وردپرس 5.5 دومین آپدیت بزرگ 2020 وردپرس

وردپرس

5 دقیقه زمان مطالعه

وردپرس 5.5 دومین آپدیت بزرگ سال 2020 وردپرس است که در مرداد ماه 99 منتشر شد. این نسخه جدید با بهبودهای زیادی همراه بوده که بسیاری از آنها در رابطه با ویرایشگر بلاک وردپرس می باشد. این اپدیت همچنین شامل برخی از ویژگی هایی است که از مدت ها قبل نیاز آن احساس می شد و اکنون رونمایی شده است.

در این مقاله، موارد جدید وردپرس 5.5 را با هم بررسی می کنیم.

نسخه 5.5 وردپرس یک آپدیت بزرگ است که باید به صورت دستی وردپرس خود را آپدیت کنید ولی قبل از ان حتما از سایت خود بکاپ تهیه نمایید.

ویژگی های اضافه شده در وردپرس 5.5

بهبود ویرایشگر بلوک

ویرایشگر بلوک وردپرس جایی است که شما بیشتر زمان خود را آنجا صرف می کنید و برای افزودن نوشته ها از ان استفاده می کنید. این بخش همواره در آپدیت ها دستخوش تغییراتی می باشد. تغییرات نسخه جدید وردپرس این بخش را کارآمدتر کرده است. از جمله این تغییرات عبارتند از:

ادعام با دایرکتوری بلوک ها

نسخه جدید وردپرس با یک دایرکتوری از بلوک ها همراه شده است . این به این معناست که اگر قصد دارید بلوکی را در سایت خود استفاده کنید که از قبل موجود نیست به طور خودکار پیشنهادهایی را از بخش دایرکتوری بلوک ها می بینید.

دایرکتوری بلاک ها در اصل مجموعه ای از افزونه های وردپرس است که به شما این امکان را می دهد که بلاک های مختلفی را به سایت خود اضافه کنید. البته این مورد شامل افزونه های بلاک وردپرس نمی شود که معمولا شامل چندین بلاک وردپرس هستند که شما می توانید پکیج آنها را با نصب یک افزونه جدا استفاده نمایید.

تغییرات UI  در ویرایشگر بلاک

شاید نکته قابل توجه در وردپرس 5.5 تغییرات بصری در ویرایشگر بلوک آن باشد. برجسته سازی هایی در حاشیه ی المان ها ایجاد شده است که آن را کاربردی تر کرده است.

مثلا دکمه ی افزودن بلوک جدید برجسته تر شده و با بکگراندی که دارد نمایانی ان بیشتر شده است.

ویرایش تصویر در خود ویرایشگر بلاک

وردپرس 5.5 به کاربران امکان ویرایش تصویر را در داخل خود ویرایشگر می دهد. یعنی بدون خارج شدن از بخش ویرایشگر می توانید ارتفاع، عرض، نسبت و زاویه عکس را تغییر دهید و در صورت نیاز کراپ کنید.

البته هنوز هم می توانید این ویرایش ها را در داخل کتابخانه رسانه وردپرس انجام دهید. با این حال این امکان ویرایش تصویر درون ویرایشگر به کاربران جدید دسترسی بهتری به این ویژگی وردپرس می دهد.

الگوهای بلاک

تا الان ویرایشگر صرفا بلوک هایی را در اختیار شما می گذاشت و میتوانستید انها را انتخاب کنید و متناسب با نیاز از آنها استفاده کنید ولی در نسخه جدید وردپرس به این بخش بلوک های پیش ساخته نیز اضافه شده است که در خود دارای طرح ها و تنظیمات اماده هستند که می توانید به راحتی از انها استفاده نمایید.

این ویژگی به شما این امکان را می دهد که با حفظ ساختار سایت خود سریع تر چیدمان های دلخواه خود را در صفحلات ایجاد کنید. در این نسخه از وردپرس تعداد کمی از این الگوهای پیش ساخته ارائه شده است که موارد بشتر آن به عنوان افزونه های وردپرس در آینده قالب اضافه شدن است.

بهبود پیمایش و جابه جایی بلاک ها

مسئله مشترکی که اکثر کاربران تازه کار قبلا با ان برخورد داشتند موضوع ناوبری المان ها بوده است. به خصوص اگر از بلاک های تو در تو مانند گروه ها و ستون ها استفاده می کردند انتخاب و جابه جایی بلاک مادر یا بلاک های داخلی مشکل بود.

وردپرس 5.5 اکنون با قابلیت پیمایش جدید خود این جابه جایی را ساده تر کرده است که شما می توانید هر بلاکی را در هرجایی را راحت با کشیدن و رها کردن جا به جا کنید.

این مقاله را حتما بخوانید
نکاتی برای جلوگیری از هک شدن وبسایت وردپرس

آپدیت خودکار قالب و افزونه ها

وردپرس 5.5 با معرفی اپدیت خودکار خود یک جهش بزرگ امنیتی را داشته است. اکنون می توانید به صفحه افزونه ها رفته و به راحتی قابلیت آپدیت خودکار را برای هر کدام از افزونه ها که میخواهید فعال نمایید.

همچنین می توانید مشابه همین کار را برای قالب های وردپرس انجام دهید.  برای این کار به بخش نمایش>>پوسته بروید و پوسته مورد نظر خود را انتخاب نمایید. در پنجره ی باز شده گزینه ای که بدین منظور اضافه شده است را مشاهده خواهید کرد.

البته این قابلیت از قبل در وردپرس امکان پذیر بود ولی شما می بایست آن را با افزونه های جانبی وردپرس مانند به روزرسان هوشمند ژاکت فعال می کردید. اکنون خود این وردپرس این امکان را قرار داده است ولی اگر از افزونه های پرمیوم استفاده می کنید همچنان برای آپدیت خودکار می بایست از افزونه به روزرسان هوشمند ژاکت استفاده نمایید و این مورد با قابلیت جدید وردپرس 5.5 امکان پذیر نیست.

به روزرسانی افزونه با بارگذاری نسخه جدید در پیشخوان

هرچند با قابلیت آپدیت خودکار جدید وردپرس و یا افزونه به روزرسان هوشمند ژاکت می توانید افزونه های خود را آپدیت کنید ولی گاهی لازم است که به روزرسانی را به صورت دستی انجام دهید. قبلا در این حالت تنها گزینه شما استفاده از ftp برای بارگذاری نسخه جدید بود ولی وردپرس 5.5 این امکان را در اختیار شما قرار داده است که نسخه جدید را صرفا از پیشخوان بارگذاری کنید و افزونه را بدون دریافت پیغام “پوشه از قبل موجود است” آپدیت بفرمایید.

وردپرس در این حالت تشخیص می دهد که شما افزونه را قبلا فعال کرده اید و اکنون با بارگذاری نسخه جدید قصد اپدیت آن را دارید و فایل جدید را جایگزین قبلی میکند.

عین همین کار را برای قالب ها نیز می توانید انجام دهید و یعنی با مراجعه به بخش نمایش>>پوسته و زدن دکمه افزودن جدید اقدام به بارگذاری نسخه جدید قالب نمایید تا جایگزین قبلی شود و آپدیت شود.

بارگذاری تنبل تصاویر

وردپرس 5.5 اکنون بارگذاری تنبل را درون خود قرار داده است. این بدان معناست که صرفا تصاویر نمایش داده شده در صفحه نمایش به کاربر لود می شود و لود سایر تصاویر به تاخیر می افتد. اکنون وردپرس به صورت پیش فرض ویژگی loading را به تگ img در تمامی سایت افزوده است. این ویژگی توسط تمامی مرورگرهای پیشرفته به جز سافاری پشتیبانی می شود.

درج سایت‌مپ به صورت پیش فرض در وردپرس

وردپرس 5.5 اکنون به صورت خودکار نقشه سایت XML  را برای سایت شما ایجاد می کند. سایت مپ یک لیست با فرمت XML  است که ادرس تمامی محتوای سایت شما را شامل می شود. این فایل به موتورهای جست و جو مانند گوگل کمک می کند تا به راحتی محتوای سایت شما را پیدا و ایندکس کنند.

Sitemaps بخش مهمی از سئو وردپرس است و این موضوع به بسیاری از کسانی که به دنبال اصول پیشرفته سئو نمی روند کمک شایانی می کند. البته ویژگی Sitemaps پیش فرض وردپرس در ویژگی و امکانات دارای محدودیت است برای همین اگر از هریک از افزونه های یوآست یا All in One SEO برای سایت مپ خود استفاده می کردید همچنان از همان استفاده کنید.

پس در صورتی که از قبل از افزونه های سئو یا Sitemaps  استفاده می کردید نیاز به تغییر خاصی نیست و این افزونه ها به صورت خودکار نقشه های sitemaps پیش فرض وردپرس را غیر فعال می کنند.

امیدواریم این مقاله شما را با قابلیت های جدید وردپرس 5.5 آشنا کرده باشد. فقط در آپدیت وردپرس سایتتون به نسخه 5.5 عجله نکنید تا تمام افزونه ها و قالب سایتتون آپدیت سازگاری ارائه بدهند بعد اینکارو انجام بدید.

 

 

 

محصول پیشنهادی

افزونه امتیازدهی و پاداش پیشرفته آوانس | پلاگین گیمیفیکیشن

585,000 تومان

97.74%
یوسف محمدیانی

یوسف محمدیانی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیناکالا | قالب DinaKala

825,000 تومان

99.33%
آی دیزاین

آی دیزاین

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی و فروش دوره آنلاین شکرینو | Shokrino

645,000 تومان

96.25%
تیم شکرینو

تیم شکرینو

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی زنبیل | قالب zanbil

1,895,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز ایفرم | پلاگین eForm

345,000 تومان

78.57%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

4

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

سلام نوید عزیز
وردپرس در حال حاضر محبوبترین و پرکاربرد ترین CMS در دنیاست چون ویژگی های زیاد داره مثل:
سازگار بودن با سئو، وجود منابع زیاد برای تهیه قالب و افزونه، انعطاف پذیری و قابلیت شخصی سازی زیاد، امنیت بالا، بروز رسانی منظم و open source یا کد باز بودن که مناسب توسعه برنامه نویسان هست.
برای مقایسه CMS ها پیشنهاد میکنم این مقاله رو هم بخونید: https://bit.ly/3iW8e9k

آیا مشابه غیرفعال سازی آپدیت خودکار افزونه و قالب، گزینه‌ای برای غیرفعال سازی آپدیت خودکار هسته وردپرس وجود داره؟ / برخی مواقع آپدیتها ممکنه سایت رو از کار بیندازند. بهتره نخست توسعه دهنده بررسی کند و سپس نتیجه را اعلام کند.

به این پیشنهادم رسیدگی کنید: برای هر افزونه یا قالبی که در ژاکت منتشر میشه گزینه‌ای در کنار تاریخ آخرین بروزرسانی در نظر بگیرید که نشون بده توسعه دهنده محصولش رو بر روی کدام نگارش وردپرس تست کرده و … دقیقا مانند خود وردپرس

از هر افزونه هزاران نفر استفاده می‌کنند. بجای اینکه یک نفر توسعه دهنده بیاد این وضعیت رو اعلام کنه. باید هزاران نفر به توسعه دهنده پیام بدن آیا این افزونه یا قالب مثلا با وردپرس ۵.۵ مشکلی نداره؟

سلام امید عزیز
بله برای مورد اول حتما آموزشش رو در بلاگ ژاکت کار میکنیم
برای مورد دوم هم پیشنهاد خیلی خوبی دادی حتما بررسی میکنیم که چنین بخشی در صفحات محصول جاش خالی نباشه

ارسال دیدگاه