zhaket logo

اصلی ترین موانع کسب و کار اینترنتی در ایران

کسب و کار

9 دقیقه زمان مطالعه

 

اگر بخواهیم واقع‌بینانه به دنیای کنونی و تحولات آن نگاه کنیم، باید بگوییم که مهم‌ترین و تاثیرگذارترین تفاوت عصر حاضر با گذشته، حضور پررنگ اینترنت در تمامی جوانب زندگی است. این روزها اینترنت به عنصری بسیار فعال در زمینه‌های مختلف زندگی تبدیل شده و جایگاهی دست‌نیافتنی برای خود دست ‌و پا کرده است. از آموزش و سیاست تا پزشکی و تجارت، همه‌ و ‌همه جزو عرصه ‌هایی هستند که به لطف ورود اینترنت به آن‌ها، تحولات اساسی بسیاری را تجربه کرده و به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته‌اند. اما برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی  باید حواستان به موانع کسب و کار اینترنتی در ایران نیز باشد.

حتما لازم نیست که از تخصص بالایی در تجارت برخوردار باشید تا بتوانید تغییرات ناشی از تجارت الکترونیک در بازارهای مدرن را درک کرده و به اهمیت آن ایمان بیاورید؛ حتی نگاهی کلی به پروسه تجارت در طی سال‌های اخیر نیز به خوبی این نکته را نشان می‌دهد که تجارت الکترونیک به یکی از محبوب‌ترین راه‌های کسب درآمد در سال‌های اخیر تبدیل شده و توانسته قدرت خود را به اثبات برساند.

چرا باید به شروع یک کسب و کار اینترنتی فکر کنید؟

موانع کسب و کار اینترنتی در ایران

هزینه‌های سرسام‌آور مانند اجاره ملک و بهای حامل‌های انرژی، یکی از رایج‌ترین موانع کسب و کار در ایران هستند که با تغییر مسیر به سمت کسب و کار اینترنتی می‌توانید آن‌ها را از میان برداشته و لذت یک تجارت پرسود را تجربه نمایید. در کنار این موضوع، کسب و کار اینترنتی، لزوم استخدام تعداد بالای کارمند و پرداخت هزینه‌های گزاف را نیز از پیش روی شما کنار زده و تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش هزینه‌های جانبی‌تان خواهد داشت. از دیگر مشکلات کسب و کار در ایران که در واقع یکی از معضلات جهانی تمامی کسب و کار ها نیز محسوب می‌شود، می‌توان به محدودیت عرضه در تجارت به روش سنتی اشاره نمود. شما در قفسه‌های فروشگاه خود تنها قادر به عرضه تعداد محدودی از کالاها هستید که این موضوع سبب کاهش تنوع اجناس ارائه شده در فروشگاه و در نهایت کاهش فروش خواهد شد. کسب و کار اینترنتی بستر مناسب برای عرضه نامحدود کالاها و خدمات را فراهم آورده و تمامی محدودیت‌های موجود در این زمینه را از میان برمی‌دارد.

محدودیت‌های موجود در زمینه برقراری ارتباط مداوم با مشتریان و انجام تبلیغات موثر نیز از دیگر مشکلات کسب و کار در ایران به‌شمار می‌روند که با وجود کسب و کار های اینترنتی، دیگر به خاطره‌ای دور‌ و دراز تبدیل شده‌اند. با ورود به دنیای تجارت الکترونیک می‌توانید ارتباطی قوی و موثر با مخاطبان برقرار کرده و بدون هیچ مشکلی، بازاریابی و تبلیغات خود را به انجام برسانید. در کنار تمامی مواردی که به آن اشاره نمودیم، مشتری‌پسند بودن کسب‌وکار اینترنتی نیز از دیگر مزایای قابل توجه این روش تجارت است که رسیدن به موفقیت‌های تجاری مورد نظر در کوتاه‌ترین زمان ممکن را برای شما فراهم می‌آورد.

 

 

اصول راه‌اندازی کسب و کار در شرایط بد اقتصادی

چالش های کسب و کار اینترنتی در ایران

هیچ موفقیتی اتفاقی به‌دست نمی‌آید؛ برای محقق شدن اهداف خود باید با دست پر وارد مسیر شوید و حداکثر استفاده را از امکانات و شرایط موجود ببرید. بدون شک تجارت الکترونیک یکی از بهترین گزینه‌های دنیای مدرن به‌شمار می‌رود، اما راه‌اندازی کسب و کار در شرایط بد اقتصادی قطعا تصمیمی نیست که بتوانید به‌راحتی آن را اتخاذ کرده و دست به‌کار شوید. درست است که نمی‌توان منکر موانع کسب و کار در ایران شده و با بی‌توجهی به این مشکلات، سرمایه خود را به خطر انداخت؛ اما راه هایی برای راه اندازی کسب و کار بدون سرمایه اولیه وجود دارد و با کسب اطلاعات کافی در زمینه اصول راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی و متعهد بودن به آن‌ها، می‌توانید مشکلات را کنار زده و راه را برای رسیدن به موفقیت کوتاه‌تر نمایید. مراحل راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی موفق عبارتند از:

  • به دنبال نیاز بگردید

برطرف کردن نیازهای موجود در جامعه، کلید موفقیت تمامی کسب و کار ها بوده و در مورد تجارت الکترونیک نیز صادق است. شانس موفقیت فروش یک کالا یا خدمت اشباع شده در بازار، بسیار کم‌تر از کالا یا خدمتی است که نیاز بالایی برای آن وجود دارد؛ بنابراین قبل از ورود به دنیای تجارت الکترونیک، باید به شناسایی نیازهای جامعه پرداخته و متناسب با این نیازها و در راستای برطرف نمودن آن‌ها، اقدام به راه‌اندازی کسب و کار خود نمایید.

  • خودتان را واضح معرفی کنید

مخاطبان تا زمانی که شما را در هاله‌ای از ابهام دیده و اطلاعات کافی در موردتان نداشته باشند، به خرید ترغیب نخواهند شد؛ بنابراین لازم است که در مورد کالاها و خدمات خود، اعتبارتان در بازار، مشکلی که حل می‌کنید و ضمانت‌های ارائه شده، با آنان صحبت کرده و سناریوی کاملی را در این زمینه تدارک ببینید.

  • وب‌سایت خود را طراحی نمایید

وب‌سایت شما مهم‌ترین ابزار برای رسیدن به موفقیت و مقابله با موانع کسب و کار اینترنتی در ایران است و باید بیشترین دقت را برای طراحی آن به‌ خرج دهید. گرافیک زیبا در کنار محتوای مفید و سودمند، مهم‌ترین نکاتی هستند که در طراحی سایت خود باید به آن‌ها توجه کرده و اولویت را به آن‌ها اختصاص دهید.

  • بازاریابی را شروع کنید

بازاریابی یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی است که برای موفقیت کسب و کارخود باید برداشته و در انجام هرچه‌بهتر آن دقت کنید. برای این‌کار می‌توانید از روش‌های مختلف مارکتینگ مانند: بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیل و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده و به تعداد بیشتری از مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید.

  • تدوین استراتژی‌های مناسب برای تضمین خرید مجدد مشتری

استراتژی‌های مختلف و بسیار کارآمدی در این زمینه وجود دارند که خرید‌های بعدی مشتریان را تضمین کرده و سبب بازگشت دوباره آن‌ها به سمت شما می‌شوند. پیشنهاد محصولات مشابه در صفحه خرید و ارائه محصولات تکمیل‌کننده‌ی خرید اصلی، از جمله مهم‌ترین استراتژی‌هایی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کرده و با افزایش فروش، موفقیت خود را در کسب‌وکار اینترنتی تضمین نمایید.

 

 

معرفی موانع کسب و کار اینترنتی در ایران و راه‌ حل از میان برداشتن آن‌ها

موانع کسب و کار

موانع کسب و کار اینترنتی در ایران و یافتن راه‌حل مناسب برای از میان برداشتن این موانع، مهم‌ترین دغدغه افرادی است که قصد ورود به دنیای تجارت الکترونیک و رسیدن به موفقیت در آن را دارند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات کسب و کار اینترنتی پرداخته و راه‌حل‌های طلایی برای برطرف کردن این مشکلات را بیان خواهیم نمود:

  • تعیین هویت

یکی از مهم‌ترین مشکلات کسب و کار اینترنتی در سراسر دنیا، عدم تایید هویت مخاطبان است که در صورت عدم توجه به این موضوع و انجام اقدامات لازم، سبب ایجاد مشکلات فراوانی برای شما خواهد شد. شما باید از صحیح بودن اطلاعات وارد شده توسط مشتریان مطمئن شده و امنین کسب‌وکار خود را تامین نمایید.

  • راه‌حل

استفاده از نرم‌افزارهای که برای تعیین هویت آنلاین طراحی شده‌اند، یکی از بهترین راه‌حل‌هایی است که سبب افزایش امنیت وب‌سایت شما شده و یکی از مهم‌ترین موانع کسب و کار اینترنتی را برطرف می‌نمایند. این نرم‌افزارهای چندلایه به شما کمک می‌کنند تا چند قدم جلوتر از هکرها بوده و امنیت وب‌سایت خود را به بهترین شکل ممکن تامین نمایید.

  • تجزیه و تحلیل رقبا

مهم نیست در چه‌ زمینه‌ای قصد وارد شدن به دنیای تجارت الکترونیک را دارید؛ در هر صورت مطمئنا رقبای بسیار سرسختی خواهید داشت که توانسته‌اند مشتریان زیادی را به خود اختصاص داده و اعتماد آن‌ها را جلب نمایند. وجود رقبای باتجربه یکی از مهم‌ترین موانع کسب و کار اینترنتی در ایران به‌شمار می‌رود که در صورت نداشتن نقشه مناسب برای پیروزی در میدان رقابت، شکست بسیار سنگینی را برای شما به دنبال خواهد داشت. شما باید بتوانید محصولات یا خدمات خود را از محصولات مشابه بازار جدا کرده و محبوبیت بیشتری را به سمت خود بکشید.

  • راه‌حل

حضور رقبای بسیار در بازار زمانی به یکی از مشکلات کسب و کار اینترنتی تبدیل می‌شود که شما با دست پر وارد میدان رقابت نشده و استراتژی‌های لازم را تدوین نکرده باشید. تجزیه و تحلیل رقبای حاضر در بازار مهم‌ترین اقدامی است که قبل از شروع تجارت الکترونیک باید آن را انجام داده و اطلاعات مورد نیاز خود را کسب نمایید. موفقیت‌ها و یا حتی شکست‌های رقیبان، بهترین راهنماهای شما برای داشتن یک تجارت اینترنتی موفق محسوب شده و راه را برای تحقق اهدافتان هموار می‌کنند. در هنگام تجزیه و تحلیل رقبا دقت کنید که آن‌ها چه‌ چیزی را به چه قیمتی عرضه می‌کنند، این موضوع شما را با میزان تقاضا در بازار آشنا کرده و امکان حذف کالاها و خدماتی با تقاضای پایین را در اختیارتان قرار می‌دهد.

این مقاله را حتما بخوانید
انواع روش‌های ارائه تخفیف در فروشگاه اینترنتی

 

  • وفاداری مشتری

آیا می‌دانستید هزینه‌ای که برای جلب یک مشتری جدید باید متحمل شوید، تقریبا ۵ برابر بیشتر از هزینه‌ای است که برای حفظ مشتریان فعلی خود باید صرف نمایید؟ عدم موفقیت در تبدیل مشتریان فعلی به مشتریان وفادار یکی از مهم‌ترین مشکلات و موانع کسب و کار در ایران است که سبب شکست بسیاری از تجارت‌های نوپا و از بین رفتن سرمایه‌های آنان شده است. طبق بررسی‌های صورت گرفته، احتمال فروش مجدد به مشتریان فعلی چیزی در حدود ۷۰ درصد است که این رقم در مورد احتمال فروش به مشتریان جدید، به عدد ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند! این مقایسه به خوبی نشان می‌دهد که چرا عدم وجود مشتریان وفادار به یکی از مهم‌ترین مشکلات کسب و کار اینترنتی در سراسر جهان تبدیل شده است.

  • راه‌حل

‌ارائه خدمات منحصربه‌فرد و ایجاد تجربه مثبت در مشتریان، از مهم‌ترین کارهایی است که برای مقابله با این چالش می‌توانید انجام دهید و با استفاده از آن‌ها، نبود مشتریان وفادار که به یکی از اصلی‌ترین موانع کسب و کار در ایران تبدیل شده است را از سر راه خود بردارید. اگر بتوانید مشتریان خود را راضی و خوشحال کنید، شانس خرید دوباره‌ و تبدل شدن آن‌ها به مشتریان دائمی را افزایش داده و موفقیت خود را تضمین خواهید نمود. مهم‌ترین کارهایی که برای ایجاد وفاداری در مشتریان خود می‌توانید انجام دهید، عبارتند از: شفاف‌ بودن اطلاعات خود در وب‌سایت، منظم بودن در وبلاگ و برقراری ارتباطات تجاری منظم با مشتریان.

 

  • امنیت داده‌ها

از میان تمامی موانع کسب و کار اینترنتی در ایران، امنیت اطلاعات و داده‌ها، بزرگ‌ترین و بحث‌برانگیزترین چالشی است که بر سر راه تجارت الکترونیک قرار داشته و شما باید با آن دست‌وپنجه نرم کنید. امنیت داده‌ها از آن جهت یکی از اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین موانع کسب و کار اینترنتی در ایران محسوب می‌شود که بروز کوچک‌ترین مشکل در این زمینه، نه‌تنها سبب آلوده شدن وب‌سایت شما به انواع ویروس‌ها خواهد شد، بلکه پخش شدن داده‌های محرمانه‌ و وارد آمدن خسارات جبران‌ناپذیر را نیز به‌همراه خواهد داشت.

  • راه‌حل

درست است که امنیت داده‌ها جزو نگران‌کننده‌ترین مشکلات کسب و کار در ایران محسوب شده و تجارت شما را با ریسک‌های جدی و غیرقابل‌جبرانی مواجه می‌سازد؛ اما به‌راحتی و با بالابردن امنیت وب‌سایت خود می‌توانید از بروز این خطرات جلوگیری کرده و حاشیه امنیتی لازم را برای کسب‌وکار خود فراهم آورید. تهیه نسخه پشتیبان، نصب پلاگین‌های امنیتی و استفاده از افزونه‌های امنیتی وردپرس، جزو اقداماتی هستند که امنیت وب‌سایت شما را تامین کرده و از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری می‌کنند.

  • سیاست‌های تحویل و برگشت کالا

طبق تحقیقات صورت گرفته، بیش از ۶۰ درصد خریداران با دیدن موعد تحویل کالا، از خرید خود پشیمان شده و سبد خریدشان را خالی می‌کنند. از سوی دیگر طبق آمارها، ۸۹ درصد از خریداران در سه روز اول، اقدام به برگشت کالا می‌نمایند که این موضوع اهمیت داشتن برنامه جامع در زمینه کالاهای برگشتی را به‌خبی نشان می‌دهد. هرگونه نقص در این زمینه‌های می‌تواند اعتبار و محبوبیت شما را دچار خدشه کرده و موفقیتتان در تجارت الکترونیک را مختل سازد.

  • راه‌حل

برای حل این مشکل و فراهم آوردن زمینه برای رضایت مشتریان، در درجه اول باید شفاف بوده و تمامی اطلاعات لازم را در اختیار مشتریان قرار دهید؛ این‌که مشتریان برای مرجوع کردن کالاهای خریداری شده چه کارهایی باید انجام دهند و شرایط این بازگشت چیست؟ مهم‌ترین سوالاتی هستند که مشتریان باید به پاسخ آن‌ها دسترسی داشته و بتوانند به‌راحتی ابهامات خود را برطرف نمایند. از سوی دیگر لازم است تا شرایط را برای تحویل هرچه زودتر سفارشات مشتریان فراهم آورده و رضایت خاطر این افراد را تامین نمایید تا بتوانید مشتریان فعلی خود را به مشتریان دائمی خود تبدیل نمایید.

  • قیمت حمل‌ونقل

یکی از مهم‌ترین مزایای شرکت‌های تینترنتی بزرگ، هزینه‌های حمل‌ونقل بسیار پایین آن‌ها است؛ اگر نتوانید در این زمینه با آن‌ها رقابت کنید، مسلما شکست خورده و از عرصه رقابت کنار زده خواهید شد.

  • راه‌حل

بهترین کار برای حل این مشکل، پیدا کردن شرکت‌های حمل‌ونقل محلی و کم هزینه است تا بتوانید با ارائه قیمت‌های رقابتی، مشتریان را به خرید از سایت خود ترغیب کرده و از چنگ شرکت‌های رقیب دربیاورید!

  • خرده‌فروشان و تولیدکنندگان

شما محصولاتی که در سایت خود به فروش می‌رسانید را از خرده‌فروشان یا تولید‌کنندگان خریداری خواهید کرد و متاسفانه تعداد زیادی از این تولید‌کنندگان و فروشندگان نیز به طور مستقیم اقدام به فروش به مشتریان می‌کنند که این موضوع در نهایت یک چالش اساسی برای شما پدید خواهد آورد.

  • راه‌حل

یکی از کارهایی که برای از میان برداشتن این چالش می‌توانید انجام دهید، ممنوع کردن فروش مستقیم تولیدکننده یا خرده‌فروش به خریداران است که باید در قرارداد ذکر شود. راه‌حلی دیگری نیز برای حل این مشکل وجود دارد و آن‌هم خرید از فروشندگانی است که احتمال فروش مستقیم آن‌ها به خریدارن وجود ندارد. با اتخاذ این تدابیر می‌توانید با خیالی آسوده به انجام تجارت خود پرداخته و بدون هیچ مشکلی در مسیر موفقیت پیش بروید.

در این مطلب ضمن بیان مزایای تجارت الکترونیک، به بررسی چگونگی راه‌اندازی کسب و کار در شرایط بد اقتصادی پرداخته و مراحل انجام این‌کار را شرح دادیم. معرفی موانع کسب و کار اینترنتی در ایران و بیان راه‌حل‌های مقابله با این موانع نیز از جمله مسائلی هستند که در این مقاله مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفتند.

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

825,000 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.08%

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه