Retry
نوشتن متن

اگر شما یک طراح هستید و یا با طراحی های گرافیکی سروکار دارید، به متن هایی برخورده اید که با نام لورم ایپسوم شناخته می ‌شوند. لورم ایپسوم یا طرح‌نما (به انگلیسی: Lorem ipsum) متنی ساختگی و بدون معنی است که برای امتحان فونت و یا پر کردن فضا در یک طراحی گرافیکی و یا صنعت چاپ استفاده می شود. طراحان وب و گرافیک از این متن برای پرکردن صفحه و ارائه شکل کلی طرح استفاده می ‌کنند.

در این متن بیشتر با لورم ایپسوم و نحوه ایجاد آن آشنا می شوید.

نمونه انگلیسی لورم ایپسوم

لورم ایپسوم چیست؟

طرح ‌نما یا لورم ایپسوم (به انگلیسی Lorem ipsum) به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود. بنابراین lorem ipsum معنی خاصی ندارد و صرفا یک متن آزمایشی است.

معمولا طراحان سایت از این متن به عنوان عنصری از ترکیب بندی برای پر کردن صفحه و ارایه اولیه شکل ظاهری و کلی قالب سایت استفاده می کنند. از آنجایی که بسیاری از طراحان و برنامه نویسان برای تکمیل پروژه های خود و نشان دادن طرح تکمیل شده، نیاز به متن های تستی و آزمایشی دارند، و از آنجایی که تایپ متن های آزمایشی می تواند زمان بسیار زیادی از طراح بگیرد و زمان را هدر بدهد، از این رو متن های لورم ایپسوم ( Lorem ipsum )  خلق شد و یک متن جهانی و سراسری است که فقط و فقط به منظور کمک به طراحان و برنامه نویسان ایجاد شده تا با بهره گیری از این متن ها، پروژه ها با سرعت بیشتری گسترش یابد یا بدون دغدغه تولید متن انجام شود. هدف اصلی متن های لورم ایپسوم ایجاد متنی است که از طرح کلی منحرف نشود. عامل مهم هنگام استفاده از متن لورم ایپسوم این است که متن واقع بینانه به نظر برسد. لورم ایپسوم یک متن ساختگی است که هیچ معنایی ندارد، اما بسیار شبیه به متن واقعی است.

متن لاتین لورم ایپسوم

لورم ایپسوم از کجا آمده است؟

تا اینجا دیدیم لورم ایپسوم چیست، اما اجازه بدهید با هم ببینیم تاریخچه آن از کجا آمده است. اگر چه متن انگلیسی لورم ایپسوم کاملاً بی‌معنی و ساختگی به نظر می‌رسد، اما در واقع می ‌توان گفت که آن بخشی از یک متن لاتین واقعی است.

این متن از کتاب سیسروس مربوط به سال 45 قبل از میلاد به نام “De finibus bonurum et malorum” گرفته شده است. “De finibus bonurum et malorum” کتابی با موضوع اخلاقیات است. البته متنی که امروزه به عنوان Lorem ipsum به کار می‌ رود، به زبان لاتین نیست و تغییرات بسیار زیادی در حروف، کلمات و عبارات متن اصلی ایجاد شده است؛ به گونه‌ای که متن حال حاضر تفاوت بسیار زیادی با متن کتاب سیسروس دارد. این متن به صورت تصادفی توسط دکتر ریچارد مک‌کلینتاک و در جریان تحقیقات او در زمینه‌ی ریشه لاتین کلمه‌ی consectetur کشف شد. احتمال می‌رود که حدود 1500 سال پیش، متن لورم ایپسوم توسط یک متخصص چاپ تغییر داده شد، اما اطلاعاتی دقیقی در مورد این موضوع وجود ندارد.

اگر شما به این نوع متن نیاز داشتید می توانید به سایت های لورم ساز مراجعه کنید و از انجا این متن را کپی کرده و در پروژه مورد نظر پیست کنید.

 چرا از لورم ایپسوم استفاده می شود؟

علت این که طراحان باید برای طراحی سایت خود از متون بی ‌معنی و ساختگی به جای یک پاراگراف متنی مانند بخشی از یک کتاب یا وب سایت استفاده می کنند، این است که استفاده از متون بی‌ معنی و ساختگی باعث می‌شود تا مخاطب به خواندن آن متن تمرکز نکند؛ به گونه ‌ای که تنها چیزی که توجه‌ او را جلب می‌کند، طراحی و صفحه ‌بندی سایت باشد. با دور کردن تمرکز مخاطب از متن و محتوای اصلی، طراح بازخورد دقیق‌ تر و بهتری را از طراحی سایت خود می‌گیرد و می‌تواند از این نظرات در اصلاح و بهبود طراحی استفاده نماید.

سوال اینجاست که چرا طراح وب سایت باید به جای نوشتن چند پاراگراف به زبان فارسی، انگلیسی یا هر زبان دیگر به منظور پر کردن قسمتی از یک صفحه وب، که زمان زیادی نیز نخواهد برد، استفاده از یک متن تماما پوچ و بی‌معنی را ترجیح بدهد؟ می‌توان برای کردن گوشه‌ای از یک وب سایت، بخشی از کتاب یک نویسنده معروف را کپی – پیست کرد!

دلیل اصلی استفاده از این نوع متن بیهوده، جلوگیری از تمرکز کاربران روی متن به جای عناصر گرافیکی و ظاهری است. وقتی یک طراح، یک وب سایت طراحی کرده و در اولین قدم، منتظر دریافت فیدبک از آن است، دوست ندارد کاربران روی متون متمرکز شوند، چرا که هدف اصلی، پی بردن به میزان جذابیت ظاهر وب سایت (و نه محتوای آن) است.

اگر همین الان لورم ایپسوم را در اینترنت جستجو کنید، نتیجه جستجو برای شما تعجب آور خواهد بود. شما می توانید هزاران سایت با متن لورم ایپسوم ببینید. دلایلی برای این امر وجود دارد که در ادامه آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

1 – برخی از ویرایشگرهای html یا وب موجود در بازار به کاربران امکان ایجاد یک صفحه وب را می دهند و به طور خودکار متن لورم ایپسوم را به عنوان نگهدارنده در وبسایت قرار می دهند.

2- مشابه دلیل 1، یک برنامه پردازش کلمه یا برنامه dtp در بازار وجود دارد که به کاربران اجازه می دهد وب سایت ایجاد کنند که شامل متن لورم ایپسوم است.

3 – میزبان های اینترنتی، وب سایت های پیش فرضی را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند که حاوی متن لورم ایپسوم هستند.

لورم ایپسوم ساز

نحوه ایجاد لورم ایپسوم

نرم افزارهایی وجود دارند که می توانند نمونه های مختلف لورم ایپسوم معمول را برای تغییر محتوای ساختگی شما ایجاد کنند. آنها می توانند به سادگی این نمونه ها را با هم مخلوط کرده یا بخش های طنزآمیز متن به لاتین را نیز به متن اضافه کنند.

برای ایجاد این متن می توانید از سایت لورم ساز استفاده کنید. در این سایت امکان ساخت لورم به زبان های فارسی و انگلیسی هست. همچنین قابلیت ساخت لورم ایپسوم ها با اندازه های مختلف هم در اختیار شما قرار داده می شود.

از دیگر سایت هایی که می توانید از آن ها برای ساخت لورم ایپسوم استفاده کنید:

  • lipsum.com
  • https://loremipsum.io
  •  hipster ipsum
  • ، zombie ipsum ،
  • pokeipsum
  • و بسیاری دیگر!

برخی از نسخه های Microsoft Word نیز با استفاده از تابع =lorem() این متن را تولید می کنند. با تایپ این متن در سند Word خود این پاراگراف را دریافت خواهید کرد:

orem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Maecenas porttitor congue massa. Fusce posuere, magna sed pulvinar ultricies, purus lectus malesuada libero, sit amet commodo magna eros quis urna. Nunc viverra imperdiet enim. Fusce est. Vivamus a tellus. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Proin pharetra nonummy pede. Mauris et orci. Aenean nec lorem. In porttitor. Donec laoreet nonummy augue. Suspendisse dui purus, scelerisque at, vulputate vitae, pretium mattis, nunc. Mauris eget neque at sem venenatis eleifend. Ut nonummy.

نحوه افزودن لورم ایپسوم در فتوشاپ

نسخه های جدیدتر فتوشاپ شامل یک ابزار Lorem ipsum هستند. برای افزودن این متن، به سادگی:

  • ابزار متن را انتخاب کرده و کادر متن را بکشید تا متناسب با محل قرارگیری محتوای شما باشد.
  • فونت ، اندازه و رنگ انتخاب کنید.
  • روی Type در نوار بالایی کلیک کنید و Paste Lorem Ipsum را انتخاب کنید.
  • این روند را تکرار کنید تا زمانی که تعداد پاراگراف ها به تعدادی که مد نظر شماست برسد.

نحوه افزودن لورم ایپسوم در InDesign

Adobe InDesign هم دارای یک ابزار برای ایجاد متن لورم ایپسوم است. برای انجام این:

  • با انتخاب نوع متن در نوار کناری خود یا کلیک روی T در صفحه کلید خود، یک جعبه متن بکشید.
  • در داخل کادر راست کلیک کرده و گزینه Fill with Placeholder Text را انتخاب کنید.
  • این کار را آنقدر تکرار کنید تا تعداد پاراگراف ها به تعدادی که مد نظر شماست برسد.
  • سبک های فونت خود را اعمال کنید

نحوه افزودن لورم ایپسوم در Illustrator

می توانید به طور خودکار هر جعبه متنی را با متن لورم ایپسوم در Adobe Illustrator پر کنید. در اینجا نحوه کار را میتوانیم ببینیم:

  • Illustrator CC را در نوار بالا انتخاب کرده و روی Preferences – Type کلیک کنید.
  • علامت Fill New Type Objects With Placeholder Text را زده و روی OK کلیک کنید.
  • روی Type Tool در نوار سمت چپ کلیک کرده و روی صفحه کلیک کنید.
  • برای افزودن موارد بیشتر، Type را انتخاب کرده و روی Fill With Placeholder Text کلیک کنید.
  • سبک های فونت خود را انتخاب کرده و متن را متناسب با طرح خود قرار دهید.

Gangsta Lorem Ipsum (گانگستا لورم ایپسوم)

اگر از طرفداران سبک هیپ هاپ هستید ، از جملات سرگرم کننده استفاده کنید (گرچه برخی از آنها درای تاریخ اعتبار هستند!)

 Nietzsche Ipsum  (نیچه ایپسوم)

فردریش نیچه یکی از بزرگترین فیلسوفان عصر خود است. آثار وی در طول سالها بر بسیاری از افراد تأثیر گذاشته است و برای استفاده به عنوان متغیرهایی متن مناسب است.

http://nietzsche-ipsum.com/

برای نوشتن لورم ایپسوم در پروژه های خود، متن زیر را کپی کنید :

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

نتیجه گیری

در نهایت، این به تصمیم شما بستگی که آیا باید از آن استفاده کنید یا خیر. اما قبل از تصمیم خود، مطمئن شوید که از راه حل مناسب نرم افزار مدیریت محتوا استفاده کرده اید. در هر صورت استفاده از طرح نما میتواند در طراحی سایت ما تاثیرگذار باشد. Lorem ipsum یا طرح نما اثربخشی خود را در طول سال های مختلف نشان داده است، اما متن ساختگی ومحدودیت های لورم ایپسوم هنوز هم جای پیشرفت دارد.

بسیار خوشحالیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید، اگر ابهامی درباره لورم ایپسوم یک متن وجود داشت، میتوانید آن را با ما به اشتراک بگذارید و سوال خود را در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

دیدگاه‌ها

Comments
  • baran rahmat

    سلام صبحتون به خیر چگونه میشه متن لورم ایپسومو پاک کرد؟

    • سینا عباسی

      روزتون بخیر
      متن لورم ایپسوم رو از کدوم قسمت میخواید پاک کنید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *