Retry
حل مشکل سایت

همانطور که می دانید، بروز خطاها در وردپرس بسیار نادر هستند، اما این پلتفرم آنقدر محبوب است که تقریباً تمامی آن ها به راحتی برطرف می شوند. ارور  Secure connection وردپرس یکی از مشکلات رایج اغلب افراد است که در صورت بروز می تواند مانع نصب افزونه ها و قالب های جدید شود. در برخی موارد، هنگام تلاش برای به روز رسانی افزونه ها یا قالب ها، با خطای “اتصال امن” در وردپرس روبرو می شوید. حقیقت این است که بسیاری از موارد می توانند وردپرس را از ایجاد ارتباط ایمن با پایگاه داده خارجی باز دارند و در نهایت این خطا رخ خواهد داد.

اگر به سرور خود دسترسی کامل دارید، رفع این خطا چندان پیچیده نیست. داشتن یک اتصال امن که توسط یک یا چند پروتکل امنیتی رمزگذاری شده است، برای اطمینان از امنیت ضروری است. بدون اتصال ایمن، هرکسی می تواند به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کند. بنابراین مهم است بدانیم که چه چیزی باعث چنین خطایی می شود و چگونه باید آن را برطرف کنیم.

برای بررسی مسائل امنیتی سایت وردپرسی خود، این مقاله را بخوانید.

از آنجا که وردپرس یک پلتفرم بزرگ با افزونه ها، ابزارها و افزونه های بیشماری است، همیشه مشخص نیست که در صورت بروز خطا باید چه اقدامی انجام داد. در این مقاله ما قصد داریم دلایل احتمالی خطای اتصال ایمن در وب سایت وردپرس و روش های رفع این مشکل را تجزیه و تحلیل کنیم. این مقاله برای مبتدیان در زمینه طراحی سایت با وردپرس مفید خواهد بود.

Secure connection و یا خطای اتصال امن وردپرس چیست؟ و چه عواملی باعث بروز آن می شود؟

خطای اتصال ایمن وردپرس معمولاً هنگامی رخ می دهد که می خواهید افزونه ها و قالب ها را از WordPress.org نصب یا به روز کنید. پیام این خطا به شکل زیر خواهد بود:

خطای اتصال امن وردپرس

وردپرس دارای سیستم داخلی برای مدیریت به روزرسانی ها است. این سیستم مرتباً به روزرسانی ها را بررسی می کند و اعلان هایی را برای نصب و به روزرسانی های قالب / افزونه نشان می دهد. با این حال، برای بررسی به روزرسانی ها یا نصب آن ها، باید به وب سایت  WordPress.org متصل شود. به دلیل پیکربندی نادرست در سرور میزبانی وردپرس، ممکن است وب سایت شما با وب سایت WordPress.org ارتباط برقرار نکند. این امر منجر به خطای اتصال ایمن می شود و یک پیغام خطا مانند این را مشاهده خواهید کرد:

“ An unexpected error occurred. Something may be wrong with WordPress.org or this server’s configuration. If you continue to have problems, please try the support forums. (WordPress could not establish a secure connection to WordPress.org. Please contact your server administrator.) in /home/username/public_html/wp-admin/includes/update.php on line 122”

بر خلاف خطاهای دیگر، پیغام این ارور به طور کامل به شما نشان می دهد مشکل از کجاست و با داشتن این اطلاعات می توان آن را برطرف کرد. برخی از مواردی که باعث بروز این اتفاق می شوند، عبارتند از:

وب سایت شما دارای فایل های پر حجم است.

به عنوان مثال، اگر از سرویس هاست مشترک استفاده می کنید، ترافیک زیاد می تواند بر منابع سرور شما فشار وارد کند. این فشار می تواند باعث شود درخواست های اتصال شما به WordPress.org متوقف شود و  در نهایت این ارور به شما نمایش داده خواهد شد.

پیکربندی اشتباه در سرور شما

در برخی موارد، ممکن است وب سایت شما به دلیل پیکربندی نادرست به جای WordPress.org به آدرس اشتباه متصل شود و این اتصال باعث بروز این خطا شود.

خطا در فایروال

بسیاری از میزبان های وب مدرن یک سیستم فایروال را اجرا می کنند که این سیستم ها اتصالات مخرب احتمالی را مسدود می کنند. بر خلاف خطاهای دیگر، پیغام این ارور به طور کامل به شما نشان می دهد مشکل از کجاست و با داشتن این اطلاعات می توان آن را برطرف کرد. یکی از دلایل وقوع آن، فایروال ها هستند که اغلب به منظور احتیاط، تمامی پورت ها را مسدود می کنند و ممکن است برای افزایش امنیت پورت مورد نیاز ،وب سایت شما را غیرفعال کنند. در این صورت این خطا به شما نشان داده خواهد شد.

اجرا نشدن اسکریپت های لازم

وب سایت شما نمی تواند اسکریپت لازم را برای دریافت فایل های مورد نیاز خود اجرا کند. هنگامی که سرور شما سعی می کند یک فایل را از منبعی از راه دور بارگیری کند، سیستم شما خط فرمانی به نام cURL را اجرا می کند. اگر این فرمان در سرور شما موجود نباشد، سایت شما نمی تواند ارتباط مورد نیاز خود را برقرار کند. این مورد رایج ترین علل رخ دادن این خطا است و با شناسایی آن ها می توانید راحت تر ارور را برطرف کنید. در ادامه ما به شما راه هایی برای رفع این خطا معرفی خواهیم کرد.

خطاهای رایج وردپرس را اینجا بخوانید.

چگونه خطای اتصال امن وردپرس را برطرف کنیم؟

قبل از شروع رفع این خطا شما باید بررسی کنید که از یک برنامه میزبانی و یا هاست مشترک استفاده می کنید یا خیر. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از چنین هاست هایی، هیچ یک از این روش ها کار نخواهد کرد و نمی توانید با استفاده از این راه حل ها مشکل را برطرف کنید. دلیل این امر این است که برخلاف گزینه هایی مانند سرور خصوصی مجازی (VPS)  یا سرور اختصاصی، در این مدل شما به پیکربندی سرور خود دسترسی کامل ندارید و نمی توانید آن را تغییر دهید.

اگر از میزبانی مشترک استفاده می کنید، بهترین گزینه این است که بلافاصله با تیم پشتیبانی میزبان وب خود تماس بگیرید تا آن ها بتوانند تنظیمات لازم را انجام دهند. در ادامه، ما به رفع مشکلاتی می پردازیم که شما را ملزم می کند با نحوه کار سرور خود آشنا شوید. تمامی این موارد را به صورت گام به گام توضیح خواهیم داد.

فایل میزبان سرور خود را به روز کنید.

یکی از کارآمدترین روش های اتصال به سرور و دستکاری فایل های شما، از طریق  Secure Shell Access و یا (SSH) است. اگر از کاربران ویندوز هستید، برای دسترسی به سرور خود باید از ابزاری مانند PuTTy استفاده کنید. از سوی دیگر، کاربران macOS یا Linux می توانند از هر ابزاری برای اجرای فرمان ها و یا command ها استفاده کنند. پس از نصب PuTTy و نصب و فعالسازی این ابزار، SSH  را به عنوان نوع اتصال خود انتخاب کنید. برای نام میزبان، باید از آدرسی که میزبان وب شما در اختیار شما قرار می دهد، استفاده کنید.

نصب PuTTy در وردپرس

سپس باید با استفاده از اعتبار و یا لایسنس سرپرست خود از طریق SSH وارد سرور خود شوید. پس از ورود به سیستم، دسترسی کامل به سرور خود خواهید داشت، بنابراین با اجرای این دستور در نهایت می توانید به کار خود ادامه دهید:

sudo nano /etc/hosts

این فرمان از ویرایشگر نانو برای باز کردن فایل میزبان استفاده می کند، که اساساً لیستی است که برای ارتباط آدرس های IP خاص با وب سایت ها استفاده می شود:

آدرس IPهای وردپرس در هاست نانو

هدف در اینجا این است که مطمئن شوید فایل میزبان شما  WordPress.org را به آدرس IP صحیح متصل کرده است یا خیر. برای انجام این کار، ما یک خط اضافی به فایل با استفاده از nano اضافه می کنیم:

66.155.40.202 api.wordpress.org

پس از ذخیره تغییرات در فایل میزبان خود، آن را ببندید و به داشبورد خود بازگردید. حالا هر افزونه یا قالبی که این خطا را نشان می داد، نصب کنید. اگر خطا همچنان ادامه داشت، روش های دیگر را بررسی کنید.

رفع خطای اتصال امن وردپرس در Localhost

اگر وردپرس را در (localhost)  اجرا می کنید، ممکن است پسوند cURL را برای PHP فعال نکرده اید و این موضوع باعث بروز این خطا شده است. فعال کردن این پسوند برای دسترسی به WordPress.org برای به روز رسانی مورد نیاز است. شما باید فایل php.ini را در سیستم خود ویرایش کنید. این فایل معمولاً در پوشه PHP پوشه Mamp ، Xampp یا WAMP شما قرار دارد. اگر از ویندوز استفاده می کنید، فرمان زیر را جستجو کنید:

;extension=php_curl.dll

کاربران مک و لینوکس باید این فرمان را وارد کنند:

;extension=curl.so

حالا باید نقطه ویرگول را قبل از متن حذف کنید تا این پسوند فعال شود. فراموش نکنید که قبل از انجام هرگونه تغییراتی، فایل php.ini خود را در جایی ذخیره کنید و نسخه ی بک آپ داشته باشید. در نهایت سرور Apache را مجدداً راه اندازی کنید تا تغییرات اعمال شده و مشکل برطرف شود.

روش به روزرسانی و تغییر نسخه php در xampp را اینجا بخوانید.

باز کردن پورت ها در فایروال

اگر پسوند cURL به درستی روی سرور محلی شما نصب شده است، مرحله بعدی بررسی فایروال اتصال به اینترنت است. فایروال رایانه شما ممکن است اتصالات خروجی از سرور محلی به WordPress.org را مسدود کند. اگر از Windows استفاده می کنید، Windows Firewall را جستجو کنید. کاربران سیستم عامل مک می توانند تنظیمات فایروال را در تنظیمات سیستم خود یعنی system preferences »Privacy and security  پیدا کنند. شما همچنین باید Apache را به برنامه های مجاز فایروال خود اضافه کنید و هر دو اتصال ورودی و خروجی را مجاز کنید.

اضافه کردن آپاچه به برنامه های فایروال وردپرس

برای اعمال تغییرات، باید Apache را مجدداً راه اندازی کنید. همچنین شما باید مطمئن شوید که فایروال، پورت هایی که نرم افزار سرور وب شما استفاده می کند را مسدود نمی کند. به طور پیش فرض، Apache و nginx از شماره پورت 80 یا 8080 استفاده می کنند  – بنابراین این دو موردی هستند که باید به آن ها توجه کنید.

جمع بندی

خطای اتصال امن جزو آن دسته از خطاهایی است که می توانید به راحتی آن را برطرف کنید. در صورت نیاز می توانید قالب ها و افزونه ها را به صورت دستی از طریق FTP بارگذاری کنید تا به این خطا برخورد نکنید. با این وجود، منطقی است که در اسرع وقت آن را برطرف کنید. اگر این خطا به پیکربندی سرور شما مربوط است، باید سریعاً آن را برطرف کنید، زیرا می تواند بر سایت شما تأثیر بگذارد. به طور خلاصه اگر از هاستی استفاده می کنید که دسترسی کامل به سرور خود را برای شما فراهم می کند، در اینجا سه ​​راه برای رفع خطای اتصال امن در وردپرس وجود دارد:

  • فایل میزبان سرور خود را به روز کنید .
  • لوکال هاست خود را بررسی کنید.
  • بررسی کنید که آیا پورت های لازم در فایروال شما باز هستند یا خیر.

دیدگاه‌ها

Comments
  • مریم

    سلام
    من نرم افزار زمپ رو نصب کردم و مراحلش کامل انجام شده(apache و mysql استارت شدن) ولی وقتی میخوام تو گوگل localhost رو سرچ کنم ، ارور conection to tis site is not secure رو برام میاره و اصلا سایت زمپو بالا نمیاره…
    ممنون میشم که راهنماییم کنین.

  • س

    نباید سرچ کنی باید گزینه ادمین هرکدوم رو بزنی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *