zhaket logo

هاست چیست؟

برنامه نویسی

12 دقیقه زمان مطالعه

هاست یا میزبان اصطلاحی است که برای طراحی وب سایت زیاد به کار می‌رود. اگر این روزها قصد راه اندازی وب سایت داشته باشید، حتماً زیاد با این اصطلاح روبرو شده‌اید.

هاست به خدماتی گفته می‌شود، که امکان قراردادن اطلاعات وب سایت را بر روی فضای اینترنت فراهم می‌کند. اگر هاست وب سایت شما  مناسب نباشد، مشکلات متعددی برای بارگذاری وب سایت ایجاد خواهد شد.

در این مقاله قصد داریم در مورد هاست و کاربردهای آن با شما صحبت کنیم. اما قبل از پرداختن به این موضوع لازم است ، یک تعریف مقدماتی در مورد سرور بدانید.

 سرور چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف ساده از سرور ارائه دهیم، می‌توان گفت که سرور یک کامپیوتر همیشه روشن و متصل به اینترنت است که شامل بخش‌های مختلف مانند رم، فضای ذخیره سازی، پردازنده و… است.  این سیستم بخش‌های خود را برای سرویس گیرنده‌های داخل شبکه آماده می‌کند.

البته تعریف سرور در مباحث مربوط به شبکه کمی‌ متفاوت است. بد نیست درباره تفاوت هاست و دامنه نیز اطلاعاتی داشته باشید.

هاست چیست و چه کاربری دارد؟

وب هاستینگ یا میزبانی وب، خدمات آنلاینی است که امکان قرار دادن اطلاعات وب سایت را بر روی فضای اینترنت برای شما فراهم می‌کند.

به این ترتیب هر کسی که دسترسی به اینترنت داشته باشد، می‌تواند اطلاعات بارگذاری شده توسط شما را مشاهده کند. خدمات هاست از یک ارائه دهنده میزبانی وب دریافت می‌شود.

از نظر تئوری شما می‌توانید از طریق یک سرور واقعی مثل یک کامپیوتر شخصی در منزل خود از اطلاعات وب سایتتان میزبانی کنید.  اما در عمل انجام چنین کاری بسیار دشوار است. به همین علت وب سایت‌های ایجاد شده همیشه از یک ارائه دهنده خدمات هاست استفاده می‌کنند.

عملکرد هاست

هاست چگونه کار می‌کند؟

هاست(host)، در زبان انگلیسی به معنی میزبان است و در واقع به بخشی از سرور گفته می‌شود.  یک سرور به چندین بخش مجازی تقسیم می‌شود که هر بخش آن را هاست می‌نامند. هر بخش برای میزبانی از یک وب سایت مشخص در نظر گرفته شده است.

منظور از خدمات هاست، خدماتی است که توسط شرکت‌های مشخص برای میزبانی وب سایت شما بر روی اینترنت ارائه می‌شود. در واقع شما پس از انتخاب یک نام دامنه، طراحی قالب وب سایت و ثبت نام در یک برنامه هاست مشخص، می‌توانید وب سایت خود را بر روی اینترنت بارگذاری کنید.

شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاست این اطمینان را به شما می‌دهند که اطلاعات بارگذاری شده بر روی اینترنت توسط شما، قابل دسترسی هستند. علاوه بر این، هاست وظیفه دارد تا از پایگاه داده‌های شما و تمام فایل‌هایی که روی سرور ذخیره کرده‌اید، محافظت کند و از هرگونه نقص امنیتی جلوگیری نماید.

برای انتخاب هاست باید مشخص کنید که وب سایت شما قرار است چه حجمی ‌از اطلاعات را بر روی فضای اینترنت قرار دهد.  وابسته به میزان پهنای باند، مقدار فضای میزبانی و مقدار رم وب سایت، شما باید یک هاست با ویژگی‌های مشخص از شرکت‌های هاستینگ اجاره کنید.  به این ترتیب بخشی از منابع یک سرور به شما اختصاص می‌یابد و شما می‌توانید اطلاعات و فایل‌های سایت خود را بر روی آن ذخیره کنید.

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چرا نمی‌توانیم از کامپیوتر شخصی به عنوان هاست وب سایت استفاده کنیم. در بخش بعدی به پاسخ این سوال می‌پردازیم.

 چرا سیستم‌های شخصی هاست مناسبی نیستند؟

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که هاست بخشی از سرور است و سرور نیز یک سیستم همیشه متصل به اینترنت است. اگر به هر دلیلی برای این سیستم مشکلی پیش بیاید، سایت شما از دسترس کاربران خارج می‌شود و دیگر کسی نمی‌تواند به مطالب وب سایت شما دسترسی داشته باشد.

تصور کنید که هاست وب سایت شما، کامپیوتر شخصی خانه‌تان باشد. ممکن است برق قطع شود، گاهی ممکن است در اتصال اینترنت دچار مشکل شوید، یا حتی دچار مشکلات درون سیستمی‌ شوید. با بروز همه‌ی این مشکلات، وب سایت شما از دسترس خارج می‌شود.

شرکت‌های هاستینگ یک تیم کاردان ۲۴ ساعته دارند که مرتبا مشکلات احتمالی را رفع می‌کنند. به علاوه نرم‌افزارهایی بر روی سرورهای آن‌ها نصب است تا از کارکرد درست تمام بخش‌ها گزارش ارائه دهد. به این ترتیب در صورت بروز خطا فوراً این خطا شناسایی و رفع می‌شود.

علاوه بر این، تامین امنیت اطلاعات وب سایت از طریق هاست خانگی بسیار مشکل است. برای اینکه بتوانید  در هاست خانگی این امنیت را تامین کنید، باید در مورد نرم‌افزارهای راه اندازی مدیریت و حفظ امنیت سرور آموزش دیده باشید. بنابراین اصلاً کار ساده ای نیست.

امیدواریم با ارائه این دلایل قانع شده باشید که هاستینگ کار هر کسی نیست و باید از شرکت‌های هاستینگ کمک گرفت تا درگیر چنین مسائل پیچیده ای نشوید.

استفاده از هاست

 انواع هاست

حتما متوجه شده اید که اهمیت هاست‌ها از آنچه فکر می‌کنید بیشتر است. برای این که وب سایت شما مرتبا در دسترس کاربران باشد، باید یک هاست ایمن و پایدار و مطمئن از آن پشتیبانی کند. اگر قرار باشد وب سایت شما بطور مداوم از دسترس خارج شود، به هیچ یک از اهداف کسب و کار خود نمی‌رسید.  به علاوه وب سایت‌هایی که مشکل هاست دارند، از دیدگاه الگوریتم گوگل نیز ارزشمند شناخته نمی‌شود و در نتایج جستجوی گوگل از اولویت‌های پایینی برخوردار هستند. بنابراین انتخاب شرکت هاستینگ یکی از بخش‌های مهم راه اندازی وب سایت است.

شرکت‌های هاستینگ خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند و بر اساس این خدمات، هزینه‌های متفاوتی را  دریافت می‌کنند. وابسته به نیاز کسب و کار خود باید خدمات هاست مورد نیاز برای وب سایت خود را انتخاب کنید. در ادامه انواع هاست را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

هاست اشتراکی

هاست اشتراکی به  خدمات هاستینگی گفته می‌شود که بر روی یک سرور، میزبانی چندین وب سایت را بر عهده می‌گیرند‌. از آنجایی که یک سرور توسط چندین وب سایت اجاره می‌شود، هزینه‌ی هاست‌های اشتراکی مقرون به صرفه تر است.  اگر قصد راه اندازی وبلاگ را دارید، یا می‌خواهید یک وب سایت ساده برای کسب و کار خود راه اندازی کنید، هاست‌های اشتراکی گزینه‌های مناسبی هستند.

در گذشته استفاده ازهاست‌های اشتراکی مشکلاتی را به همراه داشت. برای مثال، افزایش ترافیک یک وب سایت بر روی سرعت لود شدن وب سایت‌های همسایه تاثیر منفی می‌گذاشت. اما امروز با استفاده از ابزار جدید، هاست‌های اشتراکی عملکرد خوبی دارند.

هاست‌های  VPS

VPS مخفف کلمه‌ی Virtual Private Server است. وب سایت‌هایی که بر روی VPS اجرا می‌شود، یک  سرور فیزیکی را با وب سایت‌های دیگر به صورت اشتراکی استفاده می‌کنند. تفاوت این نوع هاست با هاست‌های اشتراکی در این است که هر وب سایت به عنوان مستاجر هاست VPS، دارای پارتیشن خاص یا منابع اختصاصی تضمین شده مربوط به خود است.  بنابراین اغلب حافظه ذخیره سازی و قدرت پردازش بیشتری در دسترس وب سایت‌ها است. با توجه به خدمات بهتر قیمت این نوع هاست‌، مقرون به صرفه است.

هاست‌های VPS برای کاربران با تجربه و دارای مهارت مدیریت سرور توصیه می‌شود.

کاربران سرور VPS می‌توانند به پارتیشن‌های خود دسترسی root داشته باشند و نرم‌افزارهای سرور خود را پیکربندی کنند. این ویژگی‌ها سطح بالایی از سفارشی سازی را برای اجرای برنامه‌های  وب ساخته شده برای هر سیستم فراهم می‌کند.

اگر قصد دارید ازهاست‌های VPS استفاده کنید، قبل از ثبت نام حتما از خدماتی که توسط شرکت هاستینگ ارائه می‌شود، اطمینان حاصل کنید. سطح پشتیبانی، جزئیات اشتراک و قیمت‌ها به طور قابل توجهی در میان شرکت‌های مختلف متفاوت است.

هاست VPS

هاست اختصاصی

هاست اختصاصی به این معنی است که شما یک سرور اختصاصی را در اختیار دارید. از نظر دسترسی، هاست‌های اختصاصی، مشابه هاست VPS هستند با این تفاوت که شما سرور خود را با وب سایت یا اپلیکیشن دیگری شریک نمی‌شوید.

به این ترتیب شما یک سرور فیزیکی را که در مرکز ارائه دهنده خدمات وجود دارد، به طور کامل اجاره می‌کنید و به خدمات پشتیبانی و تخصصی و حرفه‌ای  دسترسی خواهید داشت.

هاست اختصاصی تنها برای وب سایت‌های درجه یک سازمانی که نیاز به سطح امنیت بسیار بالایی دارند، توصیه می‌شود. از آنجایی که هزینه اجاره‌ی این هاست بالا است؛ برای کسب و کارهای کوچک و متوسط نیازی به استفاده از آن نیست.

هاست ابری

این روزها هاست‌های ابری یک اصطلاح مبهم هستند. بنابراین اگر  قصد استفاده از این خدمات را دارید، اکیداً توصیه می‌کنیم که حتما به جزئیات خدماتی که قرار است به شما ارائه شود، دقت کنید.

در ابتدا اصطلاح هاست‌ ابری به هاست‌های  VPS مقیاس پذیر برای چند سرور گفته می‌شد. اگر برنامه وب شما افزایش ناگهانی ترافیک داشته باشد، سیستم می‌تواند منابع بیشتری را فراهم کند؛ تا فرآیند لود شدن اطلاعات به خوبی انجام شود. بنابراین میزبانی ابری به علت ارائه دادن خدمات گسترده قیمت‌گذاری متغیر و مشخصات متفاوت تری خواهد داشت.

با گسترش اصطلاحات مربوط به رایانش ابری، بعضی از شرکت‌های هاست خدمات معمولی هاست VPS خود را با عنوان هاست ابری ارائه کردند. در واقع این موضوع بهانه‌ای برای سوء استفاده و کلاهبرداری شده است.

شرکت‌هایی مانند شرکت خدمات وب مایکروسافت، آژانس خدمات رایانش ابری ارائه می‌دهند. این شرکت‌ها ابزارهای پیشرفته مورد نیاز برای میزبانی ابری را در دسترس دارند.

این مقاله را حتما بخوانید
تغییر رمز عبور از طریق دایرکت ادمین در زمان عدم ورود به پیشخوان وردپرس

استفاده از سامانه‌ هاست ابری باعث می‌شود که وب سایت شما همیشه در دسترس باشد و به اصطلاح up_time آن بسیار بالا خواهد بود. اما در هاست‌های ابری، بکاپ گرفتن و حفظ امنیت وب سایت به علت پراکندگی داده‌ها کمی‌دشوارتر است.

هاست وردپرس

با توجه به استقبال زیاد کاربران از وب سایت‌های وردپرسی، هاست وردپرس یکی از انواع هاست‌های پرکاربرد در طراحی وب سایت است؛ این هاست بطور ویژه برای ارائه دادن خدمات میزبانی وب سایت‌های وردپرس طراحی شده است.

هاست‌های وردپرس برای ساده سازی، ایمن سازی و سرعت بخشیدن به نصب وردپرس طراحی شده‌اند و هدف آن‌ها ساده تر کردن فرایند نصب وردپرس نسبت به نصب وردپرس بر روی یک سرور لینوکس معمولی است.

در حالت کلی یک وب سایت وردپرسی در سرورهای لینوکسی و ویندوزی قابلیت میزبانی دارد. اما از آنجایی که وب سایت‌های وردپرسی استفاده زیادی از منابع سرور می‌کنند؛ پس باید از سرورهایی برای میزبانی آنها استفاده شود که منابع و سخت افزارهای قدرتمندی داشته باشند. به همین علت توصیه می‌شود که برای  هاست یک وب سایت وردپرسی به طور ویژه از هاست وردپرس استفاده کنید. قیمت این هاست نسبت به هاست‌های اشتراکی بیشتر است.

نحوه انتقال سایت به هاست وردپرسی را در این مطلب بخوانید.

از آنجایی که وب سایت‌های وردپرسی  از محبوبیت زیادی در میان کاربران برخوردار هستند، می‌خواهیم در مورد هاست‌های وردپرس بیشتر صحبت کنیم.

اتصال هاست

 مزایای استفاده از هاست وردپرس

برای وب سایت‌های وردپرسی، انتخاب و خرید هاست‌های وردپرس می‌تواند بر روی سئو وب سایت و یا حتی افزایش فروش تاثیر گذار باشد. چرا که این هاست‌ها ابزار و بسته‌هایی را برای کمک به کسب و کار شما ارائه می‌دهند.

ویژگی‌های هاست وردپرس عبارتند از:

۱. سرعت بسیار بالا

سرعت بالای آپلود وب سایت، یکی از فاکتورهایی است که بر روی سئو وب سایت و تجربه کاربری آن تاثیر زیادی دارد. اگر وب سایتی به خوبی و به سرعت آپلود نشود، از دیدگاه الگوریتم گوگل ارزشمند نیست. بنابراین در اولویت‌های پایین تری در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. از طرف دیگر کاربران نیز طولانی بودن زمان آپلود وب سایت را آزار دهنده می‌دانند. هاست وردپرس یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش سرعت وب سایت است.

حتی استفاده از هاست اشتراکی وردپرس عملکرد شما را نسبت به برنامه‌های میزبانی اشتراکی استاندارد، بهبود می‌دهد.

۲. امنیت بالا

هاست‌های وردپرس به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند در برابر حملات خاصی که برای سیستم وردپرسی اتفاق می‌افتد، وب سایت شما را محافظت کنند. هنگامی‌که از یک هاست معمولی استفاده می‌کنید، پروتکل‌های امنیتی صرفاً برای محافظت از وب سایت شما در برابر حملات گسترده هستند؛ اما هاست‌های وردپرس به طور ویژه حملاتی که به وب سایت‌های وردپرسی می‌شود را نیز در نظر می‌گیرند.

۳. آپدیت بودن نرم‌افزار

معمولاً به روزرسانی‌های امنیتی با هدف از بین بردن باگ‌های امنیتی انجام می‌شود. وقتی به‌روزرسانی جدیدی از یک وب سایت وردپرسی در دسترس قرار می‌گیرد، امنیت وب سایت شما با انجام این به‌روزرسانی افزایش می‌یابد.

وب سایت‌های وردپرسی  باید به طور منظم به‌روز رسانی شوند. این کار کوچک در بسیاری از موارد نادیده گرفته می‌شود. بسیاری از صاحبان سایت‌ها فراموش می‌کنند که به سایت خود سر زده و آن را به روز رسانی کنند.

به علاوه  اگر به روز رسانی وب سایت به درستی انجام نشود، دسترسی شما به نسخه‌های جدیدی که هسته وردپرس منتشر می‌کند، محدود می‌شود. در نتیجه سیستم شما با هسته‌های جدید سازگار نیست.

استفاده از هاست وردپرس به روز رسانی اتوماتیک وب‌سایت را برای شما به همراه خواهد داشت. بنابراین شما به صورت خودکار از مزایای جدید ارائه شده توسط هسته وردپرس بهره‌مند می‌شوید.

۴. عملکرد بهتر وب سایت

هاست‌های وردپرس بر اساس فناوری‌هایی نظیر لایت اسپید طراحی شده‌اند ،که مطابق با تجربه کاربری وردپرس است. به این معنی که سایت شما سریعتر بارگذاری می‌شود و با مشکلات کمتری مواجه خواهد بود. در نتیجه عملکرد کلی وب سایت بهبود می‌یابد.

۵.هاست وردپرس امکان افزودن گواهینامه SSL را برای شما فراهم می‌کند.

گواهینامه  SSL همان قفل سبز کوچکی است که در کنار URL وب سایت شما نمایش داده می‌شود. بدین ترتیب اتصال کاربر به وب سایت شما امن خواهد بود. گواهی‌های SSL معمولاً برای وب سایت‌هایی که در آنها پرداخت‌های الکترونیکی صورت می‌گیرد، یا وب سایت‌هایی که اطلاعات زیادی از کاربران خود جمع‌آوری می‌کنند، اخذ می‌شود. استفاده از هاست‌های وردپرس اضافه کردن گزینه SSL را به سایت شما بسیار آسان می‌کند.

هاستینگ وب

هاست های ایرانی

منظور از هاست ایرانی این است که سرور هاست در دیتاسنتر ایران میزبانی می‌شود. سایت‌ های قرار گرفته روی هاستِ ایران در تمامی‌نقاط دنیا از طریق اینترنت در دسترس هستند. اما مشکلاتی از قبیل تحریم‌ها به آنها آسیب وارد نمی‌کند.

دستور انتقال سایت‌های اینترنتی ایرانی به داخل کشور از سال ۱۳۸۷ صادر شد. بر اساس این دستور  دیتا سنترها و شرکت‌های هاستینگ ایرانی اقدام به ارائه سرویسهای هاست از سرورهای داخلی کردند.

کیفیت عملکرد هاست‌های ایران در طول زمان بهبود یافته و امروز بسیاری از وب سایت‌های بزرگ و پیشرفته از هاست‌های ایرانی استفاده می‌کنند. با این هاست‌ها می‌توان در ایران آپ تایم‌های ۹۹.۹ و حتی ۱۰۰ درصد را نیز تجربه کرد.

هرچه فاصله هاست با کاربر کمتر باشد، سرعتهای لود بیشتری را می‌توان تجربه کرد. به همین علت هاست‌های سرورهای ایرانی برای کاربران داخلی سرعت بیشتری را فراهم می‌کند. دومین ویژگی هاست‌های ایرانی، سازگاری بیشتر آنها با درگاه‌های پرداخت اینترنتی ایران است.

از طرفی هاست‌های ایرانی امکان دسترسی به وب سایت در ایران را کاملا فراهم می‌کند و اگر اختلالی در اینترنت ایران با خارج از کشور اتفاق بیفتد، وب سایت همچنان در داخل کشور برای کاربران در دسترس خواهد بود. این در حالی است که وب سایت‌ هایی که از هاست‌های خارجی استفاده می‌کنند، در چنین شرایطی از دسترس خارج می‌شوند. بهترین هاست های رایگان داخلی و خارجی را بشناسید.

هاست‌های ایران انواعی دارند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:

 انواع هاست‌های ایران

هاست‌های ایرانی بر اساس دسته بندی خدمات خود، به سه دسته اصلی تقسیم بندی می‌شوند:

هاست اشتراکی ایران

هاست‌های اشتراکی ایران از نظر  روش کار، مانند هاست‌های اشتراکی بین المللی هستند. یعنی یک سرور مشخص قدرتمند، جهت میزبانی چندین وب سایت آماده می‌شود و منابع آن بین چند وب سایت مختلف تقسیم می‌شود. سیستم‌های اشتراکی در ایران از کنترل پنل‌های سی پنل یا دایرکت ادمین بهره می‌برند و این کنترل آنها امکان مدیریت هاست را برای مشتریان آسان می‌کند و کلیه منابع هاست را به سادگی در دسترس مشتری قرار می‌دهد. هاست‌های اشتراکی در دو نوع ویندوز و لینوکس ارائه می‌شوند.

هاست‌های اشتراکی ویندوز ایران

هاست اشتراکی ویندوز در ایران مخصوص سرورهایی است که سیستم عامل آن ویندوز باشد. ویندوز از زبان‌هایی مثل asp و asp.net و همچنین بانک اطلاعاتی ASSQL پشتیبانی می‌کند.

هاست‌های ویندوز باید از شرکت مایکروسافت لایسنس تهیه کنند. به همین علت هزینه بالاتری نسبت به هاست‌های لینوکس دارند.

برای هاست‌های ویندوز از سرورهایی مانند پنل‌های پلسک، هلم، وب سایت پنل و هاستینگ کنترولر استفاده می‌شود.

هاست ابری

هاست اشتراکی لینوکس ایران

هاست اشتراکی لینوکس هاستی است که سرور آن از سیستم عامل لینوکس استفاده می‌کند.

سیستم عامل لینوکس به علت open source بودن و رایگان بودن بسیار مورد استقبال کاربران است.  میزبانی وب لینوکس برای استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مثل html، php و پایگاه داده MYSQL مناسب است.

هاست لینوکس از کنترل پنل‌های سی پنل، دایرکت ادمین، پلسک و کلوکسو استفاده می‌کند.

هاست VPS ایران

‏ همان طور که در بخش معرفی انواع هاست گفتیم، هاست VPS دارای ویژگی‌های برتری نسبت به هاست‌های اشتراکی است. منابع این هاست اختصاصی بوده و به مانند میزبان اشتراکی بین چندین کاربر تقسیم‌بندی نمی‌شود. از لحاظ ظاهری و مدیریت سرور مجازی تفاوت چندانی با سرورهای اختصاصی ندارد.

هاست اختصاصی ایران

در ایران نیز سرورهای اختصاصی در اختیار کاربران قرار داده می‌شود. هاست‌های اختصاصی همه منابع سخت افزاری و نرم افزاری را متعلق به یک کاربر می‌کند. استفاده از هاست‌های اختصاصی برای سیستم‌های سازمانی بزرگ مناسب است.

جالب است بدانید که شرکت‌هایی وجود دارند که خدمات هاست را به صورت رایگان در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهند. قطعا خدمات ارائه شده توسط این شرکت‌ها با خدمات هزینه بر قابل مقایسه نیستند. اما برای کسانی که به تازگی کار طراحی وب سایت را شروع کرده اند، مناسب هستند.

شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات نیازهای کاربران خود را از قبل شناسایی کرده و به مرور زمان خدمات جدیدی را از طریق تبلیغات به آنها ارائه کرده و به این ترتیب کسب درآمد می‌کنند.

سخن پایانی

انتخاب نوع هاست کاملا وابسته به میزان پیشرفته بودن وب سایت شما است. پس قبل از خرید هاست به اهداف کسب و کار خود توجه کنید.  در هنگام خرید هاست حتما به دقت در مورد خدماتی که قرار است به شما ارائه شود، تحقیق کنید. از شرکت‌های معروف و خوش نام در زمینه هاستینگ کمک بگیرید و اگر شرکتی قیمتی متفاوت با قیمت‌های مرسوم داد، به کیفیت خدمات آن شک کنید.

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب HTML چندمنظوره Vristo | قالب پنل مدیریت vristo

395,000 تومان

0%
اشکان کیانی

اشکان کیانی


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه