چطور با یک بسته‌بندی جذاب فروش‌مان را چند برابر کنیم؟

توسعه کسب‌و‌کار

8 دقیقه زمان مطالعه

وقتی صحبت از راهکارهایی برای افزایش فروش محصول است، کیفیت محصول حرف اول و آخر را می زند. اما در این میان فاکتورهای ریز و درشت دیگری هم هستند که در تصمیم مشتری تأثیرگذارند. یکی از مهم ترین این فاکتورها نیز بسته بندی محصول است. در واقع طراحی بسته بندی یکی از مهم ترین ارکان بازاریابی محصول محسوب می شود. بله؛ وظیفه بسته بندی در وهله اول محافظت از محصول است؛ اما وقتی می توانید فقط با یک بسته بندی جذاب و فکر شده فروش خود را بیشتر کنید، چرا از این فرصت استفاده نکنید؟ پس این مطلب از ژاکت را دنبال کنید تا با 12 راه برای افزایش فروش با بسته بندی محصول آشنا شوید.

بسته بندی چه ارتباطی با میزان فروش محصول دارد؟

بسته بندی محصول را می توان یکی از عناصری دانست که به طور مستقیم در کیفیت بازاریابی، میزان فروش و همینطور شناساندن برند به مشتری تأثیرگذار است. به ویژه در حوزه طراحی هویت بصری برند، بسته بندی یکی از مهم ترین ارکان آن محسوب می شود. وظیفه اولیه بسته بندی این است که بتواند محصول را از هرگونه آسیب (در تمام مراحل حمل و نقل تا تحویل به مشتری) حفظ کند. چراکه اگر محصول سالم به دست مشتری نرسد، هم باید محصول را تعویض کنید یا هزینه را به او برگردانید و هم همه زحماتی که برای جلب نظر مشتری کرده اید، نقس بر آب خواهند شد. بنابراین در یک کلام می توان گفت بسته بندی محصول، نقش کلیدی در تجربه کاربر دارد.

اما اجازه دهید شما را با یک واقعیت جالب رو به رو کنیم: از 10 خریدار، بیش از 7 نفر می گویند که بسته بندی یک محصول می تواند مستقیماً تصمیم نهایی آنها را مشخص کند. خب این واقعیت چندان دور از تصور نیست. وقتی در یک فروشگاه آنلاین یا حضوری، محصولات مشابه کنار هم چیده شده اند و مشتری هیچ یک از این محصولات را قبلاً استفاده نکرده، طبیعی است که اول به سراغ محصولی می رود که بسته بندی آن جذاب تر است. بنابراین بسته بندی می تواند یک راه راحت و قدرتمند برای جذب مشتریان جدید باشد. سپس وقتی مشتری را برای بار اول جذب می کنید، این شانس را دارید که با کیفیت خوب محصول خود، او را تبدیل به یک مشتری دائمی کنید.

البته بسته بندی جذاب محصول فقط برای جذب مشتریان جدید نیست؛ بلکه مشتریان قبلی هم همیشه با بسته بندی های جالب شما به وجود می آیند؛ خواه فروشگاه شما آنلاین باشد و خواه حضوری. اگر می خواهید با شیوه ایجاد فروشگاه اینترنتی آشنا شوید، حتما راهنمای ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس را بخوانید.

12 تکنیک طلایی برای افزایش فروش با بسته بندی

اکنون که اهمیت بسته بندی محصول را می دانید، بیایید مستقیماً به سراغ 12 تکنیک طلایی بروید که می توانند به تنهایی فروش شما را افزایش دهند.

1/ درج اطلاعات مهم و دقیق روی بسته بندی

فرض کنید مشتری قصد خرید یک پنکه را دارد و در حال ارزیابی چندین و چند پنکه است که ظاهراً تفاوت چندانی با هم ندارند. اینجاست که شما می توانید با نمایش اطلاعات مورد نیاز مشتری، انگیزه ای قوی برای خرید محصول خود به او بدهید. بنابراین اطلاعات مهمی که مشتری باید بداند را به طور واضح روی بسته بندی بنویسید. علاوه بر این، اگر می خواهید یک قدم بزرگ رو به جلو بردارید، می توانید در کنار توضیحات محصول، یک کد QR نیز روی بسته قرار دهید و کنار آن به مشتری بگویید که می تواند با اسکن این کد در موبایل خود، وارد صفحه توضیحات محصول شود و اطلاعات جامع تری را درباره آن بخواند.

2/ قابل حمل بودن بسته بندی

در طراحی یک پکیجینگ خوب، باید به این فکر کنید که مشتریان و همینطور واسطه ها بتوانند با همین بسته بندی محصول را به راحتی حمل کنند. برای مثال سعی کنید تا جای ممکن برای بسته بندی محصول دسته ای را در نظر بگیرید تا برای حمل و نقل اصطلاحاً بد دست نباشد.

بسته بندی تخم مرغ

3/ امکان سفارشی سازی بسته بندی محصول برای مشتریان

در تابستان سال 2018، کوکاکولا یک کمپین طراحی کرد که در آن مشتریان بیش از 70 کشور می توانستند سفارش چاپ یک نام منحصر به فرد را روی یک بطری کوکاکولا ثبت کنند. جالب است بدانید که این تکنیک باعث شد که فروش این کمپانی 2% افزایش پیدا کند که دستاورد بزرگی برای آن محسوب می شد. هدف اصلی شما از یک بسته بندی این است که مخاطب را با خود درگیر کنید و چه روشی بهتر از این می تواند مخاطب را تا این حد با یک بسته بندی درگیر کند؟

این رویکرد که یک بسته بندی مشترک برای همه مشتریان استفاده نشود، یکی از مدرن ترین تکنیک های طراحی بسته بندی است که بسیاری از کمپانی های بزرگ از آن بهره گرفته اند.

4/ به روزرسانی  پکیجینگ متناسب با شرایط برای افزایش فروش با بسته بندی

یکی از تکنیک های طلایی در افزایش فروش با بسته بندی این است که پکیجینگ محصولات خود را متناسب با مناسبت های فصلی یا مناسبتی باز طراحی کنید. با این کار حس جنب و جوش و پویایی برند و محصولات خود را به مخاطبان القا می کنید. برای مثال وقتی نزدیک شب یلدا می شویم، بسته بندی محصول خود را با گرافیک ها و رنگ های تم شب یلدا طراحی کنید. لازم نیست که کل طراحی بسته را تغییر دهید؛ بلکه می توانید حتی فقط با یک اِلِمان حال و هوای بسته بندی را تغییر دهید (مثلاً ترکیب روبان های سبز و قرمز برای شب یلدا یا درج یک گرافیک انار ساده). به همین ترتیب برای مناسبت هایی مثل عید نوروز، جام جهانی و … نیز بسته بندی های خود را به روز کنید.

5/ انتخاب رنگ ها متناسب با هویت برند

رنگ ها به راحتی با مخاطب حرف می زنند و ارتباط برقرار می کنند. رنگ های بسته بندی محصول را طوری انتخاب کنید که پیام مدنظرتان با این رنگ ها منتقل شود. به عنوان مثال، اگر محصول شما از یک برند شیک و مدرن است، استفاده از رنگ هایی مثل بنفش و طلایی براق در کنار طرح های مینیمال می تواند یک ترکیب فوق العاده باشد.

این مقاله را حتما بخوانید
7 تا از بهترین روش های ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی

بسته بندی شکلات

6/ به کارگیری طرح های مینیمال

طرح های مینیمال همیشه و در هر زمانی نتیجه مثبتی به همراه دارند. وقتی صحبت از افزایش فروش با بسته بندی است، هم طرح های مینیمال می توانند شما را به هدف تان برسانند. پس سعی کنید در بسته بندی های خود تا جای ممکن از طرح های ساده تر و خلوت تر استفاده کنید. با این کار تمرکز مشتری بر برند شما خواهد بود؛ چراکه برای مثال لوگوی برند در یک بسته بندی ساده بیشتر در مرکز توجه خواهد بود.

فراموش نکنید که شلوغ کردن فضای بصری یک بسته بندی، می تواند بدترین دشمن شما باشد. اما اگر اطلاعات زیادی هست که باید روی بسته بندی محصول درج کنید، بهتر است این اطلاعات را روی بسته بندی ثانویه محصول درج کنید. برای مثال تیوپ یک کرم مرطوب کننده بسته بندی اولیه آن است که بهتر است ساده باشد. اما جعبه این تیوپ بسته بندی ثانویه آن است که می تواند حاوی اطلاعات بیشتری باشد.

بسته بندی کرم

7/ بازتاب سلیقه مخاطبان برای افزایش فروش با بسته بندی

اکثر محصولات، جامعه هدف محدودی دارند. در مورد این محصولات سعی کنید در بسته بندی محصول از آن دسته از کاراکترها، رنگ ها، گرافیک ها و … استفاده کنید که می دانید هم راستا با سلیقه مشتری است. یک مثال ساده و واضح این امر، استفاده از رنگ های صورتی و آبی روشن در محصولات آرایشی است. به این ترتیب برای مثال برای طراحی بسته بندی شامپوی کودکان، بهتر است کاراکترهای انیمیشن های ترند شده را روی بسته درج کنید.

8/ استفاده از بسته بندی های هوشمند و مدرن

بسته بندی هوشمند مفهومی است که در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هدف بسته بندی هوشمند این است که در کنار جذاب بودن، یک مشکل خاص را برطرف کند یا یک کاربرد ویژه داشته باشد. به عنوان مثال، یکی از جذاب ترین بسته بندی های هوشمند متعلق به برند چینی “Ba Shun Lan Ren” است. این برند که در حوزه محصولات غذایی فعالیت دارد، بسته هایی خود گرم شونده را طراحی کرده است. این بسته ها در قسمت پایین خود آب فعالی دارند که یک سیستم گرمایش کوچک را فراهم کرده اند.

9/ استفاده از بسته بندی های محافظ محیط زیست

یکی از پیشرفت های بشریت در چند سال گذشته این بوده است که توجه او به حفظ محیط زیست به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. به همین خاطر امروزه بسیاری از مشتریان وقتی بین انتخاب چند محصول مردد هستند، ترجیح می دهند آن محصولی را انتخاب کنند که بسته بندی تخریب پذیر دارد. بنابراین شما هم می توانید از این فرصت استفاده کنید و بسته بندی خود را با مواد تخریب پذیر یا قابل بازیافت بسازید. سپس با ذکر یک جمله یا در قالب یک طرح گرافیکی، این ویژگی بسته بندی را به مخاطب اطلاع دهید.

بسته بندی آب

10/ طراحی بسته بندی پریمیوم برای مشتریان برتر

“مشتریان جدید نقره و مشتریان قبلی طلا هستند”. این جمله معروف نشان می دهد که هرگز نباید از مشتریان قبلی خود غافل شوید. یکی از تکنیک هایی که می تواند تجربه و خاطره جذابی را برای مشتریان قبلی فراهم کند، استفاده از بسته بندی پرمیوم برای آنهاست.

می توانید در سایت یا شبکه اجتماعی خود به مخاطبان اطلاع دهید که بسته بندی های ویژه ای را در اختیار مشتریان برتر خود قرار می دهید. با این کار به مشتریان قبلی و حتی جدید خود این پیام را می دهید که برای مشتریان وفادار خود ارزش قائلید. برای مثال در تصویر مشاهده می کنید که برند ” Devangari” یک بسته جعبه ای را برای مشتریان ویژه خود طراحی کرده است.

تصویر لواز تحریر در اینستاگرام

11/ راحت بودن بازگشایی محصول

فرض کنید یک بسته بندی بسیار جذاب و مدرن را طراحی کرده اید که باز کردن آن راحت نیست! در این صورت احتمالاً این طراحی چندان برای مشتری جذاب نخواهد بود. پس در طراحی بسته بندی، به این فکر کنید که مشتری بتواند بدون هیچ زحمتی و بدون این که بسته بندی آسیب ببیند، آن را باز کند. همینطور دقت کنید که اگر بسته بندی باید از جای مشخصی باز شود، بهتر است با درج یک فلش به راحتی مسیر بازگشایی را به مشتری نشان دهید.

12/ استفاده از بسته بندی های قابل استفاده مجدد

احتمالاً شما هم در وسایل خود بسته بندی های محصول جذاب و مقاومی را دارید که از انها استفاده دیگری می کنید. این که بسته بندی محصول خود را طوری طراحی کنید که مجدداً قابل استفاده باشد، می تواند به راحتی مشتریان را جذب کند. برای مثال وقتی یک مجسمه را در یک جعبه مقاوم و جذاب بسته بندی می کنید، بدون شک اکثر مشتریان هنگام خرید این محصول به کاربردهای آن بسته بندی هم فکر خواهند کرد. بنابراین محصول شما هم شانس بیشتری برای فروش خواهد داشت.

جالب است بدانید که طبق یک نظرسنجی انجام شده 60% از خریداران آنلاین گفته اند که اگر بسته بندی یک محصول شبیه به جعبه هدیه باشد، احتمال بیشتری دارد که آن محصول را خریداری کنند.

جمع بندی

برای افزایش فروش با بسته بندی، محاظفت از محصول را در اولویت قرار دهید. سپس یک طراحی جذاب و فکرشده را که تمام اِلِمان های آن متناسب با محصول تان باشد را طراحی کنید. در قدم بعدی نیز به این فکر کنید که چطور می توانید با افزودن ویژگی مدرن و جذاب به این بسته بندی، نظر مخاطبان را بیش از پیش جلب کنید.

 

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

قالب سئو و دیجیتال مارکتینگ رایس | Ryse | قالب شرکتی

645,000 تومان

80%
پروان وب | parvanweb

پروان وب | parvanweb

محصول پیشنهادی

افزونه بازاریابی وردپرس | پلاگین AffiliateWP

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.08%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

افزونه همکاری در فروش آلتیمت افیلیت پرو | پلاگین Ultimate Affiliate Pro

395,000 تومان

84%

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه