مزایا و معایب راه اندازی فروشگاه آنلاین

کسب و کار

11 دقیقه زمان مطالعه

صنعت تجارت الکترونیکی در سال های اخیر به سرعت رشد کرده است و اینطور به نظر می رسد که توقف ناپذیر است. کارشناسان تخمین زده اند که فروش آنلاین در سال 2023 به 6.5 تریلیون دلار خواهد رسید .اما واقعاً چرا تجارت الکترونیکی هم برای فروشندگان و هم برای مشتریان بسیار جذاب است؟ در این مقاله به مزایا و معایب فروشگاه اینترنتی می پردازیم.

مزایای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

در ابتدای بررسی مزایا و معایب فروشگاه اینترنتی ، ما به بررسی مزایای فروشگاه های آنلاین خواهیم پرداخت و بررسی خواهیم کرد که چرا این تجارت اخیراً یک گزینه جذاب تر از خرید حضوری شده است.

  1. هزینه ها و سرمایه ی اولیه موردنیاز بسیار کمتر می باشد.

راه اندازی کسب و کار اینترنتی و تجارت الکترونیکی در مقایسه با گزینه های دیگر به سرمایه گذاری کمتری در شروع کار نیاز دارد. یک فروشگاه معمولاً برای شروع به چندین مکان و دفاتر فروشگاهی و همچنین سرمایه گذاری در زمینه های مختلف مانند طراحی، راه اندازی و موجود بودن محصولات در فروشگاه نیاز دارد.

اما تجارت الکترونیکی با از بین بردن نیازها به مکان های فیزیکی و یا تعداد زیادی از کارمندان ، هزینه ها را کاهش داده است و با سرمایه ای نه چندان زیاد می توان کار خود را شروع کرد. حتی می توان با انتخاب نوع خاصی از برند ها هزینه را بیشتر کاهش داد. یساخت فروشگاه آنلاین شما را قادر می سازد که بدون نیاز به تولید و یا موجود بودن محصولات آن ها را به فروش برسانید. پیشنهاد می کنیم مقاله  راه اندازی کسب و کار اینترنتی با سرمایه کم را در بلاگ ما بخوانید.

  1. با تجارت الکترونیکی شما دسترسی گسترده تری به بازار خواهید داشت.

یکی از مزایای کسب و کار آنلاین این است که شما دسترسی گسترده تری به فروشگاه ها خواهید داشت. 87٪ از خریداران جستجوی محصولات خود را در یک بستر آنلاین آغاز می کنند و این موضوع تجارت الکترونیکی را به روشی ایده آل برای به دست آوردن مشتری بیشتر تبدیل می کنند.

انجام تجارت الکترونیکی بصورت آنلاین باعث می شود محصولات و خدمات شما در سراسر جهان قابل دسترس باشند. با استفاده از یک وب سایت ، شما می توانید منطقه بسیار گسترده تری را در مقایسه با فروشگاه های فیزیکی پوشش دهید و شما می توانید با میلیون ها مشتری از سراسر ایران تعامل داشته باشید.

 

  1. محدودیت زمانی وجود ندارد و فروش در ساعات دلخواه انجام می شود.

زمان در فروش

فروشگاه های آنلاین همیشه برای مشتریان در هر ساعت از شبانه روز در دسترس هستند و این قابلیت به مشتریان این امکان را می دهد تا بدون محدودیت و در هر زمان که بخواهند خرید کنند. به عنوان مثال مشتریان شاغل که بسیار درگیر کار هستند و وقت زیادی ندارند می توانند بدون آنکه نیاز به ترک خانه خود و یا گشت و گذار داشته باشند ، از فروشگاه شما خرید کنند. یک وب سایت تجارت الکترونیکی با به روزرسانی عالی و پردازش خودکار سفارش، به شما توانایی تولید درآمد ثابت بدون نگرانی در مورد زمان بندی و ساعت کاری را می دهد.

  1. اتوماسیون و وظایف اداری کاهش پیدا می کنند.

در بررسی مزایا و معایب فروشگاه اینترنتی ، اتوماسیون یکی از بهترین مزایای ساخت فروشگاه اینترنتی است. از رسیدگی به پرداخت ها و ارسال ایمیل های تبلیغاتی گرفته تا به روزرسانی موجودی کالا و ارائه پشتیبانی مشتری با استفاده از ربات ها  و تعداد کارکنانی را که باید استخدام کنید را به صورت چشمگیری کاهش می دهد. با استفاده از این مزایا ، شما می توانید جنبه های بازاریابی و مدیریت کسب و کار خود را را راحت تر مدیریت کنید.

اتوماسیون خطر خطای انسانی را نیز به حداقل می رساند. اگر سیستم های خودکار شما به درستی کار می کنند، خطر ارسال ایمیل، محصول یا قبض به شخص و یا آدرس اشتباه وجود ندارد همچنین می توانید با افزونه ارسال خودکار به شبکه های اجتماعی، در زمان خود صرفه جویی کنید.

  1. هدف گذاری مجدد یا ریتارگتینگ مشتری امکان پذیر است.

ریتارگتینگ

در حالی که بسیاری از مشتریان انواع محصولات مرتبط را مشاهده می کنند ، تعدادی از آن ها بدون تکمیل خرید خود آن محصول را بررسی کرده و از سایت خارج می شوند. با مشارکت در هدف گیری مجدد مشتری می توانید فرصت های فروش بیشتری را ایجاد کنید. این کار یک کمپین تبلیغاتی است که تبلیغات آنلاین محصولات مشاهده شده اما خریداری نشده را برای بازدیدکنندگان مربوطه به تجارت آنلاین شما نمایش می دهد.

هدف گذاری مجدد برای مشتری یک استراتژی بازاریابی آنلاین موثر است که در هنگام انجام فروش محصولات در یک مکان فیزیکی و به صورت حضوری به هیچ وجه امکان پذیر نیست زیرا معمولاً پس از ترک مشتری راهی برای تماس با او وجود نخواهد داشت. در واقع با راه اندازی کسب و کار اینترنتی شما می توانید با مشتریان خود به صورت مجدد تعامل برقرار کنید و آن ها را متقاعد به خرید کردن کنید.

  1. مقیاس گذاری آسان تر است.

با رشد کسب و کار شما مجبور خواهید شد با مشتریانی که روز به روز در حال افزایش هستند درگیر شده و تعامل برقرار کنید. با وجود مزایا و معایب فروشگاه اینترنتی فقط باید برنامه میزبانی و قابلیت تجارت الکترونیک خود را ارتقا دهید تا از این طریق بازدیدکننده بیشتری داشته باشید. هرگونه کمپین تبلیغاتی را نیز می توان بدون افزایش میزان بودجه تبلیغاتی خود ایجاد کرد.

اما شما نمی توانید با یک فروشگاه فیزیکی همین کار را انجام دهید- برای اینکه بتوانید خریداران بیشتری را در سایت خود داشته باشید، باید فضای امکانات خود را افزایش دهید. هزینه انجام این کار بسیار بیشتر از مقیاس گذاری برای یک وب سایت است.

  1. تجربه خرید را برای مشتریان خود شخصی و بهتر کنید.

مدل تجارت الکترونیکی به شما این امکان را می دهد که با شخصی سازی وب سایت خود برای هر بازدید کننده ، تجربه خرید آنلاین مشتریان خود را بهبود دهید. می توانید تجربه خرید آن ها را براساس مکان کاربر مانند نمایش قیمت ها و با ارز محلی شخصی سازی و سفارشی کنید.

اگر وب سایت شما دارای یک سیستم برای حساب کاربری است ، می توانید موارد و محصولات مختلفی را بر اساس تاریخچه ی محصولات جستجو شده مانند آمازون را پیشنهاد دهید .پیشنهاد موارد و محصولات مختلف به صورت  شخصی در بازار آنلاین برای بازگشت مشتری نیز مفید است. فروشگاه می تواند محصولاتی را که مشتریان مرتباً مشاهده کرده اند و یا در سبد خرید خود داشته و آن ها را رها کرده اند و خرید خود را تکمیل نکرده اند به آنها یادآوری کند.

  1. برای مشتریانی که دوست ندارند تحت فشار فروشندگان خرید کنند مناسب است.

برخی از خریداران از تجارب خریدی لذت می برند که در ان تحت فشار قرار نگرفته و فروشندگان با اجبار سعی در فروش یک محصول نداشته باشند. در واقع آن ها تعاملات شدید و بیش از حد با کارمندان فروشگاه را دوست ندارند. اینجاست که این نوع مشتری از تجارت الکترونیکی سود می برد. یک وب سایت بازدید کننده را قادر می سازد تا بدون هیچ مزاحمتی سایت شما را بررسی کرده و کالای موردنظر خود را خریداری کند. اگر مشتری به کمک نیاز دارد، می تواند از طریق چت زنده در سایت یا ایمیل با تیم پشتیبانی مشتری تماس بگیرد.

  1. از ابزارهای تجزیه و تحلیل مختلف می توان برای ارزیابی عملکرد خود استفاده کرد.

تجزیه و تحلیل سایت

در بررسی مزایا و معایب فروشگاه اینترنتی یکی دیگر از مزایای تجارت الکترونیکی امکان استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل مختلف مانند گوگل آنالیتیکس است . این ابزارها می توانند به شما کمک کنند که اطلاعات حیاتی مربوط به مشتریان خود ، از جمله مشخصات جغرافیایی و یا جمعیتی و رفتار خرید آن ها را دریافت کنید.

برخی از ابزارهای Heat map مانند Hotjar و Zyro AI Heatmap همچنین اطلاعاتی را در مورد نحوه تعامل بازدیدکنندگان با وب سایت شما ارائه می دهند. با یادگیری نحوه استفاده کاربران از وب سایت شما و توجه بیشتر آنها به مناطق مختلف، می توانید وب سایت خود را برای تجربه کاربری لذت بخش تری بهینه سازی کنید.

  1. امکان پردازش همزمان چندین سفارش در تجارت الکترونیکی وجود دارد.

حتی اگر یک صاحب مشاغل تمام اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهد ، باز هم مدیریت کردن چندین سفارش و مشتری می تواند بسیار مشکل باشد. در واقع در فروشگاه های فیزیکی شما مجبور هستید که درباره ی یک محصول  چندین بار توضیح دهید اما در فروشگاه های آنلاین شما یک بار درباره محصول توضیح داده و تنها افرادی که مایل به خرید هستند به شما مراجعه خواهند کرد. بنابراین کنترل کردن و مدیریت تمامی این موارد می تواند دردسر ساز باشد. این یکی دیگر از نکاتی است که در مزایا و معایب فروشگاه اینترنتی مطرح می شود.

این مقاله را حتما بخوانید
مدیریت هم ‌زمان جریان کاری و بازاریابی محصولات در وردپرس

هنگام انجام تجارت بصورت آنلاین، این مسئله دیگر وجود نخواهد داشت. اگر وب سایت فروشگاهی خود را متناسب با کسب و کار خود مقیاس بندی کنید ، میزان ترافیکی که به دست می آورید هرگز بر مدت زمانی که مشتری برای انجام سفارش خود نیا دارد تأثیر نمی گذارد. در موارد ایده آل ، حتی هزاران مشتری می توانند سفارش خود را در زمانی که برای ثبت نام طول می کشد ، انجام دهند.

  1. تشویق به خرید و ایجاد انگیزه در مشتریان آسان تر است.

تشویق مشتریان از مزایای فروشگاه اینترنتی

با مزایای فروشگاه اینترنتی می توانید چندین استراتژی برای جذب خرید مشتریان را به کار گیرید. با تشویق بازدیدکنندگان خود برای خرید می توانید تصاویر جذاب کالا و تبلیغات فروش را روی یک بنر هدر کامل و یا یک دکمه تماس و یا CTA قرار دهید.

استراتژی قابل استفاده دیگر بهره برداری از ترس از دست دادن (FOMO) برای تشویق مشتریان به خرید محصول است. نمونه ای از این استراتژی ارائه تبلیغ ویژه برای مدت محدود با نمایش شمارش معکوس زنده برای ایجاد احساس فوریت است.

  1. فرآیند خرید سریع تر انجام می شود.

مدل کسب و کار تجارت الکترونیکی خریداران را قادر می سازد دقیقاً همان چیزی را که به دنبال آن هستند در مدت زمان کمتر از آنچه در فروشگاه های فیزیکی نیاز دارند، پیدا کنند. در واقع بازدیدکنندگان می توانند با استفاده از نوار جستجو ، کالای مورد نیاز خود را پیدا کرده و همچنان سفارشی کردن قسمت هایی از سفارش خود مانند رنگ ، اندازه خرید خود را انجام دهند. با استفاده از سیستم ردیابی خودکار موجودی ، مشتری می تواند به سرعت از موجود بودن کالا مطلع شود.

این یکی از مزایا فروشگاه اینترنتی است که در فروشگاه های فیزیکی وجود ندارد و خریداران فقط می توانند آنچه در معرض نمایش است را مشاهده کنند و باید از یک کارمند بپرسند که آیا رنگ ها و اندازه های مختلف موجود است و یا خیر.

  1. هزینه های مربوط به استخدام و به کار گیری کارکنان را کاهش دهید.

فروشگاه تجارت الکترونیک شما به اندازه یک فروشگاه های معمولی به کارمندان نیاز ندارد. نیازی به استخدام صندوقداران، نگهبانان امنیتی، خدمات نظافت و سایر پرسنل مهم نیست. با این حال، شما همچنان باید تیم پشتیبانی مشتری و همچنین افراد دیگری را برای مدیریت جنبه های مختلف کسب و کار خود به کار بگیرید.

معایب راه اندازی فروشگاه اینترنتی

با وجود تمام مزایای تجارت الکترونیکی، موارد منفی نیز در آن وجود دارد. از آنجا که ما قول داده ایم که در مورد هر دو جنبه مثبت و منفی یعنی مزایا و معایب فروشگاه اینترنتی صحبت کنیم ، بیایید نگاهی به برخی از معایب آن بیندازیم.

  1. زمان خرابی و بروز مشکل در سایت به معنای از دست دادن مشتری است.

معایب فروشگاه اینترنتی

یکی از معایب فروشگاه اینترنتی این است که زمانی که سایت شما به تعمیر و نگهداری نیاز دارد یا به دلیل خرابی سرور خراب می شود و از کار می افتد روند فروش محصولات نیز متوقف می شود. در نتیجه شما درآمد بالقوه خود را از دست خواهید داد .

زمان خرابی همچنین می تواند برای بازدیدکنندگان تأثیر منفی ایجاد کند. آن ها ممکن است فکر کنند وب سایت شما قابل اعتماد نیست. عدم اعتماد می تواند منجر به عدم تمایل به پرداخت از طریق کارت اعتباری شود و در نهایت فروش شما به شدت کاهش می یابد. بنابراین ، مهم است که فروشگاه آنلاین خود را بر روی یک بستر قابل اعتماد میزبانی کنید. این موضوع تضمین می کند وب سایت شما فعال خواهد بود و قادر به کنترل هرگونه ترافیکی است که در مسیر شما قرار دارد.

  1. مشتریان نمی توانند محصولات را امتحان کنند.

در یک فروشگاه فیزیکی، خریداران می توانند هرگونه لوازم خانگی یا لباس را قبل از تعهد به خرید امتحان کنند. این کار را نمی توان هنگام خرید آنلاین انجام داد. به منظور غلبه بر این مسئله ، فروشگاه های خرید آنلاین به طور منظم در صورت عدم نیاز به تعویض، سیاست بازگشت را به کار می گیرند. با این حال ، این منجر به دردسر اضافی می شود که مشتریان از آن استقبال نمی کنند و این جزئی از مزایا و معایب فروشگاه اینترنتی است.

با این حال ، فناوری در حال حل این مشکل است. برخی از خرده فروشان آنلاین واقعیت مجازی (AR)  را در تجربه خرید خود ادغام می کنند. این امکان را به مشتریان می دهد تا ببینند که محصول با کمک نمایشگر مجازی متناسب با آن ها می باشد و یا خیر.

  1. مشتریان پاسخ سریع می خواهند.

خواه سوالی درمورد پرداخت، پردازش سفارش یا زمان تحویل باشد ، مشتریان انتظار پاسخ سریع را دارند و اگر شما نتوانید به موقع پاسخ دهید ، این احتمال وجود دارد که مشتریان مکان دیگری برای خرید پیدا کنند . به همین دلیل توصیه می شود که تیم خدمات مشتری داشته باشید تا به صورت شبانه روزی به مشتریان خود کمک کند. شما می توانید برای رفع مشکل چت از ربات ها و یک افزونه چت زنده استفاده کنید.

  1. ورود به سیستم برای برخی مشتریان را مشکل می کند.

امنیت سایت

یکی دیگر از مواردی که در مزایا و معایب فروشگاه اینترنتی مطرح می شود این است که هر مشتری حاضر نیست هنگام خرید آنلاین اطلاعات خود را وارد کند و برای یک حساب کاربری ثبت نام کند. کسانی که قصد خرید مجدد ندارند ممکن است فکر کنند که وقت آن ها در روند ثبت نام تلف شده است ، به خصوص اگر نیاز به خرید عجله ای دارند. افزایش احتمال حمله سایبری دلیل دیگری برای چنین بی میلی است. برای جلوگیری از چنین حمله ای ، باید امنیت وب سایت خود را با روش هایی دیگر مانند گواهی اس اس ال و یا احراز هویت دو عاملی تضمین کنید.

  1. بازار و صنعت تجارت الکترونیکی بسیار رقابتی است.

با سهولت نسبی راه اندازی فروشگاه آنلاین ، صنعت تجارت الکترونیکی با وجود مزایا و معایب فروشگاه اینترنتی بسیار رقابتی است. همچنین مشتریان می توانند به راحتی و به سرعت قیمت ها را بین فروشگاه ها مقایسه کنند و محصول ارزان تر را خرید کنند. یکی از راه های تمایز دادن به فروشگاه خود ارائه پیشنهاد بی نظیر فروش است. با این کار شما مجبور نیستید قیمت محصولات خود را مدام پایین بیاورید تا انتخاب شوید.

  1. حمل و نقل و زمان رسیدن طولانی ممکن است بسیاری از افراد را منصرف کند.

شیپینگ رایگان

حمل و نقل یکی از مهم ترین معایب فروشگاه های آنلاین است. هزینه های حمل و نقل گران همراه با زمان انتظار برای رسیدن محصولات می تواند خریداران را از انجام خرید منصرف کند. زمان حمل و نقل می تواند بسته به خدمات حمل و نقل و محل گیرنده متفاوت باشد.

بنابراین ، بسیار مهم است که به مشتریان اجازه دهید زمان تحویل مورد انتظار هنگام سفارش خود را بدانند و همچنین در صورت موجود بودن امکان رهگیری حمل و نقل را ارائه دهند .اگر قصد حمل و نقل بین المللی را دارید ممکن است تعرفه ها و مقررات خاص اعمال شود. این مالیات ها باید توسط مشتریان شما پرداخت شود، بنابراین آن ها را در این مورد مطلع کنید.

  1. عدم وجود امکان تعامل رو در رو با مشتریان یکی دیگر از معایب می باشد.

ممکن است مشتریان ترجیح دهند از فروشگاه های فیزیکی برای نیچ های خاص مارکت مانند جواهرات یا کالاهای سطح بالا و گران قیمت استفاده کنند. تعامل رو در رو با یک متخصص در این زمینه هنگام خرید چنین کالاهای گران قیمت ارجح تر است. بدون داشتن یک تیم اختصاصی برای رفع این نیاز ، این تجربه در تجارت الکترونیکی قابل تکرار نیست.

جمع بندی : آیا تجارت الکترونیکی ارزش راه اندازی را دارد؟

اکنون که از مزایا و معایب فروشگاه اینترنتی مطلع شدید، باید خودتان این کار را شروع کنید. علیرغم اشکالات و معایبی که وجود دارد، تجارت الکترونیکی امروزه به قدری مطلوب شده است که اغلب فروشندگان سیستم های تجارت الکترونیکی را برای تکمیل تجارت خود توسعه داده اند.

 

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.06%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

825,000 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%
12

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

2

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه