13 دلیل که رتبه وبسایت شما در گوگل بالا نمی رود

سئو

6 دقیقه زمان مطالعه

راه‌اندازی هر نوع وبسایتی مستلزم صرف انرژی و زمان است. بعد از آن تلاش در جهت پیشرفت ابعاد مختلف سایت و در نهایت جذب ترافیک از بخش‌های بسیار مهم هستند. حالا تصور کنید بعد از تلاش‌های زیاد نتیجه مورد نظر را نگیرید به این صورت باید به دنبال راه چاره گشت. از آن جا که بخش اعظم ورودی هر وبسایت از طریق موتورهای جستجو به خصوص گوگل تامین می شود پس رتبه وبسایت در گوگل هم باید بسیار مهم باشد.

رتبه وبسایت در گوگل

برخی وبسایت‌ها در گوگل رتبه خوبی نمی‌گیرند که به ضرر آن‌ها تمام می‌شود. عواقب دریافت نکردن رتبه موارد زیر است:

  • چون از کلمه‌های کلیدی خود ترافیک خوبی دریافت نمی‌کنند مستقیما موجب کاهش نرخ تبدیلات می‌شود.
  • نام تجاری آ‌ن‌ها رشد چندانی نخواهد کرد.
  • اعتبار دامنه (DA) و اعتبار صفحه (PA) وبسایت به دلیل عدم ترافیک مناسب پایین خواهد ماند.

حالا سوال اینجاست که چرا با وجود تلاش‌های فراوان باز هم رتبه خوبی نداریم؟ دلیل اصلی، مشکلات سئو سایت است. در ادامه به 13 دلیل اشاره می‌کنیم که چرا رتبه وبسایت در گوگل مناسب نیست.

1- کلمه کلیدی

اهمیت محتوا گذاری بسیار زیاد است اما این محتوا در صورتی ارزشمند می‌شود که به درستی برای یک کلمه کلیدی بهینه شده باشد. برخی وبسایت‌ها دارای محتواهای باکیفیتی هستند که به درستی بهینه نشده به همین دلیل رتبه متناسبی نمی‌گیرند.

راه حل چیست؟

برخی افراد کلمات خوبی انتخاب نمی‌کنند و برخی در بهینه‌سازی بیش از حد غرق می‌شوند یعنی کلمات متعددی را به میزان زیاد در محتوای خود به کار می‌گیرند این کار محتوا را به متن اسپم تبدیل خواهد کرد. گوگل به اندازه کافی هوشمند است و متوجه این‌گونه ترفندها خواهد شد. توصیه می‌کنیم به صورت طبیعی بنوبسید چگالی کلمات کلیدی را در حد معقول رعایت کنید. از تکرار بیش از حد پرهیز کنید چون در صورتی که فراتر از این آستانه باشید از ارزش محتوا می‌کاهید.

2- اهمیت طول محتوا

برخی افراد محتوایی با طول کم تهیه و انتظار دارند آن را در اولین جایگاه گوگل مشاهده کنند. این تصور بسیار رویایی است چون هیچ جایگاهی برای محتوای کم کیفیت یا کوتاه وجود ندارد! گوگل درصدد یافتن بهترین گزینه برای نمایش در جایگاه اول است.همه این موارد به چگونگی ساختن مقاله شما بستگی دارد. یک مقاله قدیمی با خوانایی خوب و ساختار عالی همیشه مخاطبان و گوگل را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. البته مقاله‌ای که باکیفیت و به‌روز باشد!
تحقیقات نشان داده که طول محتوا نیز در جایگاه آن تاثیر به‌سزایی دارد. از تولید محتواهای اسپم مانند و یا مقاله‌های حاشیه‌دار پرهیز کنید. سعی کنید در عین رعایت اصل کیفیت مقاله‌ای جامع تهیه کنید تا نیاز کاربر را برطرف سازد.

3- انتشار زیاد، عدم کیفیت

اینجاست که می‌گوییم کیفیت برتر از کمیت است. برخی می‌گویند تعداد مقالاتی که در هفته منتشر می‌کنیم بالاست اما چرا هیچ تغییری رخ نداده؟ خب وقت آن است که استراتژی محتوایی خود را مجددا بررسی کنید.

انتشار بیش از حد محتوا موجب می‌شود از کیفیت غافل شوید. گاهی ممکن است کیفیت را فدای کمیت کنید. مهم‌تر اینکه زمان لازم برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی و دریافت ترافیک را از دست می‌دهید. برای هر محتوا مدت زمان مشخصی را صرف کنید. یک استراتژی مناسب برای هر کدام در نظر بگیرید بعد از اتمام فرآیندهای مربوط پس از انتشار، نوشتن محتوای بعدی را شروع کنید.

اینکه روزانه بتوانیم چندین محتوا منتشر کنیم تفکر غلطی است. این استراتژی خوبی نیست. بدیهی است که تولید محتوای  دقیق و بررسی شده زمان‌بر است اما محصول نهایی برای خوانندگان ارزش دارد.

4- هدف‌گیری کلمات کلیدی سخت

همیشه اشخاص به دنبال دریافت ورودی از طریق کلمه‌های کلیدی پر رقابت هستند این روش همیشه پاسخگوی نیازهای ما نیست. اگر وب‌سایت شما به تازگی راه‌اندازی شده باید بدانید در ابتدای راه هستید و دریافت ورودی از کلمه‌های پر رقابت برایتان پیچیده خواهد بود. به عنوان مثال دریافت ورودی از یک کلمه کلیدی مانند «میزبانی وردپرس» کمی دشوار است.

توصیه: برای بهبودرتبه وبسایت در گوگل ابتدا روی کلمات کلیدی کم رقابت کار کنید. ممکن است ترافیک مطلوبی کسب نکنید اما برای شروع کار ارتباط خوبی با گوگل برقرار می‌کنید. زمانی که برای این کلمات رتبه کسب کنیدی احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانید در کلمات پر رقابت هم رتبه کسب کنید.

5- فهرست محتوا

وجود یک جدول یا فهرست حاوی عناوین محتوا موجب افزایش خوانایی آن خواهد شد. این جداول برای خزنده‌های گوگل وکاربران جذاب هستند. اگر محتوای طولانی دارید توصیه می‌کنیم عنواین را به صورت فهرست در ابتدای محتوا درج کنید تا کاربر ترغیب به مطالعه بخش مورد نظر خود شود.

این مقاله را حتما بخوانید
صفر تا صد آموزش سئو سایت برای مبتدی‌ها

6- سرعت پایین

گوگل تاکید بسیاری بر سرعت سایت‌ها دارد. سرعت یکی از فاکتورهای کلیدی برای تعیین رتبه وبسایت در گوگل است. در صفحه اول گوگل جایی برای وبسایت‌های کند نیست. اگر سرعت وبسایت شما پایین است افزایش سرعت بارگذاری را در راس اولویت‌های خود قرار دهید و روی این فاکتور مهم بیش‌تر کار کنید.

7- تجربه کاربری ضعیف

یکی از موارد بسیار مهم تجربه کاربری وبسایت است.  کاربر وبسایت‌های کسل‌کننده را سریعا ترک می‌کند. بنابراین باید به گونه‌ای جذاب عمل کنید. باید بخش‌های مهم مانند ناوبری داشته باشید تا کاربر احساس رضایت و راحتی داشته باشد. وجود بخش مقالات برتر و مقالات محبوب نیز بسیار مفید هستند. به این صورت کاربران متوجه محتواهای محبوب و مرتبط با هدف خود خواهند شد. مدت زمان ماندگاری کاربر در وبسایت افزایش می‌یابد مهم‌تر اینکه در مورد موضوع هدف خود چندین محتوا پیدا می‌کند. همه این موارد موجب کاهش بانس ریت و افزایش ماندگاری کاربر خواهند شد و نتیجه آن برای شما بهبود رتبه سایت است.

8- نبود تصویر و رسانه

متن به تنهایی کافی نیست. محتوای با کیفیت زمانی موجب جذب مخاطب می‌شود که با تصاویر، فیلم‌ها و رسانه‌های دیگر همراه باشد. تصاویر نه تنها موجب ترغیب کاربر به مطالعه متن می‌شوند بلکه یک بستر به وجود می‌آورند تا بتوانید به کمک ویژگی Alt و سایر اصول سئوی تصاویر در نتایج جستجوی تصویری ظاهر شوید و احتمال دریافت ورودی را افزایش دهید. یک ترفند ساده این است که برای کلمات کلیدی کم رقابت محتوا تهیه کنید و تصاویر بهینه درج کنید. به این صورت از طریق موتورهای جستجو ورودی بیشتری می‌گیرید.

به جز درج فیلم‌ها می‌توانید از تصاویرGIF نیز استفاده کنید. این تصاویر  دارای وزن سبکی هستند و بر زمان بارگذاری صفحه تاثیر نمی‌گذارد. در محتوای خود استفاده از ویدیو یا تصاویر را فراموش نکنید. به جای پاراگراف‌های طولانی نیز می‌توانید اینفوگرافیک قرار دهید. تحقیقات نشان می‌دهند که عناصر بصری برای بازدیدکنندگان جذابیت بیشتری دارند.

9- غفلت از سئوی خارجی

همان‌طور که قبلا ذکر شد، باید استراتژی‌های سئو را برای تمام محتوای وب‌سایت خود پیاده‌سازی کنید. سئوی خارجی نیز بسیار مهم و درصد قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. قبل از انتشار محتوا یک لیست از بخش‌هایی که می‌توانید در آن اقدام به اشتراک گذاری کنید، تهیه کنید.

10- بررسی لینک‌های قدیمی

باید لینک‌های قدیمی وب‌سایت خود را بررسی کنید. سعی کنید با اشخاصی که در حوزه شما فعال هستند تعامل برقرار کنید اگر موقعیت خوبی داشته باشند می‌توانند وب‌سایت شما را معرفی کنند. روش پست مهمان نیز بسیار مفید است.

11-عملکرد وب سایت در تلفن همراه

قطعا به اهمیت موبایل فرندلی بودن وب‌سایت واقف هستید. رویکرد تلفن همراه باید به طورجدی مورد توجه قرار گیرد. گوگل تمایل زیادی به وب‌سایت‌هایی دارد که به کاربران تلفن همراه نیز اهمیت می‌دهند. بهتر است وبسایت خود را بررسی کنید تا در تلفن‌های همراه به صورت رسپانسیو و مناسب نمایش داده شود.

اگراز نحوه عملکرد وب‌سایت خود در تلفن همراه مطمئن نیستید،از ابزار Google Pagespeed برای بررسی آن کمک بگیرید. این ابزار یک گزارش کامل از عملکرد وب‌سایت برای هر دو نسخه تلفن همراه و دسکتاپ ارائه می‌دهد. به این ترتیب اگر وب‌سایت شما ضعیف عمل کند به سرعت متوجه خواهید شد.

12- ممکن است وب‌سایت پنالتی شده باشد

برخی مواقع ممکن است وب‌سایت پنالتی شده باشد. این پنالتی شدن می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که روی رتبه وبسایت در گوگل تاثیر گذار‌ اند. در چنین مواقعی هیچ‌گونه اطلاعات و ایمیلی درمورد پنالتی شدن دریافت نخواهید کرد. باید از ترافیک یا گوگل آنالیتیک خود این موارد را بررسی کنید. اگر منحنی رو به افتی را دارید احتمالا پنالتی هستید.

13- فقدان فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

برای بهبود رتبه وبسایت در گوگل بعد از انتشار محتوای جدید آن را فراموش نکنید! می‌توانید این محتوا را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا بیشتر بازدید شود و مخاطبان جدیدی پیدا کنید. ارزش این کار از نظر گوگل بسیار بالا است.

جمع‌بندی نهایی

ساخت وب‌سایت و بهبود رتبه وبسایت در گوگل نه تنهانیازمند کار سخت و پشتکار است بلکه به صبر و شکیبایی هم نیاز دارد. با یک برنامه‌ریزی کوچک به راحتی می‌توانید رتبه خود را بهبود دهید. در این مقاله از ژاکت سعی کردیم تمام دلایلی که یک وب‌سایت رتبه خوبی نمی‌گیرد را بررسی و پوشش دهیم. امیدوارم با رفع معایب سایت خود رتبه خوبی در گوگل کسب کنید.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%
9

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه