zhaket logo

چه شبکه اجتماعی برای کسب و کار من مناسب است؟

کسب و کار

9 دقیقه زمان مطالعه

بدون شک، رسانه های اجتماعی برای هر کسب و کاری که می‌خواهد در بین افراد شناخته شود، یک ابزار بازاریابی ضروری است. در واقع، 92 درصد از بازاریابان می گویند که رسانه های اجتماعی به افزایش آگاهی از برند کمک کرده اند. با توجه به این نکته، اگر از رسانه های اجتماعی استفاده نکنید، فرصت بزرگی را از دست داده اید. اما شروع کار بازاریابی شبکه های اجتماعی می‌تواند دشوار باشد، و حتی موارد به ظاهر ساده‌ای مانند انتخاب یک پلتفرم اجتماعی می تواند پیچیده تر از چیزی  باشد که فکر می‌کنید. شبکه های اجتماعی زیادی برای انتخاب وجود دارند، شما باید با محدود کردن شبکه های اجتماعی به محبوب‌ترین و پرکاربردترین پلتفرم‌ها شروع کنید. پس از آن، تنها لازم است تعیین کنید که کدام یک از پلتفرم‌ها به شناخته تر شدن شما کمک کرده و کدام یک به شما در رسیدن به اهداف بازاریابی تان کمک می‌کند.

محدود کردن پلتفرم ها

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای همه چیز و همه افراد، از جمله پلتفرم‌هایی برای ارتباط افراد با یکدیگر، سرگرمی‌ و موارد دیگر وجود دارد. نکته ای که باید به آن توجه کنید، این است که  شبکه‌های اجتماعی بسیار زیادی وجود دارند که نمی‌توانید در همه آنها حضور داشته باشید، و بهتر است وقت شما صرف تمرکز بر پلتفرم هایی شود که بیشترین ترافیک را دارند. از بین تمام رسانه های اجتماعی موجود، برترین ها از نظر کاربران فعال ماهانه شامل فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، لینکدین و پینترست هستند.

با تعیین اهداف خود شروع کنید

استفاده از رسانه های اجتماعی مزایای زیادی دارد، اما مهم این است که قبل از ادامه کار، اهداف مشخصی داشته باشید. به عنوان مثال، اهداف شما نه تنها به انتخاب پلتفرم اجتماعی شما کمک می‌کند، بلکه محتوایی که تولید می‌کنید، مخاطبانی که هدف قرار می‌دهید و در موارد دیگر نیز کمک می‌کنند. در اینجا برخی از رایج ترین مزایای استفاده از رسانه های اجتماعی ذکر شده که باید روی آنها تمرکز کنید:

  • بهبود خدمات مشتریان خود با ارائه پلتفرمی که در آن مشتریان می‌توانند شکایات، سؤالات و انتقادات خود را بیان کنند.
  • ارتباط با مخاطبان جدید و دسترسی به اطلاعات کاربرانی که ممکن است خواهان محصولات یا خدمات شما باشند.
  • با استفاده از شبکه های اجتماعی، در مورد نیازها، خواسته ها و عادات مخاطبان و مشتریان خود اطلاعاتی کسب می‌کنید.

انواع شبکه های اجتماعی

مشخص کنید که مخاطبان شما از چه پلتفرم هایی استفاده می‌کنند

تمام هدف بازاریابی رسانه های اجتماعی این است که شما را با بهترین مخاطبان در ارتباط قرار دهد، بنابراین هرگز توصیه نمی‌شود که پلتفرمی را انتخاب کنید که مخاطبان شما در آن فعالیت نمی کنند. متأسفانه، مشتریان شما فقط به این دلیل که شما یک پلتفرم را برای فعالیت انتخاب کرده ‌اید، در آن رسانه اجتماعی شروع به فعالیت نمی‌کنند. بنابراین بهتر است ترجیح مخاطبان خود را درباره پلتفرم انتخابی تجزیه و تحلیل کنید و آن‌ها را در پلتفرم هایی که استفاده می‌کنند، جستجو کنید.

راه‌های مختلفی برای یافتن شبکه‌های اجتماعی که مخاطبانتان از آن‌ها استفاده می‌کنند، وجود دارد. یکی از ساده‌ترین آن‌ها یک نظرسنجی ساده از مشتریان است. سوالاتی مانند اینکه از چه شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند، پاسخ سوالات را از کجا دریافت می‌کنند یا کدام اینفلوئنسرها را دنبال می‌کنند را می‌توانید از مشتریان خود بپرسید. راه دیگری برای به دست آوردن اطلاعات در مورد مخاطبان، از طریق سایت شبکه‌های اجتماعی است. در پلتفرم هایی مانند فیس بوک، این امکان وجود دارد که اطلاعات مخاطبان هدف خود را مشخص کنید. این پلتفرم تعداد مخاطبانی که با مشخصات تعیین شده در این برنامه حضور دارند را تخمین می‌زند.

در نهایت، نوع محتوایی که تولید می‌کنید را بررسی کنید

هر رسانه اجتماعی، مناسب یک نوع محتوای مخصوص است. به عنوان مثال، در اینستاگرام همه چیز بر محور تصاویر است، بنابراین اگر بیشتر محتوای متنی تولید می‌کنید، اینستاگرام احتمالا انتخاب درستی نیست. نوع محتوایی که تولید می‌کنید به چند چیز بستگی دارد، از جمله صنعت، برند شما، و مخاطبان هدف شما، اما انواع محتوایی که بیشتر از موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:

  • پست های وبلاگ
  • پادکست ها
  • محتوای تولید شده توسط کاربر
  • وبینارها و لایو
  • کتابهای الکترونیکی
  • فیلم ها
  • عکس ها

سپس، ارتباط میان اهداف، مخاطبان و محتوای خود را با پلتفرم مناسب برقرار کنید.

پس از آنکه اهدافی را که می‌خواهید با رسانه‌های اجتماعی به دست آورید را تعیین کردید، مشخص کردید که مخاطبان شما در حال حاضر در چه پلتفرم هایی حضور دارند و تصمیم گرفتید که چه نوع محتوایی برای شما کاربردی است، می‌توانید پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی را بررسی کرده و مقایسه کنید تا مشخص کنید کدام یک نیازهای شما را به بهترین شکل برآورده می کند. برای کمک به شما در تصمیم‌گیری، در ادامه خلاصه‌ای از ویژگی پلتفرم‌ها بررسی شده است:

ایکون های توئیتر اینستاگرام لینکدین

فیس بوک

فیس بوک، با بیش از 2 میلیارد کاربر فعال ماهانه، بزرگترین رسانه اجتماعی است. فیس بوک برای جذب مشتریان بالقوه انتخاب بسیار مناسبی است. پلتفرم تبلیغاتی آن می‌تواند سفارشی شود تا اهداف زیادی را در برگیرد. انواع مختلف محتوا برای فیس بوک مناسب است، اما بهترین نوع آن، محتوایی است که جنبه متفاوتی از شرکت شما را نشان می دهد. فیس بوک (و توییتر) هر دو برای ارتباط با تعداد زیادی از افراد عالی هستند، اما باید به رقابت سخت در این پلتفرم نیز توجه داشته باشید.  با استفاده از پایگاه کاربری گسترده فیس بوک، تقریباً هر کسی می تواند مخاطبان هدف خود را در این پلتفرم پیدا کند. برای اهداف مختلفی مانند افزایش آگاهی از برند، جذب مشتریان بالقوه، افزایش تبدیل یا افزایش ترافیک وب‌سایت، فیس بوک در زمانی که به درستی استفاده شود، احتمالاً تفاوت قابل توجهی در رسیدن به اهداف شما ایجاد می‌کند. شما باید صفحه کسب و کار خود را با استفاده از تبلیغات فیس بوک و محتوای عالی تبلیغ کنید. استفاده از پلتفرم تبلیغاتی فیس بوک بسیار ساده بوده و اکثر کسب و کارها پس از سرمایه گذاری در تبلیغات فیس بوک، بازدهی بسیار خوبی را مشاهده می کنند.

توییتر

توییتر پلتفرم بسیار مناسبی است که در آن، شما می‌توانید بدون واسطه با دیگر کاربران صحبت کنید. اگر می‌خواهید با اخبار فوری، اطلاعیه‌ها، پیام‌های مهم و سایر اطلاعات لحظه‌ای با دنبال‌کنندگان ارتباط برقرار کنید، استفاده از توییتر را در اولویت خود قرار دهید. اکثر کاربران در توییتر کمتر از 50 سال سن دارند و نوع محتوایی که در این پلتفرم بهترین کارایی را دارد، محتوای متنی ساده و روان است. تصاویر در توییتر بهتر از ویدیو عمل می کنند، اما محتوای مبتنی بر متن همچنان برتر است. توییتر مانند اینستاگرام از هشتگ استفاده می کند. در توییتر شما می‌توانید یک هشتگ را جستجو کنید و پست های مشتریان بالقوه و سایر مشاغلی که از هشتگ استفاده کرده اند را بیابید. شما می توانید مشتریانی را پیدا کنید که در مورد چیزی که شرکت شما ارائه می دهد، صحبت و جستجو می کنند و بالعکس.

این مقاله را حتما بخوانید
چگونه در 6 مرحله یک بوتیک آنلاین را راه اندازی کنیم؟

لینکدین

لینکدین یک پلتفرم رسانه اجتماعی برای مشاغل در نظر گرفته می‌شود و بیش از 303 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد که 49 درصد آنها بیش از 75 هزار دلار درآمد سالانه دارند.  لینکدین معمولاً پلتفرم انتخابی برای کسب و کارهای B2B است، به خصوص اگر هدف شما جذب مشتریان احتمالی باشد. لینکدین همچنین یک پلتفرم ایده‌آل برای محتوای متنی است و می‌تواند به شما کمک کند تا شرکت خود را در زمینه کسب و کارتان پیشرو نشان دهید، برای برند خود اعتبار کسب کنید و از طریق مکالمه با مشتریان ارتباط برقرار کنید. کاربران در لینکدین با سایر سایت ها کمی متفاوت هستند، زیرا تعداد کاربران 30 تا 49 ساله بیشتر از کاربران زیر 30 سال است. لینکدین کاملا مناسب افرادی است که دارای مشاغل حرفه ای هستند. لینکدین موقعیت‌های شغلی بیشتری را نسبت به سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در اختیار شما قرار می‌دهد، که اگر کسب ‌و کار شما وابسته به یک صنعت یا عنوان شغلی خاص باشد، این موضوع اهمیت پیدا می‌کند.

پینترست

در پینترست همه چیز بر محور تصاویر است و اگر به دنبال افزایش فروش هستید، این پلتفرم عالی است. زیرا بیش از 90 درصد از کاربرانی که از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند، قصد خرید دارند. تعداد خانم ها در پینترست بسیار بیشتر از آقایان است. پینترست یک شبکه اجتماعی گرافیکی بوده و اغلب در زمینه های دکوراسیون، غذا، هنر، مد، عروسی، مسافرت و سایر مشاغلی که عکس‌های زیبا و خیره‌کننده تولید می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر کسب و کار شما یک صنعت بر محور خلاقیت است (به عنوان مثال جواهرات، طراحی خانه، لباس و غیره) یا بیشتر مربوط به خانم ها می‌شود، پینترست یک شبکه اجتماعی عالی برای موقعیت شماست.  پینترست بیش از 300 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد که 41 درصد آنها بیش از 75 هزار دلار درآمد سالانه دارند. 87٪ از کاربران گفتند که چیزی را از طریق پینترست خریداری کرده اند. کلمات کلیدی، استراتژی بازاریابی در پینترست هستند. با گنجاندن کلمات کلیدی در یک پست، شما می‌توانید بدون نیاز به استفاده از بودجه بازاریابی، بازدید پست های خود را به طور طبیعی افزایش دهید.

اسنپ ​​چت

اسنپ ​​چت یکی از رسانه های اجتماعی در حال رشد با سرعت زیاد است که اپلیکیشن آن به کاربران اجازه می دهد عکس یا ویدئویی (که اسنپ چت نامیده می شود) را برای کاربر دیگری ارسال یا در استوری اسنپ چت خود آپلود کنند. اسنپ ​​چت ارسال شده به کاربر دیگر فقط یک بار قابل مشاهده است، اما اسنپ چت در استوری تا 24 ساعت قابل مشاهده است. بیش از 210 میلیون کاربر فعال روزانه از اسنپ چت استفاده می‌کنند که 71 درصد از آنها زیر 34 سال سن دارند. 69 درصد افراد 13 تا 17 ساله و 62 درصد از افراد 18 تا 29 ساله از اسنپ چت استفاده می کنند. اگر هدف شما مخاطبان جوان تری هستند، اسنپ چت یک پلتفرم عالی برای کسب و کار شما خواهد بود.

یوتیوب

اکثر مردم نام یوتیوب را شنیده‌اند و احتمالاً ویدیوهای زیادی را با استفاده از این پلتفرم تماشا کرده‌اند. یوتیوب در بین همه بزرگسالان استفاده گسترده ای دارد. 73٪ از بزرگسالان از یک پلتفرم پخش ویدیو استفاده می کنند، زیرا محتوای ویدیویی همچنان در حال رشد است، بنابراین حضور شما در یوتیوب مانند هر شبکه اجتماعی دیگری یک اولویت است. یوتیوب مانند سایر پلتفرم های رسانه های اجتماعی مبتنی بر محتوای بصری است، اما گوگل مالک یوتیوب است که به شما امکان دسترسی به پلتفرم تبلیغاتی گوگل را می دهد. هنگام اجرای تبلیغات یوتیوب می‌توانید از این موضوع به نفع خود استفاده کنید.

درست مانند گوگل، شما باید ویدیوهای خود را با استفاده از کلمات کلیدی مناسب منتشر کنید. رتبه بندی جستجوی خود را با گنجاندن کلمات کلیدی جستجو شده در عنوان و توضیحات ویدئو بهینه کنید. برای درآمدزایی با یوتیوب، آموزش کسب درآمد از یوتیوب را مطالعه کنید.

اینستاگرام

اینستاگرام بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد که نیمی از آن‌ها کمتر از ۳۴ سال سن دارند. همچنین لازم به ذکر است که اینستاگرام متعلق به فیس بوک است و به همان پایگاه کاربری گسترده و پلتفرم تبلیغاتی دسترسی دارد. می‌توانید تبلیغات خود را در فیس‌بوک و اینستاگرام برای دسترسی گسترده‌تر قرار دهید. در اینستاگرام عملکردهایی که می توانید انجام دهید یا نتایجی که می توانید بدون پرداخت هزینه به دست آورید، با هیچ شبکه اجتماعی دیگری قابل مقایسه نیست. شما می توانید دنبال کنندگان خود را افزایش دهید و به صورت طبیعی، این امر باعث افزایش بازدید پست ها و پروفایل شما می‌شود. همچنین اینستاگرام را به گزینه ای عالی برای مشاغل بدون بودجه تبلیغاتی تبدیل می کند. در مقاله آموزش اینستاگرام می توانید اطلاعات بیشتری از این شبکه اجتماعی به دست آورید.

یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد و با توجه به اینکه اینستاگرام یک پلتفرم بصری است، پیام شما در عکس ها یا فیلم ها تاثیر ماندگاری را به جا می گذارد. در اینستاگرام نیز محتوای متنی به اشتراک می‌گذارید، اما نه بدون اضافه کردن عکس یا ویدیو.

سخن پایانی

رسانه‌های اجتماعی، ابزاری ضروری برای هر کسب ‌و کاری است که می‌خواهد در ارتباط با مشتریان خود باشد و به وسیله شبکه های اجتماعی، شناخته شود؛ زیرا به وسیله آن، می‌توانید با مردم در سراسر جهان ارتباط برقرار کنید. فراتر از آن، رسانه‌های اجتماعی ابزاری عالی برای ایجاد آگاهی از برند، جذب مشتریان بالقوه، ایجاد ترافیک بیشتر در وب‌سایت، شناخت بهتر مخاطبان و حتی بهبود خدمات مشتریان شما هستند. ترفند انتخاب پلتفرم رسانه اجتماعی مناسب برای کسب و کار شما، به اهدافی بستگی دارد که می‌خواهید از طریق بازاریابی رسانه های اجتماعی به آنها برسید، مشخص کنید که مخاطبان هدف شما در حال حاضر در چه پلتفرمی هستند و پلتفرمی را انتخاب کنید که با نوع محتوای شما مطابقت داشته باشد.

هنگامی که یک استراتژی بازاریابی و رسانه اجتماعی مشخص داشته باشید، می توان از رسانه های اجتماعی برای توسعه برند استفاده کرد. همچنین می تواند به جذب مشتری، دریافت بازخورد مشتری و ایجاد وفاداری مشتری کمک کند. معایب رسانه های اجتماعی این است که ممکن است برای مدیریت آن‌ها به منابع بیشتری نیاز داشته باشید و بازخوردهای منفی از مشتریان دریافت می کنید که باید به آنها رسیدگی شود.

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.08%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.09%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

577,500 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه