چرا تجارت شما به یک وب‌سایت سازگار با ADA نیاز دارد؟

کسب و کار

7 دقیقه زمان مطالعه

در سال 1990 یک قانون حقوق مدنی تحت عنوان منع تبعیض علیه افراد معلول، مخصوص افراد دارای معلولیت تصویب شد. این قانون به منظور سهولت زندگی معلولین و برای دفاع از حقوق آنان ترتیبی داد تا کسب و کارها و ارائه دهندگان خدمات عمومی به افراد دارای معلولیت بیشتر احترام بگذارند و تهیه ابزارهایی مانند تعبیه رمپ و سطوح شیبدار عبور صندلی چرخدار، خطوط عبور مخصوص، اضافه کردن کاراکترهای برجسته و بریل به علائم و… ازجمله فعالیت هایی بود که برای تسهیل زندگی معلولین در نظر گرفته شد.
28 سال بعد، یک چشم‌انداز جدید برای افزایش دسترسی معلولین به تکنولوژی‌ها در نظر گرفته شد و استانداردهای جدید برای کسب و کار، ارائه وب‌سایت‌های قابل‌دسترس و سازگاری ADA در سایت به افراد دارای معلولیت تعیین شد. این چشم‌انداز سایت سازگار با ADA نام داشت.

سایت سازگار با ADA

داشتن یک وب‌سایت که با استاندارد ADA سازگار است و برای افراد معلول قابل‌دسترس باشد به دلایل مختلف برای کسب و کار سودمند است. قابلیت دسترسی یک ویژگی ارزشمند برای هر نوع وب‌سایت است. امروزه دسترسی به بسیاری از وب‌سایت‌ها برای کسانی که مشکلات بینایی، شنیداری، یادگیری و سایر معلولیت‌ها را دارند میسر نیست. قابل‌دسترس بودن، مشکلات متعدد افراد معلول را کاهش می‌دهد و موجب برابری امکانات خواهد شد.

1- سایت سازگار با ADA موجب بهبود فرصت‌ها و برابری امکانات خواهد شد

با داشتن وب‌سایت‌های قابل‌دسترس، بسیاری از شرکت‌ها از فرصت‌های بالقوه استفاده می‌کنند تا:

  • افراد دارای معلولیت محصولات آن‌ها را خریداری کنند.
  • از خدمات آن‌ها استفاده کنند.
  • افراد بیشتری با برند آن‌ها ارتباط برقرار کنند.
  • و…

صاحبان کسب و کارها باید اهمیت دسترسی به وب را درک کنند و به عنوان یک ضرورت و نه یک ویژگی با آن برخورد کنند.

2- اجتناب از پرونده‌های احتمالی

طبق گفته نیویورک‌تایمز در سال 2015 حدود 751 پرونده دعوی مربوط به کسب و کارها و ADA تشکیل شده است. همه این پرونده‌ها فعالانی هستند که وب‌سایت آن‌ها برای افراد معلول قابل‌دسترس نیست. اکثر این پرونده‌ها مربوط به رستوران‌ها و خرده‌فروشان هستند، اما صنایع دیگر نیز درگیر شده‌اند. بااین‌حال، با داشتن یک وب‌سایت که به‌طور کامل برای همه قابل‌دسترسی است، می‌توان از دادخواهی اجتناب کرد.

3- بهبود سئوی سایت سازگار با ADA

داشتن یک سایت سازگار با ADA می‌تواند موجب بهبود موقعیت و سئوی سایت باشد. وب‌سایت شما در صورت قابل‌دسترس و خاص بودن، می‌تواند رتبه‌های بالاتری را در موتورهای جستجو مانند گوگل کسب کند. وجود ویژگی alt برای تصاویر، ضبط فایل‌های صوتی، ارائه توضیحات متنی و صوتی برای فیلم‌ها، اضافه کردن عنوان به فیلم‌ها، داشتن پیوند مرتبط با کلمات کلیدی، استفاده از هدینگ‌ها و… می‌توانند موجب بهبود سئو شوند و درنهایت در موتورهای جستجو رتبه خوبی کسب کنید، در صفحات نتایج (SERPs) ظاهر شوید و ترافیک بیشتری دریافت کنید.

4- فعالیت درست و انسانی

به سادگی می‌توان گفت، همیشه کمک به مردم و فراهم کردن فرصت‌های برابر برای همگان مفید است. با داشتن یک وب‌سایت قابل‌دسترس برای همه، می‌توانید نشان دهید که شرکت شما متعهد و هم نوع‌دوست است.

آمار میزان معلولیت

سالیانه طبق بررسی داده‌های جامعه آماری آمریکایی (ACS) اطلاعات کلی به دست می‌آید. یک بررسی اطلاعات سالانه که توسط اداره آمار ایالات‌متحده جمع‌آوری شده است نشان می‌دهد که در سال 2016 میزان 12.8٪ از جمعیت ایالات‌متحده دارای معلولیت بوده‌اند. به‌طور خاص، 3.5٪ از جمعیت ایالات‌متحده دارای معلولیت شنوایی و 2.4٪ دارای اختلال بینایی بوده‌اند. مشاهده شده که از سال 2010 به تدریج هر ساله تعداد کل آمریکایی‌های دارای معلولیت افزایش می‌یابد که تعداد معلولین طی شش سال از 9/11 درصد به 12.8 افزایش یافته است.

سایت سازگار با ADA -Disability data

همان‌طور که آمار نشان می‌دهد، تعداد کل افراد دارای معلولیت در ایالات‌متحده در هر سال افزایش می‌یابد. این آمار در حال افزایش باعث می‌شوند که مفهوم سایت سازگار با ADA مهم‌تر از همیشه باشد.

سازگاری با ADA چیست؟

استانداردهای ADA با این هدف تعیین شده که جامعه فرصت‌های مشابهی را برای معلولان فراهم کند. ADA با هدف حمایت افراد معلول جامعه در نظر گرفته شده است. حمایت‌هایی ازجمله:

  • شرایط استخدام
  • شرایط مناسب در اماکن عمومی
  • امکانات تجاری
  • امکانات حمل‌ونقل
  • ارتباطات مخابراتی
  • و…

فراهم‌سازی این بستر تحت تأثیر همه شرکت‌هایی است که کالا و خدمات را برای عموم فراهم می‌کنند، ازجمله رستوران‌ها، کافه‌ها، سینماها، بانک‌ها، هتل‌ها، امکانات پزشکی و دندانپزشکی، مدارس، سازمان‌های حمل‌ونقل عمومی، موزه‌ها، امکانات مهدکودک، پارک‌ها، مراکز ورزشی و تناسب‌اندام، فروشگاه‌های کالاهای مصرفی، دفاتر و… تلاش همه این مراکز درنهایت موجب بهتر شدن زندگی معلولین خواهد شد.

اما سؤال اینجاست که معیار سنجش سازگاری وب‌سایت‌ها چیست؟ چطور مطمئن شویم که این سایت سازگار با ADA است؟ با پیروی از استانداردهای WCAG.

WCAG چیست؟

WCAG یا راهنمای دسترسی به محتوای وب، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها است که توضیح می‌دهند محتوای وب‌سایت‌ها برای افراد دارای معلولیت به چه صورتی در دسترس است. این استانداردهای وب‌سایت تلاش می‌کنند تا محتوا بدون توجه به دستگاهی که فرد از آن استفاده می‌کند برای همه قابل‌دسترسی باشد.

این مقاله را حتما بخوانید
مدیریت سایت چیست و چه وظایفی دارد؟

برخلاف ADA که یک قانون است و رفتار منصفانه با افراد معلول را در حوزه‌های مختلف زندگی تضمین می‌کند، WCAG به‌طور عمده بر روی دسترسی به HTML متمرکز است و به عنوان یک راهنما در اختیار صاحبان کسب و کارها قرار گرفته که تمایل دارند علاوه بر سایرین به افراد معلول نیز خدمات دهند.

WCAG شامل 12 دستورالعمل برای دسترسی افراد دارای انواع معلولیت، به وب‌سایت است. به‌طور کلی این راهنما به چهار رکن اصلی تقسیم می‌شود که به شرح زیر است:

1- قابل‌فهم بودن

  • گزینه‌های متنی را برای محتوای غیر متن ارائه دهید. (مانند ارائه محتوای متنی معادل فایل‌های صوتی برای ناشنوایان)
  • زیرنویس و سایر گزینه‌های چند رسانه‌ای را ارائه دهید.
  • محتوای خود را به کمک تکنولوژی‌های متعدد و با روش‌های متنوع بدون تغییر در معنی و مفهوم ارائه دهید.
  • بستری فراهم کنید که دیدن یا شنیدن محتوا سهولت یابد.

2- ویژگی‌های عملیاتی

  • تمام قابلیت‌ها را از طریق یک صفحه‌کلید در دسترس قرار دهید.
  • به کاربران وقت کافی برای خواندن و استفاده از محتوا بدهید.
  • از محتویاتی که باعث گمراهی و گیج کردن می‌شوند استفاده نکنید.
  • به کاربران کمک کنید تا محتوای مورد نظرشان را جستجو و پیدا کنند.

3- خوانایی و قابل درک بودن

  • سعی کنید متون خوانا و قابل‌فهم ارائه دهید.
  • سعی کنید روش‌های ارائه محتوا کاملاً شفاف و واضح باشد.
  • به کاربران در رفع مشکلاتشان کمک کنید.

4- قدرت

  • حداکثر سازگاری با ابزارهای فعلی و آینده.

سایت سازگار با ADA -Web accessibility outlook

علاوه بر دستورالعمل‌ها و اصول ذکر شده، سطوح مختلفی برای سنجش میزان وب‌سایت وجود دارد که تحت عنوان‌های سطح A، سطح AA و سطح AAA شناخته می‌شوند. این مؤلفه‌های سنجش موفقیت کمک می‌کنند تا میزان دقیق دسترسی را برای اشخاص دارای معلولیت مشخص کنید. A سطح پایین دسترسی و AAA نشانه بالاترین سطح دسترسی است. تعیین سطح (A، AA، یا AAA) به نوع کسب و کار شما بستگی دارد.

افزایش تقاضا برای رفع تبعیض

بسیاری از شرکت‌ها سالانه هزاران دلار برای کاهش سطح تبعیضات می‌پردازند. این پول‌ها صرف استخدام اشخاص دارای معلولیت و اجرای برنامه‌های آموزشی می‌شوند. این تصمیمات نه تنها موجب بهبود وضعیت زندگی اشخاص دارای معلولیت خواهد شد بلکه میزان ارتباط افراد مختلف جامعه و رفتار آن‌ها با معلولین نیز تغییر می‌دهد.

سایت سازگار با ADA -demand for corporate diversity

تلاش این کمپانی‌ها برای بهبود وضعیت زندگی و ایجاد فرصت‌های برابر بسیار شایسته است اما همه این کارها در صورت عدم وجود وب‌سایت‌هایی با دسترسی متناسب با وضعیت معلولین بی‌فایده است. سرمایه‌گذاری در ساخت سایت سازگار با ADA موجب دسترسی افراد دارای معلولیت به وب خواهد شد بنابراین بررسی سازگاری وب‌سایت‌ها گام ساده و در عین حال ضروری است.

چشم‌انداز دسترسی به وب

آینده دسترسی به وب به‌طور مداوم در حال پیشرفت است تا بتواند به افراد دارای معلولیت خدمات بهتری ارائه دهد. نرم‌افزارهای متنوعی در حال توسعه هستند تا وب‌سایت‌ها برای همه در دسترس باشند. امروزه تمرکز طراحان و توسعه‌دهندگان بر قابلیت‌های نمایشی و مشاهده صفحه‌نمایش است و ارائه امکانات به نابینایان بسیار مورد توجه قرارگرفته است.
برای افرادی که نابینا هستند یا دارای اختلالات بینایی هستند، ویژگی خواندن صفحه می‌تواند موجب شود وب‌سایت در دسترس و قابل ‌فهم‌تر شود. در نوامبر سال 2017 کنفرانسی تحت عنوان قابلیت دسترسی در بوستون برگزار شد و متخصصین MIT، Open Access Technologies، Aira گرد هم جمع شدند تا در مورد نحوه استفاده از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی (AI) به منظور ارائه خدمات خواندن صفحه برای افراد معلول و قابل‌دسترس شدن محتوای سایت برای نابینایان تصمیم بگیرند.

این کارشناسان در مورد AI و روشی جهت تشخیص چهره و جسم صحبت کردند که با استفاده از الگوریتم‌های مختلف و تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) موجب می‌شوند تا وب‌سایت و محتوای آن در دسترس اشخاص معلول قرار بگیرد.

ساخت سایت سازگار با ADA

ایجاد یک  سایت سازگار با ADA می‌تواند موجب بهبود کسب و کار شما شود. می‌توانید به افرادی که دارای معلولیت هستند و قبلاً قادر به دسترسی به وب‌سایت شما نبوده‌اند، پیشنهاد‌هایی ارائه دهید و بستری فراهم کنید تا آنان نیز بتوانند از خدمات شما بهره‌مند شود.

با توجه به اینکه جهان همچنان به سوی دیجیتالی شدن حرکت می‌کند، درصد بالایی از فروش از طریق وب‌سایت‌ها صورت می‌گیرد، بنابراین وجود سایت سازگار با ADA بسیار ضروری است چون افراد دارای معلولیت نیز حق زندگی و استفاده از امکانات و خدمات مشابه با بقیه را دارند.

برای کسب و کارهایی که به دنبال ساخت وب‌سایت‌های سازگار با ADA هستند، بهترین گزینه این است که با یک آژانس دیجیتالی که از دانش و تجربه ADA و WCAG برخوردار است، کمک بگیرند. همچنین می‌توانند از ابزارهای آنلاین و استانداردهای ارائه شده کمک گرفته و درنهایت بهترین شیوه‌ها و تکنیک‌ها را مطابق با استانداردهای ADA و WCAG فراهم سازند.

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.06%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

825,000 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%
12

نویسنده ژاکت

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه