

مدیریت ارتباط با مشتری CRM

CRM ابزاری است که با جمع‌آوری، دسته‌بندی و تحلیل هوشمندانه رفتار مشتری، درتلاش برای جذب مشتریان بالقوه و حفظ آن‌ها به عنوان مشتری‌های وفادار، از طریق جلب رضایت آن‌ها است. اگر وب سایت شما وردپرسی است برای ارتباط با مشتری می توانید از اسکریپت مدیریت پروژه Ekushey استفاده کنید؛ این اسکریپت دارای ۳ پیشخوان پیشرفته برای مدیریت، کارمندان و مشتریان است که برای هر کدام از کارمندان می توانید دسترسی مجزا تعریف کنید.

پرفورمنس مارکتینگ برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

پرفورمنس مارکتینگ (بازاریابی عملکرد) برای هر کسب و کاری که یکی از راههای ارتباطی با مشتریانش اینترنت است، مناسب است. پرفورمنس مارکتینگ یک انتخاب برای بیشتر دیده شدن و افزایش فروش است. این نوع بازاریابی از طرف سایت هایی که از ترافیک بالای سایت خود پول در می آورند و هم سایت هایی که با فروش محصول خود کسب در آمد می کنند، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

البته این به معنا نیست که در کسب و کارهایی که با اینترنت سروکار ندارد، موثر نیست ولی می‌توان گفت اکثر تبلیغاتی که مبتنی بر پرفورمنس مارکتینگ هستند، باعث افزایش فروش آنلاین می شوند.
در زمان برگزاری کمپین یکی از مهمترین فاکتوری که باید به آن توجه کنید تا کسب و کارتان رشد و پیشرفت لازم را کسب کند، پرفورمنس مارکتینگ است.

محصول پیشنهادی

افزونه گردونه شانس اپتین | پلاگین WP Optin Wheel Pro

445,000 تومان

91.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

قالب سئو و دیجیتال مارکتینگ رایس | Ryse | قالب شرکتی

645,000 تومان

80%
پروان وب | parvanweb

پروان وب | parvanweb

محصول پیشنهادی

افزونه افزایش سرعت سایت راکت | پلاگین WP ROCKET

395,000 تومان

74.89%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه بازاریابی وردپرس | پلاگین AffiliateWP

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه اتوماتیک سازی ووکامرس اتومیت | پلاگین AutomateWoo

445,000 تومان

73.33%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.09%

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

نویسنده ژاکت

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه