تحلیل SWOT چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

کسب و کار

12 دقیقه زمان مطالعه

با رشد تجارت خود، با موانع، چالش ها، فرصت ها و به طور کلی چالش های بیشتری روبرو می شوید. این بخش خوب و طبیعی مقیاس گذاری یک سازمان است، اما اولویت های خود را چگونه تعیین می کنید؟ در ابتدا کدام ابتکارها و خلاقیت ها را باید اجرا کنید و کدام یک از چالش ها را باید سریعاً برطرف کنید؟ از تجزیه و تحلیل SWOT استفاده کنید.

این تجزیه و تحلیل یک چارچوب است که می تواند به شما کمک کند یک نقشه راه برای پیشبرد کسب و کار خود و به حداکثر رساندن فرصت ها و به حداقل رساندن موانع راه در مسیر خود ایجاد کنید.

تحلیل SWOT چیست؟

تجزیه و تحلیل SWOT یک تکنیک برنامه ریزی استراتژیک است که با استفاده از چشم اندازهای زیر تجارت شما را در معرض دید قرار می دهد: نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها. استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT به شما کمک می کند فرصت هایی را که کسب و کار شما می تواند آن ها را بهبود بخشد و به حداکثر برسانید، شناسایی کنید، در حالی که عوامل منفی را که ممکن است مانع موفقیت شما شود، به طور همزمان تعیین می کند.

اگر چه از نظر ظاهری ساده به نظر می رسد، اما روش SWOT به شما امکان می دهد ارزیابی های بی طرفانه ای در مورد موارد زیر انجام دهید:

  • تجارت یا نام تجاری شما
  • موقعیت یابی در بازار
  • یک پروژه یا ابتکار جدید
  • یک کمپین یا کانال خاص

عملاً هر چیزی که نیاز به برنامه ریزی استراتژیک، داخلی یا خارجی داشته باشد، می تواند از چارچوب روش تحلیل SWOT برای آن استفاده شود، به شما کمک می کند از خطاهای غیر قابل پیش بینی در مسیر به دلیل عدم بینش جلوگیری کنید.

تعریف SWOT

اهمیت تجزیه و تحلیل SWOT

قبلاً متوجه شده اید که SWOT مخفف Strengths ،Weakness ،Opportunities و Threads است. این چارچوب به اندازه کافی ساده به نظر می رسد که وسوسه می شوید از استفاده از آن صرف نظر کنید و در عوض به شهود خود برای در نظر گرفتن این موارد اعتماد کنید.

انجام تجزیه و تحلیل SWOT برای شما حیاتی است، زیرا:

این فرصت را برای شما ایجاد می کند تا نگران باشید و با حقیقت رو به رو شوید. با افزودن تجزیه و تحلیل SWOT به عنوان گام مهمی در روند استراتژیک خود، قبل از انجام هم اقدامی، ارزیابی ها و نکات منفی را در اختیار شما قرار می دهید. با ایجاد نقشه راه برای پروژه یا ابتکار خود، بینش شما در این زمینه به یک پوین مثبت تبدیل می شود.

این تجزیه و تحلیل شما را مجبور می کند متغیرهای خود را تعریف کنید. به جای اینکه ابتدا وارد برنامه ریزی و اجرا شوید، از تمام دارایی ها و سد راه های خود موجودی می گیرید. این ها می توانند به شما کمک کنند تا یک نقشه راه مشخص و موثر تر ایجاد کنید.

این تجزیه و تحلیل به شما این امکان را می دهد تا دایره فعالیت بیشتری داشته باشید و عوامل مختلف را در نظر بگیرید. همان طور که نقاط ضعف و تهدیدات را شناسایی می کنید، بهتر می توانید در ادامه مسیر پاسخ مناسبی برای آن ها داشته باشید و شانس موفقیت خود را بهبود ببخشید.

این تجزیه و تحلیل به شما کمک می کند یک حساب کتاب دقیق داشته باشید. با رشد و تغییر سازمان، شما قادر خواهید بود SWOT های قدیمی خود را دور بیندازید و با تغییر روش متد های جدیدی را اضافه کنید. در آینده نه چندان دور، نگاه کردن به جایی که شروع کرده اید می تواند روشن کننده ادامه مسیر شما باشد.

در این جا، ما چگونگی انجام بهتر تجزیه و تحلیل SWOT را همراه با ارائه الگوی تجزیه و تحلیل SWOT و انجام تجزیه و تحلیل SWOT در مورد مارک های بزرگ اپل و استار باکس را بررسی خواهیم کرد. وقتی مطالعه این مقاله را تمام کردید، از تمام الهامات و توصیه های تاکتیکی لازم برای مقابله با تجزیه و تحلیل SWOT برای خود برخوردار خواهید شد.

چگونه می توان یک تحلیل SWOT خوب نوشت؟

چندین مرحله وجود دارد که شما می خواهید هنگام ارزیابی کسب و کار خود و انجام یک تجزیه و تحلیل استراتژیک SWOT انجام دهید.

1. رسم جدول ساده

در ابتدا کار لازم است که تمامی مواردی که نیاز دارید را در داخل یک جدول پیاده سازی کنید.

2. هر قسمت را به صورت یک جدول با چهار ستون و چهار ردیف مرتب کنید.

این که آیا شما از الگوی بالا به عنوان مدل استفاده می کنید یا جدول مورد نظر خود را متناسب با نیازهای خود ایجاد می کنید. ابتدا بهتر است که از یک مدل ساده و از پیش تعریف شده استفاده کنید.

3. هدف خود را مشخص کنید.

قبل از شروع به نوشتن مطالب، باید با تجزیه و تحلیل SWOT ارزیابی کنید که چه چیزی را ارزیابی می کنید. و آن چه می خواهید تحلیل کنید را برای خود مشخص کنید. در غیر این صورت، ممکن است تجزیه و تحلیل SWOT شما خیلی گسترده باشد و در هنگام ارزیابی، نتوانید آنالیز درستی را انجام دهید.

اگر در حال ایجاد یک برنامه برای شبکه های اجتماعی هستید، باید برای اطلاع از استراتژی تولید محتوا خود، تجزیه و تحلیل کنید. اگر محصول جدیدی را روانه بازار می کنید، باید موقعیت بالقوه آن را در فضای کار و بازار ها درک کنید. اگر شما در حال طراحی مجدد یک نام تجاری هستید، باید مفاهیم تجاری موجود و آینده را در نظر بگیرید.

همه این ها نمونه هایی از دلایل خوب برای انجام تجزیه و تحلیل SWOT است. با شناسایی هدف خود، قادر خواهید بود ارزیابی خود را متناسب با ایده های عملی تر انجام دهید.

4. نقاط قوت خود را شناسایی کنید.

“نقاط قوت” به آن چه در حال حاضر به خوبی انجام می دهید اشاره دارد. به عواملی که به نفع شما هستند و همچنین فکر کنید چیز هایی که شما ارائه می دهید رقبای شما نمی توانند آن ها را پشت سر بگذارند.

به عنوان مثال، فرض کنید شما می خواهید از یک تجزیه و تحلیل SWOT برای ارزیابی استراتژی جدید خود در شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

اگر به یک برنامه جدید رسانه های اجتماعی نگاه می کنید، شاید بخواهید نحوه درک مارک تجاری خود را توسط عموم ارزیابی کنید. آیا به راحتی قابل تشخیص و شناسایی است؟ حتی اگر در گروه گسترده ای محبوب نباشد، مورد استقبال مخاطبان خاص قرار می گیرد یا خیر ؟

در ادامه، به روند کاری خود فکر کنید: آیا این کار موثر است یا فقط در حد یک ایده است؟ آیا ارتباط خوبی بین بازاریابی و فروش شما وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که هر دو بخش از واژگان مشابه هنگام بحث درباره محصول شما استفاده می کنند؟

سر انجام، پیام رسانه های اجتماعی خود را ارزیابی کنید، و به ویژه تفاوت آن را با بقیه کسب و کار ها شناسایی کنید، شما می توانید یک لیست طولانی از نقاط قوت مهم استراتژی رسانه های اجتماعی خود نسبت به رقبا خود تهیه کنید، بنابراین سعی کنید از آن جا به نقاط قوت خود بپردازید.

5. نقاط ضعف خود را شناسایی کنید.

به طور مشابه با نقاط قوت شما، موانع جلوگیری از رسیدن به اهداف خود چیست؟ رقبای شما چه پیشنهادی ارائه می دهند که همچنان به نفع شما خواهد بود. این بخش مربوط به منفی بودن کسب و کار شما نیست. بلکه پیش بینی هر گونه مانع احتمالی که می تواند موفقیت شما را کاهش دهد بسیار حیاتی است.

هنگام شناسایی نقاط ضعف، در نظر بگیرید که کدام یک از حوزه های کسب و کار شما کمترین سود را دارد ، در کجا منابع خاصی ندارید و یا چه هزینه هایی برای شما بیشتر وقت و هزینه دارد. از کارمندان بخش های مختلف کمک بگیرید، زیرا احتمالاً نقاط ضعفی را که شما در نظر نگرفته اید مشاهده خواهند کرد.

اگر در حال بررسی یک استراتژی جدید در شبکه های اجتماعی هستید، ممکن است این سوال را از خود بپرسید:

  • اول: اگر من یک مصرف کننده بودم، چه عواملی باعث می شود که من این محصول را خریداری نکنم یا با این تجارت درگیر نشوم؟ چه عاملی باعث می شود بر روی لینک خرید کلیک کنم؟
  • دوم : بزرگ ترین مانع در برابر بهره وری کارمندان یا توانایی آن ها در انجام کار چیست؟ چه چیزی تلاش آن ها را در شبکه های اجتماعی از بین می برد؟

روش SWOT

6. فرصت های خود را در نظر بگیرید.

این شانس شما برای رویای بزرگ است. امیدوار باشید که استراتژی رسانه های اجتماعی شما به موفقیت های زیادی برسد، اما لزوماً انتظار نداشته باشید که به همه آن ها برسید.

این مقاله را حتما بخوانید
درآمد غیر فعال و یا Passive income چیست؟

به عنوان مثال، شاید شما امیدوار باشید که تبلیغات فیس بوک شما یک جمعیت شناختی جدید و بزرگ تر را جذب کند. شاید شما امیدوار باشید که ویدیوی YouTube شما 10 هزار بازدید داشته باشد و فروش را 10 درصد افزایش دهد.

به هر حال، مهم است که فرصت های بالقوه را در تجزیه و تحلیل SWOT خود بگنجانید. این سوالات را از خود بپرسید: می خواهید تجارت خود از چه فناوری هایی برای کارآیی بیشتر استفاده کند؟ می خواهید به چه دسته از مخاطب هدف جدید دسترسی پیدا کنید؟ چگونه می توان تجارت را در صنعت فعلی بیشتر برجسته کرد؟ آیا چیزی وجود دارد که مشتریان ما از آن شکایت داشته باشند و ما بتوانیم با استراتژی شبکه های اجتماعی خود آن را برطرف کنیم؟

دسته فرصت ها همزمان با دسته ضعف ها همراه است. هنگامی که لیستی از نقاط ضعف تهیه کردید، ایجاد لیستی از فرصت های بالقوه که در صورت رفع نقاط ضعف شما ممکن است به وجود بیاید، آسان خواهد بود.

7. تهدید های خود را در نظر بگیرید.

این احتمال وجود دارد، به ویژه اگر مستعد نگرانی باشید، در حال حاضر لیست خوبی از تهدیدات را در ذهن خود دارید.

در غیر این صورت، کارمندان خود را جمع کنید و با هم فکر کنید: چه موانعی ممکن است مانع رسیدن ما به اهداف خود در شبکه های اجتماعی شود؟ در صنعت یا و یا هدف رقبای ما چه می گذرد که ممکن است موفقیت ما را کاهش دهد؟ آیا فناوری جدیدی وجود دارد که بتواند با محصول ما در تضاد باشد؟

نوشتن تهدیدات به شما کمک می کند تا آن ها را به طور عینی ارزیابی کنید. به عنوان مثال، ممکن است تهدیدات خود را از نظر حداقل، به احتمال زیاد رخ داده، هر یک را تقسیم و تسخیر کنید. اگر یکی از بزرگ ترین تهدید های شما حساب محبوب اینستاگرام رقیب شماست، می توانید با همکاری بخش بازاریابی خود محتوایی تولید کنید که ویژگی های منحصر به فرد محصول شما را به نمایش بگذارد.

نمونه های تجزیه و تحلیل SWOT

الگوی بالا به شما کمک می کند تا تجزیه و تحلیل SWOT خود را شروع کنید.

اما، اگر فردی هستید که می خواهید جزئیات را بدانید، دیدن یک الگو برای شما کافی نیست. برای درک کامل یک مفهوم ، باید ببینید که چگونه در دنیای واقعی عملی می شود.

این مثال های SWOT جامع نیستند، و ما مطمئن هستیم که شما می توانید برخی از آن ها را خودتان اضافه کنید، اما امیدوارم که در هنگام انجام تجزیه و تحلیل سوات، برای شما الهام بخش باشد.

تحلیل SWOT اپل

در ادامه به تحلیل SWOT اپل خواهیم پرداخت.

نقاط قوت

اول از همه، نقاط قوت. در حالی که اپل نقاط قوت بسیاری دارد ، بگذارید سه مورد برتر را شناسایی کنیم:

  • تشخیص مارک
  • قیمت های بالا
  • محصولات نو آورانه

مارک اپل غیر قابل انکار با ارزش است و تجارت آن ها با ارزش ترین تجارت در جهان شناخته می شود. از آن جا که به راحتی شناخته می شود، اپل می تواند محصولات جدیدی تولید کند و تقریباً از طریق نام تجاری خود درجه خاصی از موفقیت را تضمین کند.

این درجه شناخت به توانایی اپل در فروش محصولات کمک می کند. به عنوان مثال، در سال 2019، اپل 72.9 میلیون آیفون فروخت در مقایسه با 70 میلیون تلفن Galaxy توسط سامسونگ. این در حالی است که اختلاف قیمت بین این دو وجود ندارد ( تلفن گل سرسبد گلکسی 100 دلار ارزان تر است). غالباً ، مردم به همان اندازه که به شناخت برند اهمیت می دهند، به قیمت اهمیت نمی دهند.

سرانجام، محصولات ابتکاری آن ها: اپل شهرت خود را برای هیچ چیز کسب نکرد. آن ها محصولات بسیار ابتکاری ایجاد می کنند که اغلب در خط مقدم صنعت قرار دارند.

نقاط ضعف

در مرحله بعدی، بیایید سه مورد از نقاط ضعف اپل را بررسی کنیم.

  • قیمت های بالا
  • اکوسیستم بسته
  • عدم آزمایش

اگر چه قیمت های بالا مانع از ایجاد مشتری در کلاس متوسط ​​و سطح بالای اپل نمی شود، اما مانع توانایی اپل در دستیابی به جمعیتی طبقه پایین می شود.

اپل نیز از انحصاری بودن خود رنج می برد. اپل کلیه خدمات و محصولات خود را در داخل کنترل می کند و در حالی که بسیاری از مشتریان به همین دلیل طرفدار مارک وفادار می شوند، به این معنی است که همه بارها بر دوش کارمندان اپل است.

در نهایت، کنترل شدید اپل بر روی توزیع محصولات آن ها محدودیت بازار آن ها را محدود می کند.

سرانجام، اپل هنگام ایجاد و توزیع محصولات از استاندارد بالایی برخوردار است. مارک اپل از اعتبار بالایی برخوردار است، اما این سطح شناخت اپل را از خطر پذیری و آزمایش آزادانه محصولات جدیدی که ممکن است شکست بخورد، منع می کند.

فرصت ها

روش تحلیل SWOT

حال، بیایید نگاهی به فرصت های اپل بیندازیم.

به محض بررسی نقاط ضعف اپل، شناسایی فرصت های پیشرفت آسان است. در این جا لیستی از سه مورد ارائه شده است:

  • گزینه های توزیع را گسترش دهید
  • خطوط تولید جدید ایجاد کنید
  • پیشرفت تکنولوژی

یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف اپل شبکه توزیع آن است که به نام انحصار نسبتاً کوچک باقی مانده است. اگر اپل شبکه خود را گسترش داده و مشاغل شخص ثالث را قادر به فروش محصولات خود کند، می تواند در سراسر جهان به افراد بیشتری برسد، در حالی که برخی از استرس هایی که در حال حاضر برای کارمندان داخلی ایجاد می شود را کاهش می دهد.

همچنین فرصت های زیادی برای تولید محصولات جدید برای اپل وجود دارد. اپل می تواند برای دستیابی به جمعیتی بزرگ تر، یا گسترش در صنایع جدید، محصولات ارزان قیمت تری را ایجاد کند – شاید اتومبیل های خودران اپل کمی قیمت غیر قابل قبولی داشته باشند.

سرانجام، اپل می تواند به پیشرفت فن آوری محصولات خود ادامه دهد. اپل می تواند محصولات موجود را باز نگری کند و آن ها را اصلاح کند و اطمینان حاصل کند که هر محصول ویژگی های منحصر به فرد هر چه بیشتر را ارائه می دهد.

تهدیدها

در آخر، بیایید تهدید های اپل را بررسی کنیم.

در اینجا سه ​​مورد از بزرگ ترین تهدید های اپل وجود دارد:

  • رقابت سخت
  • دعاوی حقوقی
  • مسائل بین المللی

اپل تنها شرکت فناوری نو آور موجود نیست و هم چنان با رقابت سخت سامسونگ، گوگل و دیگر شرکت های اصلی روبرو است. بسیاری از نقاط ضعف اپل مانع توانایی اپل در رقابت با شرکت های فناوری است که آزادی بیشتری در آزمایش دارند، یا در یک اکوسیستم بسته فعالیت نمی کنند.

تهدید دوم برای اپل پرونده های قضایی است. اپل به خصوص بین اپل و سامسونگ با یک سری پرونده های قضایی رو به رو شده است و تا کنون فقط در یک پرونده برنده شده است. این پرونده های قضایی با تصویر معتبر اپل تداخل می کند و می تواند برخی از مشتریان را به سمت خرید در مکان های دیگر سوق دهد.

سرانجام، اپل باید سطح دسترسی خود را در سطح بین المللی بهبود بخشد. این نیست که فقط یک دست رسی در یک کشور مانند چین درست کند، زیرا یک رابطه بسیار مثبت با دولت چین ندارد. سپس، در هند، که یکی از بزرگ ترین بازار های مصرف در جهان را دارد، سهم بازار اپل کم است و این شرکت در آوردن فروشگاه ها به بازار هند مشکل دارد.

اگر اپل نتواند در سطح جهانی همانند سامسونگ یا گوگل رقابت کند، خطر عقب ماندن در صنعت را دارد.

چه موقع از تجزیه و تحلیل SWOT استفاده کنید؟

در نهایت ، تجزیه و تحلیل SWOT می تواند چالش های بزرگ و کوچک، فرصت ها و نقاط قوت و ضعف بزرگ و کوچک را بسنجد و آن ها را برطرف کند.

در حالی که مثال های بالا به طور کلی بر روی مشاغل تمرکز دارد، شما همچنین می توانید از تحلیل سوات برای ارزیابی و پیش بینی نحوه عملکرد یک محصول واحد در بازار استفاده کنید.

امیدوارم شما با مطالعه این مقاله، با روش تحلیل SWOT و نحوه ی ارزیابی آن آشنا شده باشید و بتوانید از آن برای شناخت نقاط منفی و مثبت کسب و کار خود استفاده کنید و بتوانید موانع راه را برطرف کنید تا بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید و فروش بیشتری در زمینه کسب و کار خود داشته باشید.

ژاکت را دنبال کنید

ژاکت در اینستاگرام

ژاکت در فیسبوک

ژاکت در لینکدین

ژاکت در توییتر

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.08%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

825,000 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!


نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه