ریتارگتینگ یا ریمارکتینگ؛ فروش بیشتر با بازاریابی مجدد

دیجیتال مارکتینگ

7 دقیقه زمان مطالعه

احتمالا برای شما هم پیش آمده که از یک سایت بازدید کنید و روز بعد تبلیغات همان سایت را مشاهده کنید. یا مثلا ممکن است قصد خرید از یک فروشگاه اینترنتی را داشته باشید، اما پس از اضافه کردن محصولات به سبد خرید، از خرید منصرف شده باشید. در این شرایط هم ممکن است تبلیغاتی را مشاهده کنید که دقیقا همان کالا در آن ها وجود دارد. به این نوع تبلیغات، ریتارگتینگ گفته می شود.

ریمارکتینگ چیست؟

ریمارکتینگ که برخی اوقات با اسم ریتارگتینگ هم شناخته می شود، یکی از روش های محبوب و پرکاربرد در بازاریابی دیجیتال است که در آن تبلیغات به افرادی نمایش داده می شود که از یک سایت یا صفحه خاص بازدید کرده اند. در این روش، تبلیغات فقط به افرادی نمایش داده می شود که به محصولات یا خدمات شما علاقه نشان داده اند.

از آنجایی که در این روش مشتری ها یا بازدیدکننده ‎های قبلی هدف قرار می گیرند، به آن ریمارکتینگ گفته می شود. از این متد به عنوان یک شانس مجدد برای تبدیل بازدیدکننده ها یا فروش بیشتر به مشتریان فعلی از طریق تبلیغات استفاده می شود. شما می توانید ریمارکتینگ را به روش های مختلف و در پلتفرم های تبلیغاتی مختلفی اجرا کنید.

صرف نظر از اینکه از چه روشی برای اجرای ریمارکتینگ استفاده می کنید، این روش یکی از ضروری ترین متدهایی است که هر بازاریاب دیجیتال باید بلد باشد.

ریتارگتینگ و ریمارکتینگ

تفاوت ریمارکتینگ و ریتارگتینگ

با اینکه معمولا از این دو عبارت به جای هم استفاده می شود و خیلی از افراد تصور می کنند که هر دوی آن ها یک معنی دارند، اما ریمارکتینگ و ریتارگتینگ تفاوت های چشمگیری با یکدیگر دارند.

مهم ترین تفاوت این دو، استراتژی اجرای آن ها است. در ریتارگتینگ معمولا تبلیغات به مشتریانی نمایش داده می شود که قبلا از سایت شما بازدید کرده اند و کوکی های آن ها ثبت شده است، اما ریمارکتینگ معمولا از طریق ایمیل انجام خواهد شد. برای ریمارکتینگ باید ابتدا اطلاعات مشتری را دریافت کنید و لیستی از مشتری های مختلف داشته باشید، سپس برای آن ها ایمیل یا پیامک ارسال کنید.

ریمارکتینگ و ریتارگتینگ هر دو به تنهایی متدهای موثری هستند، اما برای کسب بهترین نتیجه ممکن می توانید هر دو استراتژی را با هم ترکیب کنید تا نتایج بهتری به دست بیاورید.

نحوه کار ریمارکتینگ چطور است؟

اجرای کمپین های ریمارکتینگ کار خیلی سختی نیست و شما می توانید به راحتی این کمپین‎ ها را روی سایت خودتان هم پیاده کنید. تنها چیزی که به آن نیاز دارید، قطعه کدی است که تحت عنوان Pixel Tag شناخته می شود.

وقتی که شما یک کمپین تبلیغاتی را در یک شبکه تبلیغاتی ایجاد می کنید، این شبکه به شما قطعه کدی را می دهد که با اسم Pixel Tag شناخته می شود و باید آن را به سایت خودتان اضافه کنید. هر بار که یک کاربر جدید از سایت شما بازدید می کند، این قطعه کد یک کوکی برای آن ایجاد می کند و کاربر به لیست ریتارگتینگ شما اضافه می شود. سپس زمانی که کاربر از سایت های تحت پوشش شبکه تبلیغاتی شما بازدید می کند، تبلیغات شما به کاربر نمایش داده می شود. این اتفاق تا زمانی که کمپین فعال داشته باشید، ادامه خواهد داشت.

لیست ریمارکتینگ چیست؟

لیست ریمارکتینگ به لیستی از کاربرانی گفته می شود که از سایت شما بازدید کرده ‎اند و یا عمل خاصی را داخل سایت شما انجام داده اند. برای مثال، شما می‎ توانید لیست کاربرانی که در مدت زمان مشخصی از صفحه اصلی سایت شما بازدید کرده اند را تهیه کنید. در این صورت به محض اینکه کاربر وارد صفحه اصلی سایت شما شود، کوکی او به لیست ریمارکتینگ شما اضافه خواهد شد.

سپس شما می توانید تبلیغات را فقط به افرادی نمایش دهید که از صفحه اصلی سایت شما بازدید کرده اند. شما می توانید لیست های متفاوتی داشته باشید و برای هر کدام از آن ها پیام تبلیغاتی متفاوتی داشته باشید.

هدف گذاری

مزایای ریمارکتینگ

  • سرمایه گذاری روی کاربران فعلی سایت
  • هدف قرار دادن افرادی که قبلا از سایت شما بازدید کرده اند و به خدمات شما علاقه مند هستند
  • هدف قرار دادن کاربرانی که احتمال تبدیل آن ها بیشتر است
  • حفظ جایگاه برند خودتان در ذهن مخاطب
  • تاکتیک موثر و قابل دسترس در پلتفرم های مختلف
  • مناسب برای کسب و کارهای مختلف
  • امکان استفاده از انواع مختلف تبلیغات
  • امکان استفاده از تبلیغات پویا برای فروشگاه های اینترنتی و نمایش کالاها براساس علاقه مخاطب

وبسایت شما ممکن است ترافیک زیادی داشته باشد، اما حقیقت این است که امکان تبدیل مخاطبینی که اولین بار از سایت شما بازدید می کنند، خیلی کم است. طبق تحقیقات انجام شده، نرخ تبدیل این کاربران فقط ۲.۸۶ درصد است. این بدین معنی است که با وجود بازدید زیاد، اما هیچ فروشی نخواهید داشت. ریمارکتینگ بهترین روش برای تبدیل این بازدیدکننده ها به مشتری است.

این مقاله را حتما بخوانید
6 راز برای رسیدن به فروش اینترنتی موفق

هدف قرار دادن مشتریانی که از قبل به کسب و کار شما علاقه نشان داده اند، یکی از موثرترین روش ها برای جذب دوباره آن ها است. این تکنیک بازاریابی در انواع کسب و کارها قابل استفاده است، اما بیشترین کاربرد را در فروشگاه های اینترنتی دارد.

نکته: از ریمارکتینگ برای نمایش تخفیف ها و پلن های ویژه ای استفاده کنید که در بازدید اول به مشتری نمایش داده نشده اند.

چه زمانی می توانیم از ریمارکتینگ استفاده کنیم؟

جواب دادن به این سوال کمی سخت است. برخی از بازاریاب ها همیشه یک کمپین ریمارکتینگ فعال دارند و مخاطبینی که قبلا از سایت بازدید کرده اند اما تبدیل نشده اند، را هدف قرار می دهند. اما خیلی از بازاریاب ها روش پیشرفته تر و اختصاصی تری برای ریمارکتینگ در پیش می گیرند. شما می توانید تمرکز کمپین خودتان را روی شاخص های از پیش تعیین شده ای قرار دهید.

مثلا می توانید کمپین را فقط برای افرادی تعریف کنید که از یک صفحه خاص مثل صفحه محصول بازدید کرده اند یا فقط کاربرانی را هدف قرار دهید که در طول ساعات خاصی از روز وارد سایت شما شده اند. این موضوع کاملا به استراتژی کلی شما و نیازهایی که دارید، بستگی دارد. شما می توانید از افزونه بازاریابی وردپرس نیز کمک بگیرید.

نکته: در ریمارکتینگ باید خیلی مراقب باشید که زیاده روی نکنید. ممکن است در صورت نمایش تبلیغات زیاد، مشتری های احتمالی خودتان را از دست بدهید. می توانید مقدار تبلیغاتی که به هر کاربر نمایش داده می شود را به دو یا سه عدد در روز محدود کنید.

بازاریابی در سایت و ایمیل

مشتریان را در چه مکان هایی هدف قرار دهم؟

کانال ها و پلتفرم های مختلفی وجود دارند که در آن ها می توانید کمپین های ریمارکتینگ را ایجاد کنید. این کانال ها به شرح زیر هستند:

  • ریمارکتینگ ساده: این نوع ریمارکتینگ ساده ترین و محبوب ترین نوع تبلیغات ریمارکتینگ است. با این روش فقط تبلیغ خودتان را روی سایت های دیگر قرار می دهید و آن را به کاربرانی که از سایت شما بازدید کرده اند، نمایش خواهید داد. شبکه های نمایش تبلیغات مختلفی مثل گوگل، یاهو و بینگ از این نوع تبلیغات پشتیبانی می کنند.
  • تبلیغات Native: در این روش با استفاده از محتوای با ارزش، مخاطبین سایت خودتان را هدف قرار خواهید داد. این نوع تبلیغات معمولا در سایت های معتبر نمایش داده خواهد شد.
  • ریمارکتینگ در موتورهای جستجو: لیست های ریمارکتینگ برای موتورهای جستجو، به شما این امکان را می دهند که تبلیغات خودتان را برای افرادی که قبلا از سایت شما بازدید کرده اند، شخصی سازی کنید.
  • ریمارکتینگ در شبکه های اجتماعی: در این روش تبلیغات شما به افرادی که در شبکه های اجتماعی مثل گوگل، فیسبوک و توییتر حضور دارند نمایش داده خواهد شد.

ریمارکتینگ روش بسیار خوبی برای افزایش نرخ بازگشت سرمایه تبلیغات است. در صورتی که بودجه محدودی دارید و یا فکر می کنید مبلغ زیادی برای جذب مخاطب خرج کرده اید، می توانید با استفاده از ریمارکتینگ در هزینه های خودتان صرفه جویی کنید.

نکته: می توانید از داده هایی که جمع آوری کرده اید، استفاده کنید تا متوجه شوید که دقیقا کدام دستگاه، سیستم عامل یا موقعیت جغرافیایی بیشترین نرخ تبدیل را برای شما به دنبال داشته است. سپس از این اطلاعات برای ایجاد لیست ریمارکتینگ استفاده کنید و عملکرد هر لیست را بررسی کنید. با این کار می توانید تا حدود زیادی هزینه های خودتان را کاهش و در عین حال نرخ تبدیلتان را به شکل موثری افزایش دهید.

دلیل اینکه چرا بازدیدکننده های سایتتان از شما خرید نمی کنند، هیچوقت به صورت قطعی مشخص نمی شود. ممکن است حواسشان پرت شده باشد و سایت شما را ترک کرده باشند و یا ممکن است قیمت کالا بیشتر از بودجه آن ها در آن زمان باشد. یا حتی ممکن است فعلا در حال بررسی باشند و قصد داشته باشند در آینده خرید کنند. دلیل این موضوع هر چه باشد، با استفاده از ریتارگتینگ می توانید همیشه در ذهن مخاطب باقی بمانید و دلایل کافی برای برگشت را در اختیار آن ها قرار دهید.

سخن نهایی: هزینه های ریمارکتینگ

ریمارکتینگ یک روش موثر و به صرفه برای جذب مشتری است. دلیل این موضوع هم بیشتر این است که شما مشتریانی را هدف قرار می دهید که به خدمات و کالاهای شما علاقه نشان داده اند. با هدف گذاری و تعیین بودجه مناسب، شما می توانید نتایج بسیار خوبی را از کمپین های خودتان به دست بیاورید.

معمولا در تبلیغات ریمارکتینگ از مدل هزینه به ازای کلیک (CPC)، هزینه به ازای بازدید (CPM) و هزینه به ازای جذب (CPA) استفاده می شود. این موضوع باعث می شود که شما کنترل زیادی روی هزینه های خودتان داشته باشید و بتوانید قیمت را بسته به کمپین یا لیست بازاریابی موردنظر خودتان تنظیم کنید.

محصول پیشنهادی

افزونه بازاریابی وردپرس | پلاگین AffiliateWP

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

قالب سئو و دیجیتال مارکتینگ رایس | Ryse | قالب شرکتی

645,000 تومان

80%
پروان وب | parvanweb

پروان وب | parvanweb

محصول پیشنهادی

افزونه گردونه شانس اپتین | پلاگین WP Optin Wheel Pro

445,000 تومان

91.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه اتوماتیک سازی ووکامرس اتومیت | پلاگین AutomateWoo

133,500 تومان

73.33%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه افزایش سرعت سایت راکت | پلاگین WP ROCKET

395,000 تومان

74.89%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%
9

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه