معرفی ابزارهای مدیریتی وردپرس

وردپرس

9 دقیقه زمان مطالعه

در پروسه کاری با مشتریان مختلفی روبرو خواهید شد و کارهای جدید یا سرمایه‌گذاری‌های آنلاین و غیره را تجربه خواهید کرد. هر کدام از مشتریان قصد دارند که سایت مورد نظر خود را ایجاد و مدیریت کنند، بنابراین شما یک طراح، توسعه‌دهنده و در برخی مواقع مدیر سایت‌ها خواهید بود. برخی از مشتریان، مدیریت بخش‌هایی از وب‌سایت‌های وردپرسی را بر عهده تیم توسعه‌دهنده قرار می‌دهند زمانی که اولین بار با چنین کسب و کارهایی مواجه شوید حل مشکلات پروژه‌ها و مدیریت هم‌زمان چندین سایت ممکن است کمی پیچیده باشد. حل مشکلات پروژه‌های تک سایتی و چند سایتی متفاوت است. در چنین شرایطی مقوله چگونگی مدیریت وبسایت‌های چندگانه وردپرس با ابزارهای مدیریتی مطرح خواهد شد.

وبسایت‌های چندگانه وردپرس

کم‌کم کسب و کار شما رشد می‌کند و تعداد سایت‌های طراحی شده افزایش می‌یابد در چنین مواقعی دسترسی به چندین پروژه و مدیریت هم‌زمان آن‌ها کمی مشکل خواهد بود در موارد خاص، مشتری مدیریت شبکه‌ای وب‌سایت‌ها بر عهده شما خواهد گذاشت در چنین مواقعی مدیریت چند وب‌سایت از طریق یک داشبورد و ادغام آن‌ها کار را بسیار ساده‌تر می‌کند.

به این صورت هر بار مجبور به انجام فعالیت‌های جداگانه نیستید. خبر خوب این است که راه‌حل‌های متعددی برای مدیریت وبسایت‌های چندگانه وردپرس وجود دارد. با این وجود انتخاب ابزار مدیریتی بر عهده شما و کاملاً سلیقگی خواهد بود. به عنوان مثال می‌توانید از قابلیت‌های مالتی سایت یا از وردپرس شبکه کمک بگیرید.  ابتدا باید تفاوت بین این دو گزینه را به طور کامل بررسی و بر اساس نیاز خود یکی را انتخاب کنید. در ادامه به بررسی تمام مزایا و معایب هر روش خواهیم پرداخت.

مدیریت وب‌سایت‌های چندگانه وردپرس به کمک وردپرس مالتی سایت یا ابزارهای مدیریتی ؟ کدام یک بهتر است؟

هنگامی که سخن از ایجاد و مدیریت بیش از یک وبسایت وردپرسی در میان باشد معمولاً سه گزینه در اختیار دارید که بنا بر نیاز خود می‌توانید یکی را انتخاب کنید:

  1. وردپرس چند سایته یا ابزارهای مدیریتی: یکی از قابلیت‌های سیستم مدیریت محتوای وردپرس مدیریت چندین وب‌سایت وردپرسی به صورت هم‌زمان و از طریق یک داشبورد است. وردپرس شبکه این اجازه را به مدیران می‌دهد تا از طریق یک داشبورد تمامی وب‌سایت‌ها را مدیریت کنند.
  2. ابزارهای مدیریت وردپرس: ابزار مدیریت وردپرس به کاربران توانایی مدیریت وب‌سایت‌های چندگانه وردپرس از طریق یک ابزار داشبورد مشترک را می‌دهد به طور معمول این ابزار مدیریتی خارج از محیط وردپرس قرار دارد.
  3. نصب‌های جداگانه: این گزینه برای کاربرانی است که می‌خواهند هر یک از وب‌سایت‌های وردپرسی خود را به صورت جدا از یکدیگر ایجاد و مدیریت کنند. در این شرایط هر وبسایت به صورت جداگانه و منحصر به فرد از طریق داشبورد شخصی وبسایت مدیریت خواهد شد. این گزینه فقط برای توسعه‌دهندگان وردپرس ایدئال است که هر بار در یک وب‌سایت کار می‌کنند و خدمات طولانی مدت را ارائه نمی‌دهند.

دلایل متعددی برای استفاده از دو گزینه‌ی ابتدایی برای مدیریت وبسایت‌های چندگانه وردپرس وجود دارد. ممکن است در نگاه اول این‌طور به نظر برسد که این ویژگی‌ها بسیار جامع و کامل هستند و پاسخگوی تمام نیازهای شما خواهند بود اما باز هم باید توجه کنید که هر راهکار مدیریتی محدودیت‌های خاص خود را دارد و این دو قابلیت وردپرسی نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

وردپرس مالتی سایت و بررسی ویژگی‌های مثبت و منفی

وردپرس مالتی سایت یک راه‌حل خوب برای مدیریت وب‌سایت وردپرسی به صورت هم‌زمان است اما دقت داشته باشید که این قابلیت نیز می‌تواند محدودیت‌های خاص خود را داشته باشد بنابراین با توجه به نیاز خود و بررسی تمام ویژگی‌های مثبت و منفی آن می‌توانید انتخاب صحیحی داشته باشید.

ویژگی‌های مثبت

هزینه: استفاده از قابلیت وردپرس شبکه به صورت کامل رایگان است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا چندین وب‌سایت وردپرسی را به یکدیگر مرتبط کرده و از طریق یک داشبورد وردپرسی، کل شبکه را مدیریت کنید. به این صورت مجبور به ورود و خروج مکرر به این وب‌سایت‌ها نیستید و تنها با یک بار ورود به سیستم می‌توانید همه وبسایت‌های خود را مدیریت کنید.

توسعه سریع وبسایت‌های جدید: اگر یک فرمول مشابه را دنبال می‌کنید و از یک قالب یا افزونه‌های مشترک برای کل وبسایت‌ها استفاده می‌کنید، وردپرس شبکه بسیار مناسب خواهد بود.

منحنی یادگیری: منحنی یادگیری و استفاده از آن سختی خاصی نخواهد داشت. به‌سادگی می‌توانید از طریق رابط کاربری تعامل برقرار کرده و تنظیمات مورد نظر خود را روی کل شبکه اعمال کنید.

مدیریت در یک مکان: مدیریت همه موارد در یک مکان بسیار ساده‌تر از ورود و خروج و رفت‌وآمد به این وب‌سایت‌ها و اعمال تنظیمات به صورت جداگانه بر روی تک‌تک این سایت‌ها است. مهم‌تر از همه اینکه وب‌سایت‌های وردپرسی به یکدیگر مرتبط شده‌اند و دسترسی، تنظیمات و… ساده‌تر خواهند شد.

جلوگیری از نصب چندگانه: به جای نصب چندگانه افزونه‌ها و قالب‌های وردپرسی، می‌توانید این تنظیمات را یک بار و برای کل شبکه اعمال کنید. به این صورت سرور شما بسیار سبک‌تر خواهد شد چون مجبور نیستید چند نمونه از یک افزونه یا قالب را در چند جای مختلف نصب و اجرا کنید.

به‌روزرسانی: نیازی نیست که تمام موارد را روی تک‌تک وب‌سایت‌ها به‌روزرسانی کنید. لازم نیست به‌روزرسانی‌های جداگانه‌ای اعمال کنید. برای مدیریت ساده‌تر شبکه می‌توانید از افزونه‌های مخصوص وردپرس مالتی سایت نیز کمک بگیرید.

پشتیبان گیری: تنها نیاز به تهیه یک نسخه پشتیبان خواهید داشت. تمام وب‌سایت‌های شبکه شما در یک پایگاه داده ذخیره می‌شود و نیازی نیست از هر وبسایت به صورت جداگانه نسخه پشتیبان تهیه کنید.

ویژگی‌های منفی

هزینه: استفاده از قابلیت وردپرس مالتی سایت رایگان است اما از جهتی باید هزینه‌هایی را برای تأمین نیازهای کل شبکه پرداخت کنید زیرا نصب چند وبسایت فضای بیشتری بر روی سرور می‌طلبد و منابع بیشتری برای تأمین قدرت پردازش تمام سایت‌ها نیاز خواهد داشت.

ارتباط: نمی‌توانید از وردپرس مالتی سایت برای مدیریت سایت‌های غیر مرتبط  استفاده کنید. برای مدیریت وب‌سایت‌های بسیار حساس یا کاملاً شخصی و خصوصی از قابلیت‌های چندسایته استفاده نکنید چون حتی اگر وبسایت‌ها مرتبط باشند باز هم به عنوان عضوی از شبکه و با شرایطی خاص همراه خواهند شد.

ترافیک: داشتن ترافیک بالا برای وب‌سایت‌ها یک مزیت رقابتی بزرگ محسوب خواهد شد اما تصور کنید یکی از وب‌سایت‌های درون شبکه ترافیک بالایی داشته باشد و منابع را به خود اختصاص دهد. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ به طوری یقین این سایت به تمام وب‌سایت‌های شبکه آسیب می‌رساند چون درصد بالایی از منابع را به خود اختصاص می‌دهد.

شخصی‌سازی: اگر مدیران وب‌سایت‌های شخصی، تمایل به استفاده از افزونه‌ها و قالب‌های خاص خود را داشته باشند بدون اجازه مدیریت نمی‌توانند چیزی را نصب و یا حذف کنند. اضافه کردن موارد جدید به شبکه که تنها بر روی یک سایت کاربرد دارد، غیر معمول است زیرا اصولاً مواردی را نصب می‌کنند که کل شبکه به آن نیاز داشته باشند. نصب موارد اضافه‌تر کل شبکه را کند خواهد کرد.

این مقاله را حتما بخوانید
راه اندازی سایت مشابه ویرگول

انتقال سایت: در صورتی که تصمیم بگیرید یکی از وب‌سایت‌ها را از شبکه خارج و به جای دیگری منتقل کنید این موضوع با حالت استاندارد متفاوت خواهد بود و روند آن ساده نیست.

سازگاری: تمام میزبانی‌ها با ویژگی وردپرس مالتی سایت سازگار نیستند با این حال در انتخاب این‌گونه موارد دقت کنید. اینکه چه  افزونه یا قالبی را در وردپرس شبکه اضافه می‌کنید بسیار مهم است  زیرا ممکن است به صورت کامل اجرا نشوند یا عملکرد صحیحی نداشته باشند.

چه مواقعی از وردپرس مالتی سایت استفاده کنیم؟

در مواردی که اکثر سایت‌ها متعلق به یک مرکز هستند و یا توسط یک شخص خاص با یک سبک مشابه مدیریت می‌شوند استفاده کنید به عنوان مثال وب‌سایت‌های شبکه‌های تلویزیونی با یک سبک مشابه و توسط یک مرکز مدیریت می‌شود در چنین مواردی استفاده از وردپرس مالتی سایت توصیه می‌شود. در مواردی که وبسایت‌ها به یکدیگر مرتبط نیستند و مربوط به اشخاص مختلفی هستند مدیریت آن‌ها بر روی یک هاست مشترک و باید ساخت مشترک کار معقولانه‌ای نیست.

به عنوان مثال می‌توانید به وبسایت‌های زیر توجه کنید:

وبسایت‌های چندگانه وردپرس -ABC-Home-Page

این دو وبسایت در یک شبکه قرار دارند.

ابزارهای مدیریتی

اگر دقت کنید علامت ABC  نشان می‌دهد که هر دو وب‌سایت عضوی از یک شبکه وردپرس هستند. در دو تصویر زیر نیز روال به همین صورت است.

وبسایت‌های چندگانه وردپرس -Edublogs

نام دامنه‌ها، آرم شبکه و نوار کوچکی که در بالای صفحات وجود دارد نشان می‌دهند که دو وبسایت عضو شبکه هستند.

ابزارهای مدیریتی

ابزارهای مدیریت وردپرس

قابلیت وردپرس مالتی سایت تنها گزینه‌ای نیست که برای مدیریت وبسایت‌های چندگانه وردپرس مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرم افزارهای مدیریت وردپرس نیز مانند وردپرس شبکه کار می‌کنند اما محدودیت‌های دامنه و کنترل را ندارند. در ادامه به مزایا و معایب این ابزارها خواهیم پرداخت.

ویژگی‌های مثبت

  • ابزارهای مدیریتی وردپرس منحصر به فرد هستند و تمام وبسایت‌ها تنظیمات خاص خود را دارند.
  • وب‌سایت‌های مدیریت شده به ارتباط با یکدیگر نیازی ندارد و نیازی نیست که در یک سرور قرار داشته باشند.
  • به‌روزرسانی‌ها به صورت جداگانه بر روی هر سایت اجرا می‌شود می‌توانیم وظایف دیگری مانند فعال یا غیرفعال سازی افزونه و قالب‌ها داشته باشید.
  • با مشکل سازگاری افزونه یا قالب‌های وردپرسی مواجه نخواهید شد چون وب‌سایت‌هایی که به کمک این ابزارها مدیریت می‌شوند به صورت جداگانه نصب شده‌اند و در یک شبکه یا سرور نیستند بنابراین هر چیزی روی وبسایت مستقل عمل خواهد کرد و تنها مدیریت آن‌ها به صورت یکجا با و به کمک این ابزار است.

به علاوه وابسته به نوع ابزار مدیریت وردپرس، امکان تجزیه و تحلیل اسپم‌ها، کارایی، امنیت و… برای همه وب‌سایت‌ها از طریق داشبورد فراهم است.

  • نظارت بر امنیت، مانیتورینگ و کنترل سرعت
  • امکان برنامه‌ریزی و مدیریت برنامه‌های پشتیبان گیری برای هر وب‌سایت
  • امکان ایجاد دسترسی به سایرین برای مشاهده وب‌سایت از طریق داشبورد
  • اضافه کردن اعضا یا مشتریان امکان ایجاد محتوای جدید از طریق داشبورد

 ویژگی‌های منفی

  • استفاده از ابزارهای مدیریتی هزینه‌بر است.
  • برای پیکربندی تنظیمات و سفارشی‌سازی افزونه‌ها و قالب‌های یک وبسایت باید وارد سیستم وردپرس همان وبسایت شوید.
  • منحنی یادگیری این ابزارها کمی پیچیده است ممکن است برای یک توسعه‌دهنده حرفه‌ای خوب و برای یک تازه‌کار پیچیده باشد.

چه مواقعی می‌توانیم از ابزارهای مدیریتی وردپرس استفاده کنیم؟

در حال حاضر استفاده از ابزارهای مدیریتی یک ایده بسیار مناسب برای توسعه‌دهندگان و یا سازمان‌های خصوصی است که تلاش می‌کند چندین پروژه را به صورت هم‌زمان مدیریت کنند. این کار برای مدیریت وب‌سایت‌های متعددی است که ارتباط کمرنگی با یکدیگر دارند. این ابزارها محدودیت‌های خاص خود را دارند ازجمله هر سایت دارای شرایط امنیتی متفاوتی است و هر کدام یک نام دامنه سفارشی یا آدرس آی‌پی منحصر به فرد دارند. به صورت کلی سایت‌ها دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های مختلف هستند که توسط افزونه‌ها و قالب‌های مختلف پیکربندی می‌شوند. در ابزارهای مدیریتی هم‌پوشانی بسیار کمی وجود دارد که وردپرس مالتی سایت در این مواقع کارایی بهتر و همپوشانی بیشتری خواهد داشت.

اگر مایل به استفاده از ابزارهای مدیریتی وردپرس هستید می‌توانید از گزینه‌های زیر کمک بگیرید. موارد زیر ازجمله ابزارهای محبوب برای مدیریت وبسایت‌های چندگانه وردپرس هستند.

CMS Commander

ابزارهای مدیریتی

اگر به دنبال یک ابزار مدیریت بدون حاشیه هستید ابزار CMS Commander یک رویکرد مناسب برای مدیریت همه‌ی وبسایت‌ها در یک مکان است. گزینه‌های مدیریتی به صورت واضح مشخص هستند. قابلیت‌های به‌روزرسانی تا ایجاد محتوای جدید در این ابزار وجود دارد و استفاده از آن‌ها بسیار ساده است.

InfiniteWP

ابزارهای مدیریتی

InfiniteWP یک ابزار مدیریتی مخصوص توسعه‌دهندگان و سازمان‌ها است. می‌توانید اصول ابتدایی این ابزار را به صورت رایگان امتحان کنید که شامل موارد به‌روزرسانی، پشتیبان گیری، بازیابی و… است. افزودنی‌های مخصوص این ابزار موجب گسترش قابلیت‌ها و سهولت مدیریت خواهند شد.

Jetpack

ابزارهای مدیریتی

از لحاظ فنی Jetpack دارای یک ابزار مدیریتی است که در هسته افزونه طراحی شده. هنگامی که این افزونه را در هر یک از سایت‌های وردپرسی خود فعال می‌کنید، به راحتی به WordPress.com دسترسی پیدا کرده و سپس می‌توانید وبسایت‌های چندگانه وردپرس خود را از طریق داشبورد آن مدیریت کنید.

MainWP

وبسایت‌های چندگانه وردپرس -MainWP

مهم‌ترین ویژگی MainWP این است که وظایف کاربران و حیطه فعالیت‌های آن‌ها مشخص است به عبارت دیگر توسعه‌دهنده می‌تواند به مدیریت و توسعه وب‌سایت‌ها بپردازد و ارائه‌دهندگان خدمات پشتیبانی نیز می‌توانند گردش‌های کاری کسب و کار را از طریق این ابزار دنبال کنند.

ManageWP

وبسایت‌های چندگانه وردپرس -ManageWP

ManageWP گزینه دیگری برای مدیریت وبسایت‌های چندگانه وردپرس است. این ابزار مورد بسیار مناسبی برای مدیریت وب‌سایت‌های مشتریان است و امکاناتی برای به‌روزرسانی، برقراری امنیت و مانیتورینگ تمام سایت‌ها در یک مکان فراهم می‌کند.

The Hub

وبسایت‌های چندگانه وردپرس -The-Hub

WPMU DEV’s Hub نیز ابزار فوق‌العاده‌ای برای مدیریت وبسایت‌های چندگانه وردپرس است به کمک این ابزار به‌سادگی می‌توان تعداد زیادی از وبسایت‌ها را کنترل و مدیریت کرد. همچنین می‌توانید به مدیریت گردش کاری هر وب‌سایت نیز بپردازید.

جمع‌بندی نهایی

همان‌طور که می‌بینید، هر دو گزینه وردپرس شبکه و ابزارهای مدیریتی برای کنترل و نظارت روی وبسایت‌های چندگانه وردپرس مفید هستند. مدیریت هم‌زمان چند سایت موجب صرفه‌جویی در انرژی، زمان و گردش کاری خواهد شد. انتخاب نحوه مدیریت به نیاز و شرایط شما بستگی دارد که با بررسی مزایا و معایب هر روش می‌توانید انتخاب دقیقی داشته باشید.

محصول پیشنهادی

افزونه امتیازدهی و پاداش پیشرفته آوانس | پلاگین گیمیفیکیشن

585,000 تومان

97.74%
یوسف محمدیانی

یوسف محمدیانی

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیناکالا | قالب DinaKala

825,000 تومان

99.33%
آی دیزاین

آی دیزاین

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی زنبیل | قالب zanbil

1,895,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی و فروش دوره آنلاین شکرینو | Shokrino

451,500 تومان

96.25%
تیم شکرینو

تیم شکرینو

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز ایفرم | پلاگین eForm

345,000 تومان

78.57%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

12

نویسنده ژاکت

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه