چگونه توسط سرچ کنسول صفحات سایت را از نتایج گوگل پاک کنیم؟

سرچ کنسول

8 دقیقه زمان مطالعه

ممکن است شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی باشید و بخواهید یک سری از محصولاتتان به دلیل اینکه تولیدات آنها متوقف شده است، از صفحه سرچ گوگل پاک شوند به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید. بنابراین اگر می‌خواهید URL مربوط به صفحات خاصی از وب سایت خود را از نتایج جستجو حذف کنید، ما در این مقاله به صورت کامل نحوه حذف صفحات از گوگل را به شما آموزش می‌دهیم. پس حتماً تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

در چه مواقعی یک صفحه را از نتایج گوگل پاک میکنیم؟

ایندکس شدن صفحات وب سایت در گوگل از بزرگ‌ترین اهداف مدیران وب سایت است؛ ولی مواردی وجود دارد که تصمیم به حذف یک صفحه از نتایج گوگل یا Deindexing می‌گیرند. این فرایند که با نام «نمایه زدایی!» هم شناخته می‌شود ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

  1. محتوای قدیمی
  2. محتوای تکراری
  3. هک شدن وب سایت (تغییرات در صفحات یا ایجاد صفحات مزاحم)

در ادامه به توضیح هر یک از این موارد می‌پردازیم.

 

حذف یک صفحه از نتایج گوگل به دلیل محتوای قدیمی

اگر وب سایت شما حاوی اطلاعاتی باشد که دیگر دقیق و معتبر نیستند، حذف آن از گوگل می‌تواند مفید باشد. در واقع پاک کردن سایت از نتایج جستجو از سردرگمی کاربران و در نتیجه تأثیر منفی بر اعتبار وب سایت شما جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، اگر دیگر وب سایت خود را به‌روز رسانی نمی‌کنید و قصد فعالیت در آن را ندارید، می‌توانید با حذف سایت از نتایج گوگل از هدایت کاربران به یک سایت غیرفعال جلوگیری کنید.

توجه: در مواقعی که اطلاعات یک وب سایت نیاز به به‌روز رسانی دارند نیز باید به صورت موقت صفحات مربوطه را از نتایج جستجوی گوگل حذف کنیم تا در اولین فرصت آن‌ها را به‌روز کنیم.

 

حذف یک صفحه از نتایج گوگل به دلیل محتوای تکراری

وجود محتوای تکراری در صفحات یک وب سایت می‌تواند مشکل ساز باشد، زیرا ممکن است منجر به سردرگمی کاربران شود و به جایگاه وب سایت در موتورهای جستجو آسیب برساند. به عبارت دیگر، وقتی گوگل محتوای تکراری را تشخیص می‌دهد، ممکن است فقط یک نسخه از محتوا را در نتایج جستجوی خود نشان دهد یا حتی یک یا چند نسخه از محتوا را به طور کامل از نتایج جستجو حذف کند.

به همین خاطر اگر در وب سایت شما چندین صفحه با محتوای یکسان وجود دارد، بهتر است صفحات تکراری را حذف کنید و فقط صفحه اصلی را نگه دارید.

نکته مهم: پس از حذف محتوای تکراری، ممکن است مدتی طول بکشد تا گوگل مجدد وارد وب سایت شما شود و آن را بررسی کند.

 

حذف یک صفحه از نتایج گوگل به دلیل هک شدن وب سایت

اگر وب سایت شما هک شده باشد یا در معرض خطر قرار گرفته باشد، باید در سریع‌ترین زمان ممکن آن را از نتایج گوگل حذف کنید تا از ورود آسیب احتمالی به کاربران جلوگیری شود؛ زیرا ممکن است هکرها برای گسترش بدافزارها یا حملات فیشینگ از وب سایت شما استفاده کنند.

 

بهترین ابزار برای حذف صفحه از SERP گوگل چیست؟

یکی از ابزارهای مهم و رایگان برای متخصصان سئو گوگل سرچ کنسول است. به کمک این ابزار علاوه بر اینکه می‌توان رفتار کاربران خارج از سایت و در صفحات جستجوی گوگل مشاهده کنید، می‌توانید حذف صفحات سایت از نتایج گوگل را نیز انجام دهید. سرچ کنسول گوگل جامع‌ترین ابزار برای بررسی و انجام کارهای مربوط به سئو سایت شماست. ما در مقاله معرفی ابزار سرچ کنسول گوگل درباره کارایی این ابزار و موارد استفاده از آن شرح داده‌ایم. اگر قصد دارید این ابزار را بهتر بشناسید حتما مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

 

چگونه سرچ کنسول گوگل را یاد بگیریم؟

همانطور که گفتیم سرچ کنسول مهم‌ترین ابزاری است که متخصصان سئو و مدیران سایت باید در کار کردن با آن حرفه‌ای باشند. پس باید به آن را به بهترین و به روزترین حالت یاد بگیرید. سایت ژاکت آکادمی دوره پیشرفته آموزش سرچ کنسول را ارائه داده است. دوره آموزش سرچ کنسول به‌گونه‌ای آماده شده است که تمام بخش‌های این ابزار را به طور کامل پوشش می‌دهد. با استفاده از مثال‌های واقعی تمام ریزه‌کاری‌های گوگل سرچ کنسول را در طول دوره فرا خواهید گرفت. حتی اگر سابقه کار کردن با سرچ کنسول را دارید، توجه داشته باشید که این دوره آموزشی نکات طلایی را در بر می‌گیرد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید دانش و توانمندی‌های سئو خود را چندین پله ارتقا دهید. اگر به دنبال یک مرجع مطمئن و حرفه‌ای برای یادگیری این ابزار هستید، حتما از صفحه دوره دیدن کنید.

سایت ژاکت آکادمی دوره آموزش پیشرفته گوگل سرچ کنسول را ارائه داده است تا با به روزترین اطلاعات راجع به این ابزار به دست آورید

معرفی بخش Removals سرچ کنسول

سرچ کنسول گوگل یک ابزار رایگان ارائه شده توسط گوگل است که به مدیران وب سایت اجازه می‌دهد تا بتوانند عملکرد وب سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل کنترل و حفظ کنند. یکی از ویژگی‌های این ابزار، بخش «Removals» است که امکان ارسال درخواست برای حذف سایت از گوگل را در اختیار مدیران وب‌ سایت قرار داده است.

استفاده از بخش Removals در سرچ کنسول تنها راه برای حذف یک صفحه از نتایج گوگل نیست و ممکن است تضمینی برای ایندکس شدن مجدد صفحه در آینده نباشد. ولی دلایل متعددی برای استفاده از این ابزار برای پاک کردن سایت از نتایج جستجو وجود دارد. مانند:

بهترین ابزار برای حذف صفحات سایت از نتایج گوگل استفاده از ابزار REMOVAL سرچ کنسول است

  1. امکان ارسال درخواست مستقیم به گوگل
    وقتی برای درخواست حذف یک صفحه از نتایج گوگل از بخش Removals در سرچ کنسول استفاده می‌کنید، این درخواست به صورت مستقیم به گوگل فرستاده می‌شود. به همین خاطر شانس موافقت با درخواست شما در مقایسه با روش‌های دیگر مانند مسدود کردن صفحه با robots.txt یا استفاده از برچسب «noindex» افزایش پیدا می‌کند.
  2. امکان ارسال درخواست برای حذف صفحات خاص
    بخش Removals در سرچ کنسول به شما این امکان را می‌دهد تا به جای حذف کل وب سایت، بتوانید نسبت به حذف صفحات مورد نظرتان اقدام کنید. به همین خاطر استفاده از «Removals» می‌تواند رویکردی دقیق‌تر و هدفمندتر باشد.
  3. امکان دسترسی به نسخه‌های ذخیره‌ شده
    یکی از امکانات بخش Removals در سرچ کنسول، امکان دسترسی به صفحات قدیمی و ذخیره شده است؛ به همین خاطر اگر صفحه‌ای به‌روز رسانی شده باشد همچنان می‌توانید به نسخه ذخیره‌ شده‌ آن دسترسی داشته باشید.
  4. امکان کنترل وضعیت درخواست حذف وب سایت از نتایج گوگل
    سرچ کنسول این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید وضعیت درخواست حذف وب سایت خود را کنترل کنید و پیش از ارسال درخواست برای حذف یک صفحه خاص یا وب سایت از نتایج جستجو، تعداد کلیک‌ها، نمایش‌ها و میانگین موقعیت صفحه را مشاهده کنید.
  5. سرعت بالا در ارسال درخواست برای حذف از نتایج گوگل
    شما می‌توانید به راحتی و با سرعت بالا نسبت به ارسال درخواست حذف از گوگل اقدام کنید. از آنجایی که گوگل هر درخواست را به صورت جداگانه بررسی می‌کند، نسبت به سایر روش‌ها با سرعت بالاتری نیز پاسخ درخواست خود را دریافت می‌کنید.
این مقاله را حتما بخوانید
متخصص سئو سایت یا ابزارهای سئو؟ کدام یک برای شما بهتر است؟

به طور کلی، بخش «Removals» سرچ کنسول ابزار قدرتمندی است که مدیران وب سایت می توانند با حذف اطلاعات قدیمی یا تکراری از آن برای مدیریت عملکرد وب سایت خود و در نتیجه حفظ رتبه در نتایج جستجوی گوگل استفاده کنند.

نکته: درخواست‌هایی که در بخش «Removals» ثبت می‌کنید تنها تا ۶ ماه دارای اعتبار هستند و اگر وضعیت صفحه را در حالت noindex قرار ندهید، مجدد گوگل می‌تواند آن صفحات را ایندکس کند.

در بخش بعدی نحوه حذف یک صفحه یا یک وب سایت از نتایج جستجوی گوگل را آموزش می‌دهیم.

 

آموزش نحوه کار با بخش Temporarily remove URL: حذف صفحات سایت از نتایج جستجو

برای حذف یک صفحه از نتایج گوگل یا پاک کردن کل سایت،‌ باید مراحل زیر را به ترتیب گفته شده انجام دهید:

نکته: برای کار با بخش Temporarily remove URL باید به صورت کامل به این بخش دسترسی داشته باشید. اگر وب سایت خود را در گوگل ثبت کرده باشید یا در قسمت تنظیمات وب سایت خود امکان دسترسی کامل برای گوگل را فراهم کرده باشید، می‌توانید به این بخش دسترسی داشته باشید.

1- ابتدا به آدرس بروید.

2- در ستون مربوط به بخش «Indexing»، بر روی «Removals» کلیک کنید.

3- گزینه «TEMPORARY REMOVALS» را انتخاب کنید و بر روی «NEW REQUEST» کلیک کنید.

4- در این بخش، با انتخاب «Temporarily remove URL» دو قسمت را مشاهده می‌کنید که در ادامه به توضیح هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

الف) اگر قصد دارید یک صفحه خاص از وب سایت خود را از نتایج گوگل حذف کنید، باید مراحل زیر را به ترتیب گفته شده انجام دهید:

1- در قسمت «Enter URL»، آدرس URL مربوط به صفحه‌ای که قصد دارید از نتایج گوگل حذف شود را وارد کنید.

2- گزینه «Remove this URL only» را فعال کنید و بر روی «Next» کلیک کنید.

3- گزینه «SUBMIT REQUEST» را انتخاب کنید.

در نهایت به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که می‌توانید آدرس URL صفحه مورد نظر، تاریخ ارسال درخواست، نوع و وضعیت آن را مشاهده کنید.

اگر تصمیم گرفتید درخواست خود را لغو کنید، بر روی آیکون سه نقطه کلیک کنید و گزینه «CANCEL REQUEST» را انتخاب کنید.

ب) اگر قصد دارید یک دایرکتوری خاص در وب سایت خود را از نتایج جستجوی گوگل حذف کنید، باید مراحل زیر را به ترتیب گفته شده انجام دهید:

1- در قسمت «Enter URL»، آدرس URL مربوط به دایرکتوری مورد نظر خود را وارد کنید.

توجه داشته باشید که URL وارد شده باید همان آدرسی باشد که گوگل به آن دسترسی دارد.

2- گزینه «Remove all URLs with this prefix» را فعال کنید. در این صورت گوگل هر آدرسی که این پیشوند را داشته باشد را از نتایج جستجوی خود حذف می‌کند و بر روی «NEXT» کلیک کنید.

3- برای تایید درخواست خود، گزینه «SUBMIT REQUEST» را انتخاب کنید.

بعد از انجام این مراحل می‌توانید وضعیت درخواست خود را مشاهده کنید. اگر قصد داشتید درخواست خود را لغو کنید، می‌توانید بر روی آیکون سه نقطه کلیک کنید و گزینه «CANCEL REQUEST» را انتخاب کنید.

در برخی موارد با وجود اینکه شما آدرس یک صفحه خاص را از وب سایت خود حذف کرده‌اید یا آن را به آدرسی دیگر تغییر داده‌اید، همچنان اطلاعات مربوط به آن صفحه در گوگل ذخیره شده است و کاربران می‌توانند نسخه کش شده آن را مشاهده کنند. برای حل این مشکل، در بخش بعد نحوه کار با Clear cached URL را به شما آموزش می‌دهیم.

 

آموزش نحوه کار با بخش Clear cached URL: حذف آدرس صفحات کش شده

1- ابتدا به آدرس بروید.

2- در ستون مربوط به بخش «Index»، بر روی «Removals» کلیک کنید.

3- گزینه «Clear cached URL» را انتخاب کنید و بر روی «NEW REQUEST» کلیک کنید.

4- آدرس مربوط به صفحه کش شده را در قسمت «Enter URL» وارد کنید.

5- اگر قصد دارید تنها یک صفحه کش شده خاص با این آدرس را حذف کنید، گزینه «Remove this URL only» را فعال کنید و اگر می‌خواهید تمام صفحاتی که آدرس آن‌ها بعد از این URL قرار دارند را حذف کنید، گزینه «Remove all URLs with this prefix» را فعال کنید.

6- بر روی «Next» کلیک کنید.

7- گزینه «SUBMIT REQUEST» را انتخاب کنید.

با انجام مراحل بالا، حافظه کش مربوط به آن صفحه در گوگل پاک می‌شود.

 

زمانی که وب سایت شما از گوگل حذف می‌شود، دیگر در نتایج جستجوی گوگل ظاهر نمی‌شود. به همین خاطر دسترسی به آن برای کاربران سخت‌تر می‌شود. انجام این کار می‌تواند در مواقعی مثل قدیمی یا نادرست بودن مطالب وب سایت مفید باشد. به همین خاطر ما در این مقاله به آموزش removal گوگل سرچ کنسول پرداختیم.

با این حال از آنجایی که حذف یک صفحه از نتایج گوگل می‌تواند پیدا کردن اطلاعات یا خدماتی را که قبلاً در سایت موجود بود برای کاربران سخت‌تر کند،‌ باید در هنگام انجام این فرایند دقت لازم را داشته باشید.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی


نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

2

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه