راه اندازی فروشگاه غذای آنلاین

ایده کسب و کار

10 دقیقه زمان مطالعه

با پیشرفت تکنولوژی و فراگیرشدن استفاده از اینترنت و فضای مجازی و سفارش غذا از طریق سایت و اپلیکیشن موبایل، فروشگاه های مجازی بسیاری در سطح اینترنت ایجاد شده است و کمتر کسی در طول هفته از سیستم سفارش تلفنی یا حضوری استفاده می‌ کند.

سامانه‌ های سفارش آنلاین غذا، ویژگی‌ های جذابی دارند. فروشگاه اینترنتی مواد غذایی نیز از جمله فروشگاه هایی است که امروزه راه اندازی شده اند و می توانید با استفاده از آن ها مواد مورد نیاز خود را خریداری کنید.

در این مقاله از سایت ژاکت به شما راه ‌های ایجاد کسب و کاری موفق در زمینه راه اندازی فروشگاه غذای آنلاین را نشان خواهیم داد.

چرا باید فروشگاه آنلاین غذا راه اندازی کنیم؟

سفارش آنلاین غذا بهترین راه برای صرفه جویی در زمان و خوردن غذاهای متنوع است. اگر شما وب سایت و پیج اینستاگرامی خود را راه اندازی کنید و در وب سایت یا پیج خود عکس های هوس انگیزی از غذاهایتان به اشتراک بگذارید، به تدریج مشتری های شما زیاد خواهند شد. امروزه کسب کار آنلاین غذا یکی از پرطرفدارترین و پرسودترین کسب و کارهای اینترنتی است.

در خصوص سرمایه لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی، می توانید در این مطلب بخوانید.

آیا راه اندازی فروشگاه غدای آنلاین سودآور است؟

یکی از مواردی که هرگز از زندگی انسان جدا نمی‌ شود، غذا است. بنابراین همیشه بازار غذا و خوراکی ها بسیار داغ است. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که یاد بگیرید چطور کسب درآمد از فروش غذا داشته باشید.

به عنوان مثال، مجموعه رستوران های KFC با بیش از سیزده هزار شعبه در بیش از صد کشور جهان در حال فعالیت تجاری است.

اگر در زمینه شناخت مواد غذایی یا آشپزی حرفه ‌ای باشید، قطعا کار شما برای کسب درآمد از این طریق راحت ‌تر خواهد بود.

راه اندازی سایت فروشگاه اینترنتی مواد غذایی

سایت فروش مواد غذایی

اولین قدم برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی، آگاهی داشتن از محصولاتی است که قصد فروش آن ها را داریم. در اینجا تکلیف ما مشخص است و می دانیم که هدف اصلی ما فروش مواد غذایی به صورت اینترنتی است. اگر سری به فروشگاه های مواد غذایی زده باشید، حتما دیده اید که بخش عمده ای از مواد غذایی موجود در بازار، نیاز به فضای نگهداری خشک و خنک دارند.

راه اندازی سایت فروشگاهی فقط راه جدیدی است برای اینکه مجموعه های فروشگاهی خدمات بهتری را به مشتریان خود ارائه کنند.

بازار مواد غذایی بسیار وسیع و متنوع است و برای داشتن کسب و کاری موفق باید بخشی از این بازار را برای فعالیت انتخاب کنید. رمز اول موفقیت در بازار آنلاین غذا و خوراکی این است که یک کسب و کار تخصصی کوچک داشته باشید. بعد از این که مدتی از شروع کارتان گذشت و مشتریان زیادی پیدا کردید، تازه می‌توانید به گسترش فعالیت ‌تان فکر کنید.‌

شما می توانید به راحتی با استفاده از قالب سایت فروشگاهی که وردپرس در اختیارتان قرار می دهد، یک سایت وردپرسی با همه ویژگی های لازم برای سایت فروشگاهی داشته باشید. قالب سایت رستوران وردپرس را در ژاکت بررسی کنید.

در مطلب دیگری در ژاکت در خصوص نحوه راه اندازی سوپرمارکت آنلاین توضیح داده ایم. برای مطالعه این مطلب اینجا را کلیک کنید.

کدام مواد غذایی برای فروش آنلاین مناسب هستند؟

برای موفقیت در کسب و کار آنلاین غذا، بهتر است در یک زمینه تخصصی شروع به کار کنید و کسب و کار خود را گسترش دهید. اینگونه ابتدا مشتریان ثابت پیدا خواهید کرد و سپس کسب و کار شما گسترش پیدا خواهد کرد.

غذاهای محبوب و پرطرفدار

برای این که ایده ‌ای خوب و موفق به دست آورید، بهترین راه، پیدا کردن غذاهای محبوب و پرطرفدار است.

امروزه مردم به دلیل مشغله زیاد، به فست فودها روی آورده اند. پخت و فروش این نوع غذاها به ویژه اگر مواد غذایی با کیفیت و خانگی به کار ببرید، انتخاب بسیار خوبی خواهد بود. علاوه بر فست فودها، برخی غذاها مانند انواع آش و سوپ نیز در میان مردم محبوبیت زیادی دارند. این نوع غذاها برای راه اندازی فروشگاه آنلاین ایده های خوبی هستند.

 غذاهای خانگی و محلی

مثلا می‌ توانید غذا یا ساندویچ ‌های خانگی درست کنید. هر فرهنگ و منطقه ای غذای مخصوص خود را دارد. از آنجایی که اکثر مردم مشتاق هستند که مزه های جدید را امتحان کنند، تهیه این نوع غذاها سودآور خواهد بود.

غداهای رژیمی

فروش غذاهای رژیمی و سالم یکی دیگر از ایده های کسب و کار در زمینه فروش آنلاین غذا است. همچنین این روزها خیلی از مردم به دنبال محصولات طبیعی و ارگانیک هستند. به همین دلیل فعالیت در این زمینه هم می ‌تواند سود خوبی برای شما داشته باشد.

خدمات پذیرایی مجالس

یک ایده دیگر برای راه ‌اندازی کسب و کار، این است که تهیه مواد غذایی جشن ‌ها و مهمانی‌ ها را بر عهده بگیرید. مثلا فینگر فود یا غذاهای لقمه ای آماده کنید و به صورت اینترنتی به فروش بگذارید. هرچه در تزیین این نوع غذاها ظرافت و خلاقیت به کار ببرید، فروش بهتری خواهید داشت.

 تهیه غذای شرکت ها و ارگان ها

بسیاری از شرکت ها و ارگان ها، به دنبال یک رستورانی هستند که غذای کارکنان آن ها را تامین کند. حال اگر این غذا خانگی باشد و با بهترین مواد تهیه شده باشد، در میان این قشر پرطرفدار خواهد بود. چرا که با حذف واسطه ها قیمت تمام شده غذا نیز برای مدیر ارگان یا شرکت ارزان تر تمام می شود.

انواع شیرینی و دسر

می توانید با پخت شیرینی و یا شکلات های زیبا و متناسب با اعیاد و مناسبت های خاص، فروش خود را افزایش دهید.

ایده ‌های خوب و پرسود در زمینه غذا و مواد خوراکی کم نیستند. شما با اجرای این ایده ها، می توانید در کمترین زمان به بهره وری برسید.

روش های فروش آنلاین غذا

در این قسمت ما 2 روش برای فروش آنلاین غذا را معرفی خواهیم کرد که هرکدام از این روش ‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند.

فروش در سایت فروشگاهی

اگر بخواهید سایت فروشگاهی خودتان را بسازید، باید برای آن هزینه کنید. از نکات مثبت داشتن سایت فروشگاهی، این است که می ‌توانید برندسازی کنید و بعد از مدتی کسب و کارتان حسابی رشد می‌ کند. همین طور مردم به سایت ‌های اینترنتی بیشتر اعتماد دارند. در ژاکت می توانید با قالب های سایت آشپزی که وردپرس در اختیارتان قرار داده، آشنا شوید.

فروش در سایت ‌های دیگر مثل باسلام هم روشی خوب برای کسب درآمد است، اما باید درصدی از فروش خود را به صاحبان فروشگاه بدهید و سود این روش کمتر از روش ‌های دیگر است.

فروش در اینستاگرام

اینستاگرام رایگان است و لازم نیست برای فروش محصولاتتان در آن هزینه کنید. اما فرآیند فروش محصول از طریق این شبکه اجتماعی، کمی سخت و وقت ‌گیر است.

امکانات لازم برای طراحی فروشگاه اینترنتی مواد غذایی

خرید مواد غذایی از گوشی موبایل

فروشگاه اینترنتی مواد غذایی هم مانند یک فروشگاه واقعی است و نیاز به یک سری امکانات دارد تا مشتریان به راحتی بتوانند سریع محصولات خود را انتخاب کرده و خرید کنند. برخی از این امکانات، عبارتند از:

فهرست طبقه بندی شده محصولات فروشگاه

در فروشگاه های مواد غذایی بسته به بزرگی فروشگاه، محصولات متنوعی ارائه می شود. یکی دیگر از نکات مهم که در راه اندازی فروشگاه اینترنتی مواد غذایی وجود دارد، طراحی فهرستی مشخص برای محصولات ارائه شده در فروشگاه است. به طوری که وقتی کاربر دنبال محصول مشخصی می گردد، بتواند به سادگی آن را پیدا کند. طبقه بندی می تواند بر اساس نوع محصول و شرکت های تولید کننده آن انجام گیرد.

امکان جستجو و فیلتر

مهم ترین امکانی که باید برای یک فروشگاه اینترنتی در نظر بگیرید، جستجو در میان محصولات و فیلتر کردن نتایج جستجو بر اساس ویژگی های خاص مانند قیمت است، زیرا ممکن است فروشگاه شما حاوی هزاران نوع مواد غذایی باشد که در این صورت مشتری باید در کمترین زمان بتواند محصول مورد نظر خود را پیدا کند.

این مقاله را حتما بخوانید
چگونه قالب مناسب برای وب سایت انتخاب کنیم و بخریم؟

تصاویر و توضیحات محصول

حتما برای محصولات فروشگاه خود از تصاویر با کیفیت و دقیقا مطابق با خود محصول استفاده کنید. مشتریان اولین موردی که از یک محصول در فروشگاه اینترنتی می بینند، تصاویر آن هاست. بنابراین حتما از عکس های محصول با کیفیت بالا استفاده کنید.

مشتریان قسمت توضیحات محصول را می خوانند تا انتخاب دقیق تری داشته باشند و از ویژگی های محصول انتخابی مطلع شوند، پس شما هم باید برای این بخش، محتوای مخصوص هر محصول را قرار دهید.

درگاه پرداخت فروشگاه

پرداخت وجه مواد خریداری شده در فروشگاه های اینترنتی اغلب از طریق درگاه های پرداخت بانکی صورت می گیرد. در فروشگاه های اینترنتی مواد غذایی نیز می توان از همین شیوه برای پرداخت وجه کالاهای خریداری شده استفاده کرد.

بهتر است در راه اندازی فروشگاه اینترنتی مواد غذایی دو شیوه برای پرداخت پول مواد غذایی خریداری شده در نظر گرفته شود. یک پرداخت از طریق اینترنت، و دو پرداخت از طریق دستگاه های کارت خوان و درب منزل. به شیوه ای که خریدار بتواند خودش نوع پرداخت را انتخاب کند و قبل یا بعد از تحویل گرفتن محصولات خود، مبلغ آن را پرداخت نماید.

ما در ژاکت توضیح داده ایم که چرا فروشگاه هایی که پرداخت درب منزل دارند، فروش بیشتری دارند. این مطلب را بخوانید.

راه اندازی فروشگاه غذای آنلاین چقدر درآمد دارد؟

درآمد کسب و کار غذای شما به فعالیت و تلاشی که می‌کنید، بستگی دارد. اگر از همان ابتدا محصولات سالم و با کیفیت به مشتری بدهید، خیلی زود درآمد چشمگیری نصیب‌ شما خواهد شد.

با این کار مشتریان شما کسب و کارتان را به دیگران معرفی می ‌کنند. به همین دلیل به واسطه تبلیغات دهان به دهان تعداد زیادی مشتری جدید پیدا می‌کنید.

یکی از ویژگی‌های کسب و کار آنلاین غذا این است که خودتان قیمت محصولات را مشخص می‌کنید. پس باید مجموع هزینه مواد اولیه و وسایل لازم برای بسته ‌بندی غذا را محاسبه کنید.

در کل نمی‌توان درآمد دقیقی را برای کسب و کارهای آنلاین غذا مشخص کرد. چون به صورت آنلاین فعالیت می‌کنید، مشتریان شما نامحدود هستند.

راه های افزایش فروش فروشگاه غذای آنلاین

در ادامه برای اینکه از فروشگاه خود درآمد بهتری کسب کنید، به چند نکته که در ادامه برای شما معرفی خواهیم کرد، توجه کنید و آن ها را به کار بگیرید. با انجام آن ‌ها حتما فروش‌تان بیشتر می ‌شود.

تولید محتوا

یکی دیگر از رموز موفقیت در فروشگاه آنلاین غذا، تولید محتوا است. چه در شبکه‌ های اجتماعی فعالیت کنید و چه بخواهید فروشگاه اینترنتی بسازید، حتما باید محتوای خوبی برای مخاطبان تولید کنید. در شبکه های اجتماعی باید ابتدا با مطالب جذاب، آن ‌ها را به سمت خود بکشانید و سپس محصولات و فعالیت‌تان را به آن ‌ها معرفی کنید.

برای اشنایی با ایده های تولید محتوا برای فروشگاه آنلاین، این مطلب را بخوانید.

تخفیف و جشنواره های فروش

از بهترین تکنیک هایی که در فروش آنلاین همیشه جواب می دهد، تخفیف ها و جشنواره ها به مدت محدود است. شما با انجام این کار هم می توانید باعث جذب مشتریان جدید شوید، هم مشتریان قدیمی را تشویق به خرید مجدد کنید.

تحویل سریع سفارشات

پیک موتوری تحویل سفارشات

در رابطه با فروشگاه اینترنتی مواد غذایی مردم می خواهند سفارش آن ها حداکثر در عرض چند ساعت به دستشان برسد. پس شما باید از یک سرویس سریع برای ارسال محصولات خود استفاده کنید.

مشتری مداری و داشتن تعامل با مشتری

مشتری مداری در هر کسب و کاری حرف اول را می زند. در هنگام خرید آنلاین باید بستری مناسب را برای ارتباط با مشتری فراهم کنید.

مثلا می توانید از امکاناتی مثل چت آنلاین، شماره تلفن یا تیکت پشتیبانی استفاده کنید تا مشتری بتواند در هر زمان سوال و مشکلات خود را از شما بپرسد.

تبلیغات

تبلیغات و اسپانسرینگ هم تاثیر بسیار زیادی بر افزایش مشتریان و درآمد شما دارد. یکی از راه‌ های بسیار موثر جذب مشتری این است که نمونه‌ هایی از محصولات خود را به صورت رایگان برای بلاگرها و اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی بفرستید. سپس از آن ‌ها بخواهید که کسب و کار شما را معرفی کنند. این روش، تاثیر بسیار زیادی بر جلب اعتماد مردم دارد و خیلی زود مشتریان به سمت شما سرازیر می ‌شوند.

مزایای استفاده از فروشگاه های آنلاین غذا

سامانه ‌های سفارش آنلاین غذا که معمولا بر بستر سایت اینترنتی و اپلیکیشن کار می‌کنند، ویژگی‌ های مثبت و مزایای خوبی دارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

سفارش آسان غذا

امروزه به سادگی می ‌توانید از طریق سایت های سفارش آنلاین غذا یا اپلیکیشن‌ آن ها، بدون معطلی و با کمترین خطا سفارش مورد نظر خود را ثبت کنید و دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست.

دسترسی به مجموعه های غذایی مختلف

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب سایت‌های سفارش آنلاین غذا این است که مجموعه ‌های غذایی متنوع از انواع رستوران‌های ایرانی و خارجی گرفته تا انواع فست فود و عرضه‌کنندگان غذاهای سنتی و خانگی را در کنار هم جمع کرده‌ اند و شما می‌توانید با بررسی غذا و جزئیات مربوط به هر مجموعه‌ غذایی، سفارش خود را ثبت کنید.

دریافت تخفیف و صرفه جویی

در سایت ‌های سفارش آنلاین غذا تخفیف‌ های بسیار خوبی از سوی شرکت واسط یا مجموعه‌ های غذایی ارائه می ‌شود و به راحتی می ‌توانید صرفه‌جویی خوبی در هزینه ها داشته باشید.

با انواع روش های ارائه تخفیف در فروشگاه اینترنتی آشنا شوید.

استفاده از تجربیات دیگران

شما می‌ توانید در سایت ‌های سفارش آنلاین غذا و در بخش مربوط به نظرات کاربران، علاوه بر امتیازاتی که هر مجموعه‌ غذایی به دست آورده، نظرات مشتریان را در مورد آن رستوران یا فست فود مشاهده کنید.

این کار باعث می‌شود تا بتوانید به راحتی در مورد سفارش خود تصمیم بگیرید.

پیگیری سفارش

بر این اساس به صورت کاملا دقیق و گرافیکی می‌توانید سفارش خود را پیگیری کنید و ببینید که سفارش شما در حال آماده شدن است، توسط پیک ارسال شده یا تاخیر دارد.

سفارش از طریق پلتفرم های مختلف

خرید مواد غذایی از فروشگاه اینترنتی

با هر دستگاهی می ‌توانید به راحتی از سایت ‌های سفارش آنلاین غذا و اپلیکیشن آن ها، درخواست خود را ثبت کنید. در هر دو صورت بعد از مشاهده‌ منوی هر مجموعه و انتخاب غذاهای مختلف، در نهایت با چند کلیک سفارش شما ثبت شده و می ‌توانید پرداخت نهایی را انجام دهید.

رمز موفقیت در کسب و کار آنلاین غذا چیست؟

موفقیت کسب و کار آنلاین غذا فقط به خودتان بستگی دارد. اگر به اندازه کافی تلاش کنید و زحمت بکشید، حتما موفق خواهید شد.

همچنین بهتر است به هر شکلی که شده، به مشتریان بابت سلامت محصولات تضمین بدهید. با این کار اعتماد مشتریان به شما و کیفیت محصولاتتان خیلی بیشتر می ‌شود.

شما می توانید روش های کسب درآمد از فروشگاه اینترنتی را اینجا بخوانید.

سخن آخر

با توجه به مطالبی که گفتیم حتی در بحرانی ترین وضعیت اقتصادی نیز کسب و کار های آنلاین، نسبت به دیگر کسب و کارها موفقیت بیشتری خواهند داشت.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی مواد غذایی یکی از انواع فروشگاه های آنلاین است که امروزه با توجه به افزایش خرید اینترنتی افراد جامعه، از ضروریات به شمار می رود. اما راه اندازی این نوع فروشگاه ها با سایر فروشگاه های اینترنتی متفاوت است و نیاز به دانستن یک سری اصول راه اندازی دارد که در این مقاله به آنها اشاره کردیم.

شما می توانید نظرات و تجربیات خود را در کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.08%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی ایران کالا | قالب Irankala

995,000 تومان

83.35%
سید رضا صالحی

سید رضا صالحی

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره هاب | Hub

645,000 تومان

85.45%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره زفایر | قالب Zephyr

645,000 تومان

72.28%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره بی تم | قالب BeTheme

645,000 تومان

90.2%
پرو استایل

پرو استایل

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره پرتو | قالب Porto

645,000 تومان

92.44%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیجی لند | قالب Digiland

833,000 تومان

100%
ماهدیس وب

ماهدیس وب

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره آوادا | قالب AVADA

645,000 تومان

87.54%
پرو استایل

پرو استایل


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه