نکات مهم برای بهینه سازی URL سایت

سئو

10 دقیقه زمان مطالعه

موتورهای جستجو معیار های مختلفی را برای رتبه بندی وب سایت ها در نظر می گیرند و یکی از آن ها URL  ها هستند. همانطور که می دانیدURL  ها اطلاعاتی را در مورد محتوای یک صفحه وب سایت و هدف آن به موتورهای جستجو ارائه می دهند. مانند عناوین صفحات، URL ها به توصیف یک صفحه وب برای موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان احتمالی کمک می کنند، به همین دلیل آن ها باید دقیق، مختصر و دارای ساختار خوب باشند. در واقع URL های بهینه شده برای سئو و تجربه کاربری مهم هستند. با توجه به اهمیت آن شما باید بهینه سازی URLها را در استراتژی خود قرار دهید. در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه URL ها را هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران بهینه کنید.

URL چیست و چه پارامتر هایی دارد؟

آدرس اینترنتی (URL) آدرس یک وب سایت است و در نوار آدرس مرورگر وب شما نمایش داده می شود. موتورهای جستجو و کاربران با URL های پیچیده مشکل دارند، زیرا تشخیص آن ها بسیار سخت است. URL های واضح و ساده ای به ندرت برای کاربران مشکل ایجاد می کنند و برای کسب و کار ها مزایای مختلفی را به همراه دارند. به عنوان مثال، وقتی وب سایت شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) مشاهده می شود، یک URL واضح به خوانندگان اطمینان می دهد که آن ها پاسخ خود را یافته اند. این امر درصد افرادی را که بر روی وب سایتتان کلیک می کنند و یا همان نرخ کلیک را افزایش می دهد.

CTR و یا نرخ کلیک بالاتر به خودی خود برای وب سایتتان بسیار مفید خواهد بود و بازدیدکنندگان بیشتری از سایت خواهید داشت. نرخ کلیک بالا همچنین به گوگل پیشنهاد می کند که این صفحه برای جستجوی انجام شده مناسب و محبوب است. چنین مواردی گوگل را به ارتقاء صفحه شما در نتایج جستجو، که از طریق آن ترافیک بیشتری خواهید داشت، تشویق می کند. یکی دیگر از مزایای یک URL ساده و بهینه شده این است که سایر سایت ها به احتمال زیاد به شما لینک می دهند، زیرا انجام این کار آسان تر است.

همچنین، اگر از URL کامل به عنوان انکر تکست استفاده می شود، بهتر است که آن ها حاوی کلمات کلیدی مورد نظر صفحه شما باشد. داشتن لینک های غنی از کلمات کلیدی بخش مهمی از SEO است. URL شامل یک پروتکل https، نام دامنه و مسیر محتوای صفحه سایت است (که شامل ساختار زیر پوشه خاصی است که یک صفحه در آن قرار دارد). پروتکل نشان می دهد که چگونه مرورگر باید اطلاعات مربوط به یک منبع را بازیابی کند. استاندارد وب http://یا https:// است). نام دامنه یک نام قابل خواندن برای برند خاصی است. URLها همچنین شامل مواردی مانند پوشه ها و/یا فایل های خاصی هستند که در یک وب سایت خاص قرار دارند.

برای اطلاع دقیق تر در خصوص سئو، پیشنهاد می کنیم آموزش سئو ژاکت را مطالعه کنید.

آیا URL ها برای سئو اهمیت دارند؟

همانطور که می دانید URL یک متن قابل خواندن برای انسان است که برای جایگزینی اعداد موجود در آدرس های IP سرورها طراحی شده است. آن ها همچنین ساختار فایل در وب سایت داده شده را شناسایی می کنند. مزیت اصلی URL ها عبارتند از:

بهبود تجربه کاربر

یک نشانی اینترنتی خوب و بهینه شده، هم توسط انسان و هم موتورهای جستجو راحت تر درک خواهد شد. درک اینکه سایت مقصد در مورد چه چیزی خواهد بود، بسیار حائز اهمیت است. حتی اگر برچسب عنوان یک صفحه پنهان باشد، آدرس اینترنتی از نظر معنایی و مفهوم تصویری واضح از آنچه که سایت مقصد در مورد آن است ارائه می دهد و با روشن ساختن آنچه سایت درباره ی آن است، تجربه کاربری بهتری را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد. گوگل به طور فزاینده ای URL را در قسمت اسنیپت همراه با نام سایت جایگزین می کند. این مورد بیشتر در جستجوهای تلفن همراه ظاهر می شود.

رتبه بندی

URL ها یک عامل موثر در رتبه بندی هستند که موتورهای جستجو هنگام تعیین ارتباط یک صفحه یا منبع خاص با یک عبارت جستجو شده استفاده می کنند. در حالی که آن ها به قدرت کلی سایت اهمیت می دهند، استفاده از کلمات کلیدی در URL می تواند به عنوان یک عامل مهم در رتبه بندی عمل کند .در حالی که استفاده از نشانی اینترنتی حاوی کلمات کلیدی می تواند سئو سایتتان را بهبود بخشد، اما خود URL ها عمدتا تأثیر چندانی بر توانایی رتبه بندی صفحه ندارند.

جلب اعتماد و افزایش نرخ کلیک

آدرس های اینترنتی بهینه نشده، از لحاظ معنایی نادرست می توانند نامعتبر به نظر برسند و به جای جمع آوری کلیک، آن ها کلیک های بیشتری را از دست خواهند داد. نشانی های اینترنتی قابل خواندن توسط انسان ایده بهتری را در مورد آنچه که با کلیک روی لینک دریافت می کنند در اختیار کاربران قرار می دهد. استفاده از کلمات کلیدی در URL شما ممکن است احتمال دریافت رتبه بهتر را افزایش دهد.

آدرس وبسایت

چگونه URL سایت خود را بهبود دهیم؟

هر زمان که استراتژی سئو خود را ایجاد و تنظیم می کنید، مهم این است که مناطقی را که رقبای شما نادیده می گیرند در نظر بگیرید و از آن ها به عنوان یک فرصت برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنید. URL ها معمولاً از آن دسته مواردی هستند که کمتر به آن ها توجه می شود. بنابراین این فرصت مناسبی برای بهینه سازی آن ها است. در ادامه برخی از مهم ترین تکنیک های لازم برای داشتن URL بهینه را معرفی خواهیم کرد.

  1. URL ها را با عنوان صفحه مطابقت دهید.

بهترین ساختار URL برای موفقیت سئو این است که با محتوای وب سایت مطابقت داشته باشد. URL شما یکی از اولین مواردی است که خزنده های موتور جستجو بررسی می کنند. اکثر مدیران وب سایت این کار را به طور طبیعی انجام می دهند، اما ایده خوبی است که دوباره بررسی کنید که URL و عنوان صفحه شما مطابقت دارند و یا خیر.

  1. URL ها را ساده و مختصر نگه دارید.

یک بخش کلیدی از بهترین روش سئو در ساختار URL این است که هم برای گوگل و هم برای مخاطبان مورد نظر خود قابل فهم باشید. حذف کلمات غیر ضروری از نشانی های اینترنتی شما، کاربران را قادر می سازد آنچه را در صفحه مشاهده می کنند، در یک نگاه ساده درک کنند. کلماتی را که معنی نمی دهند حذف کنید.

  1. ایجاد URL های توصیفی

هدف الگوریتم های پیچیده گوگل این است که نیازهای کاربر نهایی را به بهترین نحو برآورده کند. هرچه یک آدرس اینترنتی توصیفی تر و برای یک انسان خواندنی تر باشد، برای گوگل بهتر است. سعی کنید از آدرسی توصیفی استفاده کنید که مربوط به نام تجاری شما باشد و برای افزایش خوانایی آن ایجاد شده باشد. این آدرس باید دقیق بوده و به راحتی به خاطر سپرده شود.

  1. از حروف کوچک استفاده کنید.

خوانایی URL برای سئو سایت ضروری است. به همین دلیل، توصیه می کنیم از استفاده کردن از حروف بزرگ برای بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو خودداری کنید. ترکیب کردن حروف بزرگ و کوچک خوانایی را کاهش می دهد و باعث می شود URL شما نامرتب به نظر برسد و در سایت شما بی اعتمادی ایجاد شود. این ساختار همچنین می تواند خزنده های موتور جستجو و کاربران را گیج کند.

  1. علائم نگارشی را از آدرس های اینترنتی حذف کنید.

URL های دوستانه موتورهای جستجو هرگز شامل علائم نگارشی نمی شوند. در حالی که نشانه گذاری ها برای عناوین صفحات و توضیحات متا قابل قبول و ضروری است، اما در URL ها گیج کننده است. حتی امروزه نیز خزنده های موتورهای جستجو با علائم نگارشی برخورد می کنند. در این صورت به خاطر سپردن URL ها برای کاربران سخت تر می شود زیرا به خاطر سپردن آن ها به اندازه ی کلمات ساده راحت نیست. در حالی که ممکن است از نظر دستوری مناسب نباشد، حذف علائم نگارشی یکی از ساده ترین روش ها برای مطابقت با بهترین شیوه های سئو سایت است.

  1. از افزودن نام فایل ها به آدرس های اینترنتی خودداری کنید.

بخشی از URL ها تا حد امکان خواندنی و دوستانه هستند و صریح و دقیق بودن آن ها به سئو شما کمک می کنند. در ساختار وب سایت شما، به احتمال زیاد فایل های زیادی خواهید داشت. بسیاری از سازندگان وب مانند وردپرس به طور خودکار نام فایل ها را به عنوان URL پیش فرض استفاده می کنند. هنگامی که URL ها دارای پوشه های فرعی هستند، خزیدن و نمایه سازی موتورهای جستجو برای سایت ها دشوارتر می شود و این می تواند به رتبه شما آسیب برساند.

  1. از خط تیره استفاده کنید.

جدا کردن کلمات در URL های شما با خط تیره روند خواندن را برای کاربر نهایی و موتورهای جستجو به طور یکسان بهبود می بخشد. یکی از بحث برانگیزترین بحث ها در دنیای URL سئو این است که آیا باید از خط تیره – و یا آندرلاین _ استفاده شود؟ گوگل این دو را یکسان نمی داند. خط تیره به عنوان جدا کننده کلمه در نظر گرفته می شود، در حالی که آندرلاین وصل کننده کلمه است. به عبارت دیگر، اگر خط تیره را به آندرلاین تبدیل کنید، گوگل کل آدرس اینترنتی را به صورت یک کلمه می خواند. بنابراین استفاده از آن ممکن است بهبود سئو صفحه شما را برای فهرست بندی در نتایج موتورهای جستجو دشوارتر کند. بنابراین، پیدا کردن آن برای مخاطبان هدف دشوارتر می شود.

  1. از کلمات کلیدی استفاده کنید.

مانند هر چیزی در دنیای سئو، اگر بتوانید کلمه کلیدی مربوطه را در جایی وارد کنید، این مزیت بزرگی برای بهینه سازی شما خواهد بود. هنگام ایجاد URL های مناسب سئو، تمام تلاش خود را بکنید تا کلمه کلیدی اصلی را در آن وارد کنید. کلمه کلیدی اصلی خود را برای آن صفحه خاص در نظر بگیرید و مطمئن شوید که در جایی از آدرس اینترنتی خود از آن استفاده می کنید. اگر آدرس های اینترنتی شما به محتوای صفحه مرتبط هستند، احتمالاً شما قبلاً به طور طبیعی این کار را انجام داده اید.

این مقاله را حتما بخوانید
چگونه سایت وردپرسی خود را در سرچ کنسول ثبت کنیم؟

آدرس سایت

  1. از پارامترهای پویا فاصله بگیرید!

URL پویا به سادگی یک URL است که یک اسکریپت را اجرا می کند. ساده ترین راه برای تشخیص این موارد این است که به دنبال نمادهای خاص در URL باشید. آن ها معمولاً در وب سایت های تجارت الکترونیک یافت می شوند. گوگل صراحتا اعلام می کند که ترجیح می دهد آدرس های وب ثابت باشند. بنابراین همیشه از URL های ثابت استفاده کنید. برای مشخص کردن و حذف پارامترهای پویا می توانید از کوتاه کننده های URL استفاده کنید.

  1. در صورت نیاز از برچسب های Canonical استفاده کنید.

اگر وب سایت شما دارای نسخه های مختلف یک صفحه است، باید مطمئن شوید که گوگل هر نسخه را به عنوان یک صفحه جداگانه فهرست بندی نمی کند. نسخه های مختلف می تواند شامل موارد زیر باشد:

www.zhaket.com

این URL ها همه به یک مکان منتهی می شوند بنابراین مهم است که مطمئن شوید گوگل این لینک ها را یکپارچه بررسی می کند. یک لینک از یکی از آدرس های اینترنتی بالا باید برای همه نسخه های آن به حساب بیاید. با استفاده از برچسب متعارف در همان صفحه به گوگل اطلاع می دهد که همه نسخه ها باید با نشانی اینترنتی یکسانی در نظر گرفته شوند. برچسب متعارف بخش فنی تری از سئوی URL است که اغلب نادیده گرفته می شود، اما می تواند رتبه شما را بهبود دهد.

  1. مدیریت ریدایرکت ها

ریدایرکت ها برای کاربر نهایی ناامید کننده است و بر تجربه آن ها تأثیر منفی می گذارد. از آنجا که گوگل تجربه کاربران را در رتبه بندی خود در نظر می گیرد، نرخ بازگشت و زمان صرف شده در یک وب سایت هر دو در رتبه بندی سایت شما در صفحات موتورهای جستجو نقش دارند. URL های بهینه شده ریدایرکت ها را به حداقل ممکن می رسانند یا آن ها را به طور کامل حذف می کنند. استراتژی صحیح URL استفاده از ریدایرکت 301 به جای ریدایرکت دائمی است. البته به خاطر داشته باشید که حذف ریدایرکت ها باعث بهبود تجربه کاربری می شود، بنابراین مدیریت آن ها را در استراتژی خود در نظر بگیرید.

  1. URL های ناامن را باtxt مسدود کنید.

در صورتی که آدرس های اینترنتی تکراری و یا بهینه نشده نمایه سازی شوند، موتورهای جستجو می توانند شما را جریمه کنند. به عنوان مثال، ممکن است در سایت خود صفحاتی مانند صفحات محصول داشته باشید که این صفحات به صورت خودکار نشانی های اینترنتی تکراری ایجاد می کنند. این موضوع به سئو سایتتان آسیب می رساند بنابراین می توانید آدرس های اضافی را با استفاده از robots.txt مسدود کنید.

  1. URL های بهینه شده برای تلفن همراه را به نقشه سایت اضافه کنید.

این یک راه خوب برای نشان دادن صفحات مهم به موتورهای جستجو است. به خصوص صفحاتی که برای موبایل مناسب هستند. به نظر می رسد این صفحات می توانند در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشند. حتی اگر برخی از کارشناسان می گویند که آدرس های اینترنتی نیازی به قرار گرفتن در نقشه سایت ندارند، انجام این کار بهتر است و پیشنهاد می شود.

جمع بندی

URL ها نقش اساسی در رتبه بندی شما دارند. در حالت کلیURL  شما باید برای کاربران منطقی باشد و موضوع و محتوای صفحه ای را که نشان می دهد را به راحتی توصیف کند. هرچه بتوانید یک URL توصیفی منحصر به فرد و به یاد ماندنی برای خود بسازید، به احتمال زیاد افراد آن URL ها را به خاطر می آورند، به اشتراک می گذارند و به آن ها لینک می دهند.

URL ساده، مرتبط و دقیق باعث می شود تا کاربران و موتورهای جستجو آن ها را بفهمند (این همان شرط لازم برای رتبه بندی خوب است). اگرچه آدرس های اینترنتی می توانند شامل شماره شناسه و کدها باشند، اما بهترین روش استفاده از کلماتی است که افراد می توانند درک کنند. URL ها باید قابل درک اما مختصر باشند. با دیدن URL ، یک کاربر (و موتور جستجو!) باید بتواند موضوع محتوای در صفحه را درک کند. در صورت لزوم برای خوانایی، از خط تیره برای جدا کردن کلمات استفاده کنید. نشانی های اینترنتی نباید از فاصله یا هر کاراکتر دیگری برای جدا کردن کلمات استفاده کنند.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%
9

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه