zhaket logo

نحوه رفع خطای ” سایت پیش رو حاوی برنامه های مضر است” در وردپرس

وردپرس

9 دقیقه زمان مطالعه

اگر روی این مطلب کلیک کرده‌اید بدون شک شما هم صاحب یک وب‌سایت بسیار خوب هستید و با یک مشکل کوچک مواجه شده‌اید. امروزه اکثر ما از وب‌سایت‌ها برای اهداف بسیار خوب و سودمندی استفاده می‌کنیم. خیلی از افراد برای فروش محصولاتشان، برخی دیگر برای معرفی برند و یا خدمات شرکت و عده‌ای دیگر هم در جهت اهداف آموزشی و فرهنگی از وب‌سایتشان بهره‌مند می‌شود. اما ممکن است یک روز با پیام این سایت حاوی برنامه‌های مضر است روبه‌رو شوید. در چنین مواقعی ممکن است همگی شوکه شده و یا حتی دستپاچه شویم. اما این مشکلی نیست که هیچ راه‌حلی برای آن وجود نداشته باشد. پس به جای نگرانی حتما ادامه این مطلب را مطالعه کنید. چرا که در اینجا به رفع خطای سایت پیش رو حاوی برنامه های مضر است، خواهیم پرداخت.

چرا با این پیام روبه‌رو می‌شویم؟

قبل از این که بخواهیم به رفع خطای سایت پیش رو حاوی برنامه های مضر است، بپردازیم خالی از لطف نیست که ابتدا دلیل این موضوع را بدانیم. به طور کلی در دنیای کامپیوتر و اینترنت بهترین راه برای رفع مشکلی، پیدا کردن دلیل و ریشه‌ی آن است. چرا که در چنین شرایطی می‌توانیم با پیدا کردن ریشه‌ی مشکل، دست به اقدام درستی بزنیم و برایش راه‌حل مناسبی پیدا کنیم. خب، حالا دلیل نمایش این خطا چیست؟ چند دلیل مختلف می‌تواند برای این موضوع وجود داشته باشد. دلیل اول زمانیست که یک سایت هک می‌شود و هوش مصنوعی و بسیار قوی گوگل آن را به عنوان یک سایت ناامن شناسایی می‌کند. یعنی این یک عکس‌العمل از قبل تعیین شده توسط گوگل است که چنین واکنشی در برابر سایت‌هایی که هک می‌شود نشان بدهد، حتی اگر سایتی که هک شده بهترین و مفید‌ترین صفحه‌ی وب بوده باشد!

گاهی اوقات زمانی که یک سایت هک می‌شود، یک بدافزار را وارد سایت کرده که می‌تواند آن را پخش کرده و حتی به سایت‌های دیگر هم منتقل کند. این موضوع دقیقا مانند یک ویروس مصری است که می‌تواند از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کند. در چنین شرایطی، حتی بازدیدکنندگان سایت هم می‌توانند در معرض خطرات این بدافزار قرار بگیرند. به همین دلیل است که گوگل به محض پیدا کردن یک کد مشکوک به بدافزار یا Trojan آن را سریعا شناسایی کرده و برای هشدار به بازدیدکنندگان سایت، این خطا را نمایش می‌دهد. در چنین شرایطی، صاحبان سایت به فکر رفع خطای سایت پیش رو حاوی برنامه های مضر است افتاده و تلاش می‌کنند تا وب‌سایت‌شان را ایمن‌تر از قبل کنند.

نمایش تبلیغات از جانب شبکه‌های تبلیغاتی بی‌کیفیت

در بالا به اولین دلیل نمایش این خطا اشاره کردیم. اما ممکن است شما برای رفع خطای سایت پیش رو حاوی برنامه های مضر است اقدام به بررسی بیشتری کرده و متوجه شوید که اصلا سایت‌تان هک نشده است! در چنین شرایطی، دلیل دوم می‌تواند نمایش تبلیغات از جانب شبکه‌های تبلیغاتی بی‌کیفیت باشد. حالا این شبکه‌های تبلیغاتی مضر یا بی‌کیفیت دقیقا چه چیزی هستند و چه کار انجام می‌دهند که گوگل با شناسایی کردن آن‌ها چنین خطایی را در وردپردس نمایش می‌دهد؟ در واقع این شبکه‌های تبلیغاتی، از طریق تبلیغات خود، ممکن است کدهای مخربی را توزیع کنند. در چنین شرایطی، وب‌سایت شما هم آلوده به کدهای مخربی خواهد شد که توسط این شبکه‌های تبلیغاتی منتشر شده است. به همین دلیل گوگل سایت شما را به عنوان محلی که ممکن است در آن کد مخرب وجود داشته باشد شناسایی کرده و این خطا را نشان می‌دهد تا کاربران مراقب مراجعه به سایتی که وارد آن می‌شوند باشند.

از طرفی دیگر ممکن است این شبکه‌های تبلیغاتی به خودی خود هیچ کد مشکوک و یا خطرناکی را به سایت شما منتقل نکنند، اما در عمل سایت‌هایی را تبلیغ کنند که در آن‌ها کدهای مضر وجود داشته باشد. خب حالا ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که تبلیغ یک سایتی که مشکوک به کدهای مضر است چه تاثیری روی سایت ما می‌تواند داشته باشد؟! به خاطر این که عملا وب‌سایت ما دارای کد آلوده نیست. این موضوع کاملا درست است، اما واقعیت طور دیگری بوده و قضیه برای گوگل کاملا فرق دارد. در واقع الگوریتم‌های هوشمند گوگل همیشه سعی می‌کنند ریشه ماجرا را پیدا کرده و مانع از ترویج آن شوند. یعنی اگر سایت شما تبلیغاتی را نمایش می‌دهد که کاربران با کلیک کردن روی آن، وارد سایت دیگری شوند که در آنجا کدهای آلوده وجود داشته باشد، بدون شک سیستم آن‌ها هم آلوده خواهد شد. اگر همچنان در تلاش برای رفع خطای سایت پیش رو حاوی برنامه های مضر است باشید، قطعا پی به ریشه اصلی این ماجرا برده‌اید.

چگونه این مشکل را حل کنیم؟

روش اول:‌ گرفتن بک‌آپ

قبل از رفع خطای سایت پیش رو حاوی برنامه های مضر است، حتما گرفتن بک‌آپ را فراموش نکنید. گرفتن فایل بک‌آپ می‌توان شمال وب‌سایتتان، سرور وب‌سایت و یا از دیتابیس‌هایتان باشد. حالا ممکن است گرفتن بک‌آپ، به خصوص در مواردی که ذکر کردیم، کمی برایتان سخت باشد. چرا که بک‌آپ گرفتن از وب‌سایت، سرور وب‌سایت و یا از دیتابیس‌ می‌تواند کار تکنیکی و یا پیچیده باشد. اما برای این کار پلاگین‌هایی طراحی شده است که می‌تواند کار شما را بسیار آسان‌تر کند. در واقع با یک جست‌وجوی ساده در گوگل می‌توانید بهترین پلاگین‌ها را برای گرفتن بک‌آپ از وب‌سایتتان استفاده بکنید. ممکن است بسیاری از افراد، برای زمان‌بر بودن این پروسه، از گرفتن بک‌آپ صرفه‌نظر کرده مستقیما سراغ ادامه آموزش بروند. اما برای اطمینان بهتر است حتما اقدام به بک‌آپ گرفتن کنید تا در صورت لزوم هیچ دیتا و یا اطلاعاتی را از دست ندهید. ما روش بک آپ گیری از وردپرس و افزونه های بکاپ گیری را پیشتر معرفی کرده ایم.

روش دوم: تست کردن وب‌سایت

در این روش برای رفع خطای سایت پیش رو حاوی برنامه های مضر است، باید حتما وب‌سایتتان را تست کنید تا مطمئن شوید دقیقا مشکل از کجاست! برای این کار می‌توانید ابتدا به این سایت مراجعه کرده و سپس آدرس وب‌سایتتان را در آنجا وارد کنید تا ببینید دقیقا مشکل از کجاست. پس از وارد کردن آدرس وب‌سایتتان نتیجه به شما نمایش داده می‌شود و اگر داخل وب‌سایتتان هیچ محتوا و یا کد مضری وجود نداشته باشد این جمله:‌ No unsafe content found با تیک سبز برایتان نمایش داده می‌شود که به معنای: هیچ محتوای ناامنی پیدا نشد، است.

در صورت وجود نداشتن هیچ محتوای ناامن چه کار کنیم؟

زمانی که برای رفع خطای سایت پیش رو حاوی برنامه های مضر است، وارد آدرس فوق شده و با وارد کردن وب‌سایتتان متوجه عدم وجود محتوای ناامن در سایتتان شدید، باید این موضوع را به گوگل گزارش بدهید. چرا که به احتمال بسیار زیاد خطا یا اشتباهی رخ داده و گوگل بدون دلیل خاصی این خطا را در وب‌سایت شما نشان داده است. از طرفی دیگر ممکن است خطاهایی از قبل وجود داشتند که حالا توسط شما یا به طور خودبه‌‌خود حل شده‌اند. حالا با وجود تیک سبزی که برای سایت شما نمایش داده شده، دیگر دلیلی برای نمایش مجدد خطا در سایت شما وجود نخواهد داشت. برای این کار باید حتما این نتیجه را به گوگل گزارش داده و بخواهید که مشکل پیش‌ روی برای سایتتان هرچه زودتر رفع شود. در ادامه به شما آموزش خواهیم داد که چگونه این خطا را به گوگل گزارش بدهید.

این مقاله را حتما بخوانید
نحوه رفع مشکل به‌روزرسانی دیگری در جریان است در وردپرس

گزارش فیشینگ به گوگل

نحوه گزارش دادن مشکل به گوگل

برای رفع خطای سایت پیش رو حاوی برنامه های مضر است، فقط در زمانی که تیک سبز No unsafe content found برایتان نمایان شده باشد، می‌توانید اقدام به این کار یا گزارش دادن به گوگل بکنید. در این روش به سایت زیر مراجعه کنید: https://safebrowsing.google.com/safebrowsing/report_error/ سپس در قسمت URL آدرس وب‌سایتتان را وارد کرده و در پایین آن حتما تیک I’m not a robot را بزنید. در قسمت Comments می‌توانید در صورت نیاز توضیحاتی را اضافه کنید که باید توجه داشته باشید این توضیحات به زبان فارسی نیست. یعنی اگر خواستید در قسمت کامنت توضیحات خاصی را اضافه کنید باید به زبان انگلیسی و کاملا بدون ایراد آن‌ّها را ثبت کنید. اما نوشتن کامنت کاملا اختیاری بوده و حتی زیر آن داخل پرانتز واژه (Optional) یا اختیاری نوشته شده است که عدم اجباری بودن آن را نشان می‌دهد. پس از آن می‌توانید گزینه‌ی Submit Report را بزنید تا گوگل موضوع را بررسی کرده و مشکل سایت شما را رفع کند.

گزارش دادن مشکل وردپرس به گوگل

مشکل بک‌اند

گاهی اوقات مشکل خطای سایت می‌تواند ریشه در بک‌اند داشته باشد. در چنین شرایطی برای رفع خطای سایت پیش رو حاوی برنامه های مضر است، باید به بک‌اند سایتتان مراجعه کرده و برخی موارد را پاک کنید. ممکن است به تازگی یک پلاگین، تم، فایل هک شده و یا تبلیغاتی را اضافه کرده باشید که مضر بوده باشند. در چنین شرایطی، برای رفع خطای سایت پیش رو حاوی برنامه های مضر است، باید حتما به بک‌اند سایتتان مراجعه کرده و گزینه‌هایی که در بالا برایتان توضیح دادیم را حذف کنید. به خاطر این که ممکن است، تمام مراحل را پیش بروید اما مشکل همچنان در بک‌اند سایت، رفع نشده باشد. به همین دلیل، مجددا این خطا را به طور متداول خواهید دید و برای رفع کردن آن باید حتما فایل‌های مضری که در بک‌اند سایتتان موجود است را پاک کنید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از این که مراحل بالا را انجام بدهید، حتما مشکلات بک‌اند سایت را حل کنید و هر فایل، تم، تبلیغات و یا پلاگینی که مضر است را در آنجا پاک کنید. به خاطر این که بسیاری از افراد برای رفع خطای سایت پیش رو حاوی برنامه های مضر است، غافل از این که فایل‌ّهای مضر در بک‌اند سایتشان وجود دارد، به گوگل این گزارش را ارسال می‌کنند. الگوریتم‌های گوگل مجددا با برسی سایت، متوجه فایل‌های مضری که در بک‌اند وجود دارد می‌شود. در نتیجه، خطایی که در وب‌سایتتان نمایان شده، توسط گوگل رفع نمی‌گردد. چرا که طبق توضیحاتی که در بالا دادیم، هنوز ریشه ماجرا حل نشده است. تا زمانی که ریشه مشکل را پیدا نکنیم، نمی‌توانیم راه‌حلی برایش پیدا کنیم! اما به شما اطمینان می‌دهیم که در صورت رفع کردن هر گونه مشکل در بک‌اند، پس از ارسال گزارش به گوگل، در سریع‌ترین زمان ممکن، مشکل سایتتان رفع خواهد شد.

چگونه از این مشکل پیشگیری کنیم؟

با این که رفع خطای سایت پیش رو حاوی برنامه های مضر است، کار بسیار سختی نیست، اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده و می‌تواند کمک زیادی به ما بکند. چرا که گاهی اوقات این مشکل می‌تواند به طور کلی کسب و کار و یا حتی برند شما را زیر سوال ببرد. از طرفی دیگر، ممکن است رفع کردن این مشکل کمی طول بکشد و گاهی اوقات کار وب‌سایت به قدری حساس است که نمی‌توان حتی مدت زمان کمی را برای رفع شدن مشکل صبر کرد، چه برسد که بخواهد این پروسه بیش از حد طول بکشد! خب، پس چرا نباید به جای این کارها با یک پیشگیری ساده مشکل را رفع کرد؟ این کار بسیار آسان است. فقط کافیست که یک پلاگین قدرتمند امنیتی روی وردپرس نصب کنید تا هرگز این مشکلات برایتان رخ ندهد.

به عبارتی دیگر، به جای رفع خطای سایت پیش رو حاوی برنامه های مضر است، می‌توانید نصب یک پلاگین ساده، جلوی این همه دردسر و تلف شدن زمانتان را بگیرید. برای این کار فقط کافیست که وارد وردپرس شده، سپس از قسمت Plugins گزینه‌ی Add New را کلیک کنید. در آنجا می‌توانید Wordfence Security را سرچ کنید و پس از پیدا کردنش، آن را نصب کنید. Wordfence Security یکی از بهترین و قدرتمندترین پلاگین‌های امنیتی است که می‌تواند سایت‌تان را در برابر بسیاری از خطرات و مشکلات، حفظ کند. این پلاگین بیش از 1 میلیون دانلود داشته است و افراد زیادی از آن برای بالاتر بردن امنیت سایت خود استفاده می‌کنند و به شما هم پیشنهاد می‌کنیم که حتما این پلاگین را نصب و اجرا کنید.

جلوگیری از نصب افزونه های مشکل دار

کلام آخر

همان‌طور که در این مقاله خواندید رفع خطای سایت پیش رو حاوی برنامه های مضر است، کار بسیار سختی نبوده و نیازی به نگرانی و یا حتی دستپاچه شدن هم ندارد. با این که درک می‌کنیم بحث پیش آمدن چنین خطایی برای وب‌سایت خودمان بسیار استرس‌آورتر از مواردیست که آن را در وب‌سایت‌های دیگر ممکن است مشاهده کنیم، اما می‌توانید با استفاده از روش‌هایی که در بالا برایتان آموزش دادیم، چنین مشکلی را به راحتی رفع کنید. باز هم تاکید می‌کنیم که بهتر است برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی، پلاگین امنیتی که در اینجا به شما معرفی کردیم را روی سایت‌تان نصب و اجرا کنید، تا در آینده با این خطای کلافه‌کننده مواجه نشوید. بهتر است برای پیشگیری از هر نوع مشکلی در سایت وردپرسی خود با انواع خطاهای معمول وردپرس آشنا شوید.

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه امتیازدهی و پاداش پیشرفته آوانس | پلاگین گیمیفیکیشن

585,000 تومان

97.74%
یوسف محمدیانی

یوسف محمدیانی

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز ایفرم | پلاگین eForm

345,000 تومان

78.57%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی و فروش دوره آنلاین شکرینو | Shokrino

645,000 تومان

96.25%
تیم شکرینو

تیم شکرینو

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی زنبیل | قالب zanbil

1,895,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیناکالا | قالب DinaKala

825,000 تومان

99.33%
آی دیزاین

آی دیزاین


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه