متخصص سئو سایت یا ابزارهای سئو؟ کدام یک برای شما بهتر است؟

سئو

7 دقیقه زمان مطالعه

سئو دنیای پررقابتی است و همه‌ی ما این‌ را می‌دانیم. بسیاری از برندها بر این باورند که حتما باید یک متخصص سئو سایت داشته باشند تا این فرایند در یک مسیر درست جلو برود. کار متخصص سئو این است که متناسب با آپدیت‌های جدید موتورهای جستجو بهترین استراتژی ممکن را برای شما استخراج کند و شما متناسب با آن جلو بروید.

در طرف دیگر کسب و کارهایی هم هستند که صرفا از انواع ابزار سئو استفاده می‌کنند. ابزارهای سئو به آن‌ها می‌گویند که سئو سایت در چه وضعیتی قرار دارد. با ابزار بررسی سئو سایت ایرادات سایت‌شان را برطرف می‌کنند و مسیر موردنظر را طی می‌کنند. اما واقعا کدام مسیر درست است؟

وظیفه متخصص سئو چیست؟

متخصص سئو سایت متناسب با آپدیت‌های جدید گوگل تعیین می‌کند که شما چه کارهایی را انجام دهید تا رتبه‌ی بهتری بگیرید. اگر بخواهیم به طور کلی تعیین کنیم که وظیفه متخصص سئو چیست همچنان باید در مورد اصول سئو صحبت کنیم.

خرید ابزار سئو

  • یک سئوکار تعیین می‌کند که کدام کلیدواژه‌ها برای کسب و کار شما مناسب‌ترند و این کلیدواژه‌ها باید در کدام صفحات به کار گرفته شوند. با چه غلظتی و چگونه از این کلیدواژه‌ها استفاده شود تا بهتر نتیجه بدهد.
  • سئوکار تعیین می‌کند که لینک‌های داخلی شما باید به چه شکل باشند و چگونه از این لینک‌ها استفاده کنید تا زودتر به نتیجه برسید.
  • سئوکار ایرادات فنی سایت را به شما می‌گوید. مثلا سایت از نظر گواهی امنیتی SSL، سرعت، کدنویسی، هدینگ‌ها و سایر بخش‌های فنی در چه وضعیتی قرار دارد.
  • متخصص سئو سایت رتبه‌ی شما و کلیدواژه‌هایی که در آن‌ها رتبه گرفته‌اید را بررسی می‌کند.
  • وضعیت شما را در موتورهای جستجو بررسی می‌کند و راهکارهایی برای جلو زدن از رقبا به شما پیشنهاد می‌کند.

این موارد مهم‌ترین وظایف یک متخصص سئو هستند.

آیا متخصص‌های سئو اسلحه‌های مخفی دارند؟

سئو یک علم است. البته اخیرا به یک علم تبدیل شده است. علمی که گوگل با الگوریتم‌هایش کم کم آن را گسترده‌تر کرد و حالا متخصصین دنیای داده‌ها روی این الگوریتم‌ها کار می‌کنند. اما یک نکته‌ی مهم را نباید فراموش کرد. هیچ سئوکاری نمی‌داند در الگوریتم‌های گوگل دقیقا چه می‌گذرد. گوگل این الگوریتم‌ها را به صورت عمومی در اختیار کسی قرار نمی‌دهد و تمام این استراتژی‌ها و متدها بر پایه‌ی احتمالات و سعی و خطاها هستند.

متخصصین سئو اسلحه‌های زیادی دارند. اما هیچکدام از آن‌ها مخفی نیستند. آن‌ها از ابزارهای سئو سایت استفاده می‌کنند. برای هر بخش از سئو ابزارهای خاصی وجود دارد که اتفاقا کار کردن با آن‌ها هم زیاد سخت نیست. مثلا یک یا چند ابزار برای تحقیق کلیدواژه وجود دارند. چندین ابزار و افزونه برای بهینه‌سازی متن از نظر سئو ارائه شده‌اند. ابزار بررسی سایت به صورت جداگانه طراحی شده است و تقریبا می‌توان گفت هر بخش از دنیای سئو ابزارهای خاص خودش را دارد.

ابزارهای سئو کدامند؟ابزار های سئو

وقتی از سئو صحبت می‌کنیم معمولا یک مفهوم کلی به نام موتورهای جستجو را در نظر می‌گیریم. اما واقعیت ماجرا این است که وقتی در مورد سئو صحبت می‌کنیم گوگل آن بالاها می‌درخشد. گوگل بیش از 90 درصد دنیای موتورهای جستجو را مال خودش کرده است و تقریبا همه در دنیا از گوگل استفاده می‌کنند. وقتی از ابزارهای سئو صحبت می‌کنیم هم قاعدتا منظور ما ابزارهای سئو گوگل است.

می‌خواهیم به شما چند ابزار مهم را معرفی کنیم. برخی از این ابزارها افزونه وردپرس هم دارند و اگر سایت شما وردپرسی است می‌توانید به عنوان یک متخصص سئو سایت در پیشخوان وردپرس‌تان از آن‌ها استفاده کنید.

  • ابزار بررسی سئو سایت

ابزارهای مختلفی برای بررسی سئو سایت وجود دارند. گوگل اغلب این ابزارها را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. در Google Search Console شما می‌توانید به مجموعه‌ای از این ابزارها دسترسی داشته باشید. 4 فاکتور مهم که در این قسمت وجود دارند Coverage ، Speed ، Performance و Products می‌باشند.

در این بخش‌ها می‌توانید ببینید کدام یک از صفحات شما توسط گوگل ایندکس شده‌اند و اگر ایندکس نشده باشند دلیل آن‌ها را هم خواهید فهمید. همچنین صفحاتی که در حین کلیک کاربران در نتایج جستجو کند عمل کرده‌اند به شما نمایش داده می‌شوند. در بخش Performance هم یک نمای کلی از وضعیت ورودی‌های‌تان را در موتور جستجوی گوگل می‌بینید. اگر از اسنیپت‌ها استفاده می‌کنید در قسمت Products ارورهایی که هر کدام از این اسنیپت‌ها دارند به شما گفته می‌شوند.

این کنسول جستجوی دقیق و کاربردی جزو مهم‌ترین ابزارهای سئو گوگل است که مانند یک متخصص سئو سایت عمل میکند و هر کسب و کاری باید از آن‌ها استفاده کند. راهنمای ثبت سایت در سرچ کنسول را بخوانید.

  • ابزارهای بررسی کیفیت متن از نظر سئو

احتمالا اسم Yoast SEO را شنیده‌اید. یکی از افزونه‌های محبوب وردپرس که بیشترین میزان دانلود را داشته است. این افزونه سئو وردپرس مطابق با آپدیت‌های گوگل جلو می‌رود و وقتی متنی را می‌نویسید قبل از انتشار به شما می‌گوید که چه ایراداتی از نظر سئو دارد و شما باید تک به تک این ایرادات را بررسی کنید تا متن شما از هر نظر ایده‌آل شود.

  • ابزارهای تحقیق کلیدواژه

سئو بدون کلیدواژه‌ها تقریبا بی‌اثر می‌ماند. چون گوگل قرار است از طریق کلیدواژه‌ها بفهمد که متن شما در مورد چه چیزی است و در این کلیدواژه‌ها به صفحه‌ی شما رتبه بدهد. Google Keyword Planner از جمله ابزارهای سئو گوگل است که به سادگی اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهد. کافیست زمینه کاری‌تان را در آن جستجو کنید تا کلیدواژه‌هایی که توسط کاربران جستجو می‌شوند در اختیار شما قرار بگیرند. KeywordTools.io هم یک ابزار رایگان است که بسیار ساده‌تر است و تنها با یک کلیک ساده ایده‌های مختلف کلیدواژه‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

این مقاله را حتما بخوانید
آموزش نوفالو کردن لینک های خارجی در وردپرس

گوگل ترندز هم می‌تواند به شما بگوید در دوره‌های زمانی مشخص کلیدواژه‌های مختلف چه وضعیتی داشته‌اند و کدام کلیدواژه‌ها ارزش بیشتری دارند.

  • ابزار بررسی آمار و نتایج

تقریبا از هر متخصص سئو سایت بپرسید که بهترین ابزار برای بررسی آمار و نتایج سئو چیست گوگل آنالیتیکس را به شما معرفی می‌کند. این ابزار گوگل بسیار دقیق است. سایت شما را از نظر میزان ورودی‌ها، بازدیدها، نرخ پرش، تعداد دقایقی که کاربران در صفحات شما مانده‌اند، کانال‌های ورودی ترافیک و … بررسی می‌کند و این نتایج را به صورت لحظه‌ای به شما ارائه می‌کند. حتی اطلاعاتی در مورد مکان کاربران و علایق شخصی آن‌ها هم در اختیارتان قرار می‌دهد تا محتوای‌تان را متناسب با این اطلاعات بنویسید و نرخ تبدیل بیشتری داشته باشید. افزونه وردپرسی گوگل آنالیتیکس و نسخه‌ی موبایلی هم دارد.

  • ابزار بررسی لینک‌سازی داخلی

چند ابزار برای بررسی کیفیت لینک‌سازی داخلی وجود دارند. Clever Stats و Link Analyzer لینک‌های شکسته داخلی وبسایت را به شما می‌گویند. لینک‌های شکسته آسیب جدی به سئو وارد می‌کنند. افزونه وردپرسی هم دارند. OnCrawl هم کیفیت لینک‌های داخلی از نظر نحوه‌ی ارتباط آن‌ها بر اساس استانداردهای سئو را به شما نمایش می‌دهد.

  • ابزارهای آنالیز رقبا

برای این حوزه‌ی تخصصی خاص ابزارهای مهمی وجود دارند که می‌توانند به شما ایده‌هایی بدهند تا پیروز رقابت دنیای سئو باشید. Ahrefs ، Moz و Semrush شاخص‌ترین ابزارهای این حوزه هستند. البته تنها برای این کار استفاده نمی‌شوند. این ابزارها حتی برای تحقیق کلیدواژه، بررسی لینک‌های داخلی، مقایسه‌های آماری و … هم کاربرد دارند و کاربران زیادی هم دارند. البته نسخه رایگان آن‌ها امکانات زیادی ندارند و برای استفاده حداکثری از امکانات باید آن‌ها را خریداری کنید. Alexa هم می‌تواند اطلاعاتی در مورد رقبا، میزان ورودی، صفحات پرترافیک و … به شما بدهد و می‌توانید از آن استفاده کنید. برای بهبود رتبه الکسا مقاله ما را در این زمینه را بخوانید.

سئوکارهای اسلحه‌ی مخفی ندارند و اگر داشته باشند هم اینجا مهم‌ترین اسلحه‌های آن‌ها را به شما معرفی کردیم. حالا باید به یک سوال مهم فکر کنید.

متخصص سئو یا ابزارهای سئو؟

متخصص سئو سایتحالا که می‌دانید وظیفه یک متخصص سئو چیست و با ابزارهای سئو هم آشنا شده‌اید باید تصمیم بگیرید و یک رویکرد مشخص برای ادامه مسیر انتخاب کنید. اما قبلا از آن می‌خواهیم متخصص سئو سایت را با ابزارهای سئو مقایسه کنیم.

  • متخصص سئو سایت حقوق می‌خواهد. این کاملا بدیهی است. اگر می‌خواهید از یک متخصص سئو کمک بگیرید، چه به صورت فول‌تایم و چه پاره‌وقت باید متناسب با توافقی که کرده‌اید حقوق پرداخت کنید. در حالی که اغلب ابزارهای سئو رایگانند. گوگل هم ابزارهایی دارد که عمدتا رایگان‌ هستند و تا حد زیادی نیازهای شما را پوشش می‌دهند.
  • ابزارهای سئو همیشه در دسترس شما هستند و خودتان می‌توانید وضعیت‌تان را به صورت لحظه‌ای مشاهده کنید.
  • متخصص سئو سایت یک انسان است و ممکن است خطاهای انسانی در کار رخ بدهد. اما ابزارهای سئو عقل ماشینی دارند.
  • متخصص سئو می‌تواند چیزهایی را ببیند که ابزار بررسی سئو ممکن است هیچوقت متوجه آن نشود. مثلا ابزاری برای بررسی ساختار سایت وجود ندارد و ابزارهای موجود هم ضعیفند. سئوکار می‌تواند Keyword Cannibalization یا صفحاتی که با هم در رقابتند را ببیند اما ابزارهای سئو نمی‌توانند تشخیص بدهند.
  • متخصص سئو استراتژی‌های جدید را می‌داند. در حالی که اگر با ابزارهای سئو گوگل کار کنید خودتان از ابتدا با یک استراتژی معلوم جلو می‌روید و ابزارها تنها یک دستیار محسوب می‌شوند.
  • متخصص سئو از زیر و بم کسب و کار شما خبر ندارد. اما شما به عنوان مدیر کسب و کار و یا کسی که کسب و کار را اداره می‌کند دقیقا می‌دانید چه مشکلات و دغدغه‌هایی دارید و اگر بتوانید با ابزارها کار کنید استراتژی‌هایی را پیاده خواهید کرد که دقیقا با کسب و کار شما همخوانی دارند.

جمع بندی

دقیقا نمی‌توان تعیین کرد کدام رویکرد نتیجه‌ی بهتری می‌دهد. اما انتخاب رویکرد دوم (یعنی استفاده از ابزارها) هزینه‌ی زیادی برای شما ندارد. یعنی می‌توانید امتحان کنید و ادامه دهید و اگر به نتیجه نرسیدید یک متخصص سئو سایت را به عنوان راهنما در کنارتان داشته باشید تا مسیرهای جدیدتری را امتحان کنید.

در ضمن در نظر داشته باشید که یادگیری سئو راحت است. اگر بدون علم وارد این حوزه شوید به احتمال زیاد شکست می‌خورید. چون یک زمینه‌ی تخصصی است. اما اگر اصول آن را به درستی یاد بگیرید و با ریزه‌کاری‌ها آشنا شوید استفاده از ابزار سئو بسیار راحت‌ است و خیلی سریع یاد می‌گیرید و ایرادات را برطرف می‌کنید و مسیرهای جدید را امتحان خواهید کرد. تاکید می‌کنیم که بی‌گدار به آب نزنید. سعی کنید اول یاد بگیرید و بعد اجرایی کنید.

ژاکت را دنبال کنید

ژاکت در اینستاگرام

ژاکت در فیسبوک

ژاکت در لینکدین

ژاکت در توییتر

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%
9

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه