تفاوت WordPress.com و WordPress.org چیست؟

وردپرس

8 دقیقه زمان مطالعه

آیا می دانید WordPress.com و WordPress.org در واقع دو پلتفرم بسیار متفاوت هستند؟ اغلب مبتدیان WordPress.com و WordPress.org را اشتباه می گیرند و همین امر باعث می شود تا برای نیازهای خود، بستر وبلاگ نویسی اشتباهی را انتخاب کنند. حتی کسانی که می دانند این دو پلتفرم متفاوت هستند، از تفاوت های بین آنها آگاهی ندارند. در این مقاله تفاوت WordPress.com و WordPress.org را بررسی می کنیم.

کاربران اغلب از ما می پرسند که بستر بهتر چیست: WordPress.com یا WordPress.org ؟ برای کمک به پاسخ دادن به این سوال، ما جامع ترین مقایسه WordPress.com در مقابل WordPress.org را ایجاد کرده ایم تا تفاوت WordPress.com و WordPress.org را بیان کنیم.

هدف ما برجسته کردن تفاوت های اساسی بین WordPress.com و WordPress.org است. بنابراین شما می توانید بستر مناسب را برای نیازهای خود انتخاب کنید.

بیایید نگاهی به تفاوت WordPress.com و WordPress.org بیندازیم.

مقایسه  WordPress.com  و WordPress.org

بهترین راه برای درک تفاوت WordPress.com و WordPress.org این است که به هر پلتفرم به صورت جداگانه نگاهی بیندازیم.

تفاوت WordPress.com و WordPress.org

WordPress.org

WordPress.org  با نام مستعار WordPress “واقعی”، پلتفرم محبوب وب سایت است که شما همه چیزهای خوب را در مورد آن را شنیده اید.

این پلتفرم منبع باز (open-source) است و استفاده از آن برای همه 100٪ رایگان است. تمام آنچه شما نیاز دارید یک نام دامنه و میزبانی وب است.

در زیر نکات مثبت و منفی استفاده از WordPress.org که خود میزبان آن است برای ایجاد وب سایت یا وبلاگ خود آورده شده است تا بتوانید راحت تر تفاوت WordPress.com و WordPress.org را درک کنید.

مزایای  WordPress.org

با WordPress.org ، شما کنترل کاملی بر وب سایت خود دارید. شما در انجام هر کاری که می خواهید آزاد هستید و آن را به اندازه مورد نیاز خود سفارشی می کنید.

در زیر برخی از مزایای انتخاب WordPress.org برای ساخت وب سایت و دلیل انتخاب آن به عنوان بهترین وب سایت ساز مطرح شده است.

  • رایگان، منبع باز و فوق العاده آسان برای استفاده است.
  • شما صاحب وب سایت و کلیه داده های آن هستید و کنترل کاملی روی آن دارید.
  • شما می توانید افزونه ها و برنامه های رایگان، غیر رایگان و سفارشی وردپرس را به وب سایت خود اضافه کنید.
  • در صورت لزوم می توانید از طراحی وب سایت خود استفاده کنید. شما می توانید هر قالب وردپرس رایگان یا غیر رایگان را که می خواهید اضافه کنید. همچنین می توانید طرح های کاملاً سفارشی ایجاد کنید یا هر آنچه را که می خواهید اصلاح کنید.
  • در واقع می توانید با اجرای تبلیغات خود و بدون تقسیم درآمد با کسی، از سایت وردپرس خود درآمد کسب کنید.
  • برای تجزیه و تحلیل و ردیابی سفارشی می توانید از ابزارهای قدرتمندی مانند گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.
  • شما می توانید از وردپرس برای ایجاد یک فروشگاه آنلاین برای فروش محصولات دیجیتال یا فیزیکی، پرداخت آنلاین و تحویل و حمل کالا به طور مستقیم از وب سایت خود استفاده کنید.
  • شما همچنین می توانید سایت های عضویت ایجاد کرده و برای محتوای برتر و دوره ها عضویت بفروشید و یک انجمن آنلاین در وب سایت خود ایجاد کنید.

محدودیت های WordPress.org

  • وب سایت شما مانند همه وب سایت ها به میزبانی وب نیاز خواهد داشت. هاست جایی است که پرونده های وب سایت شما در اینترنت ذخیره می شود. در ابتدا، هزینه ی آن حدود 3 دلار 10 دلار در ماه است. با این وجود وقتی وب سایت شما رشد می کند و بازدید و ترافیک آن افزایش میابد، هزینه میزبانی وب همانطور که انتظار می رود افزایش می یابد، اما در این صورت می توانید درآمد کافی برای تأمین هزینه ها را بدست آورید.
  • شما مسئول بروزرسانی ها هستید. به راحتی می توانید با کلیک روی دکمه به روزرسانی سایت وردپرس خود را به روز کنید، بنابراین کار زیادی نیست.
  • شما مسئول تهیه نسخه پشتیبان هستید. خوشبختانه، تعداد زیادی افزونه پشتیبان گیری از وردپرس وجود دارد مانند افزونه پشتیبان گیری Backup Buddy که به شما امکان می دهد به صورت خودکار نسخه پشتیبان تهیه کنید.

هزینه واقعی وب سایت WordPress.org بر اساس آنچه می خواهید بسازید متفاوت است. (وبلاگ ساده، وب سایت نمونه کارها، فروشگاه تجارت الکترونیکی و یا سایت عضویت)

توصیه ما برای 99٪ کاربران که به دنبال تفاوت WordPress.com و WordPress.org هستند، استفاده از WordPress.org است.

WordPress.com

WordPress.com یک سرویس میزبانی است که توسط موسس وردپرس، مت مولن وگ ایجاد شده است. به دلیل یکی بودن بنیانگذار، اغلب کاربران WordPress.com را با WordPress.org  اشتباه می گیرند.

سرویس میزبانی WordPress.com  پنج پلن دارد:

  • رایگان – بسیار محدود
  • شخصی – 48 دلار در سال
  • حق بیمه – 96 دلار در سال
  • تجارت – 300 دلار در سال
  • تجارت الکترونیکی – 540 دلار در سال
  • VIP-با شروع از 5000 دلار در ماه

مزایای  WordPress.com

بستر رایگان WordPress.com گزینه خوبی برای وبلاگ نویسان سرگرمی و کسانی است که برای خانواده خود یک وبلاگ راه اندازی می کنند. در ادامه برخی از مزایای استفاده از WordPress.com برای درک بهتر تفاوت WordPress.com و WordPress.org آورده شده است:

  • برای حداکثر 3 گیگابایت فضا رایگان است. پس از آن مجبور خواهید شد برای فضای بیشتر  یکی از پلن های گفته شده را خریداری کنید.
  • دیگر لازم نیست نگران به روزرسانی یا پشتیبان گیری باشید. com از آن مراقبت خواهد کرد.

محدودیت های WordPress.com

در تفاوت WordPress.com و WordPress.org چندین محدودیت برای WordPress.com رایگان وجود دارد که آن را از WordPress.org متمایز می کند. در اینجا برخی از مضرات استفاده از WordPress.com آورده شده است:

  • آنها تبلیغات را در همه وب سایت های رایگان قرار می دهند. کاربران شما آن تبلیغات را می بینند و شما از این طریق درآمد کسب نمی کنید. اگر نمی خواهید کاربران تبلیغات را ببینند، می توانید به نسخه غیر رایگان (با شروع از 48 دلار در سال) ارتقا دهید.
  • شما مجاز به فروش تبلیغات در وب سایت خود نیستید، که به شدت راه های کسب درآمد از سایت شما را محدود می کند. اگر سایت پربازدیدی دارید، می توانید برای برنامه تبلیغاتی WordAds که در آن درآمد را با آنها تقسیم می کنید، اقدام کنید. کاربران پریمیوم می توانند بلافاصله از WordAds  استفاده کنند.
  • نمی توانید افزونه ها را بارگذاری کنید. کاربران برنامه رایگان ویژگی های داخلی Jetpack را از قبل فعال می کنند. کاربران طرح کسب و کار می توانند از بین مجموعه ای از افزونه های سازگار (300 دلار در سال) نصب کنند. برنامه VIP WordPress.com به شما امکان می دهد افزونه ها را نصب کنید و از 5000 دلار در ماه شروع می شود.
  • نمی توانید قالب های سفارشی را بارگذاری کنید. کاربران برنامه رایگان فقط می توانند از مجموعه تم های رایگان محدود استفاده کنند ولی کاربران Premium و Business Plan می توانند از قالب های برتر هم انتخاب کنند. گزینه های سفارشی سازی محدودی برای نسخه رایگان وجود دارد. کاربران Premium و Business می توانند از CSS سفارشی استفاده کنند.
  • شما به آمار آنها محدود شده اید. نمی توانیدگوگل آنالیتیکس را اضافه کنید یا هر سیستم عامل ردیابی قدرتمند دیگری را نصب کنید. فقط کاربران طرح تجاری می توانند Google Analytics را نصب کنند.
  • وب سایت های رایگانcom دارای دامنه ای با مارک WordPress.com هستند. به عنوان مثال . برای دریافت نام دامنه سفارشی به یک برنامه پولی نیاز دارید. تا چنین عنوانی داشته باشید:
  • اگر فکر کنند این سایت شرایط خدمات آنها را نقض می کند، می توانند در هر زمان سایت شما را حذف کنند.
  • سایت شما پیوند طراحی شده توسط com را نمایش می دهد. با ارتقا به پریمیوم ، می توان آن را حذف کرد.
  • com هیچ ویژگی تجارت الکترونیکی یا درگاه پرداخت یکپارچه را ارائه نمی دهد، مگر اینکه طرح تجارت الکترونیکی را خریداری کنید.
  • با com نمی توانید وب سایت های عضویت ایجاد کنید.
این مقاله را حتما بخوانید
15 ابزار از بهترین برنامه حذف پس زمینه عکس برای موبایل و کامپیوتر

همانطور که می بینید، پلتفرم میزبانی WordPress.com کاملاً محدود است. برای باز کردن برخی از ویژگی های پیشرفته تر، باید در پلن کسب و کار (300 دلار در سال) یا در پلن VIP (5000 دلار در ماه) قرار بگیرید.

سوالات متداول WordPress.com vs WordPress.org

در ادامه تلاش خود را کرده ایم تا به سوالات متداول زیر پاسخ دهیم:

  •  بین WordPress.com و WordPress.org کدام یک بهتر است؟

حال که تفاوت WordPress.com و WordPress.org را دیدید، اگر یک وبلاگ نویس شخصی هستید و به درآمدزایی از وب سایت خود اهمیتی نمی دهید، با WordPress.com رایگان همراه شوید.

اما اگر شما یک تجارت یا وبلاگ نویسی هستید که می خواهد از سایت خود درآمد کسب کنید، توصیه می کنیم از WordPress.org که خود میزبان آن است استفاده کنید. زیرا به شما آزادی و انعطاف پذیری می دهد تا وب سایت خود را همانطور که می خواهید، رشد دهید.

در حالی که می توانید چندین ویژگی پیشرفته با برنامه تجاری WordPress.com (سیصد دلار در سال برای هر وب سایت) بدست آورید، می توانید این درآمد را در سایت وردپرس خود-میزبان که 46 دلار در سال است، خیلی بیشتر کنید.

از نظر متخصصان، WordPress.org  پلتفرم بهتری است. این پلتفرمی است که هر وبلاگ نویس حرفه ای، صاحب مشاغل کوچک و حتی مارک های معروف مانند دیزنی از آن استفاده می کنند.

  • آیا می توانم از وب سایت WordPress.com رایگان درآمد کسب کنم؟

WordPress.com  به شما امکان اجرای تبلیغات در وب سایت های رایگان WordPress.com را نمی دهد. اگر یک وب سایت پر بازدید دارید، می توانید به برنامه WordAds آنها بپیوندید و درآمد تبلیغات خود را با WordPress.com  به اشتراک بگذارید.

در واقع، شما گزینه های بسیار محدودی برای کسب درآمد از وب سایت WordPress.com خود دارید.

  • بین WordPress.com و WordPress.org کدام یک برای تجارت الکترونیک بهتر است؟

WordPress.org ساده ترین راه برای ایجاد یک وب سایت تجارت الکترونیکی را ارائه می دهد. شما می توانید از ووکامرس برای ایجاد فروشگاه خود استفاده کنید و یا از سایر افزونه های تجارت الکترونیکی، عضویت و LMS وردپرس استفاده کنید.

WordPress.com همچنین یک طرح تجارت الکترونیکی را با قیمت 540 دلار در سال ارائه می دهد که اگر تازه شروع به کار کنید مبلغ سنگینی است. از لحاظ ویژگی ها هنوز محدود است و شما باید شرایط خدمات WordPress.com  را برای فروشگاه تجارت الکترونیک خود دنبال کنید.

  • چگونه یک وب سایت با WordPress.org راه اندازی کنم؟

برای راه اندازی وب سایت وردپرس خود میزبان ، به یک نام دامنه و میزبانی وردپرس نیاز دارید.

نام دامنه آدرس وب سایت شما در اینترنت مانند zhaket.com است. میزبانی وب محلی است که پرونده های وب سایت شما در اینترنت ذخیره می شود.

  • آیا می توانم از WordPress.com به WordPress.org منتقل شوم؟

غالباً کاربران جدیدی که تفاوت WordPress.com و WordPress.org را نمی دانند در نهایت با سرویس رایگان WordPress.com شروع می کنند. هنگامی که محدودیت های این پلتفرم را دیدند، می خواهند به WordPress.org تغییر پیدا کنند.

شما قطعاً می توانید از WordPress.com به WordPress.org تغییر وضعیت دهید و به راحتی تمام مطالب خود را انتقال دهید.

خلاصه مقایسه و تفاوت WordPress.com و WordPress.org

بهترین راه برای اندیشیدن درباره تفاوت WordPress.com و WordPress.org تشبیه اجاره ی خانه در مقابل داشتن خانه است.

WordPress.com مشابه اجاره ی یک خانه است. شما قدرت و کنترل محدودی بر آن چه می توانید و نمی توانید انجام دهید، دارید.

WordPress.org مانند داشتن خانه است. در جایی که کنترل کامل دارید، هیچ کس نمی تواند شما را بیرون کند و شما می توانید هر کاری را که می خواهید انجام دهید.

دامنه های مشابه  WordPress.orgو WordPress.com  باعث سردرگمی بسیاری از مبتدیان شده است.

امید ما این است که این مقاله برای درک تفاوت WordPress.com و WordPress.org مفید واقع شده باشد و به شما برای انتخاب بستر مناسب کمک کند.

محصول پیشنهادی

افزونه امتیازدهی و پاداش پیشرفته آوانس | پلاگین گیمیفیکیشن

585,000 تومان

97.74%
یوسف محمدیانی

یوسف محمدیانی

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیناکالا | قالب DinaKala

825,000 تومان

99.33%
آی دیزاین

آی دیزاین

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی زنبیل | قالب zanbil

1,895,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی و فروش دوره آنلاین شکرینو | Shokrino

451,500 تومان

96.25%
تیم شکرینو

تیم شکرینو

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز ایفرم | پلاگین eForm

345,000 تومان

78.57%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

12

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

3

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

با سلام
خانم مهدی نژاد تفاوتی در راه اندازی ندارن این دو تا یعنی کسی که آموزش WordPress.com رو دیده باشه میتونه با WordPress.org کار کنه ؟؟ ممنون میشم پاسخ بدید

سلام
همونطور که در مقاله گفته شد، wordpress.com امکان ایجاد سایت های وبلاگی و شرکتی رو بدون نیاز به داشتن هاست، فراهم می کنه. با wordpress.org میتونید سایت های حرفه ای تر مثل سایت های فروشگاهی رو راه اندازی کنید اما نیاز به دامنه و هاست دارید که نیاز دارید درباره نصب و مدیریتش اطلاعاتی داشته باشید.

پس اصولا ما که وردپرس رو دانلود میکنیم و روی هاست نصب میکنیم داریم از org استفاده میکنیم ؟!
چه جالب واقعا نمیدونستم البته قبلا وبلاگ داشتم در وردپرس ولی این همه تفاوت به ذهنم خطور نمیکرد !

ارسال دیدگاه