روش های کسب درآمد از اپلیکیشن

توسعه کسب‌و‌کار

11 دقیقه زمان مطالعه

به عنوان یکی از پولسازترین روش‌های کسب درآمد، می‌توان به کسب درآمد از اپلیکیشن اشاره کرد. در دنیای امروز با فراگیر شدن استفاده از تلفن‌های همراه، بازار استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی رونق فراوانی پیدا کرده است. با توجه به آماری که منتشر شده است، کاربران تلفن‌های همراه به طور میانگین ۴۰٪ زمان خود را صرف استفاده از اپلیکیشن‌های گوناگون می‌کنند. پس باوجود این، جامعه بزرگ کاربران همچنین استقبال بی‌نظیر کاربران از اپلیکیشن‌های تلفن همراه، فرصتی بی‌نظیری فراهم شده است تا کسب درآمد از اپلیکیشن را آغاز کنید.

با ما همراه باشید تا به طور کامل روش‌های کسب درامد از اپلیکیشن‌های موبایلی را در این بخش آموزش دهیم.

ضرورت و اهمیت داشتن اپلیکیشن

شاید تا چندین سال گذشته که هنوز بازار تلفن‌های همراه و همچنین اپلیکیشن‌های موبایلی رونق امروزی را نداشت، هر کسب و کاری که یک وبسایت و یا صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی مختلف برای معرفی محصولات و خدماتشان داشت، گوی سبقت را از رقیبان خودش می‌ربود. اما در دنیای امروزه با توجه به پر رنگ شدن هر چه بیشتر و روز افزون استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی، کسب و کار‌ها، پی برده‌اند که دیگر صرفا داشتن یک سایت کافی نیست و کسب و کاری برنده این رقابت است که بتواند خودش را با پیشرفت تکنولوژی همراه کند.

در گذشته‌های نه چندان دور، مردم برای خرید‌های اینترنتی خود مجبور بودند که از کامپیوتر‌های رومیزی خودشان استفاده کنند، این به این معنا بود که امکان انجام خرید‌های اینترنتی فقط در مکان‌های خاص و از پیش تعریف شده امکان‌پذیر بود. اما با رونق تکنولوژی و روی کار آمدن و محبوبیت اپلیکیشن‌های موبایلی، افراد می‌توانند به راحتی هر چه تمام‌تر در هر موقعیتی کالا و یا خدمات مورد نیاز خودشان را به راحتی خرید کنند. با توجه به افزایش چشمگیر اپلیکیشن‌های موبایلی و همچنین محبوبیت بالای آن ها، تمایل افراد به استفاده از مرورگر‌های اینترنت کاهش یافته است، چون می‌توانند به راحتی و با سرعت بالا، نیاز خود را با اپلیکیشن‌های مختلف برطرف کنند.

حتما شما هم تا الان به این نتیجه رسیده‌اید که کسب و کاری پیروز این رقابت نفس گیر است که، بتواند از این فرصت پیش رو یعنی اپلیکیشن‌های موبایلی نهایت استفاده را ببرد. اگر قصد ساخت اپلیکیشن دارید، پیشنهاد می کنیم به مجموعه اپلیکیشن سازهای ژاکت سری بزنید.

میزان درآمد توسعه دهندگان کافه بازار از اپلیکیشن های موبایلی

برای فهم بهتر فرصت طلایی کسب درآمد از اپلیکیشن ها، کافیست سری به گزارش کافه بازار بزنید که در شهریور 1400 منتشر شد. طبق این گزارش توسعه دهندگان اپلیکیشن های موبایلی کافه بازار، در سال 99 درآمدی بالغ بر 280 میلیارد تومان داشته اند. احتمالا شما هم با دیدن این ارقام، به فکر این افتاده اید که وارد این حوزه بسیار بزرگ و پولساز شوید؛ پس در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین روش های کسب درآمد از اپلیکیشن های موبایلی را به شما بیاموزیم.

میزان درآمد چند شرکت معروف در دنیا از طریق اپلیکیشن ها

قطعا همه شما بازی معروف کلش آف کلنز را می شناسید و بازی کرده اید. این بازی محصول شرکت Super Cell است. جالب است بدانید طبق آمار منتشر شده، درامد روزانه این شرکت از فروش خدمات این بازی به کاربران 1,548,000 دلار است. یکی دیگر از شرکت های معروف در دنیا در حوزه اپلیکیشن موبایلی، شرکت Math Group، خالق Tinder هستند. بروزترین آماری که از میزان درآمد این شرکت منتشر شده است، درآمدی بالغ بر 521 میلیون دلار را نشان می دهد.

میزان محبوبیت انواع اپلیکیشن

در بین انواع اپلیکیشن‌های موبایلی، بازی‌های موبایل درصدر جدول پرمخاطب‌ترین و به طبع آن پر درآمد ترین‌ها می‌باشد. جالب است بدانید ۵۷ درصد درآمد حاصل از فروش اپلیکیشن‌ها در سراسر دنیا، سهم بازی‌های موبایلی است.

کسب درآمد با گوشی

راه های کسب درآمد از اپلیکیشن

توسعه دهندگان اپلیکیشن موبایلی، چه به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم به دنبال کسب درآمد از اپلیکیشن هستند. در این بخش می خواهیم بهترین روش های کسب درآمد از اپلیکیشن را به شما آموزش دهیم.

به طور کلی روش های کسب درآمد از اپلیکیشن ها به این روش ها خلاصه می شود:

  • کسب درآمد از طریق منتشر کردن اپلیکیشن های پولی
  • کسب درآمد از طریق نمایش تبلیغات
  • کسب درآمد از خرید درون برنامه ای
  • کسب درآمد از طریق کراد فاندینگ (crowd funding)
  • کسب درآمد از طریق همکاری در فروش
  • کسب درآمد از طریق ایمیل مارکتینگ
  • کسب درآمد از طریق فروش حق اشتراک

خب در ادامه به طور مفصل به بررسی هر کدام از این روش ها می پردازیم.

کسب درآمد از طریق انتشار اپلیکیشن های پولی

در ابتدا بهتر است که به تفاوت اپلیکیشن هایی که به صورت پولی و رایگان منتشر می شوند صحبت کنیم.

ویژگی های اپلیکیشن های رایگان

  • تعداد دانلود بسیار زیادی به نسبت اپلیکیشن های پولی دارند و همچنین کاربران بیشتری را به سمت خود جذب می کند.
  • به کسب و کار ها کمک می کند که به راحتی نام برند خود را در بین کاربران محبوب کند.
  • بعد از افزایش دانلود و کاربران، امکان کسب درآمد از روش های فراوان فراهم می شود.

ویژگی های اپلیکیشن های پولی

  • با توجه به اینکه برای نصب این اپلیکیشن‌ها باید هزینه‌ای پرداخت شود، پس دانلود کمتری نسبت به اپلیکیشن‌های رایگان و در نتیجه جامعه هدف کوچکتری خواهند داشت.
  • برعکس اپلیکیشن‌های رایگان، امکان کسب درآمد از این نوع اپلیکیشن‌ها بسیار محدود می‌شود.
  • به طور معمول کاربران زمانی که نتوانند چیزی را قبل از خرید امتحان کنند، درصد زیادی از خرید صرف نظر می کنند.
  • باتوجه به اینکه کاربران برای استفاده از اپلیکیشن شما هزینه ای پرداخت می کنند، در نتیجه انتظار کاربران بسیار بالا می رود و اپلیکیشن شما باید از همه لحاظ بی نقص باشد.

پس اولین و ساده‌ترین راهی که شما می‌توانید از اپلیکیشن‌ها کسب درآمد کنید، این است که از کاربران بخواهید برای دانلود اپلیکیشن شما و استفاده از آن باید مبلغی را به شما بپردازند.

همانطور که در مقایسه اپلیکیشن‌های رایگان و پولی دیدید، باوجود اپلیکیشن‌های رایگان فراوان، شانس فروش اپلیکیشن‌های پولی بسیار کم است.

کسب درآمد از طریق نمایش تبلیغات

در این روش توسعه دهنده اپلیکیشن، برای اینکه تبلیغات تبلیغ دهندگان را در اپلیکیشن خود برای کاربرانش به نمایش بگذارد، بسته به نوع اپلیکیشن، میزان کاربر، جایگاه و نوع تبلیغ و… مبلغی را دریافت می کند. گاها این مبلغ به صورت ثابت است، گاهی نیز براساس میزان کلیک و نمایش تبلیغ مبلغ تبلیغات محاسبه می شود.

به طور کلی 5 مدل تبلیغات درون اپلیکیشن ها داریم.

تبلیغات بنری

تبلیغات بنری

در این نوع تبلیغات که یکی از معمول ترین نوع تبلیغات است، یک بنر تبلیغاتی در اندازه های مختلف در قسمتی از اپلیکیشن نمایش داده می شود. باید به این نکته توجه کنید که تبلیغات بنری به شکلی که در پایین یا بالای اپلیکیشن نمایش داده شود، نرخ کلیک بسیار پایینی دارد. یعنی درصد میزان کلیک به میزان مشاهده شدن تبلیغ بسیار کم است.

تبلیغات ویدیویی

در این نوع تبلیغ، یک ویدیو کوتاه از تبلیغ مورد نظر در زمان های خاصی که سازنده اپلیکیشن تعیین کرده است، برای کاربر نمایش داده می شود. معمولا تا زمان پایان نمایش ویدیو امکان بستن آن فراهم نیست.

میزان نرخ کلیک این نوع تبلیغات به نسبت تبلیغات بنری بسیار بالاتر است. چون در این نوع تبلیغات هم از تصویر و هم از صدا استفاده می شود، که باعث جلب توجه هرچه بیشتر کاربر و به طبع آن کلیک روی تبلیغ می شود.

به طور کلی 3 روش برای کسب درآمد از تبلیغات ویدیویی وجود دارد:

  • درامد به ازای نمایش ویدیو: در این روش، به هر میزان که تبلیغ ویدیویی برای کاربران نمایش داده شود، چه کلیک بکند یا نکند، چه اپلیکیشن مورد نظر را نصب بکنند یا نکنند، مبلغی پرداخت می شود.
  • درآمد به ازای کلیک روی ویدیو: در این روش، به هر میزان که کاربران بر روی تبلیغ کلیک کنند، مبلغی پرداخت می گردد.
  • درآمد به ازای نصب اپلیکیشن: در این روش، زمانی به شما درآمدی تعلق می گیرد که کاربر بر روی تبلیغ کلیک کند و اپلیکیشن مورد نظری که تبلیغ آن نمایش داده شده است را نصب کند.
این مقاله را حتما بخوانید
4 قدم برای راه اندازی فروشگاه آنلاین و موفقیت در فروش اینترنتی
تبلیغات ویدئویی
نکته طلایی در افزایش مشارکت کاربران در تبلیغات ویدیویی

یک روش بسیار جالب که می تواند میزان مشارکت کاربران اپلیکیشن تان را در دیدن تبلیغات ویدیویی بالا ببرد، این است که برای آنها برای هر مشاهده تبلیغ ویدیویی جایزه تعیین کنید! چه کسی می تواند ادعا کند که از جایزه گرفتن متنفر است؟

معمولا این روش در اپلیکیشن های بازی و یا اپلیکیشن هایی که یک سری از خدماتش محدود شده است، کاربرد بیشتری دارد. در این روش برای کاربر این امکان را فراهم می سازیم که با مشاهده تبلیغات ویدیویی، جایزه های مختلفی را دریافت کند که این جایزه ها به طور مثال می تواند افزایش سکه درون بازی، امکان استفاده از یک سری امکانات ویژه اپلیکیشن و… باشد.

تبلیغات بینابینی

در این مدل از تبلیغات، کل صفحه تلفن همراه کاربر را می گیرد. این نوع تبلیغ بیشترین میزان تعامل کاربران را دارد. اما نباید در استفاده از آن زیاده روی شود، چون باعث آزار و اذیت کاربر خواهد شد. همچنین باید در زمان مناسب نمایش داده شود. به طور مثال وسط استفاده کاربر از اپلیکیشن، اصلا زمان مناسبی برای نمایش این نوع تبلیغات نیست!

بهترین زمان نمایش این نوع تبلیغات، می تواند زمانی باشد که کاربر یک مرحله بازی را به پایان رسانیده است و یا یک قسمتی از خدمات اپلیکیشن را پشت سر گذاشته است. باز هم تاکید می کنم در استفاده از این نوع تبلیغات به هیچ عنوان زیاده روی نکنید!

کسب درآمد از طریق سیستم های کسب درآمد کلیکی

در دنیا و ایران شرکت هایی ایجاد شده است که واسطه ای بین تبلیغ دهنده و نمایش دهنده هستند و نمایش دهنده به ازای هر کلیکی که بر روی تبلیغات در اپلیکیشن او شود، مبلغی را به عنوان درآمد از شرکت واسط دریافت می کند.

کسب درآمد از تبلیغات کلیکی با تپسل (Tapsell)

یکی از این شبکه های تبلیغاتی در ایران، شرکت تپسل است. این شبکه بالغ بر 25000 نفر ناشر و نمایش دهنده تبلیغات دارد که شما هم می توانید جزیی از آن ها باشید! با ثبت نام در این شبکه تبلیغات و نمایش تبلیغات آن در آپلیکیشن خود، به ازای هر کلیکی که بر روی تبلیغات از اپلیکیشن شما شود، مبلغی را به عنوان درآمد دریافت خواهید کرد.

کسب درآمد دلاری از طریق ادموب (AdMob)

بله درست خواندید؛ درآمد دلاری! باتوجه به ارزش بالای دلار در کشور ما، قطعا داشتن یک درآمد دلاری آسان و راحت می تواند بسیار لذت بخش باشد.

کسب درآمد از این روش هم مانند روش های گذشته است. درآمد شما وابسته به میزان کلیک روی تبلیغات نمایش داده شده است. برای کسب درآمد از طریق ادموب باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  • ساخت حساب گوگل ادسنس
  • نام نویسی در شبکه تبلیغات ادموب
  • انتشار اپلیکیشن خود در گوگل پلی استور

علاوه بر موارد بالا که پیش نیازهای ایجاد حساب کاربری در ادموب و شروع کسب درآمد دلاری است، اپلیکیشن شما برای تایید و نمایش تبلیغات باید دارای ویژگی‌های ظاهری مناسبی باشد و همچنین باید از محبوبیت نسبی خوبی بین کاربران گوگل پلی برخوردار باشد.

کسب درآمد از طریق خرید درون برنامه ای

در این روش که یک راه کسب درآمد مناسب در اپلیکیشن‌های رایگان است، کاربران اپلیکیشن‌ها برای دستیابی و استفاده از یکسری امکانات بیشتر و ویژه‌تر باید مبلغی را بپردازند تا در کنار استفاده از خدمات رایگان اپلیکیشن، به ویژگی‌های ویژه و خاص آن نیز دستیابی داشته باشند.

اگر بخواهیم به دو نمونه موفق این نوع کسب درآمد در دنیا اشاره کنیم، باید از بازی Angry Birds و Clash Of Clans نام ببریم. این دو بازی معروف در دنیا به صورت رایگان بین کاربران منتشر شده‌اند، اما هر کس بخواهد از امکانات ویژه آن استفاده کند، باید مبلغی را بپردازد.

نمونه‌های موفق این نوع درآمد هم در ایران بسیار زیاد است. یک نمونه بازی آمیرزا است که از این راه درآمد‌های قابل توجه ماهانه‌ای برخوردار است.

کسب درآمد از طریق کراد فاندینگ (Crowd Funding)

به طور ساده و خلاصه اگر بخواهیم کراد فاندینگ را توضیح دهیم، می‌توانیم بگوییم جذب سرمایه! در این روش شرکت‌هایی هستند که به شرکت‌ها و ایده‌های ناب و جدید که نیاز به سرمایه دارند، کمک می‌کنند. شما هم می‌توانید با یافتن یک ایده ناب در بحث اپلیکیشن‌های موبایلی و جذب سرمایه از طریق کراد فاندینگ، درآمد قابل توجهی را از ایده و اپلیکیشن خود کسب نمایید.

البته علاوه بر داشتن ایده، شما باید توانایی این را نیز داشته باشید که بتوانید ایده خود را به بهترین شکل ممکن برای جذب سرمایه توضیح دهید. اگر شما بهترین ایده را هم داشته باشید، ولی نتوانید افراد را قانع و توجیه کنید و ارزش ایده خود را به درستی ارائه کنید، قطعا در بحث کراد فاندینگ و جذب سرمایه و به طبع آن درآمد، موفق نخواهید بود.

کسب درآمد از طریق همکاری در فروش (Affiliate)

همکاری در فروش

در این روش شما در اپلیکیشن خود، برای محصول یا خدمات یک شرکت بازاریابی انجام می‌دهید. به اصطلاح شما با تبلیغ یک محصول خاص، از میزان فروش این محصول از طریق اپلیکیشن شما، پورسانت دریافت می‌کنید.

کسب درآمد از طریق همکاری در فروش یک روش دو سر برد است. یعنی هم شرکت خدمات دهنده و هم بازاریاب سود خود را از هر فروش می‌برند.

کسب درآمد بدون کوچکترین فعالیت

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم این نوع کسب درآمد، این است که شما دیگر نه نگران تامین کالا هستید، نه نگران ارسال کالا، نه نگران پشتیبانی و پاسخگویی مشتریان و…، بلکه شما تنها با معرفی محصولات به کاربرانتان از هر فروش پورسانتی دریافت می‌کنید.

شما هر شغل دیگری که داشته باشید، نیاز است که ساعات زیادی از روز را صرف کار بر روی شغل خود کنید. اما در همکاری در فروش شما حتی در خواب یا در مسافرت هم کسب درآمد می‌کنید.

با وجود دید مثبت کاربران در سال‌های اخیر به خرید‌های اینترنتی و افزایش میزان خرید‌های اینترنتی، بستر بسیار مناسبی فراهم شده است که شما در اپلیکیشن خود به بازاریابی محصولات دیگران بپردازید و از هر فروش پروسانت بگیرید.

کسب درآمد از طریق ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

ایمیل مارکتینگ از دیرباز یکی از روش‌های عالی در جذب مخاطب بوده است. خب شما چطور می‌توانید از این امکان برای کسب درآمد از اپلیکیشن خود استفاده کنید؟

با طراحی امکانی در اپلیکیشن خود و ترغیب کاربران به ثبت ایمیل‌شان از طریق کسب جایزه‌های مختلف، می‌توانید ایمیل کاربران‌تان را جمع آوری کرده و از آن‌ها به بهترین شیوه برای کسب درآمد یا معرفی محصول استفاده کنید یا اینکه در ازای ارسال تبلیغ افراد دیگر به جامعه کاربران خود از طریق ایمیل، مبلغی را به عنوان دستمزد دریافت کنید.

کسب درآمد از طریق فروش حق اشتراک

این روش بیشتر در اپلیکیشن‌هایی که خدمات محور هستند و یا اینکه یک امکانات تکرار شونده را به کاربران‌شان ارایه می‌دهند، کاربرد دارد. در این مدل، کاربران اپلیکیشن باید در ازای استفاده مجدد از امکانات اپلیکیشن در بازه‌های زمانی خاص و محدود، حق اشتراک بپردازند. یکی دیگر از انواع اپلیکیشن که به خوبی می‌تواند از این نوع کسب درآمد کند، اپلیکیشن‌های نمایش فیلم هستند.

جمع بندی

در سال‌های گذشته به دلیل افزایش توجه کاربران و افزایش میزان استفاده از تلفن‌های همراه، استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی رونق زیادی گرفته است؛ به تدریج باید همه افرادی که در این حوزه فعالیت دارند یا کسب و کار‌ها به فکر ورود به این حوزه باشند. روش‌های زیادی برای کسب درآمد از طریق اپلیکیشن‌ها وجود دارد که میتوان به کسب درآمد از طریق نمایش تبلیغات (که خود شامل انواع مختلف است)، از طریق انتشار اپ‌های پولی، از طریق کراد فاندینگ (Crowd Funding)، همکاری در فروش و بازاریابی (Affiliate)، ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) و از طریق فروش حق اشتراک اشاره کرد. امیدوارم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد و توانسته باشیم به شما کمک کنیم تا در این صنعت پولساز با دانش کافی قدم بگذارید.

محصول پیشنهادی

افزونه بازاریابی وردپرس | پلاگین AffiliateWP

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه همکاری در فروش آلتیمت افیلیت پرو | پلاگین Ultimate Affiliate Pro

395,000 تومان

84%

محصول پیشنهادی

قالب سئو و دیجیتال مارکتینگ رایس | Ryse | قالب شرکتی

645,000 تومان

80%
پروان وب | parvanweb

پروان وب | parvanweb

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.06%
10

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

1

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

سلام مخام کسب درآمد ازتلگرام واینستاگرام وبازیایی وفروش انترنتی یادبیگریم

ارسال دیدگاه