Retry

در زبان برنامه نویسی برای آنکه از انجام وظایف تکراری جلوگیری شود از برنامه‌های کوچکی به نام اسکریپت استفاده می‌شود. در این نوع زبان با توجه به آنکه نیازی به کامپایل نیست در نتیجه مرحله خطایابی و اجرا به صورت همزمان انجام می‌شوند. در صورتی که در کدها خطایی وجود داشته باشد آن خط‌ها نمایان می‌شود. دقت کنید که زبان‌های اسکریپت نویسی انواع مختلفی دارد و با زبان‌های برنامه نویسی متفاوت‌اند. با ما در این مقاله از ژاکت همراه باشید تا به سوال اسکریپت چیست؟ پاسخ دهیم. همینطور مباحث پیرامون زبان اسکریپت نویسی را بررسی خواهیم کرد.

 

اسکریپت چیست؟

در پاسخ به سوال اسکریپت چیست باید بدانید که اسکریپت ‌نویسی روشی برای ارائه دستورالعمل‌ها به یک رایانه (یا گروهی از رایانه‌ها)، مانند همه اشکال برنامه‌نویسی است. دستورالعمل‌های مورد بحث نه تنها به رایانه می‌گویند که چه کاری انجام دهد، بلکه زمان و نحوه انجام آن را نیز بیان می‌کند. یک زبان برنامه نویسی به برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا به برنامه‌های دیگر دسترسی داشته باشند و از آن‌ها استفاده کنند. کاربران همچنین می‌توانند مستقیماً با برنامه‌های اسکریپت شده به روش‌های مختلف تعامل داشته باشند، از جمله با وارد کردن دستورات مستقیم، کلیک کردن روی دکمه‌ها و … .

به عنوان مثال وقتی یک پنجره مرورگر جدید را برای انجام جستجوی Google باز می‌کنید و یا قرار است در گوگل پیمایشی انجام دهید، مستقیماً با برنامه‌ای که مرورگر را تقویت می‌کند، تعامل دارید. برنامه مرورگر، به نوبه خود، ممکن است همزمان با تعدادی از برنامه‌های دیگر تعامل داشته باشد تا از تجربه شما پشتیبانی کند.

 

کد اسکریپت چیست؟

اسکریپت در برنامه نویسی کامپیوتر دنباله دستورالعمل‌ها تعریف می‌شود که توسط برنامه دیگری تفسیر و یا اجرا خواهد شد. اسکریپت در واقع به جای پردازنده کامپیوتر اجرا می‌شود. برخی از زبان‌هایی که به آن زبان اسکریپتی یا زبان اسکریپت نویسی نیز گفته می‌شود شامل زبان پرل، جاوا اسکریپت هستند. در شبکه جهانی وب زبان‌های اسکریپت نویسی که مشابه با پرل و جاوا اسکریپت هستند برای مدیریت ورودی فرم‌ها و یا خدمات دیگر در وب سایت برنامه نویسی شده‌اند.

زبان های اسکریپت می‌توانند برای پروژه‌های شما بسیار مفید باشند، زیرا چندین ویژگی جدید را به برنامه‌ها و صفحات وب اضافه می‌کنند. یادگیری در مورد نحوه استفاده از آنها ممکن است بدون نیاز به زمان و منابع سنگین زبان‌های برنامه نویسی نیز امکان پذیر باشد.

کد نویسی زبان های اسکریپت سریعتر از زبان های ساختار یافته و کامپایل شده مانند زبان c و ++c صورت میگیرد البته ممکن است اجرای آن نسبت به یک برنامه کمپانی شده سرعت کمتری داشته باشد.

 

کاربردهای اسکریپت نویسی

کاربردهای رایج‌تر زبان‌های اسکریپت به شرح زیر است:

به طور کلی اسکریپت‌ها و زبان‌های برنامه نویسی بیشتر برای خودکارسازی فرآیندها در سطح برنامه استفاده می‌شوند.

زبان های اسکریپت دارای کاربرد های متفاوتی است که به آن اشاره کردیم

در خط فرمان و یا از طریق وب سرور، قادر به اجرای برنامه‌های در حال اجرا بر روی وب سرور و در نهایت نمایش نتایج مناسب برای کاربران خواهد بود. البته رایج ترین برنامه‌های کاربردی برای این زبان‌ها بسته به نوع آن‌ها متفاوت است. به عنوان مثال، زبان‌های برنامه‌نویسی خط فرمان مانند Bush و PowerShell برای متراکم کردن دنباله‌ای از دستورات استفاده می‌شوند. ضمناً اتوماسیون فرآیند در سطح اپلیکیشن با استفاده از VBA و AppleScript قابل انجام است. علاوه بر این خط فرمان‌ها، زبان‌های برنامه نویسی مانند PHP، Python، Perl و JavaScript، در سطح وب سرور نیز برای تقویت وب سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی پویا استفاده می‌شوند. در نهایت، ابتکار عمل در تحقیقات داده و آمار، اغلب از این نوع زبان برای گسترش فرآیندهای خود استفاده می‌کنند. البته در این موارد R و Python رایج ترین هستند.

 

 

کاربردهای رایج‌تر زبان‌های اسکریپت نویسی را می‌توان در دسته‌های زیر قرار داد:

 

اتوماسیون وظایف به صورت محلی یا از راه دور

مانند هر نوع زبان برنامه نویسی دیگری، اسکریپت نویسی به شما کمک می‌کند تا کارهای تکراری را بر اساس الگوها به طور خودکار انجام دهید. می‌توانید از زبان‌هایی مانند پایتون برای بهینه‌سازی فرآیندهای طولانی در برنامه‌ها یا پلتفرم‌هایی که قبلاً استفاده می‌کردید، استفاده کنید.

 

اسکریپت کوتاه مناسب افراد مبتدی

استفاده از زبان‌های اسکریپت نویسی نیازی به تعهد زمانی مشابه زبان‌های برنامه نویسی سطح بالا ندارد. در نتیجه این زبان‌ها برای مبتدیان مناسب خواهند بود. به خصوص هنگامی که با زبانی مانند Python سروکار دارید. زبان‌های اسکریپتی قادر هستند پلتفرم‌های همکاری مانند اینستاگرام، پینترست و حتی گوگل را تقویت کنند.

 

ایجاد و مدیریت محتوای پویا

زبان‌های اسکریپت به پویایی بیشتر وب نسبت به صفحات استاتیک سنتی، کمک می‌کنند. این مورد در نمایش داده‌های مختلف بسته به تصمیمات اتخاذ شده توسط بازدید کننده دارد و بنابراین تجربه کاربر را سفارشی می‌کند. نمونه ای از آن وردپرس است که از php تعبیه شده با کد HTML، برای ارائه محتوای میزبانی شده در پایگاه داده خود استفاده می‌کند.

 

برنامه نویسی Back-end برای سیستم‌های پیچیده

اکثر برنامه های کاربردی وب مانند یوتیوب، جی میل و سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، بر روی یک سری از زبان‌های اسکریپت نویسی در قسمت back-end اجرا می‌شوند. در میان آن‌ها جاوا اسکریپت است که طبق W3Techs محبوب‌ترین زبان در بین وب سایت‌ها می‌باشد.

 

زبان اسکریپت نویسی چه تفاوتی با سایر زبان های برنامه نویسی دارد؟

بسیاری از افراد ممکن است تفاوت زبان‌های اسکریپت را با زبان‌های برنامه نویسی ندانند و ممکن است آن‌ها را به جای یکدیگر استفاده کنند. این دو زبان کاملاً نسبت به یکدیگر متفاوت هستند. افرادی که وارد دنیای برنامه نویسی می‌شوند حتماً باید تفاوت این دو زبان را با یکدیگر بدانند. زبان برنامه نویسی و زبان‌های اسکریپت نویسی برای توسعه نرم افزار کاربرد دارند. زبان‌های اسکریپت نویسی را می‌توانید به عنوان زبان برنامه نویسی در نظر بگیرید و از آن‌ها استفاده کنید. در حالی که عکس این موضوع صدق نمی‌کند. زبان های اسکریپت نویسی کامپایل نشده و مفسر ندارند.

زبان‌های اسکریپت نویسی معمولاً زبان‌های سطح بالا را شامل می‌شوند، در حالی که زبان‌های برنامه نویسی می‌‌توانند جزو زبان‌های سطح پایین نیز باشند. اجرای یک اسکریپت با سرعت انجام می‌شود و به زمان کمتری نیاز دارد، در حالی که در زبان‌های برنامه نویسی اجرای یک دستور با توجه به آنکه نیاز به کامپایل شدن دارد زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

از زبان‌های اسکریپت نویسی می‌توانید برای بهبود یک برنامه و کنترل آن استفاده کنید. در حالی که یک زبان برنامه نویسی برای ایجاد و توسعه نرم افزارها کاربرد دارد. زبان‌های اسکریپتی معمولاً برای نگهداری هزینه پایینی دارند، در حالی که زبان‌های برنامه نویسی هزینه‌های بالایی را برای نگهداری نیاز خواهند داشت.

 

انواع زبان‌های اسکریپتی

دو نوع اصلی زبان اسکریپت نویسی وجود دارد:

  • سمت سرور
  • سمت کلاینت

انواع زبان های اسکریپت نویسی به دو بخش کلی تقسیم می‌شوند

زبان اسکریپت سمت سرور

اصطلاح زبان اسکریپت نویسی سمت سرور به زبان‌هایی اطلاق می‌شود که از وب سرور استفاده می کنند. از آنجایی که این اسکریپت در back-end اجرا می‌شود، در نتیجه برای بازدید کننده قابل مشاهده نیست. زبان اسکریپت نویسی اغلب برای ایجاد وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های پویا، رسیدگی به سؤالات کاربر، تولید و ارائه داده‌ها و موارد دیگر استفاده می‌شوند. یک مثال معروف از اسکریپت نویسی سمت سرور، استفاده از PHP در وردپرس است.

چند زبان اسکریپت نویسی سمت سرور : PHP، Python، Node.js، Perl و Ruby.

 

زبان اسکریپت نویسی سمت کلاینت

زبان اسکریپت نویسی سمت کلاینت بر خلاف موارد بالا، سمت سرویس گیرنده یا همان کلاینت قرار می‌گیرند. معمولاً در front-end اجرا می‌شود. در نتیجه باعث می‌شود برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده باشد و آن را در برابر سوء استفاده‌ و نفوذ ایمن کند. به این ترتیب، اغلب برای ایجاد رابط های کاربری و عملکردهای سبک از زبان اسکریپت نویسی سمت کلاینت استفاده می‌شود.

زبان اسکریپت نویسی سمت کلاینت از آنجایی که به صورت محلی اجرا می‌شود، معمولاً عملکرد بهتری ارائه می‌کنند و بنابراین سرور شما را تحت فشار قرار نمی‌دهند.

مثال‌هایی برای زبان اسکریپت نویسی سمت کلاینت: HTML، CSS، jQuery و JavaScript. این نوع زبان اسکیریپتی در مورد محل اجرای کد متفاوت هستند.

 

در این مقاله به سوال اسکریپت چیست پاسخ دادیم. استفاده از زبان‌های اسکریپت راهی عالی برای گسترش قابلیت‌های نرم افزار و صفحات وب شما است. اضافه کردن اسکریپت‌ها به وب سایت شما ممکن است بر عملکرد آن تأثیر بگذارد. برای استفاده از این مورد می‌توانید از اسکریپت‌های آماده استفاده کنید به منظور خرید اسکریپت می‌توانید به دسته‌بندی اسکریپت سایت ژاکت مراجعه کنید. یادگیری و استفاده از زبان اسکریپت بسیار ساده‌تر از زبان‌های برنامه نویسی سطح پایین است. این بدان معنی است که شما می توانید به سرعت اسکریپت‌های مورد نیاز خود را بدون نیاز به زمان و منابع زیادی پیاده سازی کنید. همه آن‌ها منبع باز هستند به این معنی که هر کسی می‌تواند در توسعه آن‌ها در مقیاس جهانی مشارکت داشته باشد.

دسته بندی: وردپرس

دیدگاه‌ها

Comments
  • محمد

    با سلام و تشکر. ساده و عالی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *