تفاوت لینک فالو و نوفالو و راهکارهایی برای تشخیص آن ها

سئو

6 دقیقه زمان مطالعه

ما در این مقاله تفاوت لینک فالو و نوفالو و میزان تاثیر گذاری آن ها بر سئو سایت را بررسی خواهیم کرد. همچنین راهکار هایی برای تشخیص فالو و یا نو فالو بودن لینک ها را ارائه خواهیم داد.

لینک نوفالو لینکی است که حاوی کد”rel = “nofollow در HTML  خود است. این لینک در واقع به موتورهای جستجو می گوید که آن ها مجوز  ورود به صفحه لینک شده را نداشته باشند و هیچ اعتبار و ارزشی به صفحه مقصد داده نمی شود. به همین دلیل پیوندهای غیرفعال از نظر سئو ارزش بسیار کمی دارند. این لینک ها در سال 2005 توسط گوگل، یاهو و MSN برای مقابله با هرزنامه ها معرفی شد.

لینک های نوفالو در مقابل فالو

اغلب لینک ها به صورت پیش فرض در حالت فالو هستند و برای نوفالو کردن آن ها باید کدی که در بالا به آن اشاره شد را در داخل کد های HTML سایت خود قرار دهید. بنابراین از نظر فنی، تنها تفاوت بین لینک های فالو و نوفالو وجود برچسب”rel = “nofollow است.

تفاوت لینک فالو و نوفالو

تفاوت دیگر این است که اگر شما یک لینک نوفالو دریافت کنید، صفحه پیوند دهنده ارزش خاصی را به صفحه شما منتقل نمی کند و به همین علت بر رتبه بندی شما تاثیر مثبتی نخواهد داشت.

لینک دوفالو چیست؟

لینک های دوفالو (dofollow) به گوگل تایید می کند که سایت موردنظر را دنبال کند و آن را بسیار قبول دارد. با این حال این اسم از لحاظ فنی در کد لینک های نوفالو مناسب نمی باشد و تنها برخی از سئوکاران آن را معرفی کرده اند. بنابراین توجه داشته باشید که هنگام استفاده از این اصطلاح دچار اشتباه نشوید.

در سال 2019 گوگل دو کد جدید معرفی کرد که کار مشابهی انجام می دهند و در واقع آن ها به عنوان روش هایی برای شناسایی ماهیت برخی از لینک ها استفاده می شود:

تفاوت لینک فالو و نوفالو

با وجود این کد های جدید نیازی نیست لینک های نوفالو موجود خود را تغییر دهید زیرا ویژگی “rel = “nofollow هنوز هم کار می کند. علاوه بر این، می توانید مقادیر بیشتری را در یک کد های خود با یکدیگر ترکیب کنید. به عنوان مثال “rel=”ugc nofollow ترکیب شده دو کد با یکدیگر می باشد.

چه زمانی باید از لینک های نوفالو استفاده کرد؟

  1. صفحه هایی که نمی خواهید آن ها را تأیید صلاحیت کنید.

گاهی اوقات شما می خواهید به وب سایت هایی پیوند دهید که نمی خواهید آن ها را تأیید کنید و به عبارت دیگر قصد ندارید که به آن ها ارزش و یا اعتباری ببخشید. بنابراین در این حالت می توانید از کد  “rel = “nofollow استفاده کنید.

  1. پیوندهای حامی مالی

خرید لینک ها کاری است که توسط گوگل ممنوع شده است بنابراین شما نباید بطور واضح لینک ها را در وب سایت خود بفروشید. شما می توانید به جای فروش لینک ها از پیوند های نوفالو برای پشتیبانی مالی استفاده کنید و برای انجام این کار می توانید از کد های زیر برای لینک های خود استفاده کنید.

  1. لینک های وابسته

اگرچه پیوندهای وابسته، “پیوندهای حمایت شده” نیستند، اما آن ها بسیار شبیه به یکدیگر می باشند. در واقع بهترین روش برای داشتن این لینک های وابسته استفاده از” rel = sponsored” برای آن ها است.

  1. محتوای تولید شده توسط کاربر

هر زمان که بازدید کننده ای بتواند لینکی را در وب سایت شما وارد کند (در بیشتر موارد این نظرات یا پست های انجمن است) این لینک ها باید به طور خودکار دنبال نشوند. بنابراین می توان از لینک های نوفالو استفاده کرد و همچنین کد خاصی برای این مورد وجود دارد”rel=”ugc.

بنابراین به یاد داشته باشید، لینک های نوفالو طوری طراحی شده اند که تنها در برخی موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرند که ما بیشتر آن ها را در بالا ذکر کردیم.

این مقاله را حتما بخوانید
نوشتن عناوین مناسب برای یک سئوی قدرتمند

آیا لینک های نوفالو در سئو سایت تاثیر دارند؟

همیشه در مورد تأثیر احتمالی پیوندهای nofollow بر روی سئو سایت بحث و جدال گسترده ای در لینک بیلدینگ وجود داشته است. در حالت کلی عدم دنبال کردن پیوندهای موجود در وب سایت به طور پیش فرض کار صحیحی نمی باشد و در واقع می تواند به سایت شما آسیب برساند و در عین حال مزایای غیرمستقیم دیگری نیز به همراه دارند.

هنگامی که گوگل ویژگی ها و کد های جدیدی را در سال 2019 معرفی کرد. وقتی nofollow معرفی شد گوگل هیچ لینکی را که از این کد به عنوان نشانه ای در الگوریتم های جستجوی علامت گذاری استفاده می کرد را در نظر نمی گرفت.

اما اکنون این موضوع تغییر کرده است و لینک های نوفالو به عنوان نشانه هایی هستند که گوگل با استفاده از آن ها متوجه می شود که کدام پیوندها را باید در روند جستجو خود در نظر بگیرد و کدام یک را باید حذف کند.

بنابراین برخی از افراد معتقد هستند که به دلیل نادیده گرفته شدن لینک های نوفالو سایت ها توسط گوگل، ممکن است به رتبه بندی سایت شما آسیب برسد. برخی دیگر معتقد هستند که از آن ها تنها برای درک بهتر پیوندها و محتوای صفحات پیوندی استفاده می شود و مفید هستند.

یکی از مزایای ان ها این است که می توانند برای شما ترافیک ایجاد کنند. حتی اگر هیچ فایده ای برای سئو وجود نداشته باشد، پیوند  nofollow در وب سایت های مربوطه می تواند بازدیدکنندگان زیاد و با ارزشی را برای شما به همراه داشته باشد.

همچنین آن ها نمایه پیوند شما را متنوع می کنند. نمایه پیوند طبیعی همیشه از بک لینک های  dofollow و nofollow تشکیل شده است. داشتن فقط پیوندهای فالو می تواند غیر طبیعی به نظر برسد.

به هر حال داشتن بک لینک نوفالو امری طبیعی است و به هیچ وجه به سئو شما آسیب نمی رساند و شما قادر خواهید بود که بسیاری از اطلاعات مفید دیگر در مورد لینک های خود دریافت کنید.

چگونه می توان فهمید یک لینک nofollow است؟

روش های مختلفی وجود دارد که می توانید بررسی کنید که یک لینک نوفالو و یا فالو است:

کد HTML خود را بررسی کنید.

اگر می دانید بک لینک در کجا قرار داده شده است، ساده ترین راه این است که به کد HTML وب سایت موردنظر خود نگاهی بیندازید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که روی پیوند کلیک راست کرده و “Inspect” یا “Inspect element” را انتخاب کنید. ( این گزینه بسته به مرورگرها متفاوت است.)

در مرحله بعد کد را بررسی کنید. اگر برچسب “rel = “nofollow  را پیدا نکردید، آن لینک فالو می باشد. در صورتی که پیوند نوفالو باشد کد چیزی شبیه به این خواهد بود:

تفاوت لینک فالو و نوفالو

 

از ابزار های تحلیل بک لینک استفاده کنید.

اگر نیاز به تجزیه و تحلیل پیوندهای ورودی دارید، می توانید از یک ابزار تجزیه و تحلیل بک لینک مانند LinkMiner استفاده کنید. برای استفاده از آن تنها کافیست دامنه و یا یک URL خاص را وارد کنید و این ابزار تمام لینک های آن دامنه / صفحه را به شما نشان می دهد.

شما می توانید از یک فیلتر برای نشان دادن بک لینک های nofollow یا dofollow استفاده کنید و در هر ردیف بک لینک یک برچسب NF یا DF وجود دارد که مشخصه پیوند را نشان می دهد.

ابزار های تحلیل بک لینک

جمع بندی

پس از آشنایی با تفاوت لینک فالو و نوفالو، اکنون ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که ایا داشتن بک لینک نوفالو خوب است یا خیر. در حالت کلی از نظر سئو، همیشه بهتر است لینک های dofollow را از وب سایت های معتبر دریافت کنید و در صورتی که دلیل مشخصی برای استفاده از آن ها ندارید، بهتر است که حذفشان کنید. اما در حالت کلی برای لینک های nofollow زیاد نگران نباشید زیرا ممکن است مزایای زیادی نیز برای شما داشته باشند.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی


نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه