zhaket logo

راهنمای فراخوان عمل یا کال تو اکشن در شبکه های اجتماعی

دیجیتال مارکتینگ

7 دقیقه زمان مطالعه

فراخوان عمل (به انگلیسی Call To Action یا اختصارا CTA) تاثیر شگفت‌انگیزی در شبکه‌های اجتماعی شما خواهد داشت. با استفاده از CTA شما می‌توانید مخاطبین بیشتری برای سایت خود جذب کنید، فروش خود را افزایش دهید و یا حتی نرخ تبدیل سایتتان را بهبود ببخشید.

مثلا تصور کنید نیاز دارید مخاطبین در سایت شما ثبت نام کنند، یک فایل PDF دانلود کنند یا با شما تماس بگیرند. برای تمامی این موارد شما باید از CTA یا کال تو اکشن استفاده کنید. در دنیای واقعی و به خصوص دنیای اینترنت، وادار کردن افراد دیگر به انجام کارهای مدنظر شما اصلا آسان نیست. در چنین شرایطی باید از کال تو اکشن استفاده کنید و از مخاطب درخواست کنید که کار موردنظر شما را انجام دهد. در ادامه این مقاله تمامی نکاتی که باید برای ایجاد Call To Action رعایت کنید را آماده کرده‌ایم تا بتوانید یک CTA مناسب بنویسید. با ما همراه باشید:

کال تو اکشن در اینستاگرام چیست؟

کال تو اکشن درخواستی است که شما از مخاطبان خود دارید و از آن‌ها می‌خواهید یک کار مشخص را برای شما انجام دهند. CTA می‌تواند بخشی از محتوا، تبلیغات یا وبسایت شما باشد و معمولا در شکل‌های مختلفی مثل دکمه، تصویر قابل کلیک یا حتی لینک ارائه خواهد شد. اکثر مواقع CTA  در انتهای پست بلاگ یا صفحه وب قرار می‌گیرد اما می‌توانید آن را هر کجای سایت خودتان که دوست داشتید قرار دهید و یا حتی آن را در پیام‌های شبکه‌های اجتماعی خودتان بگنجانید.

کاری که شما از مخاطب می‌خواهید انجام دهد ممکن است یکی از کارهای زیر باشد، اما لزوما به این موارد محدود نیست:

  • ثبت نام در سایت
  • ثبت نام در خبرنامه
  • پرکردن یک فرم خاص
  • ارسال پیام در دایرکت
  • ثبت کامنت
  • و…

کال تو اکشن باید کاملا واضح باشد تا مخاطب دقیقا متوجه شود که درخواست انجام چه کاری از او دارید. در صورتی که کال تو اکشن به شکلی باشد که کاربر به درستی آن را متوجه نشود و یا مثلا نتواند فرم مورد نظر شما را پیدا کند، کاری که از او خواسته‌اید را انجام نمی‌دهد. کال تو اکشن می‌تواند فقط چند کلمه یا حتی چند جمله باشد. فقط مهم این است که کاربر ترغیب شود کاری که از او می‌‎خواهید را انجام دهد.

نکته مهم دقیقا همین است. برای اینکه کاربر کاری که از او می‌خواهید را انجام دهد، باید به او دلیلی برای این کار بدهید. به همین خاطر برای موفقیت کال تو اکشن‌ها، علاوه بر اینکه باید به کاربر بگویید چه کاری را انجام دهد، باید دلیل این کار را هم به او بگویید.

cta

چطور در شبکه های اجتماعی مختلف فراخوان عمل بگذاریم؟

مهم‌ترین دلیل برای استفاده از کال تو اکشن در شبکه‌های اجتماعی مختلف، افزایش شناخت کاربران از وبسایت شما است که در نهایت باعث افزایش موفقیت کسب و کار شما خواهد شد. در کسب و کار‌های امروزی سوددهی یک کسب و کار به عوامل مختلفی مثل بازدیدکننده‌های بیشتر، کلیک‌های بیشتر، درگیری بهتر مخاطب با سایت شما و موارد متعدد دیگری بستگی دارد. می توانید نکات بیشتر در خصوص تولید محتوا در شبکه های اجتماعی را در این مقاله بخوانید.

کال تو اکشن مفهوم جدیدی نیست و از سال‌ها قبل تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته است اما نوشتن کال تو اکشن برای شبکه‌های اجتماعی نسبتا جدید است و خیلی از افراد نحوه نوشتن یک کال تو اکشن خوب را بلد نیستند. ممکن است خیلی از اوقات دیده باشید که از شما خواسته می‌شود برای دریافت قیمت یک محصول در دایرکت پیام بفرستید، یا خواسته می‌شود زیر یک پست کامنت بگذارید.

این موارد ابتدایی‌ترین نوع کال تو اکشن هستند، اما به راحتی می‌توانند مخاطب را درگیر کنند. البته روش‌های متفاوتی برای نوشتن یک CTA خوب و بهبود نتایج به دست آمده وجود دارد که آن‌ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

هشت قدم برای نوشتن کال تو اکشن در شبکه‌های اجتماعی

1- پیام شما باید نشان دهنده اضطرار باشد

خیلی از مردم دوست ندارند موقعیت‌هایی که برایشان پیش میاید را از دست بدهند. برای استفاده از این ویژگی ذاتی انسان، بهتر است تلاش کنید CTA را به صورت زماندار بنویسید تا کاربر متوجه شود که این پیشنهاد همیشه پابرجا نیست. البته این موضوع به نوع پیامی که تلاش دارید منتقل کنید، بستگی دارد. برای مثال به جای «تماس بگیرید» بهتر است بنویسید «همین الان تماس بگیرید». همچنین برای خرید هم بهتر است این احساس به مخاطب القاء شود که کالای موردنظر محدود است. این نوع CTA باعث می‌شود مخاطب خیلی سریع واکنش نشان دهد.

2- CTA را برای هر پلتفرم شخصی سازی کنید

نباید در تمامی شبکه‌های اجتماعی از یک کال تو اکشن ثابت استفاده کنید. فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و دیگر پلتفرم‌ها، هر کدام قابلیت‌های اختصاصی خودشان را دارند و به همین خاطر بهتر است CTA شما نیز برای هر کدام از آن‌ها به صورت اختصاصی نوشته شود.

3- داشتن ثبات خیلی مهم است

تمامی محتواهای شما، از جمله کال تو اکشن‌ها باید یک تون ثابت داشته باشند. این کار علاوه بر اینکه روی شکل‌گیری تصویر برند شما تاثیرگذار است، باعث می‌شود مخاطب هم راحت‌تر با شما ارتباط برقرار کند و راحت‌تر کاری که از او می‌خواهید را انجام دهد.

4- واضح صحبت کنید و از شوخی زیاد هم بپرهیزید

در مورد نوشتن کال تو اکشن برای شبکه‌های اجتماعی باید بین جدی بودن و شوخی کردن تعادل برقرار کنید. در صورتی که خیلی رسمی صحبت کنید، ممکن است مخاطب جبهه بگیرد و اگر لحنتان خیلی هم دوستانه باشد، باعث خواهد شد که مخاطب به شما اعتماد نکند. پیام شما باید تا جای ممکن واضح باشد.

این مقاله را حتما بخوانید
خبرنامه ی ایمیلی چیست و ساخت خبرنامه ایمیلی چه مزایایی دارد؟

5- توجه مخاطب را جلب کنید

کال تو اکشن شما باید واضح و کوتاه باشد، اما در عین حال بتواند توجه مخاطب را جلب نماید. سعی کنید کار مورد نظر را تا جای ممکن ساده جلوه دهید، تا کاربر احساس کند انجام دادن آن خیلی آسان است.

6- مزایای انجام عمل موردنظر را به کاربر نشان دهید

اگر انجام یک کار مزیتی برای کسی نداشته باشد، معمولا هیچ کس آن کار را انجام نمی‌دهد. به همین خاطر بهتر است مزیت انجام عمل موردنظر را به کاربر نشان دهید تا مشتاق باشد آن کار را برای شما انجام دهد. به صورت واضح به مخاطب بگویید که پس از انجام این کار چه چیزی نصیب او خواهد شد.

7- لندینگ پیج باید با CTA شما هماهنگ باشد

معمولا لندینگ پیج مقصد بعدی کاربری است که روی کال تو اکشن شما کلیک کرده. به همین خاطر طبیعی است که محتوای داخل لندینگ پیج باید با چیزی که داخل CTA گفته‌اید، هماهنگ باشد. مخاطب دوست دارد توضیحات و اطلاعات بیشتری در مورد موضوعی که در CTA به آن پرداخته‌اید، ببیند. در صورتی که CTA شما با صفحه لندینگ پیج همگام نباشد، تجربه بدی را برای مخاطب خودتان رقم خواهید زد و او به سرعت سایت شما را ترک خواهد کرد.

8- چندین بار CTAهای مختلف را تست کنید

برای دریافت پاسخ مناسب از مخاطب، شما باید CTAهای مختلف را تست کنید. هیچوقت از تغییر دادن CTAهای خودتان نترسید و همیشه از عبارات مختلف استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. در صورتی که یک کال تو اکشن مناسب داشته باشید، مخاطب بهتر با محتوای شما درگیر خواهد شد که در نهایت به سود بیشتر منجر می‌شود.

کلیک روی ویدئو

نکاتی که باید برای نوشتن کال تو اکشن رعایت کنید

برای به دست آوردن بهترین نتایج در زمان نوشتن CTA شبکه‌های اجتماعی، باید برخی نکات را رعایت کنید. شما باید روی کال تو اکشن موردنظر فکر کنید تا بتوانید به بهترین شکل پیام خودتان را منتقل کنید و مخاطب را وادار نمایید عمل مورد نظر شما را انجام دهد. سه نکته زیر ممکن است در این زمینه به شما کمک کند:

1) لحن پیام

لحن نوشتار شما در زمان نوشتن CTA خیلی مهم است. به تون گفتاری خودتان دقت کنید و تلاش کنید پیام خود را تا جای ممکن خلاصه بیان کنید. با اینکه برخی شبکه‌های اجتماعی هیچگونه محدودیت کاراکتری ندارند، اما بهتر است تا جای ممکن واضح و خلاصه صحبت کنید تا باعث سردرگمی کاربر نشوید. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، باید دقیقا به مخاطب بگویید که انتظار انجام چه کاری از او دارید وگرنه پاسخ مناسب را دریافت نمی‌کنید.

همچنین برای نوشتن CTA بهتر است همیشه از ضمیر دوم شخص «تو» یا «شما» به جای «ما» یا «من» استفاده کنید. استفاده از ضمیر اول شخص باعث می‌شود که موضوع کاملا شخصی دیده شود اما ضمیر دوم شخص مخاطب را هم دخیل می‌کند و اینطور تصور می‌شود که مستقیما در حال صحبت با او هستید. زمانی که با این لحن صحبت می‌کنید، احتمال پاسخ دادن کاربر بیشتر است.

یک کال تو اکشن خوب به جای گول زدن مخاطب و وادار کردن او به کاری که دوست ندارد، باید او را مشتاق کند کاری که شما می‌خواهید را انجام دهد. با این روش کاربر علاقه بیشتری به برقراری ارتباط با محتوای شما نشان می‌دهد و به راحتی می‌توانید با او رابطه برقرار کنید.

2) طراحی

طراحی کال تو اکشن شبکه‌های اجتماعی نیز یک موضوع خیلی مهم دیگر است. در صورتی که طراحی CTA شما به شکلی باشد که مخاطب نتواند آن را به راحتی پیدا کند، شما به هدف اصلی خودتان نمی‌رسید. پیدا کردن لوگو، دکمه یا هر نوع کال تو اکشنی که آماده کرده‌اید، باید برای مخاطب ساده باشد. همچنین کال تو اکشن باید همگام با برند شما طراحی شود.

طراحی کال تو اکشن شبکه‌های اجتماعی باید به شکلی باشد که بتواند کاربر را به سادگی مجذوب خودش کند. خیلی از مردم این موضوع را نادیده می‌گیرند، اما منحصر به فرد بودن طراحی خیلی مهم است. در واقع شما باید هرکاری که لازم است را انجام دهید تا میزان Engagement مخاطب را افزایش دهید و CTA خوب هم یکی از این موارد است.

سخن نهایی

کال تو اکشن روش بسیار خوبی است که با استفاده از آن می‌توانید همیشه به مخاطبین خودتان دسترسی داشته باشید و آن‌ها را وادار به تعامل کنید. با طراحی درست، رعایت لحن نوشتار و قرار دادن CTA در مکان مناسب، شما می‌توانید مخاطب را وادار کنید دقیقا کاری که شما می‌خواهید را انجام دهد.

ایجاد یک CTA خوب اصلا کار سختی نیست و در صورتی که استراتژی درستی برای آن داشته باشید، یکی از ساده‌ترین کارها است. فقط تلاش کنید تا جای ممکن ساده عمل کنید، منظور خودتان را صریحا اعلام کنید و از طراحی مناسب برای هر پلتفرم استفاده کنید. در صورتی که کال تو اکشن به درستی طراحی و نوشته شود، می‌توانید مخاطبین بیشتر، تعامل بیشتر و سود بیشتری برای کسب و کار خودتان ایجاد کنید.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه گردونه شانس اپتین | پلاگین WP Optin Wheel Pro

445,000 تومان

91.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه اتوماتیک سازی ووکامرس اتومیت | پلاگین AutomateWoo

445,000 تومان

73.33%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه افزایش سرعت سایت راکت | پلاگین WP ROCKET

395,000 تومان

74.89%

محصول پیشنهادی

افزونه بازاریابی وردپرس | پلاگین AffiliateWP

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.09%

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

قالب سئو و دیجیتال مارکتینگ رایس | Ryse | قالب شرکتی

645,000 تومان

80%
پروان وب | parvanweb

پروان وب | parvanweb

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه